• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیر کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی مطرح کرد:

جرقه‌های نوآوری با حمایت از تولیدکنندگان

  • کد خبر : 20129
  • 09 خرداد 1402 - 9:15
جرقه‌های نوآوری با حمایت از تولیدکنندگان
مدیر کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی، تولیدکننده ورق و ظروف آلومینیومی گفت: دولت با حمایت از واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس و ادغام آن‌ها با یکدیگر، سبب بهبود شرایط تولیدکنندگان حقیقی و حذف واحد‌های غیرمجاز خواهد شد.

مدیر کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی، تولیدکننده ورق و ظروف آلومینیومی گفت: دولت با حمایت از واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس و ادغام آن‌ها با یکدیگر، سبب بهبود شرایط تولیدکنندگان حقیقی و حذف واحد‌های غیرمجاز خواهد شد. اجرای این اقدامات باعث می‌شود تا تولیدکنندگان به جای حل مشکلات، تمام تمرکز خود را روی فرایند‌های تولید گذاشته و با ارائه طرح‌های نوآورانه، موفق به افزایش بهره‌وری سازمان‌ شوند.

رضا نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید و تولیدکنندگان، بیان کرد: متاسفانه به دلیل نوسان قیمت شمش آلومینیوم، ورق آلومینیومی در طول هفته با اختلاف هشت هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. به عنوان مثال در ابتدای هفته شمش آلومینیوم با قیمت ۱۲۸ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم به فروش می‌رود اما در آخر هفته به قیمت ۱۲۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم در بازار عرضه می‌شود. در کنار این اختلاف قیمت هشت هزار تومانی، تولیدکنندگان ورق، باید ۱۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند اما با سود پنج هزار تومان به ازای هرکیلوگرم، صنعتگران چگونه می‌توانند از پس هزینه‌های خود بر آیند؟ به دلیل حاشیه سود پایین، نوسان قیمت مواد اولیه و محصول نهایی، در حال حاضر هم تولیدکنندگان و هم مشتریان راغب به خرید و فروش محصولات نیستند. البته مشکلات تولیدکنندگان تنها در نوسان قیمت خلاصه نشده و کارگاه‌های غیرمجاز نیز باری اضافه بر دوش آن‌ها هستند؛ این کارگاه‌های غیرمجاز به جای استفاده از شمش آلومینیوم، از پروفیل، کامپوزیت و ضایعات آلومینیومی بی‌کیفیت برای تولید ورق استفاده می‌کنند. در صورتی که کارگاه ظروف آلومینیوم نیازی به دلیل استفاده از شمش آلومینیوم و ضایعات ظروف آلومینیومی برای تولید محصولات، موفق شده برند خود را در بازار‌های داخلی و خارجی مطرح کند.

وی در همین راستا ادامه داد: تولیدکنندگان در سایر کشور‌ها با انعقاد قراردادی با مراکز فروش و فروشگاه‌های بزرگ، محصولات را در اختیار آن‌ها قرار داده و همانند تولیدکنندگان ایرانی، به دنبال حل مشکلات و چالش‌ها نیستند. در صورتی که در داخل مسئولیت رفع تمام مشکلات بر عهده تولیدکنندگان بوده و تصمیمات خلق‌الساعه نهاد‌های بالادستی، شرایط را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند؛ رفع این مشکلات تنها باعث هدررفت زمان و عدم تمرکز تولیدکننده روی فرایند تولید می‌شود. در حال حاضر تولیدکنندگان با افزایش حقوق نیروی انسانی مواجه هستند اما این افزایش حقوق، جوابگوی نیاز آن‌ها نبوده و تنها تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین در کشور‌های دیگر اگر صنعتگران تولید یک محصول را به ثبت رسانده باشند، برای اینکه بازار مصرف سایر تولیدکنندگان آسیب نبیند، اجازه تولید محصولات دیگری را ندارند اما در ایران به راحتی افراد می‌توانند محصولات مختلفی تولید کرده و باعث رکود بازار مصرف شوند. متاسفانه اگر تولیدکنندگان محصولات را با قیمت‌های درخواستی به فروش نرسانند، به ناچار باید مجموعه خود را تعطیل کنند؛ اگر صنعتگران، واسطه‌گری را انتخاب نکرده و در مسیر تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهند، تنها به دلیل عشق و علاقه‌ای است که به آن دارند.

لزوم تعیین استاندار‌دهای لازم

مدیر کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی در خصوص کاهش کیفیت مواد مصرفی، توضیح داد: در حال حاضر تولیدکنندگان ورق به دلیل نبود استاندارد‌های لازم در زمینه واردات مواد اولیه، با کاهش کیفیت قرص‌های دگازور، نئوکلانت و پودر کاورال مواجه هستند. در گذشته مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این محصولات، از کشور‌های آلمان و فرانسه وارد کشور می‌شدند اما اکنون از تولیدکنندگان کشور‌های هند و چین که چندان شناخته شده نیستند، خریداری می‌شوند. همچنین در گذشته بخشی از مواد اولیه رنگی که برای رنگ‌‌آمیزی ظروف از آن استفاده می‌کنیم، از کشور‌های اروپایی، کره جنوبی و ژاپن وارد می‌شد اما اکنون از کشور‌ چین با کیفیت کمتر وارد می‌شود. اگر سایت و یا برنامه‌ای در خصوص نظرسنجی از این محصولات طراحی می‌شد، تولیدکنندگان ورق و ظروف آلومینیومی با ثبت نظرات خود در بهبود و افزایش کیفیت آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کردند.

نمازی در رابطه با برند تجاری این مجموعه و فعالیت‌های آن در بازار‌های صادراتی، عنوان کرد: کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تعهد به تولید محصول باکیفیت، موفق شده است تا رضایت مشتریان را جلب کند؛ به همین دلیل هم‌اکنون، مشتریان به دنبال خرید محصول از ما هستند. البته مواردی هم پیش آمده بود که خریداران عمده از ما درخواست می‌کردند تا محصولات خود را با کیفیت پایین‌تری تولید کنیم اما به دلیل اینکه این مجموعه استاندارد‌هایی برای تولید دارد، از انجام این موضوع سر باز زد. در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب، متنوع‌سازی سبد محصولات، تولید ظروفی با ضخامت بالا و تلاش برای افزایش بیش از پیش کیفیت محصولات، همواره در دستور کار این مجموعه قرار داشته است. به همین دلیل کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی با روش‌های فنی و علمی به دنبال بهبود فرایند‌های تولید بوده و هیچ‌گاه در نقطه‌ای متوقف نشده است. لازم به ذکر است که این کارگاه برای اولین بار در ایران با استفاده از دستگاه پرس، کتری آلومینیومی را که از کره جنوبی وارد کشور می‌شد، تولید کرد. شکل‌دهی محصولات با دستگاه پرس باعث می‌شود تا در زمان جابه‌جایی، محصولات کمترین تغییر رنگ و آسیب بدنه را متحمل شوند. البته کارگاه‌های غیرمجاز این محصول را با ضخامت پایین (۰٫۹ و ۰٫۷ میلی‌متر) تولید می‌کنند که نبود استاندار‌های لازم نیز مزید بر علت شده اما در رابطه با ظروف تفلون، ضخامت استاندارد تولید محصولات ۲۰ میلی‌متر است. در سال‌های گذشته، کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی محصولات خود را به کشور‌هایی نظیر آذربایجان، عراق، ازبکستان و گرجستان صادر می‌کرد و برند آن در این کشور‌ها بسیار شناخته شده بود. متاسفانه وضع تحریم‌ها باعث شد تا این روابط تجاری به طور کامل قطع شود و مشتریان برای رفع نیاز خود به کشور ترکیه رجوع کنند؛ کشوری که منابع غنی آلومینیوم نداشته و با واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات از ایران، بحرین و آلمان روزبه‌روز در صنعت آلومینیوم پیشرفت ‌می‌کند. برای رونق گرفتن مجدد بازار‌‌های صادراتی، دولت باید پیش قدم شده و با برقراری تعامل با سایر کشور‌ها، مسیر ورود تولیدکنندگان داخلی را به بازار‌های صادراتی هموار کند.

