• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل

جای خالی تولید مقاطع فولادی سنگین در کشور

  • کد خبر : 968
  • 01 آبان 1398 - 15:46
جای خالی تولید مقاطع فولادی سنگین در کشور
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل گفت: ظرفیت تولید مقاطع فولادی شرکت ذوب آهن اردبیل 350 هزار تن در سال است که متاسفانه در حال حاضر به دلیل محدودیت در بازار مصرف و فروش کم این محصول، تنها با 10 درصد ظرفیت خود و بر اساس سفارش مشتری مقاطع تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل گفت: ظرفیت تولید مقاطع فولادی شرکت ذوب آهن اردبیل ۳۵۰ هزار تن در سال است که متاسفانه در حال حاضر به دلیل محدودیت در بازار مصرف و فروش کم این محصول، تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود و بر اساس سفارش مشتری مقاطع تولید می‌کند.

تقی بهرامی نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید مقاطع فولادی، اظهار داشت: در حال حاضر تولید و مصرف مقاطع فولادی مانند نبشی و ناودانی در بسیاری از محصولات به تعادل رسیده است و کشور ما قادر به تولید انواع این محصولات است اما سایزهای بالای این محصولات در کشور تولید نمی‌شود؛ البته ممکن است برخی شرکت‌ها به‌طور مقطعی و برحسب سفارش، مقاطع فولادی ویژه‌ای تولید کنند. با این وجود جای خالی تولید انبوه این محصولات در کشور ما حس می‌شود. ناگفته نماند که تولید مقاطع سنگین نبشی و ناودانی نیازمند تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات پیچیده نوردکاری است. در این رابطه باید ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های تولید مقاطع پیچیده فولادی بومی‌سازی شوند و در آینده نیز آن دسته از مقاطع فولادی که قادر به تولید آن‌ها نیستیم، به‌تدریج وارد مدار تولید کنیم.

وی افزود: تولید مقاطع فولادی دارای ارزش افزوده نسبتا خوبی است و یکی از اقلامی است که کشور به آن نیاز دارد اما در ایران تولید مقاطع فولادی تنها به میزان نیاز و بازار مصرف انجام می‌شود. بنابراین مصرف‌کنندگان برای آن بخش از مقاطع که قابلیت تولید وجود ندارد، واردات انجام می‌دهند.

عدم پیوستگی در تولید مقاطع فولادی

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل با بیان اینکه اغلب تولیدکنندگان مقاطع فولادی مانند نبشی و ناودانی را به‌صورت سفارشی تولید می‌کنند، اذعان کرد: عموما پیوستگی در تولید این محصولات مانند سایر محصولات فولادی همچون میلگرد وجود ندارد زیرا اگر مقاطع فولادی تولید شوند، به‌دلیل عدم نیاز کشور، تولیدکننده با دپوی محصول خود مواجه خواهد شد و ممکن است زیان ناشی از تولید و دپوی آن بعدها گریبان او را بگیرد. حتی ممکن است فروش برخی مقاطع فولادی چندین ماه به‌طول انجامد. در صورتی که در مورد میلگرد به دلیل تنوع محل مصرف یعنی بازار داخلی و صادراتی این‌گونه نیست و این محصول تقاضای نسبتا خوبی در بازار دارد. در نتیجه نه‌تنها شرکت ذوب آهن اردبیل، بلکه با اطمینان می‌توان گفت که اغلب شرکت‌ها در ایران با توجه به شرایط موجود در بازار نمی‌توانند نبشی و ناودانی را به طور پیوسته تولید کنند و تولید این محصولات بر اساس سفارش صورت می‌گیرد.

