• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

حجم واردات بوکسیت چین از ۱۰ میلیون تن گذشت

  • کد خبر : 12066
  • 17 بهمن 1401 - 12:50
حجم واردات بوکسیت چین از ۱۰ میلیون تن گذشت
داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه نوامبر 2022، حدود 11 میلیون و 790 هزار تن بوکسیت وارد کرده که 31 درصد نسبت به ماه گذشته و 53 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش یافته است.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه نوامبر ۲۰۲۲، حدود ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تن بوکسیت وارد کرده که ۳۱ درصد نسبت به ماه گذشته و ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «SMM»، حجم واردات در مجموع در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ به حدود ۱۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶٫۹ درصد افزایش داشت. همچنین حجم واردات از گینه به رکورد هفت میلیون و ۲۸۰ هزار تن در ماه نوامبر ۲۰۲۲ رسید که حدود ۶۵ درصد نسبت به ماه گذشته و ۱۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشد داشت.

به علاوه حجم واردات از استرالیا دو میلیون و ۸۴۰ هزار تن در ماه نوامبر ۲۰۲۲ بود که ۱۴ درصد نسبت به ماه گذشته، کاهش و ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. در عین حال حجم واردات از اندونزی یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن در ماه نوامبر ۲۰۲۲ بود که ۲۸ درصد نسبت به ماه گذشته، افزایش و ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت. از سوی دیگر تامین‌کنندگان جدیدی از جمله کشورهای ترکیه، غنا، مونته‌نگرو، جامائیکا، ایران، ساحل عاج و روسیه به تامین‌کنندگان قبلی چین اضافه شدند.

گینه

از زمانی که در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۱ شایعاتی مبنی بر ممنوعیت صادرات بوکسیت اندونزی منتشر شد، پالایشگاه‌های آلومینا در چین از سنگ معدن بوکسیت کشور گینه به عنوان جایگزین استفاده کردند. با پایان یافتن سال ۲۰۲۱، پالایشگاه‌های آلومینا که از سنگ معدن گینه استفاده می‌کردند، شروع به ذخیره سنگ معدن بوکسیت کردند که کفاف دو تا سه ماه تولید را می‌داد. معادن در گینه حجم تولید و صادرات خود را به چین افزایش دادند تا از خلاء عرضه به دنبال کاهش صادرات از اندونزی نهایت استفاده را ببرند. حجم فعالیت‌ها و ارسال محموله‌های معدنی در کشور گینه پس از پایان فصل بارش به تدریج بازیابی شد. به نظر می‌رسد حجم واردات از گینه در آینده بازیابی بیشتری داشته باشد. این موارد، دلایل اصلی افزایش حجم واردات از گینه بود.

استرالیا

حجم واردات از استرالیا شاهد تغییرات به نسبت کمی در کل سال ۲۰۲۲ بود؛ چراکه حجم عرضه و تقاضا در تعادل قرار داشت.

اندونزی

حجم واردات از اندونزی تحت تاثیر قراردادهای بلندمدت عقد شده قبلی بود. در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲، جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی اعلام کرد که صادرات بوکسیت از ماه ژوئن ۲۰۲۳ به منظور ارتقای توسعه صنعت فرآوری بوکسیت در این کشور ممنوع خواهد شد.

موسسه «SMM» معتقد است که ممنوعیت صادرات اندونزی به این دلایل تاثیر محدودی بر عرضه بوکسیت خواهد داشت. از ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، اندونزی تنها ۱۵٫۶ درصد از حجم کل واردات بوکسیت چین را به خود اختصاص داد. پس از اجرایی شدن قانون ممنوعیت صادرات اندونزی، سنگ معدن بوکسیت سایر کشورها شکاف عرضه را پر خواهد کرد.

تامین‌کنندگان بوکسیت در سراسر جهان در تلاش برای تصاحب بخشی از سهم بازار در چین که بزرگ‌ترین خریدار بوکسیت در جهان است، هستند. صادرکنندگان جدید سنگ معدن بوکسیت دیگری همچون مونته‌نگرو، مالزی، جزایر سلیمان و جامائیکا به عنوان کشورهای جایگزین‌ اندونزی مطرح شدند.

ممنوعیت صادرات بوکسیت اندونزی با هدف افزایش تولید آلومینای این کشور انجام شد. در حال حاضر، دو شرکت بزرگ چینی به نام‌های «Nanshan Aluminium» و «Weiqiao Group»، دارای پروژه‌های آلومینا در اندونزی با ظرفیت ترکیبی چهار میلیون تن در سال هستند. شرکت‌های چینی، آلومینای تولیدشده در اندونزی را به چین ارسال خواهند کرد، بنابراین عرضه آلومینای داخلی این کشور صدمه چندانی نخواهد دید.

شرکت‌های بزرگ چینی مانند «Weiqiao»، «Chinalco»، «State Power Investment Corporation» در حال توسعه معادن بوکسیت در گینه هستند.  در سال ۲۰۲۳، حجم عرضه بوکسیت در گینه رشد خود را حفظ خواهد کرد. از منظر جهانی، حجم عرضه بوکسیت به ویژه در کشور گینه به حالت مازاد خواهد رسید.

عرضه بوکسیت داخلی چین فضای کمی برای رشد دارد؛ در حالی که ظرفیت آلومینای جدید همچنان به مرحله بهره‌برداری رسیده است و تقاضا برای سنگ معدن بوکسیت وارداتی را افزایش می‌دهد. با ظهور تامین‌کنندگان بیشتر در بازار بوکسیت، ثبات در عرضه آن در آینده به وجود خواهد آمد تا بتواند حجم تقاضای بالای چین را برآورده کند.

از این رو، تاثیر ممنوعیت صادرات بوکسیت اندونزی کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که پالایشگاه‌های آلومینا برای بهبود حاشیه سود کم خود به بوکسیت ارزان‌تری نیاز دارند. اگر آلومینا در محدوده قیمتی پایین باقی بماند و از سوی دیگر قیمت بوکسیت روند افزایشی داشته باشد، در این صورت پالایشگاه‌های آلومینا باید حجم تولید خود را کاهش دهند تا از افزایش زیان‌های خود جلوگیری کنند که این امر می‌تواند موجب کاهش قیمت بوکسیت شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12066

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.