• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
تولیدکننده شمش سرب:

حیات صنعت سرب به واردات باتری وابسته است

  • کد خبر : 8205
  • 25 خرداد 1401 - 18:48
حیات صنعت سرب به واردات باتری وابسته است
عسگر بیرام‌نژاد، تولیدکننده شمش سرب گفت: شرکت‌های تولیدکننده باتری‌ نو که تنها منبع تامین مواد اولیه تولیدکنندگان شمش سرب از طریق استحصال باتری فرسوده هستند، اقدام به خرید دوباره این ماده اولیه از سطح بازار می‌کنند که به دنبال آن، تولیدکنندگان شمش با کاهش عرضه باتری مواجه شده و چاره‌ای جز توقف تولید ندارند.
عسگر بیرام‌نژاد، تولیدکننده شمش سرب گفت: شرکت‌های تولیدکننده باتری‌ نو که تنها منبع تامین مواد اولیه تولیدکنندگان شمش سرب از طریق استحصال باتری فرسوده هستند، اقدام به خرید دوباره این ماده اولیه از سطح بازار می‌کنند که به دنبال آن، تولیدکنندگان شمش با کاهش عرضه باتری مواجه شده و چاره‌ای جز توقف تولید ندارند.

عسگر بیرام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: به دنبال کاهش عرضه باتری فرسوده در بازار، ناچار به توقف تولید خود طی یک ماه اخیر شده‌ایم. چراکه بسیاری از فعالان صنعت سرب از باتری برای تولید شمش استفاده می‌کنند و افزایش یا کاهش میزان تولید این مجموعه‌ها، بستگی به میزان تامین مواد اولیه دارد. با توجه به اینکه امکان واردات باتری فرسوده طی چند سال اخیر به حداقل کاهش یافته و گاهی نیز به صفر رسیده است، شرکت‌های داخلی باتری‌سازی نیز که به عنوان تنها منبع تامین مواد اولیه واحدهای تولیدکننده شمش سرب شناخته می‌شوند، دوباره اقدام به خرید باتری‌های فرسوده می‌کنند و در نهایت دست تولیدکنندگان شمش سرب از رسیدن به ماده اولیه مورد نیاز کوتاه باقی می‌ماند.

روزهای دشواری در انتظار تولیدکنندگان است

وی افزود: قیمت سرب بر پایه بورس فلزات لندن (LME) محاسبه می‌شود و از آنجایی که نرخ دلار نیز همواره با نوسان همراه بوده است، بنابراین تولید شمش صرفه اقتصادی چندانی ندارد. افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ نیز بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده است که به دنبال آن، بسیاری از واحدهای تولیدی شمش سرب طی ماه‌های اخیر تعطیل شده‌اند. هزینه گاز مصرفی مجموعه طی یک ماه، حدود هشت میلیون تومان در سال گذشته بود اما این مبلغ در سال جاری به حدود ۵۰ میلیون تومان رشد پیدا کرده است. از سوی دیگر، محدودیت‌های مصرف برق واحدهای صنعتی با نزدیک شدن به روزهای گرم سال آغاز شده است و اگر تولیدکننده خارج از برنامه زمان‌بندی‌شده اقدام به تولید کند، با جریمه مواجه خواهد شد. روزهای دشواری در انتظار تولید است که امیدواریم بتوانیم با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح از آن عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی شمش سرب بیرام‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مجموعه مشغول فعالیت هستند که موظف هستیم حقوق آن‌ها را ماهانه و در زمان مقرر پرداخت کنیم. افزایش هزینه‌های تولید به ویژه حقوق، بیمه و مالیات باعث شده است که نتوانیم تعداد کارگران را افزایش دهیم و به دنبال حفظ همین تعداد نیروی انسانی هستیم. چالش عمده‌ای که در حال حاضر در صنعت سرب وجود دارد، تامین نشدن باتری فرسوده طی یک تا دو ماه اخیر است و از آنجایی که اقدام به ورود موقت باتری برای تولید شمش می‌کنیم، موظف به صادرات ۶۰ درصد شمش تولیدی هستیم. در حالی که اگر باتری فرسوده به میزان کافی در داخل فراهم شود، می‌توانیم با قیمت تمام‌شده کمتری شمش را تولید کنیم و به فروش برسانیم.