بهرامی نوشهر عنوان کرد: نکته قابل توجه در مورد کارخانه ما آن است که می‌تواند تمامی محصولات فولادی نوردی را تولید کند. این یعنی اگر ظرفیت کارخانه در حدود ۳۵۰ هزار تن در سال است، می‌توان تمام آن را به تولید مقاطع اختصاص داد. تغییر خط تولید زمان کمی نیاز دارد و تنها لازم است غلطک‌های نوردی شرکت مطابق با سفارش و محصول مورد نظر تنظیم شود. در حال حاضر شرکت ما می‌تواند نبشی‌های و ناودانی‌های ۸ تا ۱۶ سانتی‌متر را تولید کند. گفتنی است که برخی تولیدکنندگان می‌توانند نبشی تا سایز ۲۶ سانتی‌متر را تولید کنند و حتی یک تولیدکننده نیز توانست سایز ۲۸ سانتی‌متر را تولید کند. بنابراین تکنولوژی و توان ساخت داخل تا سایزهای یاد شده در کشور وجود دارد و برای سایزهای بالاتر باید واردات محصول انجام شود البته برخی کارخانه‌ها برنامه‌هایی برای افزایش تولید به‌ویژه برای سایزهای بالا دارند تا ضمن جلوگیری از واردات بی‌رویه این محصولات، ارزش افزوده بیشتری نیز به‌دست آورند. در این رابطه لازم است که با نیازسنجی درست از تقاضای بازار، تولید محصول انجام شود و در مقاطع فولادی به خودکفایی برسیم.

وی درخصوص صادرات، تصریح کرد: با توجه به نزدیک بودن بهره‌برداری از کارخانه شمش فولادی شرکت، امیدواریم که تا آن زمان بتوانیم در بازارهای صادراتی خود را مطرح کنیم. در صادرات بیشتر کشورهای همسایه مد نظر هستند زیرا به‌نظر می‌رسد این کشورها حداقل حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به واردات و مصرف محصولات فولادی نیاز دارند، همچنین صادرات یک راه حل مناسب برای افزایش فروش مقاطع، به جای انتظار فروش در بازار داخلی است اما به‌دلیل دشواری‌های این بخش، تولیدکنندگان مقاطع نتوانستند به نحو مطلوب به بازارهای صادراتی وارد شوند.

لزوم حفظ رونق در تولید

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل در خصوص انتظاری که فعالان این صنف از مسئولان دارند، خاطرنشان کرد: دولت باید در کنار تولیدکنندگان قرار گیرد. تولیدکنندگان نیاز به کمک و دخالت دولت در امور تولید ندارند بلکه دولت باید فضایی را مهیا کند که  فعالان این صنعت در یک فضای رقابتی به تولید و تجارت خود بپردازند و تنها نقش حمایتی ایفا کند.

بهرامی نوشهر ادامه داد: حفظ تولید در شرایط کنونی باید در اولویت اول و آخر مسئولان کشور قرار گیرد. با واردات و تعطیلی کارخانه‌های تولید نمی‌توان به رونق اقتصادی دست یافت. اشتغال از طریق ایجاد رونق در تولید به‌دست می‌آید و تولیدکنندگان نیز در صف اول پرداخت مالیات هستند.

وی با گلایه نسبت به واردات محصولات فولادی، بیان کرد: کشور ما زلزله‌خیز است و در زمین‌لرزه‌هایی که در ورزقان و کرمانشاه رخ داد، مشاهده کردیم برخی خانه‌های نوساز به‌راحتی فرو ریختند. این امر ناشی از مصرف محصولات فولادی چینی بود که با کوچک‌ترین فشاری می‌شکستند. بنابراین از یک سو باید مانع واردات این محصولات شد و از سوی دیگر، مصرف کالاهای ایرانی فرهنگ‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل در پایان با اشاره به اینکه ضعف در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز دیگر مشکل صنعت است، اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور ما وجود ندارد. مشاهده می‌شود که از یک سو برخی خانوارها برای زیورآلات میلیون‌ها تومان در ماه هزینه می‌کنند و از سوی دیگر فرزندان همان خانواده‌ها بیکار هستند و دائما گلایه می‌کنند. در این مورد باید ضمن فرهنگ‌سازی برای خانواده‌ها جهت ورود به بخش تولید به‌ویژه بازارهای مالی مانند سهام و بورس، بستر را برای آن‌ها آماده و مشوق‌هایی را لحاظ کرد. در مورد سرمایه‌گذاری خارجی آمارها نشان می‌دهد که کشوری مانند ویتنام حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری خارجی جذب می‌کند. در حالی کشور ما حتی شاهد فرار سرمایه‌ها است. هنگامی که سرمایه‌گذار خارجی قصد ورود به کشور ما را دارد، از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی وضعیت تولید را در کشور ما جویا خواهد شد و با شناخت مشکلات تولید در ایران، قطعا کشور ما را به‌عنوان مقصد سرمایه‌گذاری خود انتخاب نخواهد کرد. بنابراین تسهیل در امر تولید و کمک به تولیدکنندگان زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز فراهم خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=968

نوشته‌های مشابه