• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت فلزات رنگین پگاه:

خام‌فروشی به تولید شمش سرب آسیب زده است

  • کد خبر : 8226
  • 02 تیر 1401 - 19:15
خام‌فروشی به تولید شمش سرب آسیب زده است
مدیرعامل شرکت فلزات رنگین پگاه، تولیدکننده شمش سرب گفت: در حالی که می‌توانیم با فرآوری کنسانتره سولفوره سرب، بخش عمده‌ای از خوراک مورد نیاز تولیدکنندگان شمش را تامین کنیم، متاسفانه شاهد صادرات گسترده آن به خارج از کشور به ویژه کشور چین هستیم.
مدیرعامل شرکت فلزات رنگین پگاه، تولیدکننده شمش سرب گفت: در حالی که می‌توانیم با فرآوری کنسانتره سولفوره سرب، بخش عمده‌ای از خوراک مورد نیاز تولیدکنندگان شمش را تامین کنیم، متاسفانه شاهد صادرات گسترده آن به خارج از کشور به ویژه کشور چین هستیم.

محمد عسلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرایط تولید به هیچ وجه مطلوب نیست و ما ناچار به توقف فعالیت خود شده‌ایم. ادامه تولید در چنین شرایطی به شدت دشوار شده است و  بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند. بهای گاز مصرفی مجموعه در سال ۱۳۹۹، ۹۰ تومان به ازای هر مترمکعب بود و این مبلغ در سال گذشته به دو هزار تومان در هر مترمکعب افزایش پیدا کرد. در حالی که ما تنها به منظور بررسی آلایندگی تولید توسط کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست، اقدام به روشن کردن کوره‌های مجموعه کردیم و مصرف گاز طی این مدت بسیار ناچیز بود اما مبلغ قبض صادرشده برای گاز مصرفی، ۳۴۰ میلیون تومان طی یک ماه برآورد شد. ضمن اینکه افزایش قیمت گاز، بدون اطلاع قبلی صورت پذیرفت و بسیاری از تولیدگنندگان را غافلگیر کرد. مگر درآمد یک واحد کوچک تولیدی چقدر است که بخواد چنین مبلغ هنگفتی را برای گاز مصرفی پرداخت کند؟

وی افزود: در حالی که تولیدکنندگان شمش سرب تمام تلاش خود را برای کاهش معضلات زیست‌‎محیطی به کار گرفته‌اند، متاسفانه شاهد سختگیری‌های فراوان از جانب مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست هستیم. از سوی دیگر، در حال حاضر بسیاری از فعالان این صنعت با چالش تامین مواد اولیه مواجه شده‌اند و باتری ضایعاتی فرسوده به میزان کافی در بازار فراهم نیست. ضمن اینکه این ماده اولیه توسط دو تولیدکننده باتری نو در داخل خریداری می‌شود که به دنبال آن، عرضه باتری فرسوده در سطح بازار به شدت کاهش پیدا کرده است. این مسئله در نهایت منجر به افزایش قیمت ماده اولیه خواهد شد و زمانی که یک تولیدکننده به دلیل کمبود نقدینگی لازم نتواند ماده اولیه مورد نیاز خود را تامین کند، ناچار به تعطیل کردن مجموعه خواهد شد و این معضلی است که بسیاری از فعالان صنعت سرب طی چند سال اخیر با آن مواجه شده‌اند.

مدیرعامل شرکت فلزات رنگین پگاه بیان کرد: اگرچه به نظر می‌رسد تولید شمش سرب با استفاده از کنسانتره معدنی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد اما متاسفانه خام‌فروشی مواد معدنی، معضل دیگری است که نه تنها تولیدکنندگان شمش سرب بلکه تمام فعالان محصولات معدنی و فلزی با آن روبه‌رو هستند و کنسانتره معدنی به کشورهای مختلف جهان به ویژه چین صادر می‌شود. در حالی که اگر دانش و تکنولوژی فرآوری کنسانتره سولفوره سرب در داخل کشور گسترده شود، خوراک عمده‌ای از  تولیدکنندگان شمش سرب فراهم خواهد شد. در حال حاضر خاک معدنی با قیمت مناسب و عیار بهتر نسبت به خاک عرضه شده در بورس از کشور ترکیه وارد می‌شود و این در حالی است که اگر اقدامات لازم جهت مقابله با خام‌فروشی صورت پذیرد، از واردت این محصول بی‌نیاز خواهیم شد.

عسلی در ادامه به تاثیر تحریم در صنعت سرب اشاره کرد و گفت: تحریم‌های خارجی، تاثیر چندانی در این زمینه نداشته و تحریم‌های داخلی آسیب جدی به بدنه صنعت سرب و روی کشور وارد کرده است. در حالی که انتظار می‌رود شرایط تولید پس از روی کار آمدن دولت‌های جدید   بهبود پیدا کند اما نه تنها هیچ تغییری در این زمینه حاصل نمی‌شود، بلکه شاهد رشد روز افزون هزینه‌های بخش تولید و به دنبال آن معضلات موجود هستیم. وعده‌های مسئولان در خصوص حمایت از تولید، تنها در حد شعار است و تولیدکنندگان بخش خصوصی، امید چندانی به حمایت دولت و مسئولان ندارند.

وی در پایان ضمن تاکید بر لزوم به روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید، یادآور شد: تورم در جامعه در حالی رو به افزایش است که تولید روند کاهشی به خود گرفته و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده نه چندان دور شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی خواهیم بود. تولید، عامل توسعه و پیشرفت اقتصاد هر کشور است و امیدوار هستیم همکاری سازنده‌ای میان مسئولان و فعالان بخش خصوصی در این زمینه شکل بگیرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8226

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد