• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد ناب اروند عنوان کرد:

حمایت از فولادسازان برای احداث نیروگاه/ صادرات میلگرد به عراق و سوریه

  • کد خبر : 7497
  • 18 دی 1400 - 17:02
حمایت از فولادسازان برای احداث نیروگاه/ صادرات میلگرد به عراق و سوریه
مدیرعامل شرکت فولاد ناب اروند گفت: دولت بابد ضمن حمایت از بخش خصوصی، تسهیلات لازم جهت احداث نیروگاه را در اختیار فعالان این بخش قرار دهد تا واحدهای تولیدکننده بتوانند ضمن تامین برق مورد نیاز خود از این طریق، مازاد آن را در بورس انرژی عرضه کنند.
مدیرعامل شرکت فولاد ناب اروند گفت: دولت بابد ضمن حمایت از بخش خصوصی، تسهیلات لازم جهت احداث نیروگاه را در اختیار فعالان این بخش قرار دهد تا واحدهای تولیدکننده بتوانند ضمن تامین برق مورد نیاز خود از این طریق، مازاد آن را در بورس انرژی عرضه کنند.

مصطفی درج در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فولاد ناب اروند زیرمجموعه هلدینگ اروند فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ در زمینه خرید و فرآوری ضایعات فلزی آغاز کرد و در حال حاضر به تولید میلگرد فولادی می‌پردازد. مشتریان ما ۸۰۰ شرکت معتبر داخلی هستند که به صورت مویرگی در زمینه فروش محصولات فولادی فعالیت می‌کنند و ۴۰۰ نیروی انسانی شاغل در هلدینگ اروند در شهرهای تهران، اهواز و تبریز مشغول فعالیت هستند.

معضل خام‌فروشی در صنعت فولاد

وی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: بیشتر مواد اولیه مورد نیاز ما از داخل کشور تامین می‌شود اما برخی از مواد مورد نیاز در داخل تولید نمی‌شود و ناچار به واردات آن‌ها از کشورهای هند و گرجستان هستیم. خام‌فروشی، بزرگ‌ترین چالشی است که در این زمینه وجود دارد و این مقوله به‌ نوعی خیانت به کشور محسوب می‌شود. زمانی که ما توانایی تبدیل سنگ‌آهن به آهن‌ اسفنجی و در نهایت تولید شمش، بیلت و بلوم را داریم، پس هیچ توجیهی برای خام‌‎فروشی ماده اولیه تولید فولاد وجود ندارد. معادن سنگ‌آهن بسیاری در سطح کشور وجود دارد که می‌تواند خوراک صنایع فولادی را تامین کند و با این وجود، ما باز هم شاهد صادرات آهن اسفنجی هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد ناب اروند در همین راستا اضافه کرد: صنعت فولاد پس از نفت، گاز و پتروشیمی، مهم‌ترین صنعت است که ارزآوری مستقیم به داخل کشور دارد. بنابراین باید جلوی خام‌فروشی آهن اسفنجی گرفته شود تا صادرات محصول نهایی در راستای کسب سود بیشتر، به بهترین شکل ممکن انجام شود. قیمت‌گذاری، مسئله مهم و تاثیرگذار دیگری است که باید مسئولان ذی‌ربط توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند تا آرامش نسبی بر بازار محصولات فولادی، حاکم و دست دلالان از این بازار مهم کوتاه شود.

درج در ارتباط با فرایند تولید محصول، تصریح کرد: مواد اولیه فولادی در داخل کوره‌های پاتیلی و با توجه به میزان ظرفیت این کوره‌ها ذوب می‌شوند. سپس مذاب حاصل در داخل قالب‌های تاندیش ریخته می‌شود تا کمی سرد شود و به حالت شمش درآید. شمش فولادی تولید شده در ادامه تحت عملیات نورد قرار می‌گیرد و محصول نهایی بسته به تقاضای مشتری در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. لازم به ذکر است که ظرفیت تولید مجموعه سالانه ۳۰۰ هزار تن است که امیدوار هستیم با تامین به‌ موقع و کافی مواد اولیه، این میزان ظرفیت تولید را فعال سازیم.

لزوم حمایت دولت در ساخت نیروگاه

وی در ادامه به موضوع صادرات میلگرد به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: عراق، کشور هدف ما در حوزه صادرات است و در حال بررسی شرایط جهت صادرات محصول به کشور سوریه نیز هستیم. همچنین با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر ترکیه، پیشنهادهایی از جانب این کشور جهت همکاری داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد ناب اروند تامین گاز کافی تولیدکنندگان محصولات فولادی را ضروری برشمرد و مطرح کرد: تمام تولیدکنندگان محصولات فولادی در طی ما‌ه‌های اخیر با معضل کمبود انرژی مواجه شده‌اند و فعالان این حوزه باید به جای اجرای طرح‌های توسعه، ذهنیت خود را بر احداث نیروگاه متمرکز سازند تا با سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش، شاهد افزایش تولید انرژی باشیم. در غیر این‌ صورت قطعا با بحران شدیدتر کمبود برق و گاز در سال‌های آینده روبه‌رو خواهیم شد. لازم است دولت ضمن حمایت از بخش خصوصی، تسهیلات لازم جهت احداث نیروگاه را در اختیار فعالان این بخش قرار دهد تا واحدهای تولیدکننده بتوانند ضمن تامین برق مورد نیاز خود از این طریق، مازاد آن را در بورس انرژی عرضه کنند.

درج در خصوص تاثیر تحریم‌های خارجی بر صنعت فولاد کشور، عنوان کرد: امیدوار هستیم تحریم‌های اعمال شده طی مذاکراتی که در حال انجام است، لغو شود و تولیدکنندگان محصولات فولادی با خیالی آسوده بتوانند محصولات خود را به نقاط مختلف جهان صادر کنند. همچنین با لغو تحریم‌ها، قیمت برخی مواد اولیه نیز کاهش می‌یابد و این امر به‌ نفع تولیدکنندگان خواهد بود.

چشم‌انداز روشن صنعت فولاد

وی ضمن مطلوب شمردن بازار محصولات فولادی، اظهار کرد: بازار جهانی فولاد به‌ دنبال تنش‌های بین‌المللی کشورهای فعال در این حوزه مانند چین و آمریکا، روند رو به رشدی داشته است و پیش‌بینی کارشناسان از روند بازار فولاد، حرکت رو به جلو و رشد در آینده خواهد بود.

این تولیدکننده میلگرد فولادی در ارتباط با اجرای طرح توسعه در این شرکت، ابراز کرد: در راستای توسعه فعالیت فولاد ناب اروند، به‌ دنبال احداث نیروگاه جهت تامین برق مورد نیاز مجموعه هستیم و برآوردهای مالی و اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده است تا بتوانیم طی ماه های آینده، اجرای این پروژه را آغاز کنیم.

درج در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما از منابع طبیعی و خدادادی فراوانی در زمینه مواد معدنی برخوردار است و مسئولان می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و حمایت از کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را حل‌ کنند. همچنین فولاد سبز، مقوله بسیار مهمی است که باید هرچه زودتر در داخل کشور به آن پرداخته شود و به طور قطع، ما می‌توانیم یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فولاد سبز در جهان باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7497

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد