• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق

حال صنعت لوله و پروفیل خوش نیست!

  • کد خبر : 1686
  • 07 مرداد 1399 - 14:03
حال صنعت لوله و پروفیل خوش نیست!
مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق گفت: متاسفانه بازار ورق به گونه‌ای آشفته شده که ورق فولادی به دست مصرف‌کننده اصلی یعنی تولیدکنندگان لوله و پروفیل نمی‌رسد. در نتیجه، تولیدکنندگان وضعیت مناسبی ندارند زیرا علاوه بر اینکه میزان تولیدات آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته، بازارهای صادراتی که برای آن سال‌ها زحمت کشیده بودند را نیز از دست داده‌اند.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق گفت: متاسفانه بازار ورق به گونه‌ای آشفته شده که ورق فولادی به دست مصرف‌کننده اصلی یعنی تولیدکنندگان لوله و پروفیل نمی‌رسد. در نتیجه، تولیدکنندگان وضعیت مناسبی ندارند زیرا علاوه بر اینکه میزان تولیدات آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته، بازارهای صادراتی که برای آن سال‌ها زحمت کشیده بودند را نیز از دست داده‌اند.

محمود صابری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: به دلیل مشکلات ناشی از تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی، وضعیت صنعت لوله و پروفیل فولادی به هیچ وجه مناسب نیست. واحدهای تولیدی بزرگ که حتی در سال‌های گذشته می‌توانستند محصولات با کیفیت به مشتریان تحویل دهند و سبد تولیدات خود را کامل کنند نیز شرایط بسیار دشواری را سپری می‌کنند.

وی افزود: وضعیت به گونه‌ای بغرنج شده که حتی مجموعه نورد شرق بعضا دو تا سه هزار تن در ماه مواد اولیه دریافت می‌کند و قادر به تولید محصولات سال گذشته خود نیست. تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر تولید برای خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌ها کرده‌اند و اشتغال نسبتا قابل توجهی به وجود آورده‌اند اما به طور کلی صنعت لوله و پروفیل حال و روز خوبی ندارد.

مواد اولیه به دست تولیدکنندگان واقعی نمی‌رسد

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل عنوان کرد: تقریبا عمده مواد اولیه تولیدکنندگان لوله و پروفیل یعنی ورق گرم، توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود، البته در سال‌های گذشته واردات نیز صورت می‌گرفت. با این حال، دیگر تولیدکنندگان ورق گرم یعنی فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز، تامین‌کننده عمده مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل نبوده‌اند. چراکه این تولیدکنندگان نتوانسته بودند ورق گرم با کیفیت برای صنایع لوله و پروفیل فراهم کنند و در عین حال تولید آن‌ها پایدار نبوده است. به همین دلیل صنایع لوله و پروفیل نمی‌توانستند روی این دو تولیدکننده به عنوان منابع پایدار مواد اولیه حساب کنند. به همین دلیل تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی با معضلاتی مواجه است.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق خاطرنشان کرد: با اینکه وضعیت تولید ورق گرم در کشور نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است اما بسیاری از واحدهای تولیدی از نرسیدن مواد اولیه گلایه دارند. به نظر می‌رسد نرسیدن مواد اولیه به واحدهای تولیدی، دلیل اصلی بروز مشکلات باشد. به عبارت بهتر، ساز و کارهای تعریف شده برای فروش ورق گرم به مصرف‌کنندگان باعث نشده تا مواد اولیه به دست آن‌ها به موقع برسد.

بهین‌یابی نادرست از تولیدکنندگان

صابری یادآور شد: پیش از رونمایی از سایت بهین‌یاب، نمایندگان شرکت فولاد مبارکه، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل به صورت دوره‌ای از واحدهای تولیدی و مصرف‌کنندگان ورق گرم بازدید به عمل می‌آوردند و با توجه به این موضوع، مشخص می‌شد که مصرف‌کنندگان برای تولید ماهانه خود به چه میزان ورق گرم به صورت واقعی نیاز دارند.

وی ادامه داد: از زمانی که موضوع بهین‌یابی و ثبت اطلاعات اقتصادی واحدهای تولیدی در سامانه بهین‌یاب به وجود آمد، طی یک سال گذشته برخی از کارخانه‌ها که وجود خارجی نداشتند یا از رده تولید خارج شده بودند، به یکباره در زمره مشتریان و خریداران ورق گرم از بورس کالا قرار گرفتند. به نظر می‌رسد که در یک سال اخیر حدود ۴۰ کارخانه به تولیدکنندگان قبلی اضافه شده باشد.

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل تصریح کرد: در صورتی که این ۴۰ کارخانه هر کدام یک هزار تن در ماه سهمیه ورق گرم دریافت کنند، در ماه حدود چهل هزار تن ورق گرم خواهد شد که در وضعیت کنونی این رقم بسیار زیاد است و باعث تشویش بازار و نرسیدن مواد اولیه به واحدهای تولیدی واقعی می‌شود. نکته دیگر این است که مشخص نیست واحدهای یاد شده با ورق خریداری شده خود چه می‌کنند! طبعا وقوع چنین پدیدههایی باعث بروز ناهنجاری در بازار ورق گرم و نیز ایجاد چالش برای مصرف‌کنندگان واقعی ورق شده است.

با ۲۵ درصد از ظرفیت فعالیت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق عنوان کرد: واقعیت این است که شرکت ما تنها با ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و به این ترتیب شرایط دشواری برای کارخانه پدید آمده است. با این میزان تولید باید همه هزینه‌های خود را متوازن و متعادل کنیم. این امر باعث می‌شود قیمت تمام شده محصول به شدت افزایش یابد و در کنار آن، اختلاف زیادی میان قیمت ورق و پروفیل برای جبران هزینه‌ها به وجود آید.

