• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل روناک روی گستر مطرح کرد:

خام‌فروشی واحدهای تعطیل شده شمش روی/ در حال توسعه تولید و صادرات هستیم

  • کد خبر : 4173
  • 24 تیر 1399 - 14:11
خام‌فروشی واحدهای تعطیل شده شمش روی/ در حال توسعه تولید و صادرات هستیم
مدیرعامل روناک روی گستر گفت: وقتی یک واحد تولیدکننده شمش روی تعطیل می‌شود، خاک معدنی اختصاص یافته از معدن انگوران به این واحد چه می‌شود؟! متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از واحدهای تعطیل شده که همچنان مجوز دریافت سهمیه مواد اولیه معدن انگوران را در اختیار دارند، خاک معدنی مورد نظر را یا در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و یا آن را به کشورهای اطراف صادرات می‌کنند.
مدیرعامل روناک روی گستر گفت: وقتی یک واحد تولیدکننده شمش روی تعطیل می‌شود، خاک معدنی اختصاص یافته از معدن انگوران به این واحد چه می‌شود؟! متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از واحدهای تعطیل شده که همچنان مجوز دریافت سهمیه مواد اولیه معدن انگوران را در اختیار دارند، خاک معدنی مورد نظر را یا در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و یا آن را به کشورهای اطراف صادرات می‌کنند.

حمید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ به همراه برخی از سهامداران، اقدام به خرید کامل شرکت روناک روی مومن‌زاده کردیم که از همان آغاز، علاوه بر تغییر نام شرکت به نام روناک روی گستر، بدون وقفه و در سه شیفت، فعالیت مستمر و مداوم خود را تا به امروز ادامه دادیم.

وی افزود: ظرفیت واقعی تولید مجموعه در حال حاضر بیش از رقم مندرج در پروانه بهره‌برداری است؛ به طوری که اگر شرایط انرژی و به خصوص برق مورد استفاده در تولید شمش روی از طرف شرکت برق استان تهران و مجموعه شهرک صنعتی و معدنی شمس‌آباد تامین شود، بدون تردید توانایی تولید رقمی بالاتر از ظرفیت اسمی (دو هزار تن شمش روی) به صورت سالانه وجود دارد.

مدیرعامل روناک روی گستر گفت: از همان ابتدا درخواست ما از مسئولین ذی‌ربط در اداره برق شهرک صنعتی و معدنی شمس‌آباد پیرامون تامین برق مجموعه در راستای افزایش میزان تولید، بدون پاسخ مانده است که امیدوار هستیم به زودی تمهیدات لازم در این باره اتخاذ شود تا در این زمینه بتوانیم با ارزآوری خوبی که مجموعه برای صنعت روی دارد، رونق خوبی در تولید شمش روی شهرک شمس‌‌آباد ایجاد کنیم.

اسماعیلی یادآور شد: علی‌رغم اینکه ظرفیت تولید شمش روی در پروانه بهره‌برداری به دو هزار تن به صورت سالانه می‌رسد، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان متولی معدن انگوران، تنها به میزان یک‌چهارم ظرفیت ثبت شده مواد اولیه به واحد تولیدی ما تحویل می‌دهد که مسلما این میزان سهمیه اختصاص یافته بسیار کمتر از توانایی تولید مجموعه است.

وی تاکید کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سهمیه مواد معدنی مورد نظر را در سه سطح کم‌عیار با حدود ۷ درصد، متوسط عیار ۱۵ درصد و پرعیار با حدود ۳۰ درصد توزیع می‌کند. سالانه به طور میانگین، حدود ۳۰۰ تن شمش روی از دو هزار تن خاک روی اختصاص یافته از معدن انگوران در مجموعه به تولید می‌رسد که مابقی آن یعنی رقمی حدود یک هزار و ۷۰۰ تن به باطله تبدیل و به محل‌های دپوی باطله معدنی منتقل می‌شود.

مدیرعامل روناک روی گستر بیان کرد: تولید روزانه مجموعه به چهار تن شمش روی می‌رسد که بر اساس بررسی‌ متخصصان شرکت بر اساس ظرفیت واقعی تولید، اگر مواد اولیه به همراه انرژی کافی شامل برق و… به واحد معدنی ما برسد، بدون تردید ما توانایی تولید ۶ تن شمش روی به صورت روزانه را دارا هستیم؛ هرچند که برنامه‌‌هایی جدی برای افزایش میزان تولید در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم به مرور به ظرفیت واقعی مجموعه دست پیدا کنیم.

اختصاص مواد اولیه به واحدهای تعطیل شده

مدیرعامل روناک روی گستر تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما به تامین مواد اولیه تولید شمش روی بر‌می‌گردد که در این زمینه طی ۱۰ سال اخیر، تمهیدات ویژه‌ای را برای عبور از این چالش در نظر گرفتیم. ازجمله تمهیدات مورد نظر می‌توان به واردات خاک معدنی روی از معادن کشور ترکیه اشاره کرد که البته فرآیند آن خالی از مشکل نبوده است اما عمدتا خاک معدنی ترکیه عیار و کیفیت مناسبی دارد.

اسماعیلی اضافه کرد: آخرین مرتبه‌ای که واردات خاک معدنی از کشور ترکیه محقق شد، طی سال گذشته بود که نزدیک به یک هزار تن خاک معدنی اکسیدی به کشور وارد کردیم.

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از واحدهای تولید شمش روی در کشور وجود دارند که سهمیه مواد اولیه را به طور مرتب دریافت می‌کنند؛ در حالی که اغلب آن‌ها یا تعطیل هستند و یا به صورت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و عملا هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه تولید شمش روی ندارند.

مدیرعامل روناک روی گستر گفت: وقتی کارخانه‌ای تعطیل می‌شود، سرنوشت خاک معدنی اختصاص یافته به آن‌ توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران چه می‌شود؟! شواهد نشان می‌دهد که مواد اولیه واحدهای تعطیل شده در بازار آزاد و با نرخی بالاتر از آن رقمی که از شرکت ایمپاسکو خریداری می‌شود، به فروش می‌رسد.

اسماعیلی افزود: ما نمی‌توانیم در این زمینه اعتراض خود را به گوش مسئولین ذی‌ربط برسانیم؛ چراکه ما نیز به دلیل کمبود مواد اولیه، چاره‌ای جز این نداریم که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد خریداری کنیم؛ زیرا می‌دانیم اگر ما این خاک معدنی که از معدن انگوران استخراج شده را خریداری نکنیم، در اسرع وقت سر از کشورهای همسایه درخواهد آورد.

وی تاکید کرد: طی دو ماهه اخیر که فرآیند صادرات به مسیر عادی خود بازگشته است، سود حاصل از فروش خاک معدنی توسط واحدهای تعطیل شده به ۲۰ درصد رسیده است؛ این یعنی سودی فراتر از سود حاصل از تولید محصول نهایی که می‌تواند نصیب تولیدکنندگان شود. پیش از این که فرآیند صادرات دچار وقفه و مشکلات جدی شده بود، سود حاصله به ۵ تا ۶ درصد کاهش یافته بود.

خورشید کوهستان آریچ

مدیرعامل روناک روی گستر اذعان داشت: یکی از برنامه‌های مهم ما برای عبور از مشکل کمبود مواد اولیه، خرید یک معدن کوچک در استان کرمان بود که با همراهی سهامداران مجموعه توانستیم معدنی را برای تامین خوراک کارخانه تولید شمش روی خریداری کنیم.

اسماعیلی اظهار کرد: «خورشید کوهستان آریچ» نام معدن کوچک‌مقیاس ما در استان کرمان است. منیزیم، فلز اصلی این معدن به حساب می‌آید که البته بر اساس داده‌ها موجود، هنوز فلز منیزیم در ایران به فرآیند بومی‌سازی نرسیده و امکان استحصال آن در حال حاضر وجود ندارد. با این حال، بخش دیگری از این معدن شامل خاک معدنی روی می‌شود که ما با نصب یک کوره ولز ۳۰ میلیارد تومانی به ظرفیت ۱۲ تن در کنار معدن، امکان تبدیل شدن خاک معدنی به اکسید روی را نیز فراهم کردیم.

وی اضافه کرد: فرآیند خاک معدنی و کوره ولز به این صورت است که ابتدا سنگ معدنی را خرد می‌کنیم و به صورت خاک نخودی شکل درمی‌آوریم؛ سپس طی این فرآیند، خاک نرمه کنار می‌رود و خاک نخودی برای اسیدی شدن به یک استخر منتقل می‌شود. در آنجا ابتدا تغییر رنگ را در خاک نخودی مشاهده خواهیم کرد؛ به طوری که اگر خاک مدنظر دارای عیار مشخصی باشد، رنگ آن به صورت قهوه‌ای درمی‌آید و در غیر این صورت، رنگ خاک بدون عیار، خاکستری می‌شود.

مدیرعامل روناک روی گستر ادامه داد: خاک نخودی پس از تغییر رنگ و مشابهت با رنگ قهوه‌ای و خاکستری، به وسیله نوار نقاله به یک دستگاهی به نام سورتینگ انتقال داده می‌شود تا طی این فرآیند، عملیات جداسازی خاک نخودی کم‌عیار و بدون عیار صورت پذیرد. سپس خاک بدون‌ عیار به صورت باطله در محل جداگانه‌ای دپو و موازی با این فرآیند، عیار خاک ۴ درصد به ۸ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: خاک با عیار ۱۰ درصد پس از انتقال به کوره ولز، به اکسید روی بالای ۴۰ درصد تبدیل و آماده حمل و انتقال به واحد فرآوری تولید شمش روی می‌شود.

کوره ولز به صورت طبقاتی اجرا شد

مدیرعامل روناک روی گستر بیان کرد: تکنولوژی تبدیل خاک روی به اکسید روی تا پیش از این با ساختن کوره‌های مخصوص در شرکت ذوب روی بافق توسط متخصصین چینی امکان‌پذیر بود اما متخصصین ما با ایجاد یک ابتکار، کوره ولز مورد نظر مجموعه را ابتدا طراحی کردند و سپس برای کاهش هزینه‌ها، این کوره را به صورت طبقاتی راه‌اندازی کردند.

اسماعیلی گفت: در ابتدا کوره ولز به صورت پایلوت و کوچک بود که خوشبختانه به مرور و با ارتقای دانش فنی مجموعه و صرف هزینه کافی برای بهینه‌سازی در راستای افزایش راندمان تولید، این کوره بزرگ‌تر شد؛ به طوری که در حال حاضر ظرفیت آن به ۱۲ تن می‌رسد.

چهار کوره جدید در کنار معدن نصب می‌شود

مدیرعامل روناک روی گستر تصریح کرد: حدود ۶۰ نفر در معدن خورشید کوهستان آریچ مشغول به کار هستند و تعداد افراد شاغل در کارخانه کنار معدن که کار آن تبدیل خاک معدنی به اکسید روی است به حدود ۴۵ نفر می‌رسد. در کنار این‌ها، تعداد شاغلین واحد فرآوری تولید شمش روی نیز نزدیک به ۴۳ نفر است و مجموعا ۱۴۸ نفر در سه بخش این شرکت مشغول به فعالیت مستمر هستند.

اسماعیلی خبر داد: یکی از برنامه‌های ما که حتما با عملیاتی شدن آن بر تعداد شاغلین مجموعه می‌افزاید، نصب چهار کوره با ظرفیت ۱۲ تن به صورت روزانه در کنار معدن خورشید کوهستان آریچ است. با احتساب نصب این کوره‌ها در کنار معدن می‌توان پیش‌بینی کرد که به صورت روزانه نزدیک به ۶۰ تن اکسید روی در کارخانه کنار معدن تولید شود.

وی افزود: با تحقق این برنامه می‌توانیم ظرفیت تولید روزانه شمش روی را به ۲۴ تن برسانیم که این آمار به صورت سالانه به هشت هزار و ۷۶۰ تن شمش روی افزایش خواهد یافت.

مجموعه ما سبز است

مدیرعامل روناک روی گستر تصریح کرد: برنامه‌های زیادی تا کنون در زمینه محیط زیست واحدهای فرآوری پیاده‌سازی کرده‌ایم؛ به طوری که در حال حاضر کوچک‌ترین گرد و غباری از کوره‌ کنار معدن بیرون نمی‌رود و این یک دستاورد مهم برای مجموعه ما از حیث اهمیت‌بخشی به زیست‌بوم استانی همچون استان کرمان است.

اسماعیلی ادامه داد: در واقع، تمام دود ناشی از کوره‌ ولز، همان فلز روی است که طی این فرآیند می‌سوزد و به دود تبدیل می‌شود و سپس دود مورد نظر برای طی کردن عملیات خنک‌سازی به پارچه‌های بک‌فیلتر مکیده می‌شود. نهایتا پس از طی این مراحل، اکسید روی تولید شده به محل واحد فرآوری تولید شمش روی که در شهرک صنعتی و معدنی شمس‌آباد استان تهران مستقر است، انتقال داده می‌شود.

صادرات شمش روی آزاد است

مدیرعامل روناک روی گستر گفت: برنامه صادراتی مجموعه از همان ابتدا بر روی کشور ترکیه متمرکز بوده است؛ همچنانکه در تیر ماه سال جاری نیز محموله‌های ۵۰ تنی شمش روی مجموعه برای فروش به کشور ترکیه ارسال شده است. ازجمله مزایای قابل توجه صادرات در شرایط کنونی کشور ما، قابلیت دستیابی به ارز حاصل از صادرات برای رونق کسب و کار داخلی به خصوص در زمینه صنعت روی است.

وی اذعان داشت: نزدیک به دو ماه است که فرآیند صادرات شمش روی به طور کامل انجام می‌شود و هیچ‌گونه مشکلی در زمینه صادرات آن وجود ندارد و تمامی مشکلات صادراتی پیرامون شمش روی، رفع شده است.

اسماعیلی یادآور شد: عمده مصرف‌کنندگان محصول شمش روی مجموعه در داخل کشور، شرکت‌های بزرگ و مطرح شیرآلات بهداشتی و گالوانیزه هستند که شمش روی به نوعی ماده اولیه آن‌ها محسوب می‌شود.

مدیرعامل روناک روی گستر در پایان خاطرنشان کرد: در ماه گذشته توانستیم نزدیک به ۱۵۰ تن شمش روی به کشور ترکیه صادر کنیم که با احتساب حمل این میزان محصول، در مجموع حدود ۳۰۰ هزار دلار ارزآوری داشتیم. امیدوار هستیم در شرایط حساس کنونی که برخی صادرکنندگان همچنان ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند، ما و بسیاری از واحدهای فرآوری کوچک و متوسط توانسته باشیم به رسالت خود یعنی رشد و ارتقای بخش صنعت و معدن و به خصوص صنعت روی کمک کرده باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4173
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد