• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان

حل مشکلات صنعت فولاد، نیازمند بررسی‌های کارشناسی است

  • کد خبر : 1514
  • 14 اردیبهشت 1399 - 11:07
حل مشکلات صنعت فولاد، نیازمند بررسی‌های کارشناسی است
مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان گفت: مشکلات صنعت فولاد کشور به دلیل دستورالعمل‌های نابه‌جای سازمان‌های دولتی ایجاد شده که برای حل مشکلات این صنعت، باید بررسی‌های دقیق و کارشناسانه صورت گیرد و راه حل‌های اساسی برای آن ارائه شود؛ صدور دستورالعمل‌ها نباید تنها منافع یک بخش از زنجیره فولاد را شامل شود و به بخش دیگر ضربه بزند.

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان گفت: مشکلات صنعت فولاد کشور به دلیل دستورالعمل‌های نابه‌جای سازمان‌های دولتی ایجاد شده که برای حل مشکلات این صنعت، باید بررسی‌های دقیق و کارشناسانه صورت گیرد و راه حل‌های اساسی برای آن ارائه شود؛ صدور دستورالعمل‌ها نباید تنها منافع یک بخش از زنجیره فولاد را شامل شود و به بخش دیگر ضربه بزند.

سید محمود نقوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: بازار فولاد کشور که به دلیل شیوع ویروس کرونا از فروردین ماه امسال تعطیل شده بود، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و مواد اولیه و محصولات توسط شرکت‌ها به مقاصد فروش و به ویژه در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی افزود: شرکت‌ها برای خرید مواد اولیه باید اسنادی و فایل‌هایی را به مسئولان بورس تحویل دهند تا اجازه خرید داشته باشند. ازجمله مسائل مورد انتظار بورس، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان ۱۳۹۸ است. در حالی که دولت به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار، به شرکت‌ها جهت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا آخر اردیبهشت ماه مهلت داده است اما از سوی بورس کالا اعلام شده که به شرکت‌هایی که مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان را پرداخت نکرده‌اند، سهمیه خرید داده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان اضافه کرد: مشکل دیگر نیز روشن نشدن وضعیت اعتبارات بانکی در مواجهه با بخش خصوصی است. ضمن اینکه برخی دیگر از شرکت‌های تولیدی هنوز تعطیل هستند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار مشخص شدن وضعیت بازار را حداقل تا نیمه اردیبهشت ماه داشت.

نقوی عنوان کرد: شرکت نورد گرم سمنان در شهرک صنعتی سمنان قرار دارد. شرکت ما در فروردین ماه پس از شروع به کار، توانست با مواد اولیه‌ای که از سال گذشته خریداری کرده بود، حدود یک هزار و ۵۰۰ تن میلگرد تولید کرد. در حالی که باید حدود ۱۰ هزار تن میلگرد در این ماه تولید می‌کردیم. با این حال، شرکت ما حدود ۵ تا ۶ روز به دلیل خریداری نشدن شمش، در انتظار مواد اولیه بود. به مشکلات کمبود مواد اولیه باید مسائلی همچون افزایش حقوق کارکنان، مسائل مربوط به بیمه، قوانین مالیاتی و… را اضافه کرد.

دستورالعمل‌های نابه‌جا، مشکل اساسی صنعت

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان، حل مشکلات صنعت را نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسی دانست و خاطرنشان کرد: صدور دستورالعمل‌ها نباید تنها منافع یک بخش از زنجیره فولاد را شامل شود و به بخش دیگر ضربه بزند. هنگامی که دستورالعمل‌های نادرست صادر شوند، هم تولیدکننده و هم سازمان‌های مرتبط با آن مانند بانک، گمرک، بیمه و… سرگردان می‌شوند.

نقوی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری با عنوان «جهش تولید»، بیان کرد: جهش تولید به سادگی و در شعار رقم نمی‌خورد و قطعا به تحقق پیش‌شرط‌هایی نیاز دارد و در وهله اول نیاز است که تمهیداتی برای تسهیل فعالیت کسب و کارها فراهم شود. به طور مثال، یکی از نیازهای تولیدکنندگان ماده اولیه است که اکنون با توجه به شرایط بازار کمیاب شده است.

وی با گلایه نسبت به رویکرد مسئولان در مقابل صنایع، تصریح کرد: در جلسه ستاد بحران استان سمنان که برای حل مشکل تولیدکنندگان و صنایع تشکیل می‌شود، مسئولانی از سازمان‌هایی حاضر می‌شوند که خود، ایجادکننده بحران برای صنایع هستند. اداره‌های مالیات، بیمه، بانک و… به جای کمک به تولیدکنندگان و تسهیل کسب و کارها، به مشکلات آن‌ها دامن می‌زنند.

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان با ذکر مثالی در خصوص بحران‌آفرینی بانک، اظهار کرد: اخیرا بانک مرکزی دستورالعملی مبنی بر محدودیت یک میلیارد تومانی در تراکنش مالی شرکت‌ها صادر کرد. در حالی که شرکت ما برای خرید یک هزار تن شمش برای مصرف روزانه، مبلغ پنج میلیارد تومان باید پرداخت کند. ضمن اینکه ظرفیت بسیاری از شرکت‌ها از ما بسیار بالاتر است و پنج میلیارد تومان برای صنعت فولاد رقمی محسوب نمی‌شود.

نقوی به مشکلات سیاسی کشور اشاره کرد و افزود: بخشی از مشکللات بانکی کشور، ناشی از عدم ارتباط مالی با دیگر کشورها ناشی از تحریم‌ها است و مادامی که وضعیت سیاسی کشور مشخص نشود، هم صادرات با مشکل مواجه خواهد بود و هم بانک‌ها در ارائه اعتبارات ارزی مشکل خواهند داشت.

چالش بازگرداندن ارز حاصل از صادرات

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان گریزی به وضعیت این شرکت در سال گذشته زد و عنوان کرد: در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۸، شرکت ما تنها با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کرد. این امر به دلیل کمبود مواد اولیه در بازار رخ داد اما در ۶ ماه دوم توانستیم با تامین مواد اولیه مورد نیاز، میزان تولید را به ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی برسانیم.

نقوی درباره محصول اصلی شرکت نورد گرم سمنان، ابراز کرد: عمده محصول شرکت ما میلگرد سایز هشت میلی‌متر با کیفیت A3 است که در کشور تنها سه شرکت دیگر آن را تولید می‌کنند. به دلیل کیفیت محصولات خود، در نیمه دوم سال گذشته توانستیم روند تولید و فروش خود را بهبود ببخشیم حتی توانستیم محصولاتی را به کشورهای عراق و افغانستان صادر کنیم. در سال جاری نیز امیدوار هستیم که روند نیمه دوم سال گذشته ادامه یابد و بتوانیم با ۷۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت اسمی فعالیت کنیم.

وی اذعان کرد: صادرات عمده شرکت نورد گرم سمنان همانند بسیاری از شرکت‌ها در شرایط کنونی به صورت ریالی است. به طوری که تقریبا اکثر مشتریان صادراتی به جای دلار، ریال پرداخت می‌کنند. در سوی دیگر، قیمت اعلامی میلگرد از سوی گمرک برای رفع تعهد ارزی بالاتر از قیمت فروش شرکت‌ها است. به طوری که قیمت گمرک ۳۸۵ دلار به ازای هر تن و قیمت واقعی فروش ۳۶۵ دلار محاسبه می‌شود. در این مورد باید اختلاف نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد را نیز عامل موثری برشمرد.

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان در رابطه با تصحیح نرخ ارز صادراتی، گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید حکم کنند که صادرکنندگان ارز صادراتی خود را پیش از صادرات به سامانه بانک مرکزی واریز کنند زیرا این امر باعث می‌شود صادرکنندگان در پیشنهادات صادراتی خود تجدید نظر کرده و به صورت هماهنگ قیمت‌های بالاتری را لحاظ کنند. البته گفتنی است که مشتریان خارجی نیز قیمت‌های بالا را نمی‌پذیرند و بنابراین در صورت افزایش قیمت، صادرات دشوار می‌شود. با این حال، افزایش قیمت صادرات فولاد ایران باعث می‌شود که مشتریان منصفانه‌تر با فولاد ایران برخورد کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1514

نوشته‌های مشابه