• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
سرپرست اداره کل ارتباطات زیر ساخت استان قزوین:

حدود ۷۲۰ کیلومتر فیبر نوری در قزوین ایجاد شده است

  • کد خبر : 4736
  • 25 فروردین 1398 - 9:35
حدود ۷۲۰ کیلومتر فیبر نوری در قزوین ایجاد شده است
سرپرست اداره کل ارتباطات زیرساخت استان قزوین گفت: در حال حاضر 720 کیلومتر فیبر نوری در استان ایجاد شده است که ارتباط با استان‌های همجوار را تسهیل داده است.
سرپرست اداره کل ارتباطات زیرساخت استان قزوین گفت: در حال حاضر ۷۲۰ کیلومتر فیبر نوری در استان ایجاد شده است که ارتباط با استان‌های همجوار را تسهیل داده است.

ناصر نژاد محمد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مطرح کرد: در بحث زیرساخت از فیبر نوری استفاده می‌شود و مزایای استفاده از سیم و کابل نوری اصلا قابل مقایسه با سیم و کابل مسی نیست، حجم داده‌ای را که با سرعت بالا می‌توان با فیبر نوری انتقال داد به هیچ وجه با سیم و کابل مسی نمی‌شود جابه‌جا کرد.

وی در رابطه با زیرساخت شبکه استان قزوین، اعلام کرد: تا پایان دی ماه سال گذشته بیش از ۷۰۰ کیلومتر فیبرنوری در سطح استان اجرایی شده است، که این متراژ در مسیرهای قزوین-گیلان، قزوین-همدان، ساوه و در سطح استان فعال است.

سرپرست اداره کل ارتباطات زیرساخت استان قزوین در خصوص انتقال دیتا، توضیح داد: ظرفیت پهنای باند استان ۲۴۰ گیگ است که ۲۷ گیگ آن در اختیار کاربران قرار گرفته و ۹۵ گیگ نیز قابل واگذاری است.

نژاد محمد ادامه داد: در بخش ارتباطات صوتی نیز ۴۶ هزار و ۸۰۰ کانال منصوبه داریم که از این تعداد ۱۰ هزار و ۳۷۰ کانال توسط سوئیچ بین شهری در سطح کشور و بین الملل توزیع می‌شود؛ ظرفیت شبکه انتقال نیز ۳۲۶ گیگ است.

وی در پاسخ به این سئوال که در گذشته به جای استفاده از فیبر نوری از چه نوع محیطی برای انتقال داده استفاده می‌شد، بیان کرد: در شبکه مخابراتی کم‌وبیش از سیم و کابل مسی استفاده می‌شود اما در بحث زیرساخت، در گذشته از شبکه رادیویی به ‌عنوان محیط انتقال داده استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر با توجه به افزایش حجم ارتباطات، از فیبر نوری به عنوان محیط انتقال استفاده می‌شود. حتی در بحث شبکه‌های مخابراتی نیز استفاده از فیبر نوری در حال ترویج است، جایگزینی فیبر نوری به جای سیم و کابل مخابراتی مسی به دلیل اختلاف فاحش حجم انتقال اطلاعات به سرعت در حال جایگزینی است. تقریبا می‌توان گفت بیشترین برنامه توسعه مخابرات نیز با فیبر نوری است، به هرحال با توجه به اینکه مواد اولیه‌ فیبر نوری از مس ارزان‌تر، افت سیگنال‌های آن بسیار کم‌تر و قطر و وزن فیبر نوری نیز نسبت به سیم مسی کم‌تر است این جایگزینی کاملا منطقی به نظر می‌آید و مهم‌تر از همه این‌ها، پهنای باند آن برای ارسال اطلاعات نسبت به سیم و کابل مسی بسیار بیش‌تر است.

سرپرست اداره کل ارتباطات زیرساخت استان قزوین در رابطه با کیفیت فیبر نوری، گفت: فیبر نوری از طریق ارتباطات زیر ساخت تهران خریداری و در شهرستان‌ها توزیع می‌شود، هسته فیبر نوری از طریق واردات تامین و در داخل کشور روکش می‌شود؛ کیفیت فیبر در نتیجه نهایی محصول تاثیر بسزایی دارد.

وی در رابطه با ظرفیت زیر ساخت استان قزوین اعلام کرد: به صورت کلی، زیر ساخت فیبر نوری قزوین حدود ۷۲۰ کیلومتر، ظرفیت شبکه انتقال حدود ۳۲۷ gbps، ظرفیت شبکه IP داخل استان ۲۴۰ gbps و میزان پهنای باند بهره‌برداری شده در استان حدود ۲۸ gbps است، ظرفیت زیر بار سوئیچ بین شهری ۱۰ هزار و ۳۷۵  پورت، تعداد پورت منصوبه بین شهری نیز ۴۶ هزار و ۸۷۰ است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4736
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه