• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد بام اسپادانا مطرح کرد:

جای خالی مدیرانی از جنس فولاد

  • کد خبر : 20295
  • 11 خرداد 1402 - 6:37
جای خالی مدیرانی از جنس فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد بام اسپادانا گفت: معامله نقدی ورق سیاه در بورس کالای ایران از یک سو و عدم تامین نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه از سوی دیگر، شرایط ادامه فعالیت واحدهای تولید پروفیل فولادی را بیش از پیش دشوار ساخته است.

مدیرعامل شرکت فولاد بام اسپادانا گفت: معامله نقدی ورق سیاه در بورس کالای ایران از یک سو و عدم تامین نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه از سوی دیگر، شرایط ادامه فعالیت واحدهای تولید پروفیل فولادی را بیش از پیش دشوار ساخته است. در حالی که مسئولان و بخش‌های ذی‌ربط باید به دنبال تسهیل شرایط تولید به ویژه تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان باشند اما بانک‌ها و موسسات مالی از اعطای تسهیلات حمایتی و سرمایه در گردش خودداری می‌کنند و عرضه ورق سیاه در بورس نیز به صورت تماما نقدی و یا در بهترین حالت ممکن، ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصدی اعتباری انجام می‌شود که به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

امیرحسین عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت فولاد بام اسپادانا فعالیت خود را با احداث و راه‌اندازی خطوط فرمینگ ورق‌های گالوانیزه و گالوانیزه رنگی در سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. در ادامه فعالیت مجموعه گسترش پیدا کرد و موفق به تولید پروفیل Z و آبرو و همچنین کرکره پوشش سقف و دیوار شدیم. تایل فلزی، محصول دیگری است که در حال حاضر در شرکت تولید می‌شود؛ عمده مشتریان ما، سوله‌سازان و افرادی هستند که در ساخت و اجرای سقف کاذب فعالیت می‌کنند.

وی در ارتباط با چالش‌های موجود در تامین مواد اولیه، عنوان کرد: ورق سیاه به ضخامت ۲٫۵ تا پنج میلی‌متر، عمده مواد اولیه مورد نیاز در تولید پروفیل است که با توجه به نیاز مجموعه، هم از بورس کالای ایران و هم از بازار آزاد خریداری می‌شود. متاسفانه سهمیه ورق در نظر گرفته شده، به هیچ وجه جوابگوی نیاز ما برای تولید انواع محصولات نیست و به همین منظور بخشی از ورق سیاه مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمتی بیشتر از بورس تامین می‌کنیم. اختلاف قیمت ورق معامله شده در بورس و بازار آزاد طی روزهای پایانی سال گذشته افزایش یافته بود اما در حال حاضر این اختلاف قیمت کاهش یافته و به حدود یک تا دو هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

معامله نقدی ورق در بورس مقرون به صرفه نیست

مدیرعامل شرکت فولاد بام اسپادانا در ادامه ضمن انتقاد از نحوه عرضه ورق سیاه در تالار صنعتی بورس، مطرح کرد: خرید ورق از بورس تا چند ماه پیش به صورت اعتباری انجام می‌شد اما در حال حاضر خریدار موظف به خرید تماما نقدی و یا ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصدی اعتباری از این تالار صنعتی است. مشکلات تامین نقدینگی کافی به منظور خرید مواد اولیه، باری را روی دوش تولیدکنندگان قرار داده که عدم تخصیص تسهیلات و وام‌های حمایتی به واحدهای تولیدی، فشار آن را دو چندان کرده است. نکته قابل تامل اینکه اگر خریدار بتواند به هر زحمتی نقدینگی لازم را تامین کند، زمان تحویل محصول که همان ورق سیاه است، دو تا سه ماه پس از ثبت سفارش خواهد بود؛ در حالی که تا قبل از این، محصول پس از ثبت سفارش به خریدار تحویل داده شده و یک بازه زمانی یک تا دو ماهه برای تسویه حساب مالی آن در نظر گرفته می‌شد.

عظیمی در همین راستا ادامه داد: این مسئله خلاف وعده‌های مسئولان مبنی بر حمایت از تولید است و در حالی که با وجود کمبود شدید نقدینگی، شرایط تامین مواد اولیه باید تسهیل پیدا کند اما شاهد دشوارتر شدن این فرایند طی هفته‌های اخیر هستیم. اگرچه به نظر می‌رسد خرید نقدی مواد اولیه از بورس با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها انجام شده است اما در عمل شاهدیم که نه تنها قیمت ورق به دنبال ایجاد رقابت در بورس کاهش پیدا نکرده بلکه کنترل بازار مصرف هم از دست مسئولان خارج شده است.

وی با اشاره به معضل قطعی برق طی روزهای آینده، تصریح کرد: قطعی برق صنایع از روز دوشنبه ۱۵ خرداد ماه آغاز خواهد شد و تا نیمه شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد یافت. برق واحدهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی منتظریه واقع در استان اصفهان، یک روز کامل کاری طی هفته در تابستان سال گذشته قطع می‌شد و به نظر می‌رسد همین اتفاق در تابستان پیش رو هم بیفتد. البته قطعی برق تاثیر چندانی بر فعالیت مجموعه ما نداشته است و با این وجود امیدواریم که قطعی برق در بخش صنعتی به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

بازار در رکود نسبی به‌سر می‌برد

مدیرعامل شرکت فولاد بام اسپادانا در خصوص شرایط بازار پروفیل فولادی، مطرح کرد: در حال حاضر شرایط بازار چندان مساعد نیست و رکود نسبی در آن حاکم شده است. از طرفی، خرید و فروش چندانی هم در سطح بازار صورت نمی‌پذیرد و بر همین اساس تولید پروفیل از رونق افتاده است. ضمن اینکه ما با توجه به سفارش‌های دریافتی، تنها در یک شیفت کاری با ظرفیتی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی تولید خود فعالیت می‌کنیم زیرا متاسفانه هر سال بر مشکلات سال قبل اضافه شده و رکود در تولید و صنعت کشور عمیق‌تر از قبل می‌شود. در حال حاضر تعداد نیروی انسانی فعال در شرکت ۴۰ نفر است و امیدواریم در ادامه بتوانیم علی‌رغم شرایط سخت موجود، همگی آن‌ها را حفظ کنیم.

عظیمی با بیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه تماما ساخت داخل است و خدمات پس از فروش هم برای آن‌ها وجود دارد، گفت: گاهی مواقع دیده شده است که به دلیل کیفیت پایین برخی دستگاه‌های موجود، هنگام فرم‌دهی، برش و یا تغییر شکل ورق، ممکن است رنگ یا پوشش روی آن خورده شود و محصول نهایی کیفیت لازم را نداشته باشد. به همین دلیل شرکت ما از دستگاه‌های استاندارد و به‌روز برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند و توانسته‌ایم مشتریان خود را طی سالیان اخیر حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ گاه از جانب دولت و مسئولان حمایت نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تولیدکننده در درجه اول نیازمند تامین سرمایه در گردش کافی جهت ادامه فعالیت است و این امر می‌تواند با اعطای تسهیلات سرمایه در گردش محقق شود اما متاسفانه علی‌رغم اهمیت این مهم، بانک‌ها از اجرای آن خودداری می‌کنند. نحوه عرضه مواد اولیه در بورس نیز به معضلی دردسرساز برای تولیدکنندگان تبدیل شده است که امیدواریم یک بازنگری اساسی در این زمینه انجام شود. پروفیل فولادی در کشورهای همسایه مانند ترکیه در حالی تولید می‌شود که ورق مورد نیاز شرکت‌های ترکیه‌ای، با کیفیت بهتر و قیمت کمتر از چین وارد می‌شود و تولیدکنندگان و فعالان صنعتی این کشور زیر چتر حمایتی دولت، دغدغه‌ای برای تامین مواد اولیه خود ندارند.

این تولیدکننده پروفیل فولادی در پایان یادآور شد: امیدواریم در ادامه شاهد حضور مدیران و مسئولانی دلسوز و سختکوش در بخش تولید و صنعت کشور باشیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هرچه زودتر با انتخاب وزیر جدید تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20295

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.