• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

حجم تقاضای خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی

  • کد خبر : 17419
  • 10 اردیبهشت 1402 - 5:58
حجم تقاضای خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی
کارشناسان موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی خود مبنی بر ارزیابی داده‌ها و نمودار تقاضای باتری‌ها را به اشتراک گذاشته تا چشم‌انداز متغیر مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها را ارائه دهند.

کارشناسان موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی خود مبنی بر ارزیابی داده‌ها و نمودار تقاضای باتری‌ها را به اشتراک گذاشته تا چشم‌انداز متغیر مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها را ارائه دهند. به علاوه این کارشناسان پیش‌بینی‌های مهم خود را در ارتباط با همین مسئله و مبتنی بر آینده گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»،کاهش قابل‌ توجه حجم فروش خودروهای الکتریکی در چین و اروپا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ به عنوان سیگنالی برای بسیاری که تصور می‌کردند که ۲۰۲۳ سالی با رشد تدریجی برای فروش خودروهای الکتریکی خواهد بود، تلقی می‌شود. با این حال، موسسه «Fastmarkets» معتقد است که این تمام ماجرا نیست. در ادامه این گزارش وضعیت بازارهای خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بررسی می‌شود و در مورد پیش‌بینی حجم تقاضای این موسسه برای سال ۲۰۲۳ و چشم‌انداز بعد از آن بحث خواهد شد.

  • سهم استفاده از خودروهای الکتریکی (EV) نسبت به روند کند خود در سال ۲۰۲۳ بهبود خواهد یافت.
  • موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی خود در رابطه با فروش خودروهای الکتریکی را کاهش داده است تا منعکس‌کننده حجم کاهشی فروش خودروهای الکتریکی در چین باشد.
  • در مقابل، موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که بازار خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا با اجرای استانداردهای آلایندگی مرتبط با قانون کاهش تورم و سازمان حفاظت محیط زیست این کشور به یک نقطه عطف برسد.
  • در حالی که استفاده از خودروهای الکتریکی در ابتدای سال ۲۰۲۳ در اروپا روند کاهشی را تجربه کرد، نشانه‌هایی وجود دارد که با وجود این روند نزولی در سه ماهه اول ۲۰۲۳، بازار انعطاف‌پذیری خود را حفظ خواهد کرد.
  • بازار بخش سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی (ESS) به طور تصاعدی در حال رشد است و در چین و ایالات متحده آمریکا نسبت استفاده از آن از خودروهای الکتریکی پیشی گرفته است. رشد این بخش را نمی‌توان دست کم گرفت؛ چراکه پیامدهای قابل‌ توجهی برای بازار مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها و فلزات دارد.
  • رشد تقاضای خودروهای الکتریکی در سایر بازارها به مشوق‌های ارائه شده از سوی سیاست‌گذارانی بستگی دارد که به مصرف‌کنندگان برای خرید این خودروها اختصاص یافته است. کشور کاستاریکا را می‌توان به عنوان یک نمونه موفق در اجرای سیاست‌ ارائه مشوق‌ها در این زمینه مثال زد.

کاهش حجم فروش خودروهای الکتریکی در سه ماهه اول ۲۰۲۳ چین

سهم فروش خودروهای الکتریکی در ماه ژانویه رقم ۵٫۵ درصد سالانه را به ثبت رساند. این حجم از کاهش، ناشی از حذف پرداخت یارانه‌های تولید به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، کاهش هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان در نتیجه چشم‌انداز بد اقتصاد کلان و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا بود. در حالی که حجم فروش خودروهای الکتریکی در ماه ژانویه ۲۰۲۳ یه روند نزولی تدریجی را در چین به ثبت رساند اما از نظر آماری این رقم  قابل‌ توجه بود؛ چراکه این حجم از کاهش در بازار اولین بار است که در سه سال گذشته اتفاق افتاده است. حجم فروش در ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۲۳ نیز در مقایسه با نرخ استقبال از عرضه که برابر با  ۱۰۶٫۹ درصد افزایش در سال ۲۰۲۲ بود، به طور متوسط حدود ۵۷٫۳ درصد و ۳۴٫۸ درصد در سال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد انبار ذخیره کالای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و نمایندگی‌های عرضه به دلیل کاهش حجم تقاضا دارای حجم بالایی از کالا هستند. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، حجم فروش در سال ۲۰۲۳ هم‌راستا با مقدار تولید نبوده است؛ چراکه حجم تقاضا به میزان پیش‌بینی شده تولیدکنندگان تجهیزات اصلی نمی‌رسد.

هم‌راستا نبودن حجم فروش در سال ۲۰۲۳ با مقدار تولید

در نتیجه این عوامل، تیم مسئول بررسی ارزیابی مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری در «Fastmarkets»، در حال ارزیابی مجدد پیش‌بینی فروش خودروهای الکتریکی ۲۰۲۳ خود در چین است. آن‌ها اکنون انتظار دارند حجم فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳ به ۸٫۰۴ میلیون دستگاه خودرو برسد که در مقایسه با ۸٫۵۵ میلیون دستگاه خودروی قبلی تعداد آن کاهش یافته است. گفتنی است که موسسه «Fastmarkets» همچنان نسبت به افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به دلیل اعمال استانداردهای آلایندگی جدید که در روز اول جولای ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود، امیدوار است.

این استانداردها، محدودیت‌های جدیدی را در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای که خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) می‌توانند منتشر کنند، اعمال می‌کنند و میزان مجاز آن را حدود یک سوم کاهش می‌دهند. این امر باعث شده است تا پیش از اجرایی شدن این محدودیت‌ها در ماه جولای ۲۰۲۳، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی انبوهی از خودروهای موتور احتراق داخلی را به فروش برسند؛ به طوری که این تولیدکنندگان مجبور به کاهش قیمت خودروها به منظور جبران این عقب ماندگی در فروش شدند. با این حال، هنگامی که این استانداردهای آلایندگی معرفی شدند، پیش‌بینی می‌شود که این سیاست با کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری بر روی خودروهای موتور احتراق داخلی، مصرف‌کنندگان را تشویق به استفاده از خودروهای الکتریکی کند. به علاوه انتظار می‌رود کاهش قیمت خودروهای الکتریکی، کاهش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها و افزایش موجودی انبار خودروهای الکتریکی، باعث تسریع روند نزولی قیمت خودروهای الکتریکی در چین شده تا امکان خرید بیشتر این خودروها برای افراد زیادتری فراهم شود.

به نظر می‌رسد بازار سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در چین، رشد تصاعدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرده باشد. فعالان بازار اظهار داشتند که مقامات دولتی استانی چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را جهت توسعه باتری سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی (BESS) به‌ ویژه سیستم‌هایی که مبتنی بر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، انجام می‌دهند. البته این موضوع را می‌توان در نتیجه اجرای سیاست دولت چین مبنی بر توسعه باتری سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی هم‌راستا با اجرای پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد که هدف آن، دستیابی به ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۰۰ گیگاواتی تا سال ۲۰۳۰ است. این حجم از سرمایه‌گذاری‌ها در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی و بازار آن‌ها می‌تواند در سال ۲۰۲۳ منجر به تولید ۳۰ گیگاوات ساعت انرژی شود. این بدان معناست که بازار سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در چین، رشد سالانه بیشتری به نسبت حجم فروش خودروهای الکتریکی را تجربه کرده است. رشد ۵۰ درصدی حجم فروش سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با رشد ۲۵ درصد خودروهای الکتریکی در بازار، نشان از رشد سریع‌تر این سیستم‌ها به نسبت خودروهای الکتریکی در این صنعت در کوتاه مدت دارد.

حجم فروش ماهانه خودروهای الکتریکی سبک در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳

موسسه «Fastmarkets» معتقد است که حجم فروش خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا به نقطه عطف رسیده و وارد مرحله پذیرش انبوه شده است. این روند از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و از آن زمان تاکنون، ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی به ۶٫۶ درصد رسیده است که نسبت به متوسط ضریب نفوذ ۵ درصدی که به عنوان شاخصی برای شروع پذیرش انبوه پذیرفته می‌شود، عدد بیشتری را نشان می‌دهد. بررسی داده‌های سه ماهه اول تا سوم ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که روند پذیرش انبوه در مسیر درستی قرار دارد.

بررسی گزارش کتابخانه «Argonne Library» نشان می‌دهد که از یک میلیون و ۱۳۰ هزار فروش وسیله نقلیه سبک ثبت شده در ماه فوریه ۲۰۲۳، بیش از ۱۰۵ هزار و ۲۴۱ آن متعلق به خودروهای الکتریکی است. این رقم نشان‌دهنده رشد ۷۷٫۱ درصدی سالانه و افزایش نرخ نفوذ ۹٫۳ درصدی خودروهای الکتریکی است. لازم به ذکر است که استانداردهای جدید انتشار سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا تعیین کرده که ۶۰ درصد از مقدار تولید خودروهای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی باید الزاما به خودروهای الکتریکی اختصاص یابد. این سهم با افزایش تعداد وسایل نقلیه موجود برای مصرف‌کنندگان و افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی در درازمدت، افزایش قابل‌ توجهی را تجربه خواهد کرد. موسسه «Fastmarkets» برای سال ۲۰۲۳ و سال‌های بعد از آن از نظر تعداد فروش خودروهای الکتریکی، پیش‌بینی فروش یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ و ۱۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۳۳ را کرده است.

