• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مسئول فروش ورق سرد در آهن آنلاین مطرح کرد

حاکم شدن رکود نسبی بر بازار ورق سرد فولادی

  • کد خبر : 1151
  • 23 آذر 1398 - 12:04
حاکم شدن رکود نسبی بر بازار ورق سرد فولادی
مسئول فروش ورق سرد در آهن آنلاین گفت: به دلیل کاهش تولید خودروسازان در سال گذشته و سال جاری، بازار ورق سرد فولادی نیز به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در این صنعت، با رکود نسبی مواجه شده است و برخی تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید و یا توقف تولید برخی محصولات در این زمینه شدند.

مسئول فروش ورق سرد در آهن آنلاین گفت: به دلیل کاهش تولید خودروسازان در سال گذشته و سال جاری، بازار ورق سرد فولادی نیز به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در این صنعت، با رکود نسبی مواجه شده است و برخی تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید و یا توقف تولید برخی محصولات در این زمینه شدند.

مهدی اکبری موحد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت بازار ورق سرد فولادی، اظهار داشت: اخیرا بسیاری از صاحبان صنایع و توزیع‌کنندگان ورق سرد، فروش خود را متوقف کردند و بازار به شدت دچار نوسان شده است؛ گرچه به نظر می‌رسد با توجه به شرایط بازار، قیمت‌ها افزایشی خواهند بود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت ورق سرد رو به افزایش بوده است؛ البته بازار این محصول نسبت به سال‌های گذشته با رکود نسبی مواجه بود. ورق روغنی به ‌عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت، به ‌ویژه خودروسازی محسوب می‌شود؛ اما بسیاری از خطوط تولید شرکت‌های خودروساز متوقف شده و تولید خودرو نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است. این امر هم به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، یعنی ورق سرد رخ داد و هم اینکه بسیاری از مشتریان قادر به خرید نقدی نبودند و باید به صورت اعتباری خرید خود را انجام می‌دانند. از آنجا که بازار ورق کشور ما در یکی دو سال اخیر نوسانی است، امکان کمی برای خرید اعتباری وجود دارد.

مسئول فروش ورق سرد در آهن آنلاین، عنوان کرد: ورق‌های سرد که اصولا فرآیند تولید آن‌ها در نورد سرد انجام می‌شود، به ورق‌های روغنی با گرید ST12، ST14 و ST16 اطلاق می‌شود. به ورق‌های ST12، ورق‌های روغنی معمولی نیز می‌گویند. ضمن اینکه ورق‌های ST14، ورق‌های کششی و ST16، ورق‌های فوق کششی هستند که بیشتر در بدنه خودروها و صنایعی مانند بشکه‌سازی که نیاز به انعطاف‌پذیری بالای ورق دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اکبری موحد با اشاره به انواع ضخامت‌های ورق سرد در بازار، بیان کرد: ضخامت ورق سرد در بازار از ۰٫۲۲ میلی‌متر تا سه میلی‌متر متغیر است. تقریبا می‌توان گفت انواع ضخامت‌ها در بازار وجود دارند و در صنایع گوناگون به کار می‌روند؛ اما با این حال، موجودی انبارهای ضخامت‌های ۰٫۶ و ۰٫۷ میلی‌متر در بازار کاهش یافته است؛ زیرا بسیاری از بشکه‌سازها در فصل پاییز خرید عمده خود را انجام می‌دهند و به همین دلیل، میزان ورق سرد با ضخامت‌های یاد شده کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان اصلی ورق‌های سرد، سازندگان قطعات خودرو و برخی از خودروسازان هستند که بیش از ۶۰ درصد از تقاضای بازار را تشکیل می‌دهند؛ پس از آن، تولیدکنندگان لوازم خانگی و مبلمان نیز از ورق سرد در محصولات خود استفاده می‌کنند.

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق سرد در بازار

مسئول فروش ورق سرد در آهن آنلاین با بیان اینکه قیمت‌گذاری ورق سرد نیز در بورس کالا و با عرضه شرکت فولاد مبارکه تعیین می‌شود، تصریح کرد: علاوه‌براین، موجودی انبار تجار و صاحبان انبار نیز روی گریدها و ضخامت‌های مختلف ورق سرد نیز تاثیرگذار است. طبیعتا قیمت ورق گرم به عنوان ماده اولیه تولید ورق سرد نیز عامل تاثیرگذار دیگری روی قیمت نهایی این محصول به شمار می‌رود.

اکبری موحد در مورد میزان تولید و عرضه شرکت‌های تولیدکننده ورق سرد در بازار، عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین تامین‌کننده ورق سرد فولادی در بازار است. پس از این شرکت، شرکت‌های فولاد غرب آسیا و هفت الماس در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند و حدود ۹۰ درصد ورق سرد موجود در بازار در اختیار این سه شرکت قرار دارد. ضمن اینکه ورق‌های فولاد مبارکه در بین مشتریان از تقاضای بیشتری برخوردار است. علاوه‌براین، ورق‌های سرد فولاد مبارکه کیفیت بیشتری نسبت به ورق دو شرکت دیگر دارد. علت این موضوع نیز آن است که ورق‌های سرد این شرکت، انعطاف‌پذیری بیشتری برای انواع فرم‌دهی‌ها دارد و در واقع، برای پرس‌کاری‌ها و به ویژه خم‌کاری‌ها بسیار مناسب‌تر هستند. مشتریانی نیز وجود دارند که برای تولید محصول خود به جای ورق‌های سرد مبارکه، از محصولات فولاد غرب آسیا استفاده می‌کنند؛ زیرا ورق‌های سرد فولاد غرب آسیا از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

وی بیشترین ورق‌ سرد موجود در بازار را از نوع رول دانست و خاطرنشان کرد: هر دو نوع شیت و رول متقاضیان خود را دارند و تقاضای رول با شیت تقریبا برابر است. ضمن اینکه مجموعه آهن آنلاین، ورق سرد را با خدماتی مانند نواربری، پانچ، خمش و شیت طبق سفارش دریافتی به مشتریان تحویل می‌دهد؛ هرچند که مشتریان در صورت خرید رول، باید آن را تبدیل به شیت کنند.

کاهش واردات به دلیل تحریم‌ها و رشد نرخ ارز

مسئول فروش ورق سرد در آهن آنلاین اذعان کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها در یکی دو سال اخیر، واردات ورق سرد به کشور به شدت کاهش یافته است. پیش از این، برخی مصرف‌کنندگان برای تولید برخی محصولات به ویژه در حوزه لوازم خانگی، از ورق‌های وارداتی کره جنوبی و قزاقستان استفاده می‌کردند که اخیرا میزان این ورق‌ها در بازار کاهش یافته است. به عبارت بهتر، اثر تحریم‌ها روی واردات و بالا رفتن نرخ ارز موجب شد بسیاری از تجار و واردکنندگان دست از واردات ورق سرد بردارند.

اکبری موحد با بیان اینکه برای تولید یک محصول، تقاضای مصرف‌کنندگان تاثیر زیادی روی خط تولید کارخانه‌های بزرگ می‌گذارد، اضافه کرد: این یعنی ممکن است با وجود دارا بودن توانایی و دانش فنی برای تولید یک محصول، بنا به دلایل اقتصادی همچون نبود تقاضای موثر، شرکت‌های بزرگ ترجیح دهند آن محصول را تولید نکنند. در مورد برخی انواع ورق سرد نیز همین موضوع صدق می‌کند؛ این یعنی شرکت فولاد مبارکه توانایی تولید برخی از انواع ورق‌های سرد را از نظر فنی دارد؛ اما از نظر اقتصادی تولید آن در مقیاس پایین هنوز توجیه ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که عرضه و تقاضای بازار به طور مستقل و بدون حاشیه و دستورالعمل با یکدیگر تقابل داشته باشند، قیمت‌ها به تدریج تعدیل خواهند شد. علاوه‌براین اگر قدرت خرید تولیدکنندگان نیز افزایش یابد، طبیعتا به سود همه گروه‌ها (تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده) خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1151

نوشته‌های مشابه