زنگ خطر کمبود نیروی متخصص

وی با اشاره به معظل کمبود نیروی انسانی متخصص، اذغان کرد: در حال حاضر این مجموعه تنها یک نیروی فعال در واحد ریخته‌گری خود دارد اما در سال‌‌های گذشته سه نفر در این واحد مشغول به‌کار بودند. متاسفانه با صرف هزینه و سه سال زمان برای آموزش نیروی انسانی، دو نفر از این افراد ترجیح دادن تا در شغل‌های دیگری مشغول به فعالیت شوند؛ به همین دلیل اکنون این کارگاه با یک سوم ظرفیت خود به تولید ادامه می‌دهد. در حال حاضر به دلیل مشکلات معیشتی مردم با مسائلی مانند کاهش جمعیت قشر جوان کشور، تمایل افراد به سمت تحصیلات دانشگاهی و انتخاب شغل‌های آسان و کاذب مواجه هستیم. اگر شرایط بر همین روال ادامه پیدا کند، تا چند سال آینده زنگ‌ خطر کمبود نیروی متخصص در تمام حوزه‌‌ها به صدا در خواهد آمد؛ کمااینکه ‌هم‌اکنون با این مشکل در صنایع روبه‌رو هستیم. در حال حاضر ۱۸ نفر در این کارگاه ‌مشغول به فعالیت هستند اما اگر قیمت مواد اولیه و شرایط بازار مصرف دچار نوسان نباشد، امکان اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر و در صورت صادرات محصولات تا ۵۰ نفر را داریم.

مدیر کارگاه ظروف آلومینیوم نمازی با بیان اینکه امکان تهیه برخی قطعات و تجهیزات از منابع داخلی وجود ندارد، اظهار کرد: گیربکس و غلتلک‌های دستگاه نورد باید از طریق واردات تامین شوند زیرا کیفیت غلتک‌های ساخت داخل و یا اوکراینی به پای محصولات تیسن آلمان نمی‌رسد؛ ورق‌های نورد شده با غلتک‌های آلمانی، بسیار براق و باکیفیت هستند.

نمازی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت و نهاد‌های مربوطه به دنبال شناسایی تولیدکنندگان محصولات باکیفیت، ادغام واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس هر استان و متمرکز کردن آن‌ها روی تولید یک محصول باشند، کارگاه‌های غیرمجاز سرنوشتی جز تعطیلی ندارند؛ این اقدامات باعث افزایش بهره‌وری واحد‌های تولیدی، افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌های اضافه و ارائه طرح‌های نوآورانه از سوی تولیدکنندگان برای خلق روش‌های جدید می‌شود. به عنوان مثال شاید روزی به جای قرص‌های دگازور از موتور‌های ویبره برای خروج گاز از مذاب استفاده شود

ما همواره به دنبال روش‌های نوآورانه و خلاقانه در فرآیند تولید بوده‌ایم؛ به عنوان مثال موفق شدیم با قرار دادن آهن‌ربا زیر کوره، مذاب را درون آن هم بزنیم. البته اجرای این طرح‌ها وابسته به حمایت‌های دولت و همکاری مراکز علمی با تولیدکنندگان است. ما به دنبال ارائه طرح‌های جدید و ریخته‌گری پیوسته ورق آلومینیوم بودیم اما به دلیل عدم وجود حمایت‌های لازم و افزایش نرخ دلار از انجام آن‌ها بازماندیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20129

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.