• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت آذین ذوب هشدار داد:

جولان واسطه‌ها در بازار قطعات چدنی

  • کد خبر : 15880
  • 20 فروردین 1402 - 15:26
جولان واسطه‌ها در بازار قطعات چدنی
مدیرعامل شرکت آذین ذوب، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: کیفیت، مهم‌ترین عاملی به شمار می‌آید که باید در فروش انواع قطعات فولادی و چدنی در نظر گرفته شود اما متاسفانه وضعیت به نحوی شده که قیمت، جای کیفت را گرفته است.

مدیرعامل شرکت آذین ذوب، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: کیفیت، مهم‌ترین عاملی به شمار می‌آید که باید در فروش انواع قطعات فولادی و چدنی در نظر گرفته شود اما متاسفانه وضعیت به نحوی شده که قیمت، جای کیفت را گرفته است و واسطه‌ها در نبود نظارت کافی بخش‌های ذی‌ربط، شرایط بازار را ضمن فروش محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت با بحران مواجه کرده‌اند.

اباذر داداش‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت آذین ذوب، ریخته‌گری چدن و فولاد و تولید انواع قطعات خودرویی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز است. قطعات چدنی مانند پوسته گیربکس و همچنین قطعات دستگاه تراشکاری مانند مرغک در مجموعه آذین ذوب تولید می‌شود.

وی در خصوص شرایط تولید در سال ۱۴۰۱، افزود: وضعیت تولید در نیمه ابتدایی سال گذشته مناسب بود اما در نیمه دوم سال به دلیل اینکه جامعه دستخوش برخی مشکلات شد، تولید از رونق افتاد. در حالی که ما قطعات سفارشی را از قبل تولید کرده بودیم، تحویل آن با تاخیر همراه شد و مشکلات فراوانی هم پیش روی ما و هم شرکت ماشین‌سازی تبریز قرار گرفت.

افزایش بیش از دو برابری قیمت شمش چدن

مدیرعامل شرکت آذین ذوب در ارتباط با نوسان قیمت مواد اولیه، مطرح کرد: افزایش قیمت مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که اکثر تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شمش چدن، ماده اولیه مورد استفاده در مجموعه ماست که قیمت آن از هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است. ضمن اینکه قیمت فروآلیاژها مانند فروسیلیس و همچنین گرافیت نیز در حدود ۱۰ برابر رشد پیدا کرده است. در حالی که تمامی هزینه‌های تولید اعم از نیروی انسانی، بیمه، مالیات و انرژی افزایش یافته است، این میزان افزایش قیمت ماده اولیه برای یک واحد کوچک ریخته‌گری به هیج وجه مقرون به صرفه نیست. نوسان نرخ ارز، تاثیر مستقیم بر قیمت شمش چدن دارد و متاسفانه زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، مجبوریم شمش مورد نیاز خود را به قیمت دلخواه تامین‌کنندگان از بازار آزاد خریداری کنیم؛ چراکه چاره‌ای جز ادامه تولید نداریم و اگر بخواهیم به فعالیت خود ادامه دهیم، باید مواد اولیه را به هر قیمتی تامین کنیم.

