• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد:

حجم بی‌نظیر ذخایر مس سونگون در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا

  • کد خبر : 19660
  • 03 خرداد 1402 - 16:24
حجم بی‌نظیر ذخایر مس سونگون در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی از نظر حجم ذخایر مس، در غرب آسیا و شمال آفریقا بی‌مانند است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی از نظر حجم ذخایر مس، در غرب آسیا و شمال آفریقا بی‌مانند است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، علی رستمی این مطلب را در نشست هم‌اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه که در خصوص بررسی ظرفیت‌های شرکت مس در استان آذربایجان‌ شرقی برگزار شد، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اکتشافات مس به‌ عنوان ودیعه و موهبت الهی همچنان ادامه دارد، گفت: به واسطه تلاش‌های همکاران حوزه اکتشافات و توسعه، دو میلیارد تن به ذخایر مس این شرکت افزوده و این میزان باعث شد که از رتبه ۷ به رتبه ۵ ذخایر مس دنیا برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سال گذشته، دو بار بر مغفول ماندن بخش معدن تاکید کردند و این مهم مسئولیت ما را در این حوزه مضاعف می‌کند.

رستمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ برای تولید چندبرابری و تحقق چشم‌انداز یک میلیون تن کاتد در سال ۱۴۰۶، ادامه داد: در گام نخست، موفق به تولید ۳۰۰ هزار تن کاتد برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس در سال ۱۴۰۱ شدیم. این در حالی بود که در سال قبل از آن، تولید مس کاتدی ۲۸۵ هزار تن بود. بنابراین برنامه داریم که با تولید یک میلیون تن کاتد تا سال ۱۴۰۶، از رتبه ۱۸ فعلی به رتبه پنجم برسیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما با اکتشاف ۷ درصدی، به رتبه پنجم جهان رسیدیم و حفاری ۱۲۰ هزار متر در دستور کار قرار دارد که هم‌پیمان شده‌ایم به این مهم دست یابیم. این به معنای افزایش پنج هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان‌ شرقی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، هدف‌گذاری امسال استان آذربایجان شرقی را ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی عنوان کرد و گسترش فعالیت‌های اکتشافی را یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که می‌توان در راستای فرامین مقام معظم رهبری برای جبران عقب‌ماندگی در بخش معدن از آن یاد کرد.

رستمی با تاکید بر اینکه توسعه اکتشافات یکی از دستورات رهبری است، گفت: آزمایشگاه مرجع در محدوده شمال‌غرب کشور نداشتیم که اولین آزمایشگاه مرجع با همکاری دانشگاه تبریز افتتاح شد و با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی، به‌ طور کامل راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت کنونی مجتمع مس سونگون برای تولید ۲۸۰ هزار تن کنسانتره مس طراحی شده است اما همکاران ما با افزایش بهره‌وری کارخانجات، موفق شدند در سال ۱۴۰۱ با رشد ۹ درصدی نسبت به برنامه، ۳۳۳ هزار تن کنسانتره مس تولید کنند که این دستاورد مهمی‌ در سال گذشته بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، از اشتغال ۳۰ هزار نفری در مس سونگون خبر داد و افزایش این تعداد را تا ۵۰ هزار نفر در آینده بسیار نزدیک تخمین زد.

رستمی در نشست هم‌اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه، ابراز کرد: تاکنون دو میلیارد دلار از بازار سرمایه تامین مالی شده است و به زودی اولین شرکت سهامی عام را در بازار سرمایه عرضه خواهیم کرد و پذیره‌نویسی آن در روزهای آینده شروع خواهد شد.

وی همچنین گسترش استفاده از خودروی برقی را یکی از علل افزایش مصرف مس دانست و تقاضای چهار برابری مس در بازار جهانی را پیش‌بینی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از اهداف هشت پروژه تغلیظ شرکت ملی صنایع مس ایران را دو کارخانه تغلیظ در مس سونگون با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن کنسانتره اعلام کرد و گفت: صنعت مس می‌تواند در بین صنایع موجود در کشور پیشتاز باشد؛ چراکه ما هنوز ۶۰ سال ماده معدنی مس ذخیره در کشور داریم و با توجه به اینکه برای مس هیچ جایگزینی در جهان وجود ندارد، این صنعت را بسیار ارزنده می‌سازد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کاتد قابلیت افزایش ارزش افزوده را دارد، یادآور شد: یکی از سهام ارزنده بازار سرمایه، فملی است که پیشنهاد می‌شود همه مردم ایران سهام‌دار این شرکت باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19660

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.