• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو مطرح کرد

جهش صنعت خودروسازی با تولید ورق‌های بدنه

  • کد خبر : 1140
  • 25 آذر 1398 - 11:21
جهش صنعت خودروسازی با تولید ورق‌های بدنه
دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت: شرکت فولاد مبارکه طرحی در دستور کار قرار داده است که در آن، تولید انبوه ورق‌های سرد بدنه خودرو که تنها از خارج کشور تامین می‌شود، برنامه‌ریزی شده است. این میزان ورق 20 درصد از کل نیاز صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهد و در صورت تولید آن در فولاد مبارکه، خودروسازان از واردات ورق بی‌نیاز می‌شوند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت: شرکت فولاد مبارکه طرحی در دستور کار قرار داده است که در آن، تولید انبوه ورق‌های سرد بدنه خودرو که تنها از خارج کشور تامین می‌شود، برنامه‌ریزی شده است. این میزان ورق ۲۰ درصد از کل نیاز صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهد و در صورت تولید آن در فولاد مبارکه، خودروسازان از واردات ورق بی‌نیاز می‌شوند.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت ورق‌های فولادی در صنعت خودروسازی، اظهار داشت: صنعت خودروسازی کشور در هر سال، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولیدات شرکت فولاد مبارکه که شامل ورق سرد و گرم می‌شود را مورد استفاده قرار می‌دهد و به این ترتیب، بزرگ‌ترین مشتری فولاد مبارکه خودروسازان هستند. ضمن اینکه صنعت خودروسازی کشور بیش از ۸۰ درصد از ورق‌های خود را از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌کند. با این حال، فولاد مبارکه نتوانسته ۲۰ درصد دیگر که به ورق بدنه خودرو مربوط می‌شود را تولید کند زیرا تولید این ورق‌ها بسیار فنی است و باید کیفیت لازم برای به کارگیری در بخش مورد نظر را داشته باشد که با وجود تلاش‌های فراوان از سوی شرکت فولاد مبارکه، تولید این ورق‌ها در مقیاس انبوه میسر نشده است.

وی خبر داد: در حال حاضر، شرکت فولاد مبارکه مشغول انجام مراحل نهایی آزمایش تولید ورق‌های بدنه خودرو است تا بتواند با تولید انبوه این ورق‌ها، کشور را از واردات چنین محصولی بی‌نیاز کند و تولیدکنندگان خودرو در کشور با کمال میل از تولید چنین ورق‌های توسط شرکت فولاد مبارکه استقبال خواهند کرد؛ زیرا در این صورت، وابستگی صنعت خودروی کشور در شرایط سخت تحریمی به خارج قطع می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو در خصوص نحوه تامین ورق خودروسازان، عنوان کرد: ورق خودروسازان از طریق سهمیه‌بندی تعیین می‌شود و به هر شرکت بر اساس میزان ظرفیت و تولید، سهمیه تعلق می‌گیرد. مکانیزم تامین نیز از طریق عرضه و تقاضا در بورس کالا مشخص می‌شود و با عرضه فولاد مبارکه در بورس کالا، کشف قیمت صورت می‌گیرد و خودروسازان می‌توانند طبق سهمیه خود، خرید را انجام دهند که البته انتقاداتی نیز به این شیوه وارد است؛ زیرا مشتریان باید ابتدا سفارش‌‌دهی انجام دهند و دو ماه بعد، کالای خود را تحویل گیرند. ضمن اینکه عرضه در بورس باعث ایجاد رقابت و افزایش قیمت کاذب می‌شود که مطلوب صنعت خودروسازی کشور نیست.

نعمت‌بخش در پایان با اشاره به نابسامانی صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: متاسفانه وضعیت صنعت خودروسازی کشور مطلوب نیست و در هفت ماه ابتدایی سال، شاهد کاهش ۳۵ درصدی خودرو بوده‌ایم. مشکل عمده خودروسازان به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد؛ زیرا قیمت مواد اولیه در سال گذشته و سال جاری به شدت افزایش یافت و خودروسازان نتوانستند خود را با شرایط ایجاد شده تطبیق دهند و این مسئله، مزید بر علت مشکلات عدیده صنعت خودروسازی کشور شد؛ به طوری که قیمت فروش برخی خودروها از سوی خودروسازان کمتر از قیمت تمام شده است و این باعث زیان‌دهی شدید آن‌ها می‌شود. هر یک از خودروسازان در سال گذشته، حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند و در ۶ ماه ابتدای سال جاری نیز میزان زیان آن‌ها به حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان می‌رسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1140

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است