یکی از موانع مهم رشد فروش را می‌توان به اطلاعیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در روز ۱۸ آپریل ۲۰۲۳ مرتبط دانست. طبق این اطلاعیه، تنها ۱۰ خودروی هیبریدی از چهار تولیدکننده خودروهای الکتریکی (شرکت‌های تسلا، جنرال موتورز، فورد و فولکس واگن) واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی هفت هزار و ۵۰۰ دلاری آمریکا طبق قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا هستند. با توجه به افزایش نیاز روزافزون به استفاده از باتری‌ها و مواد اولیه مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ و سال‌های بعد از آن و بنابر اطلاعیه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا در روز ۱۸ آپریل ۲۰۲۳، می‌توان اعلام کرد که متاسفانه خودروسازانی مانند هیوندای، نیسان، «BMW»، آئودی، ولوو و «Rivian» واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی نیستند. از ۱۰ مدل برتر خودرو الکتریکی در سال ۲۰۲۳، تنها سه مدل از آن‌ها یعنی مدل ۳ و Y شرکت تسلا و مدل Chevy Bolt (مدل بسیار محبوب شرکت فورد با نام «Mustang Mach-E» فقط واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی جزئی و نه کامل است)، واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی هستند.

انتظار می‌رود هنگامی که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی زنجیره تامین خود را برای برآورده کردن الزامات قانونی تعیین‌شده تغییر دهند، خودروهای بیشتری از این تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۳ واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی شوند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک شاهد تغییر در سلیقه مصرف‌کنندگان و تمایل آن‌ها به سمت مدل خودروهایی بودکه اعتبارات مالیاتی دریافت کرده‌اند.

قیمت خودروهای الکتریکی در بازار همچنان بالاست. طبق گفته شرکت «Kelley Blue Book» قیمت این خودروها در ماه مارس ۲۰۲۳ به حدود ۵۸ هزار و ۹۴۰ دلار رسید که حدود ۱۱ هزار دلار بالاتر از یک خودروی موتور احتراق داخلی جدید است. این اختلاف قیمت فعلی بدان معناست که از دست دادن این اعتبار مالیاتی به ویژه برای مصرف‌کنندگان با درآمد کم تا متوسط که برای خرید خودروی الکتریکی به دریافت این اعتبارات متکی هستند، آسیب‌‌زا خواهد بود.

بازار سیستم ذخیره انرژی در ایالات متحده امریکا رشد چشمگیری را تجربه کرده است. به علاوه باتری سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۱۱ درصد رشد را تاکنون به ثبت رسانده است. انتظار می‌رود که با توجه به تخصیص یارانه به سیستم ذخیره انرژی طبق قانون کاهش تورم ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۲۳، این رقم دوباره افزایش یابد. لازم به ذکر است که سیستم ذخیره انرژی در کنار دریافت ۳۰ درصد اعتبار مالیاتی از دیگر مشوق‌های مربوطه بهره‌مند خواهد شد و تا سال ۲۰۳۲ امکان استفاده از این مزیت‌ها پابرجا خواهد بود. این سطح از حجم تقاضا، ایالات متحده آمریکا را ملزم به ایجاد و افزایش ظرفیت تولید باتری سیستم ذخیره انرژی در خاک این کشور می‌کند. هم‌اکنون بسیاری از متقاضیان سیستم‌های ذخیره انرژی در مقیاس گسترده برای تامین باتری به چین وابسته هستند.

رشد انفجاری در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی ایالات متحده آمریکا

رشد کند فروش خودروهای الکتریکی در اروپا برای سال ۲۰۲۳

در حالی که استفاده از خودروهای الکتریکی در ابتدای سال ۲۰۲۳ در اروپا روند کندی را به ثبت رساند، نشانه‌هایی وجود دارد که با وجود نرخ افت سه ماهه اول ۲۰۲۳، بازار همچنان انعطاف‌پذیری خود را حفظ خواهد کرد. حجم فروش در سه ماهه اول ۲۰۲۳ در برخی از بازارهای پیشرو اروپا کاهشی بود. دلیل این کاهش را می‌توان کاهش ثبت قرارداد فروش در ماه ژانویه ۲۰۲۳ (همان طور که در نمودارهای زیر نشان داده شده است)، در نروژ و آلمان به دلیل پایان دادن به کسر معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای خودروهای الکتریکی و پایان دادن به پرداخت یارانه‌های خودروهای هیبریدی عنوان کرد.

در بریتانیا نیز به نظر می‌رسد بازار رشد تصاعدی فروش خودروهای الکتریکی که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ایجاد شده بود، روند نزولی به خود گرفته است و حجم فروش در طول سه ماه با ارقام فروش سال ۲۰۲۲ مطابقت داشته یا از آن پیشی گرفته است.

