• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر بازرگانی شرکت سیم راد سما:

خام‌فروشی باید به حداقل برسد/ صادرات زیر قیمت شمش به ترکیه

  • کد خبر : 7954
  • 19 اردیبهشت 1401 - 13:35
خام‌فروشی باید به حداقل برسد/ صادرات زیر قیمت شمش به ترکیه
مدیر بازرگانی شرکت سیم راد سما گفت: وضع عوارض صادراتی، اقدام خوبی در جهت جلوگیری از ارزان‌فروشی شمش آلومینیوم است که اگر این روند ادامه پیدا کند، به افزایش تولید و صادرات محصولات پایین‌دستی منجر خواهد شد.
مدیر بازرگانی شرکت سیم راد سما گفت: وضع عوارض صادراتی، اقدام خوبی در جهت جلوگیری از ارزان‌فروشی شمش آلومینیوم است که اگر این روند ادامه پیدا کند، به افزایش تولید و صادرات محصولات پایین‌دستی منجر خواهد شد.

محسن شیشه‌گر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مطرح کرد: مهم‌ترین چالشی که طی سال ۱۴۰۰ در زمینه تولید با آن مواجه بودیم، عرضه شمش آلومینیومی صادراتی در بورس کالای ایران بود. چراکه این امر منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی مجموعه سیم راد سما شد و ما نتوانستیم محصولات خود را به کشور عراق صادر کنیم. در واقع، عرضه شمش صادراتی در بورس با قیمت تمام‌ شده کمتری نسبت به فروش داخلی انجام شد و به دنبال آن، نمایندگان شرکت‌های ترکیه‌ای اقدام به خرید آن و سپس تولید سیم و کابل کردند و با فروش این محصولات با قیمت کمتر نسبت به تولیدکنندگان ایرانی، بازار عراق بود را در دست گرفتند.

به دنبال رقابت بیشتر در بازارهای صادراتی هستیم

وی افزود: این اتفاق در حالی رخ داد که تولیدکنندگان داخلی، شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را با قیمت بیشتری نسبت به رقبای ترکیه‌ای از بورس کالای ایران خریداری می‌کردند و همین امر منجر شد ما بازار کشور عراق را از دست دهیم. خوشبختانه وضع عوارض صادراتی بر مواد اولیه به ویژه شمش آلومینیومی در سال جاری، باعث رفع این چالش شد و در حال حاضر ما مشکل خاصی در زمینه صادرات محصولات خود که همان سیم و کابل آلومینیومی است، به کشور عراق نداریم. وضع عوارض صادراتی، اقدام مثبتی از جانب وزارت صمت بوده که کمک شایانی به فعالیت هرچه بیشتر ما در بازارهای صادراتی کرده است و امیدوار هستیم که این روند ادامه‌ یابد.

مدیر بازرگانی شرکت سیم راد سما وضع عوارض صادراتی را اقدامی موثر ارزیابی کرد و گفت: زمانی که ما می‌توانیم با استفاده از شمش در واحدهای کوچک‌، انواع محصولات آلومینیومی را تولید و سپس صادر کنیم، چه دلیلی برای صادرات شمش به صورت خام وجود دارد؟ در واقع با وضع عوارض صادراتی، هم از خام‌فروشی جلوگیری می‌کنیم و هم ارزآوری بیشتری از طریق صادرات محصولات آلومینیومی به دست خواهد آمد. ضمن اینکه این امر با اشتغال‌زایی همراه خواهد بود. در حال حاضر ما توانسته‌ایم گوی سبقت را از رقبای ترکیه‌ای خود برباییم و بازار کشور عراق را دوباره در دست بگیریم. در حالت کلی، باید به سمت تولید و صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه حرکت کنیم تا بتوانیم حضور موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم.

تامین ماده اولیه از بورس کالای ایران

شیشه‌گر در خصوص تامین ماده اولیه از بورس کالای ایران، بیان کرد: قیمت شمش آلومینیومی در بازار آزاد از بورس کالا کمتر است اما ما ترجیح می‌دهیم آن را از بورس خریداری کنیم؛ چراکه فرایند عرضه و تقاضا و در نهایت معامله در آن، کاملا رسمی و شفاف است و با فراهم شدن امکان خرید اعتباری، ما هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. ضمن اینکه به واسطه همکاری با یکی از وزارتخانه‌های دولتی، باید فاکتور و سندهای رسمی در قبال خرید و فروش محصولات خود صادر کنیم و بر همین اساس، ماده اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم.

وی در ارتباط با محصولات و مشتریان این شرکت، عنوان کرد: زمینه فعالیت شرکت سیم راد سما، کابل‌سازی آلومینیومی است و در حال حاضر مشغول همکاری با وزارت نیرو هستیم.

شیشه‌گر ضمن مطلوب دانستن شرایط حاکم بر بازار سیم و کابل آلومینیومی، اضافه کرد: تحریم‌های خارجی، تاثیر چندانی بر فعالیت مجموعه ما نگذاشته است. اگرچه لغو تحریم‌ها می‌تواند منجر به تسهیل شرایط صادرات شود و تاثیر بسزایی بر تجارت خارجی کشور می‌گذارد. ضمن اینکه جنگ روسیه و اوکراین نیز بی‌تاثیر بر بازارهای جهانی به ویژه صنعت آلومینیوم نبوده است که ما باید نگاهی مثبت به این اتفاق در داخل کشور داشته باشیم. چراکه شرکت روسال به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان از سوی سایر کشورها تحریم شده است و همین مسئله می‌تواند زمینه‌ساز رقابت سایر تولیدکنندگان شمش و محصولات آلومینیومی در بازارهای صادراتی باشد.

طراحی سامانه «اصالت کالا» جهت ارزیابی محصول

مدیربازرگانی شرکت سیم راد سما در خصوص عرضه و فروش سیم و کابل‌های غیراستاندارد در سطح بازار، اظهار کرد: از آنجایی که انواع کابل‌های تقلبی با نام این شرکت در سطح بازار به فروش می‌رسد، بنابراین سامانه‌ای را تحت عنوان اصالت کالا طراحی کردیم تا مصرف‌کنندگان بتوانند پس از خرید محصولات و وارد کردن کد QR، همزمان با ورود به سایت شرکت، اصالت کالای خریداری شده را ارزیابی کنند. متاسفانه پلاک‌های آلومینیومی تولیدشده در مجموعه ما، با برندهای جعلی در سطح بازار به فروش می‌رسد و کابل‌های متفرقه با نام سیم راد سما به پیمانکاران برق فروخته می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم تا از راه‌های قانونی مسئله را پیگیری کنیم. به سازمان ملی استاندارد نیز این موضوع را اطلاع دادیم اما نتیجه مطلوب حاصل نشد و بر همین اساس، سامانه اصالت کالا را طراحی کردیم تا مشتریان با استفاده از آن، محصولات اصلی شرکت سیم راد سما را خریداری کنند. تعداد محصولات تقلبی با برند سیم راد سما از تولیدات خود مجموعه بیشتر است و امیدوار هستیم راه‌اندازی این سامانه، اندکی از حجم مشکلات موجود در این زمینه بکاهد.

وی در ادامه به چالش‌های موجود در بخش تولید اشاره کرد و گفت: آنچه تولید را در داخل کشور تحت‌الشعاع قرار داده، تحریم‌های داخلی است. حدود یک سال است که از یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های دولتی طلبکار هستیم و هنوز نتوانستیم طلب خود را از آن‌ دریافت کنیم. بنابراین ناچار به دریافت تسهیلات از بانک‌ها و موسسات مالی شدیم و از این سو، اگر در بازپرداخت اقساط خود یک روز تاخیر داشته باشیم، با جریمه و برخورد بانک روبه‌رو می‌شویم. متاسفانه شرایط به نحوی است که اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی چاره‌ای جز دریافت تسهیلات برای ادامه تولید خود ندارند که این مسئله نیز معضلات خاص خود را به همراه دارد.

با کمبود نقدینگی مواجه هستیم

مدیربازرگانی شرکت سیم راد سما کمبود نقدینگی را مهم‌ترین معضل بخش تولید خواند و تاکید کرد: چالش‌های فراوانی در زمینه پرداخت مالیات، بیمه و… وجود دارد که تا حدودی می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد اما کمبود نقدینگی به شدت عملکرد تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده است و امیدوار هستیم شاهد بهبود شرایط در سال جاری و تامین نقدینگی مورد نیاز برای تولید بیشتر باشیم. چراکه در حال حاضر امکان دریافت تسهیلات از بانک‌ها وجود ندارد و دولت باید حمایت‌های لازم را از واحدهای کوچک تولیدی در دستور کار خود قرار دهد.

شیشه‌گر در پایان یادآور شد: صنعت آلومینیوم در کنار مس از چشم‌انداز روشنی در جهان برخوردار است و با توجه به روند رو به رشد قیمت و همچنین نقش استراتژیک آن در سایر صنایع، در صورت حمایت دولت از تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی این صنعت، شاهد توسعه هرچه بیشتر آن در آینده نزدیک خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7954

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد