• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع سپهر ذوب سپاهان:

حیات تولید به رونق مراودات تجاری گره خورده است

  • کد خبر : 17753
  • 13 اردیبهشت 1402 - 5:05
حیات تولید به رونق مراودات تجاری گره خورده است
مدیرعامل شرکت صنایع سپهر ذوب سپاهان، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: به دنبال افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده محصول، مشتریان خارجی خود را از دست داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت صنایع سپهر ذوب سپاهان، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: به دنبال افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده محصول، مشتریان خارجی خود را از دست داده‌ایم. تنها به این دلیل که رقیب چینی ما، نمونه مشابه محصول تولیدی را با قیمت کمتر در بازار کشور ترکیه به فروش می‌رساند و اگر بخواهیم برای ادامه حضور در بازارهای صادراتی قیمت تمام‌شده محصول خود را کاهش دهیم، با ضرر و زیان مالی مواجه می‌شویم که قاعدتا مقرون به صرفه نیست.

عبدالرحمن نعیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ریخته‌گری فولاد و چدن با هدف تولید قطعات خاص مورد استفاده در ساخت پیستون دیزل در مجموعه ما انجام می‌شود و پیستون‌سازان، عمده مشتریان ما در داخل کشور هستند.

وی در ادامه به مشکلات موجود در بخش تولید اشاره کرد و گفت: کمبود مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که طی ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم. گاهی اوقات پیش آمده است که موفق به تامین فروفسفر و جوانه‌زا نشده‌ایم و به ناچار تولید خود را متوقف کرده‌ایم. جوانه‌‌زا، یک محصول کاملا وارداتی است که توسط یک شرکت نروژی تولید شده و هرگونه نوسان نرخ ارز بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر جوانه‌زاهای موجود در سطح بازار تقلبی است و بعضی از افراد، اقدام به الک (صاف) کردن فروسیلیس و فروش آن به جای جوانه‌زا می‌کنند. باید توجه داشت که جوانه‌زای مورد نیاز ما بر پایه فروسیلیس حاوی زیرکونیوم و استرانسیوم است و به سختی در سطح بازار یافت می‌شود. متاسفانه اعتماد متقابل بین خریدار و فروشنده در بازار طی ماه‌های اخیر از بین رفته است و مشخص نیست که آیا کالای خریداری شده اصلی است و یا تقلبی. از طرفی با توجه به شرایط بازار، فروش نقدی مجموعه به شدت کاهش یافته و این مسئله تامین نقدینگی مورد نیاز را دشوار ساخته است.

خلف وعده‌های فراوان در مسیر تولید

مدیرعامل شرکت صنایع سپهر ذوب سپاهان تصریح کرد: ما موفق به تکمیل برخی اطلاعات خود در سامانه بهین‌یاب نشده‌ایم و به همین علت مبنای محاسبه برق مصرفی کارخانه، تجاری در نظر گرفته شده است. هزینه برق کارخانه از حدود ۲۰ میلیون تومان، به حدود ۱۴۰ میلیون تومان در ماه یعنی هفت برابر افزایش یافته است و همچنان به دنبال رفع این معضل هستیم. دولت، در حالی از یک سو شعار حمایت از تولید سر می‌دهد که از سوی دیگر، اقدام به افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی واحدهای تولیدی می‌کند. این مسئله، عین خلف وعده است و متاسفانه هیچ حمایتی از تولیدکنندگان بخش خصوصی نمی‌شود. شرایط به نحوی است که اگر یک تولیدکننده نیازمند حمایت و تسهیلات باشد، با هزاران اما و اگر پیش روی خود مواجه خواهد شد اما زمانی که پرداخت بیمه، مالیات و هزینه برق و گاز را به تاخیر بیندازد، با جریمه و انبوهی از مشکلات روبه‌رو می‌شود. همواره تلاش کرده‌ایم تاخیر و بدهی در پرداخت بیمه و مالیات خود نداشته باشیم و حتی گاهی مالیات خود را در اقساط‌ چند ماهه پرداخت می‌کنیم اما متاسفانه هیچ حمایت متقابلی از ما در برابر سیل انبوه مشکلات نشده است.

نعیم‌زاده در خصوص معضلات زیست‌محیطی در بخش تولید، عنوان کرد: در حالی مجوز ریخته‌گری برای شرکت صنایع سپهر ذوب سپاهان صادر شده است که اداره کل محیط زیست استان اعلام می‌کند صدور مجوز ریخته‌گری برای کارخانه‌های فعال در غرب و شرق اصفهان امکان‌پذیر نیست! عدم هماهنگی میان سازمان‌های مرتبط در ارتباط با صدور مجوزها، معضل دیگری است که عملکرد نه تنها ما بلکه سایر واحدهای تولیدی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند نیروی انسانی متخصص و بامهارت هستیم، ابراز کرد: تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت، ۳۲ نفر بوده و آموزش‌های لازم جهت فعالیت در خط تولید، هم به متخصصان و هم کارگران در داخل خود مجموعه داده شده است. کوره القایی مورد استفاده در کارخانه، ساخت داخل بوده و دستگاه‌های ماشین‌کاری از کشور روسیه وارد شده است. متاسفانه در تامین قطعات یدکی این دستگاه‌ها با مشکل مواجهیم و در صورت بروز هرگونه خرابی، سعی می‌کنیم تا حد امکان از قطعات اصلی استفاده کنیم.

معضلی به نام تامین سرمایه در گردش

مدیرعامل شرکت صنایع سپهر ذوب سپاهان با بیان اینکه حداقل سرمایه مورد نیاز جهت راه‌اندازی یک خط تولید حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این سرمایه شامل خرید زمین، سوله، کوره، تجهیزات و… است. تامین سرمایه در گردش، به یکی از معضلات اساسی حال حاضر تولید تبدیل شده است و بسیاری از تولیدکنندگان، قادر به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود نیستند. برای مثال، سرمایه در گردش مورد نیاز ما در حدود ۳۰ میلیارد تومان است و اگر نتوانیم این میزان سرمایه در گردش را تامین کنیم، ناچار به توقف تولید خواهیم شد. ضمن اینکه دریافت تسهیلات سرمایه در گردش نیز دشوار شده است و نمی‌توان امید چندانی به آن داشت.

نعیم‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از نقش دولت در راستای رفع مشکلات فوق چیست، اظهار داشت: دولت باید ضمن ایجاد ثبات قیمت در بازار، تورم افسار گسیخته در اقتصاد کشور را مهار کند. قیمت یک دستگاه تراش استوک روسی در سال گذشته، حدود ۲۳۰ میلیون تومان بود و قیمت همین دستگاه در سال جاری، به حدود ۳۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در اواسط سال گذشته، تولیدات مجموعه سپهر ذوب که در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار قطعه در ماه است، به کشور ترکیه صادر می‌شد و در اختیار پیستون‌سازهای ترکیه‌ای قرار می‌گرفت. در ادامه یک بازرگان چینی، اقدام به واردات نمونه‌های مشابه با قیمت کمتر به ترکیه کرد و علی‌رغم اینکه قطعات تولیدی ما از کیفیت بیشتری برخودار بود، متاسفانه مشتریان ترکیه‌ای خود را از دست دادیم. رینگ تولیدی در شرکت سپهر ذوب، با قیمت تمام‌شده ۱۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در ترکیه به فروش می‌رسید و طرف چینی نمونه بی‌کیفیت این محصول را با قیمت تمام‌شده هشت دلار به مشتریان ما می‌فروخت. به همین علت نتوانستیم با طرف چینی رقابت کنیم و فعلا تمایلی به حضور در بازارهای صادراتی نداریم. از طرفی، هزینه‌های ریخته‌گری در داخل کشور تا سال گذشته، ۳۰ درصد کمتر از ترکیه بود اما در حال حاضر، هزینه‌ها به همین میزان نسبت به این کشور افزایش یافته است. بنابراین اگر بخواهیم در بازارهای صادراتی رقابت کنیم، باید محصول خود را با ضرر و زیان بفروشیم که قاعدتا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

جداسازی و بازیافت ضایعات تمیز

وی در ادامه به ضرورت رعایت مسائل زیست‌محیطی در کارخانه‌های ریخته‌گری اشاره کرد و گفت: ما در حالی از ضایعات تمیز در تولید قطعات فولادی و چدنی استفاده می‌کنیم که برخی کارگاه‌های ریخته‌گری به دنبال استفاده از ضایعات درهم، چرب و زنگ‌زده هستند. دود و آلایندگی حاصل از ریخته‌گری با استفاده از این ضایعات، نسبت به ضایعات تمیز بیشتر است و به همین منظور ما بخشی از محوطه کارخانه خود را به بازیافت و جداسازی ضایعات تمیز اختصاص داده‌ایم تا آلایندگی را به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم.

این تولیدکننده قطعات فولادی در پایان با تاکید بر اینکه رونق صادرات، یک ضرورت است که باید در دستور کار دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد، یادآور شد: بدون شک افزایش مراودات تجاری، منجر به بهبود شرایط اقتصادی و همچنین کاهش تورم خواهد شد و ثبات قیمت، مسئله بسیار مهمی است که امیدواریم در آینده شاهد تحقق آن در سطح جامعه باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17753

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.