 

مطابقت حجم فروش در بریتانیا در طول سه ماهه اول ۲۰۲۳ با ارقام فروش در سال ۲۰۲۲

افزایش فروش خودروهای الکتریکی در برخی کشورها در ماه مارس ۲۰۲۳ و میانگین رشد بالای ۲۰ درصد آن‌ها، نشان‌دهنده این موضوع است که این بازار همچنان انعطاف‌پذیری خود را حفظ خواهد کرد. داده‌های شرکت «ACEA» نشان می‌دهد که حجم تقاضای خودروهای الکتریکی در قاره اروپا همچنان صعودی خواهد بود. به علاوه حجم فروش باتری خودروهای الکتریکی در ماه ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۲۲٫۹ درصد افزایش یافت. انتظار می‌رود حجم فروش خودروهای الکتریکی در اروپا در سال ۲۰۲۳، با ورود مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر چینی از جمله شرکت‌های «BYD»، «Nio»، «Xpeng» و «Great Wall» رقابتی‌تر شود.

رشد فروش جزئی کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که کشور استرالیا در سال ۲۰۲۴ به نقطه عطف پذیرش انبوه و ضریب نفوذ ۵ درصدی در خودروهای الکتریکی برسد؛ چراکه کاهش قیمت مدل‌های شرکت تسلا باعث افزایش فروش این خودروها در بازار می‌شود. در دیگر کشورها به استثنای کره‌جنوبی، کانادا، نیوزلند، اسرائیل و سنگاپور، رشد فروش در حد جزئی باقی خواهد ماند. قبل از تولید انبوه این خودروها در این کشورها در کوتاه مدت، باید امکان کاهش قیمت و صرفه‌پذیری اقتصادی آن‌ها فراهم شود. کاهش قیمت و صرفه‌پذیری اقتصادی، یکی از دلایل رشد ضعیف این خودروها در ژاپن است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ ضریب نفوذ این خودروها به ۴ درصد برسد (ضریب نفوذ ۱٫۴ درصدی در سال ۲۰۲۲). توسعه زیرساخت صنعت خودروهای الکتریکی در ژاپن بسیار کند پیش رفته است که دلیل آن را عمدتا می‌توان تمرکز خودروسازان این کشور بر روی خودروهای با سوخت هیدروژن و یا دیگر سوخت‌های سلولی دانست. یکی از بخش‌هایی که در ژاپن پیش‌بینی می‌شود عملکرد خوبی داشته باشد، خودروهای الکتریکی کوچک است که در سال ۲۰۲۲ به دلیل مقرون به صرفه بودن آن، افزایش ۴۸ برابری را تجربه کرد. این خودروها حدود یک سوم هزینه خودروهای الکتریکی مسافرتی و یا خودروهای الکتریکی همگانی در مناطق شهری را دربر خواهند داشت.

یکی از بیشترین میزان فروش این خودروها متعلق به کشور کاستاریکا است که در سال ۲۰۲۲، ضریب نفوذ ۷٫۳ درصد و در ماه دسامبر ۲۰۲۲، ضریب نفوذ ۱۰٫۴ درصدی را به ثبت رساند که بالاترین ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی در قاره آمریکا است. این رشد فروش در کاستاریکا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ نیز ادامه داشت و حجم فروش در ماه فوریه ۲۰۲۳، حدود ۱۸۷ درصد افزایش یافت. اگرچه تعداد فروش خودروهای الکتریکی نسبتا پایین است اما این کشور با فروش دو هزار و ۶۷۴ خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۲، می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر بازارهای نوظهور و کشورهای قاره آمریکا عمل کند. این میزان رشد در رشد فروش در کاستاریکا با ارائه سیاست‌های بلندپروازانه دولت این کشور حاصل شده که طیف جذابی از مشوق‌های مالی و غیر مالی را با قابلیت دسترسی تا سال ۲۰۳۵ ارائه داده است. این سطح از تعهد سیاسی حتی در کشورهای با فروش بالای خودروهای الکتریکی هم به ندرت دیده می‌شود. به نظر می‌رسد به ارائه چنین سیاست‌هایی در بازارهای نوظهور نیاز باشد تا اطمینان حاصل شود که خودروهای الکتریکی برای طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان با قیمت کمتر و صرفه اقتصادی بالاتر در دسترس قرار می‌گیرد.

رشد فروش بالای خودروهای الکتریکی در کاستاریکا به علت سیاست‌های اتخاذ سده دولت این کشور علی‌رقم پایین بودن تعداد فروش

کاستاریکا در سال ۲۰۲۲ به ۷٫۳ درصد ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی دست یافت که بالاترین میزان در قاره آمریکا است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17419

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.