داداش‌زاده در ادامه به اهمیت انرژی برق در واحدهای ریخته‌گری که از کوره‌های القایی برای تولید انواع قطعات چدنی و فولادی استفاده می‌کنند، اشاره کرد و گفت: قطعی برق در سال ۱۴۰۰ به شدت به تولید مجموعه ما آسیب زد؛ چراکه زمان مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده بود. این معضل در سال گذشته بهبود پیدا کرد و برق واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی طی یک روز کاری در هفته قطع می‌شد. اساس کار کوره‌های القایی برق است و اگر حین ریخته‌گری برق قطع شود، کوره آسیب جدی خواهد دید. به همین علت برق برخلاف گاز، از اهمیت بسیاری در کارگاه‌های ریخته‌گری که از کوره القایی استفاده می‌کنند، برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ نیروی انسانی در یک واحد تولیدی مستلزم رونق خرید و فروش محصول در سطح بازار است، عنوان کرد: طبیعتا اگر محصولات تولیدی یک شرکت در بازار با قیمت مناسب به فروش برسد و کارفرما بتواند سرمایه در گردش کافی را تامین کند، دیگر نیازی به تعدیل نیروی انسانی نخواهد بود و حتی می‌تواند مشوق‌هایی را برای حفظ و تشویق نیروهای شاغل در مجموعه خود در نظر بگیرد؛ در غیر این صورت کارفرما چاره‌ای جز کاهش تولید و تعدیل نیروی انسانی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آذین ذوب در خصوص فرایند تولید قطعات چدنی، خاطرنشان کرد: شمش چدن پس از ذوب در کوره‌های القایی در دمای مشخص، به صورت مذاب در قالب‌های آلومینیومی ریخته و در ادامه سرد و به قطعات مورد نظر در ابعاد مختلف تبدیل می‌شود. این قطعات پس از تمیزکاری و بسته‌بندی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز ارسال می‌شود. مدل‌سازی قالب‌های آلومینیومی در داخل خود مجموعه انجام شده و کوره و تجهیزات مورد استفاده همگی ساخت داخل است.

ریخته‌گری، صنعتی مادر و حائز اهمیت است

داداش‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از اهمیت صنعت ریخته‌گری چیست، گفت: ریخته‌گری، یک صنعت مادر است و قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف در انواع روش‌های ریخته‌گری تولید می‌شوند. در حال حاضر ریخته‌گری قطعات چدنی، فولادی، آلومینیومی و مسی به روش‌های روز دنیا انجام می‌شود و اگر حمایت‌های کافی از فعالان صنعت ریخته‌گری صورت پذیرد، به تولید انواع قطعات باکیفیت منجر خواهد شد اما متاسفانه بانک‌ها تسهیلات حمایتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند و از کارگاه‌های ریخته‌گری در استان‌های مختلف کشور مانند آذربایجان غربی هیچ حمایتی نمی‌شود. در حالی که کیفیت قطعات تولیدی و همچنین سابقه تولید در یک کارگاه ریخته‌گری باید مبنای حمایت قرار بگیرد، شرایط مالی بهتر در اولویت قرار گرفته و جولان دلالان و واسطه‌ها در سطح بازار، شرایط فعالیت واحدهای قانونی و  مجاز را با چالش مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه کیفیت قطعات تولیدی در داخل به جرات از نمونه‌های مشابه خارجی بهتر است، تصریح کرد: قطعات چدنی و فولادی با کیفیت بیشتری نسبت به نمونه‌های خارجی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود. با این وجود مشخص نیست که چرا همچنان شاهد قطعات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت در سطح بازار هستیم و متاسفانه خریداران قیمت را بر کیفیت ترجیح می‌دهند!

این تولیدکننده قطعات چدنی در خصوص اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در صنعت ریخته‌گری، ابراز کرد: خوشبختانه در ریخته‌گری با استفاده از کوره‌های القایی، آلودگی چندانی برای محیط زیست ایجاد نخواهد شد و کوره‌های گازسوز که از سوخت‌هایی مانند گازوئیل و مازوت استفاده می‌کنند، در صورت عدم استفاده از بگ‌فیلتر آلایندگی‌هایی را به همراه خواهند داشت.

داداش‌زاده در پایان با بیان اینکه در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت هستیم، یادآور شد: اگر ما بتوانیم مواد اولیه را با قیمت مناسب تامین کنیم و از سوی دیگر شرکت بالادستی نیز بتواند محصولات تولیدی را به موقع تحویل مشتریان دهد، در این صورت تعداد نیروی انسانی شاغل در کارگاه را افزایش خواهیم داد و با ۱۰۰ درصد توان خود تولید خواهیم کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15880

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صحنه‌ای برای عرضه توانمندی‌ها نیست!
مدیرعامل شرکت مروارید رفاه مس کارمانیا:

صحنه‌ای برای عرضه توانمندی‌ها نیست!

05اردیبهشت
اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی سوئیس در کاهش نرخ بهره بانکی
برخلاف پیش‌بینی اقتصاددانان رخ داد؛

اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی سوئیس در کاهش نرخ بهره بانکی

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.