ضرورت واردات باتری فرسوده

بیرام‌نژاد در خصوص تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، مطرح کرد: باتری‌های فرسوده به میزان اندکی در بازار داخلی وجود دارد؛ به طوری که شاید بتوان از یک کارخانه فقط تعداد محدودی باتری فرسوده خریداری کرد که این میزان پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان شمش سرب نیست. ضرورت دارد به منظور تامین نیاز به باتری فرسوده، واردات آن تسهیل شود و همچنین نسبت به عرضه عادلانه آن توسط تولیدکنندگان باتری نو، اقدامات لازم صورت پذیرد. از سوی دیگر، ذخایر اکسیدی معدن سرب انگوران که روزی بهشت تولیدکنندگان شمش بود نیز رو به پایان است و تکنولوژی فرآوری کنسانتره سولفوره نیز به صورت محدود در اختیار یک یا دو شرکت داخلی قرار دارد و هنوز گسترش پیدا نکرده است. کنسانتره اکسیدی سرب طی سال‌های پیش به صورت سهمیه‌ای به تولیدکنندگان شمش اختصاص پیدا می‌کرد اما به مروز زمان نه تنها این اقدام متوقف شد بلکه در حال حاضر کنسانتره به عده‌ای خاص اختصاص پیدا می‌کند و سایر افراد ناچار به واردات از کشور ترکیه می‌شوند. در شرایطی که تولیدکنندگان شمش با کمبود ماده اولیه مواجه هستند، اکثر معادن سرب در کشور، به صادرات کنسانتره به کشورهایی مانند چین روی آورده‌اند و این در حالی است که اگر شرکت‌های مختلف به دانش فرآوری کنسانتره سولفوره مجهز شوند، می‌توانیم ضمن تامین خوراک مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی، از معضل خام‌فروشی نیز جلوگیری کنیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: واردات باتری فرسوده همواره به صورت قانونمند انجام می‌شود و هر تولیدکننده ضمن تحویل مدارک خود به گمرک، تنها قادر به واردات حدود دو هزار تن باتری فرسوده در سال خواهد بود. البته این امر در حال حاضر با ممنوعیت‌هایی از جانب برخی سازمان‌ها  مانند انرژی اتمی مواجه شده و ممکن است باعث رواج واردات غیرقانونی باتری شود. با توجه به اینکه قیمت‌گذاری سرب طبق نرخ جهانی صورت می‌گیرد، بنابراین این مسئله دردسرهای خاص خودش را دارد که برای تولیدکننده مقرون به ‌صرفه نخواهد بود.

به دنبال کاهش آلایندگی در تولید شمش سرب هستیم

این تولیدکننده شمش سرب در ارتباط با آلایندگی صنعت سرب، اذعان کرد: نمایندگان سازمان محیط زیست هر سه ماه یکبار برای بازدید و بررسی ماشین‌آلات، کوره‌های گردان و فیلترهای هوا به کارخانه مراجعه می‌کنند و با انجام تست‌های مورد نیاز، در صورت وجود هرگونه مشکل زیست‌محیطی که نتیجه پخش ذرات معلق سرب در هوا و همچنین دودهای آلوده به این فلز است، تذکرات لازم را ابلاغ می‌کنند. بر همین اساس ما تمام تلاش خود را به منظور کاهش آلایندگی سرب به کار گرفته‌ایم و به دنبال آن هستیم حتی از دود حاصل شده نیز بهره‌وری کافی داشته باشیم. در حال حاضر، شرایط زیست‌محیطی مطلوبی در مجموعه وجود دارد؛ به طوری که فیلتراسیون‌های پیشرفته‌ای برای جلوگیری از نشت آلودگی صنعتی و حتی معدنی در کوره‌های ذوب مجموعه نصب شده است. متاسفانه این دیدگاه در جامعه وجود دارد که سرب، یک صنعت آلاینده است. در حالی که این مسئله به هیچ وجه صحیح نیست و از شمش سرب می‌توان در صنایع مختلف استفاده بهینه کرد. کاربرد عمده سرب در باتری‌سازی و صنایع دفاعی است و در کشورهای توسعه‌یافته، از پسماند آن نیز در راه‌سازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند.

بیرام‌نژاد در ادامه به فرایند تولید شمش سرب اشاره کرد و گفت: تولید شمش سرب از باتری فرسوده، به وسیله کوره‌های ذوب باتری و سپس جداسازی سرب موجود در باتری صورت می‌گیرد. در حال حاضر، دو کوره بلند با ظرفیت روزانه ۱۵ تا ۲۰ تن در مجموعه نصب شده است که به طور مرتب مراحل ذوب باتری را انجام می‌دهند. در ادامه با خروج مذاب حاصل از کوره و سردسازی آن، با افزودن یک سری مواد خاص، نسبت به خالص‌سازی ۱۰۰ درصدی شمش اقدام می‌کنیم. چراکه شمش سرب تولیدشده باید از حداکثر عیار مورد نیاز برخوردار باشد تا بتوانیم آن را صادر کنیم. در غیر این صورت از صادرات آن جلوگیری به عمل خواهد آمد. ضمن اینکه از تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی در مجموعه استفاده می‌کنیم و چالش خاصی در این زمینه نداریم.

لزوم به روزرسانی تکنولوژی بازیافت فلزات

وی ضمن اشاره به اهمیت بازیافت فلزات، اذعان کرد: کشورهای پیشرفته صنعتی حداکثر استفاده را از ضایعات فلزی و غیرفلزی داشته‌اند و پس از بازیافت، نسبت به استفاده دوباره آن‌ها در صنعت اقدام می‌کنند اما متاسفانه آن طور که باید، نسبت به این مهم در داخل کشور اقدامات لازم صورت نپذیرفته است و علی‌رغم اینکه ضایعات بسیاری در صنایع مختلف مانند سیم و کابل تولید می‌شود، امکان بهره‌وری بهینه از آن‌ها فراهم نیست. در صنعت سرب نیز تولیدکننده موظف است نسبت به امحای سرباره سرب باقیمانده از فرایند تولید شمش اقدام کند و بر همین اساس آن را در اختیار شرکت‌هایی که از سوی سازمان محیط زیست تعیین شده است، قرار می‌دهد. این مجموعه‌ها اقدام به چال کردن سرب در مناطق دورافتاده حوالی شهرهای بزرگ صنعتی می‌کنند که می‌تواند آثار مخرب زیست‌محیطی در آینده داشته باشد.

مدیرعامل شرکت تولیدی شمش سرب بیرام‌نژاد با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از تولیدکنندگان، تاکید کرد: اگر قرار باشد شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند، قطع به یقین تمام تولیدکنندگان شمش سرب ناچار به متوقف کردن فعالیت خود خواهند شد. مسئولان ذی‌ربط باید نظارت‌های لازم در خصوص عرضه باتری فرسوده را انجام دهند و دولت باید در زمینه تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان حمایت کند. متاسفانه حمایت از تولید، در حد یک شعار است و زمانی که تولیدکننده نیازمند حمایت دولت است، شاهد سنگ‌اندازی‌های بیشتر در این بخش هستیم. باید در نظر داشت که اگر یک تولیدکننده نتواند به فعالیت خود ادامه دهد، در ادامه تعداد زیادی کارگر بیکار و به مشکلات جامعه افزوده خواهد شد. بنابراین از دولت می‌خواهیم حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان داشته باشد تا اندکی از معضلات موجود در بخش تولید کاسته شود.

بیرام‌نژاد در پایان یادآور شد: تاکنون هیچ درخواستی از مسئولان برای دریافت وام و تسهیلات نداشته‌ایم و علی‌رغم چالش‌های موجود، به دنبال توسعه و اخذ مجوز برای تولید سایر فلزات بوده‌ایم اما اگر تغییری در شرایط تولید ایجاد نشود، نمی‌توانیم اقدام سازنده‌ای انجام دهیم و امیدواریم با بهبود شرایط بتوانیم فعالیت خود را از سر بگیریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8205

نوشته‌های مشابه