وی در خصوص سایر مواد اولیه دریافتی، اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از محصولات لوله و پروفیل از ورق گرم و ۲۰ درصد دیگر از ورق سرد تولید می‌شود. ازجمله محصولات تولیدی لوله و پروفیل با ورق سرد می‌توان به لوله‌های مبلی و لوله‌های مورد استفاده در صنعت لوازم خانگی و خودروسازی اشاره کرد. با این حال، وضعیت بازار ورق سرد با ورق گرم تفاوتی ندارد و در هر دو بازار مشکلات متعددی وجود دارد.

از دست رفتن بازارهای صادراتی

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل اذعان کرد: به دلیل کاهش تولید و پایین‌ آمدن ظرفیت، بازارهای صادراتی را یکی پس از دیگری از دست دادیم. با وجود اینکه در این بازارها سال‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و مدت طولانی برای شناساندن برند، زمان گذاشته بودیم، اما همه بازارها را به دلیل کمبود مواد اولیه و نبود قیمت‌های منطقی به طور کامل از دست دادیم.

صابری یادآور شد: سال گذشته موفق شدیم به ۱۷ کشور صادرات لوله و پروفیل انجام دهیم که ازجمله آن‌ها می‌توان قطر را نام برد که برخی از سازه‌ها و ورزشگاه‌های این کشور با لوله و پروفیل ایرانی ساخته شده‌اند، البته صادرات به برخی از کشورها از طریق واسطه‌ها صورت می‌گرفت و امکان صادرات مستقیم نداشتیم. به طور مثال، برای صادرات به ازبکستان باید از تاجیکستان اقدام می‌کردیم. در سال جاری همه این بازارها را از دست داده‌ایم و وضعیت بسیار دشوار شده است.

لزوم ظرفیت‌سنجی واقعی از مصرف‌کنندگان ورق فولادی

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق با اشاره به اقدامات سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل برای جلوگیری از ادامه این وضعیت، بیان کرد: با توجه به رشد بسیار شدید نرخ ارز، طبعا واردات ورق گرم صرفه اقتصادی ندارد و تحریم‌ها نیز بر دشواری آن می‌افزاید. از این رو یکی از راهکارهایی که می‌تواند در این شرایط به تغییر وضعیت کمک کند، رسیدن مواد اولیه به تولیدکنندگانی است که در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، تولید مداوم داشته‌اند.

وی مطرح کرد: با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان دریافت که هر واحد تولیدی به چه میزان تولید کرده و انتظار بر این است که به همان میزان، مواد اولیه دریافت کنند. اگر این اتفاق بیفتد، شرایط کنونی بازار ورق کنترل می‌شود. مشخصا در سال ۱۳۹۶ بازار ورق فولادی از وضع کنونی بهتر بود و می‌توان تولیدات آن سال را ملاک سهمیه کارخانه‌ها قلمداد کرد.

عضو هیئت مدیره گروه صنعتی نورد شرق تهران با گلایه نسبت به نقدی شدن معاملات، ابراز کرد: معاملات نقدی، آفت بازار ورق است و بازار را ملتهب می‌کند. حتی این امر باعث می‌شود برخی خارج از بورس و تولیدکنندگان، دلالان به این بازار سرازیر شوند و متاسفانه آسیب خود را به صنعت لوله و پروفیل رسانده‌اند.

آرامش پیش از طوفان

صابری خاطرنشان کرد: هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل پیشنهاد کرده است یک هیئت مشترک از شرکت فولاد مبارکه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل برای سنجش ظرفیت واقعی شرکت‌های مصرف‌کننده ورق در این صنف تشکیل شود و حتی سایر سازمان‌ها همچون بورس کالا و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در صورت لزوم می‌توانند در این کمیته حضور داشته باشند. این کمیته به ظرفیت‌سنجی واقعی مصرف‌کنندگان ورق فولادی بپردازد تا ورق به تولیدکننده واقعی برسد.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق تصریح کرد: سه سال قبل بازار ورق و پروفیل آشفتگی کنونی را نداشت و هر شرکت به میزان نیاز خود سهمیه دریافت می‌کرد. حتی در برخی مواقع اختلاف قیمت میان ورق با لوله و پروفیل به حداقل می‌رسید و در زمان‌هایی نیز با آن برابری می‌کرد. چراکه معاملات به صورت اعتباری بود و تولیدکنندگانی که ورق را از بورس کالا خریداری کرده بودند، به دلیل عدم پرداخت هزینه خرید ورق به صورت نقدی، تولید و فروش را نیز به صورت اعتباری انجام می‌دادند.

وی در پایان عنوان کرد: در صورتی که دولت قصد داشته باشد به بازار ورق در کوتاه‌ترین زمان ممکن سامان دهد، باید همان اقداماتی را که در زمان آرامش بازار انجام می‌داد، صورت دهد. به این صورت که سهمیه ورق را به تولیدکنندگان واقعی اختصاص دهد و در همین حال، معاملات را از وضعیت کنونی یعنی نقدی به اعتباری بازگرداند. به این ترتیب، آرامش نسبی به این بازار بازخواهد گشت و صنایع تولیدکننده لوله و پروفیل نیز با مشکلات کنونی دست و پنجه نرم نخواهند کرد. در همین حال، پس از مدتی قیمت‌ها نیز به روال منطقی خود می‌رسند و بازار آرامش می‌یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1686

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد