• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیر فروشگاه فولاد دنا

خرده‌فروشان بازار فولاد آلیاژی بیکار می‌شوند

  • کد خبر : 1349
  • 04 اسفند 1398 - 17:34
خرده‌فروشان بازار فولاد آلیاژی بیکار می‌شوند
مدیر فروشگاه فولاد دنا گفت: به‌ دلیل کاهش مصرف فولادهای آلیاژی در کشور، به زحمت هفته‌ای یک بار سفارش دریافت می‌کنیم و در صورت ادامه این وضع، ناچار به توقف فعالیت خود هستیم و در نتیجه بسیاری از فعالیت‌های وابسته به فروشندگان نیز تعطیل خواهند شد.

مدیر فروشگاه فولاد دنا گفت: به‌ دلیل کاهش مصرف فولادهای آلیاژی در کشور، به زحمت هفته‌ای یک بار سفارش دریافت می‌کنیم و در صورت ادامه این وضع، ناچار به توقف فعالیت خود هستیم و در نتیجه بسیاری از فعالیت‌های وابسته به فروشندگان نیز تعطیل خواهند شد.

رضا افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: با وجود توانایی تولید فولاد آلیاژی در کشور، برخی از مصرف‌کنندگان نسبتا بزرگ این حوزه همچنان فولادهای وارداتی را ترجیح می‌دهند و اغلب به مصرف فولادهای آلیاژی چینی تمایل دارند و به این ترتیب، حدود ۸۰ درصد از فولادهای آلیاژی وارداتی از چین هستند.

وی افزود: علت استفاده از فولادهای وارداتی آلیاژی کیفیت نسبتا پایین تولیدات داخلی است. به عنوان مثال، یکی از تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید محصولاتی با گرید CK کرده است اما برخی از مشتریان هنگام خرید و مصرف آن، رضایت کافی از کیفیت این محصول نداشتند و به همین دلیل همچنان محصولات وارداتی را در این حوزه ترجیح می‌دهند.

مدیر فروشگاه فولاد دنا در خصوص گریدهای عمده تولیدی در کشور، عنوان کرد: بیشترین گرید تولیدی فولادهای آلیاژی به CK45 تعلق دارد. پس از آن، گرید MO40 بیشترین مصرف را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه گریدهای VCN نیز درصد نسبتا بالایی از مصرف را تشکیل می‌دهند. البته اخیر تولیدکنندگان ایرانی گرید CK را نیز در بازار عرضه کرده‌اند که متاسفانه مصرف‌کنندگان از کیفیت آن رضایت ندارند.

افشاری تصریح کرد: تامین سایر گریدهای فولادهای آلیاژی عمدتا از طریق واردات صورت می‌گیرد که این نوع فولادها شامل فولادهای گرم‌کار، CK و خوش‌تراش هستند و تقاضا برای واردات آن‌ها نسبت به گریدهای دیگر بیشتر است.

وی اذعان کرد: حدود ۳۰ درصد از حجم بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی فولادهای آلیاژی تولید داخلی و ۷۰ درصد دیگر واردات است؛ دلیل سهم کمتر تولید داخلی از این بازار این است که عمده تولیدکنندگان بزرگ فولادهای آلیاژی در کشور، محصول خود را مستقیما به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند و سهم کمی از  بازار دارند.

مدیر فروشگاه فولاد دنا با اشاره به رکود در بازار، این‌گونه گلایه کرد: مصرف‌کنندگان تقاضای خود را در یکی دو سال اخیر به شدت کاهش داده‌اند و علت این موضوع نیز رکود بسیاری عمیق در اقتصاد کشور است. به طوری که در بازار آهن شادآباد، بسیاری از فروشندگان فولادهای آلیاژی به زحمت در هفته یک سفارش دریافت کنند که اگر این اتفاق بیفتد، همین یک سفارش نیز مایه مسرت و خوشحالی آن‌ها خواهد بود. بسیاری از فروشندگان سرمایه خود را در بازار هزینه کرده‌اند اما رکود باعث دلسردی و سرخوردگی آن‌ها شده است.

افشاری ادامه داد: علاوه بر رکود اقتصادی، سازمان‌های دولتی مانند اداره‌های مالیات و بیمه نیز به فعالان بازار فشار نسبتا زیادی وارد می‌کنند. این فشارها باعث شده است بسیاری از فعالان بازار تصور کنند مانع اصلی فعالیت آن‌ها همین سازمان‌های دولتی هستند. مالیات بر ارزش افزوده به معنای واقعی بلای جان همه تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان شده است و علت اصلی گرفتاری‌های فعالان بازار محسوب می‌شود. در صورتی که علت تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و فعالان بازار آهن شادآباد مورد بررسی قرار گیرد، بسیاری از آن‌ها مالیات بر ارزش افزوده را عامل تعطیلی می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از توزیع‌کنندگان تمایل نسبتا زیادی به استفاده از محصولات ایرانی ازجمله تولیدکنندگان یزد و اصفهان دارند و مالیات بر ارزش افزوده خرید خود را نیز پرداخت می‌کنند اما هنگامی که مصرف‌کننده فاکتور خرید را مشاهده می‌کند، به دلیل اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده، از خرید منصرف می‌شود و به دنبال بازار غیر شفاف می‌رود. در مقابل، فعالان شفاف به تدریج این بازار را ترک خواهند کرد.

افشاری با بیان اینکه واردات همچنان با وجود تحریم‌ها ادامه دارد، عنوان کرد: تحریم‌ها مانع از انجام واردات نشده است. مشخص نیست که واردکنندگان با وجود آنکه فولادهای آلیاژی مستقیما در لیست تحریم‌ها قرار دارند، از چه راه‌هایی تحریم‌ها را دور می‌زنند و واردات انجام می‌دهند. به طوری که فاصله زمانی دریافت سفارش از مصرف‌کننده تا واردات فولادهای آلیاژی تنها ۲۰ روز تا یک ماه زمان می‌برد.

وی اظهار کرد: در صورتی که فولادهای آلیاژی در کشور هم تراز با کیفیت محصول وارداتی تولید شوند، به طور حتم مصرف‌کنندگان تولید داخلی را به واردات ترجیح خواهند داد؛ هرچند که موانعی مانند مالیات بر ارزش افزوده در راه آن باشد. زیرا واردات به مراتب ریسک بالاتری دارد.

مدیر فروشگاه فولاد دنا با بیان اینکه حجم سفارش‌ها کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: به خاطر رکود اقتصادی، سفارش‌ها در پایین‌ترین سطح تاریخ خود قرار دارند و خرده‌فروشی فولادهای آلیاژی بر عمده‌فروشی آن غالب است. به این موضوع گران بودن فولادهای آلیاژی را نیز باید اضافه کرد که باعث کاهش قدرت خرید شده و حجم خریدها را کاهش داده است.

افشاری در پایان ابراز کرد: در صورتی که رکود در بازار ادامه داشته باشد، ممکن است مجبور به تعطیلی فروشگاه شویم و تعطیلی چند مرکز توزیع محصولات فولاد، مانند فروشگاه ما می‌تواند به بیکاری تعداد زیادی به صورت مستقیم و ده‌ها نفر به صورت غیر مستقیم منجر شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1349

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است