• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آلومینیوم آلسون:

خروج از رکود تنها با کاهش قابل توجه ارز ممکن است

  • کد خبر : 5591
  • 24 دی 1399 - 17:09
خروج از رکود تنها با کاهش قابل توجه ارز ممکن است
مدیرعامل شرکت آلومینیوم آلسون گفت: فعالان صنعتی همچنان امید دارند تا تحولات سیاسی ایالت متحده آمریکا بر نرخ ارز تاثیر مثبت و قابل توجهی داشته باشد و به همین دلیل شاهد کاهش تقاضا برای آلومینیوم و رکود در بازار هستیم.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم آلسون گفت: فعالان صنعتی همچنان امید دارند تا تحولات سیاسی ایالت متحده آمریکا بر نرخ ارز تاثیر مثبت و قابل توجهی داشته باشد و به همین دلیل شاهد کاهش تقاضا برای آلومینیوم و رکود در بازار هستیم.

قاسم محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به شرایط بازار جهانی آلومینیوم و تاثیرپذیری بازار داخلی این فلز از آن و همچنین جهش نرخ ارز، قیمت آلومینیوم در ایران افزایش یافت. پس از آن، تولیدکنندگان منتظر ماندند تا پیروزی جو بایدن بر کاهش نرخ ارز و قیمت آلومینیوم تاثیر بگذارد اما این انتظار تاکنون برآورده نشده است و تقاضا برای شمش آلومینیومی در بورس کالا روند نزولی را طی می‌کند.

وی افزود: ضمن اینکه تقاضا برای محصولات پایین‌دستی نیز کاهش یافته و موجب شده است تا نیاز به شمش آلومینیومی کاهش یابد. به طور کلی، رکود بر بازار تمام حلقه‌های زنجیره ارزش آلومینیوم حاکم شده است و مصرف‌کنندگان آلومینیوم برای بازگشت رونق و ثبات قیمتی صبر کرده‌اند. به طوری با مشاهده آمار معاملات هفته‌های اخیر، شاهد افت آن خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم آلسون در پاسخ به این سوال که آیا شرایط حاکم بر بازار آزاد بر میزان معاملات بورس کالا موثر است یا خیر، گفت: به عقیده بنده رکود و کاهش معاملات یک مسئله سراسری است و شامل حال بازار آزاد نیز می‌شود.

انتظار برای کاهش نرخ ارز

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در خصوص شرایط در بازار آزاد و کاهش یا افزایش داد و ستد در این بازار، به خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: در حال حاضر، هرگونه داد و ستد در بازار آزاد کاهش پیدا کرده است و علت اصلی آن، افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز و کاهش اندک آن بود که هنوز مورد قبول واقع نشده است. اکثر فعالان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ ارز از قیمت ۲۴ هزار تومان به ۱۸ یا ۱۷ هزار تومان برسد و به همین دلیل جهت جلوگیری از هرگونه ضرر احتمالی، دست از خرید کشیده‌اند. ضمن اینکه شرایط اقتصادی موجود قدرت خرید را نیز از صنعتگران و مشتریان نهایی گرفته است.

اختلاف قیمتی بین بورس و بازار آزاد نیست

محسنی بیان کرد: هیچ تفاوتی میان قیمت نهایی آلومینیوم در بورس کالا با قیمت آن در بازار آزاد نیست چراکه مبنای قیمت‌گذاری داخلی، بورس کالا است. اگر اختلاف قیمتی در بازارهای بورس و آزاد وجود داشته باشد نیز در نهایت ۵۰۰ تومان است که البته این رقم، آنچنان چشمگیر نیست که بر هزینه‌ تولید تاثیر بگذارد. تولیدکنندگانی که آلومینیوم مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند، منتظر عرضه و اتمام معاملات می‌مانند و بعد از آن که قیمت‌ها مشخص شد، اقدام به خرید از بازار آزاد می‌کنند.

تاثیر جهش نرخ ارز بیشتر از کرونا بود

مدیرعامل شرکت آلومینیوم آلسون در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» که همه‌گیری ویروس کرونا و به تبع آن، افت فعالیت‌های صنعتی بر کاهش تقاضا در بورس کالا تاثیر بیشتری داشته است یا رشد نرخ ارز، خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا تاکنون نقش موثری در این مورد ایفا نکرده اما افزایش ناگهانی نرخ ارز، عامل اصلی ایجاد آشفتگی و بی‌ثباتی در بازار و همچنین کاهش تقاضا در بورس کالا شده است. در سال جدید، شاهد رونق فعالیت صنعتی نیز بوده‌ایم؛ اگر در سال گذشته تعداد روزهای کاری ۶۰ روز بود، در سال جدید این میزان به ۱۱۰ روز افزایش پیدا کرده است.

نیازی به سهمیه‌بندی مواد اولیه نیست

محسنی در خصوص پیشنهاد سهمیه‌بندی مواد اولیه آلومینیومی، تصریح کرد: اگر الزام به اجرای این کار وجود نداشته باشد، بهتر است. زمانی اجرای سهمیه‌بندی مناسب است که به طور مثال صنعت پروفیل آلومینیومی، با کمبود مواد اولیه مواجه باشد و بورس کالا به تولیدکنندگان سهمیه‌هایی را اختصاص می‌دهد تا بر اساس آن بتوانند مواد اولیه خود را تهیه کنند و به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند، اما اکنون که در بازار، مواد اولیه به میزان لازم و حتی بیش از مقدار تقاضا وجود دارد، چه لزومی بر اجرای قانون سهمیه‌بندی است؟ البته ممکن است در صنعت فولاد که قیمت مواد اولیه در بورس با قیمت در بازار آزاد به اندازه ۱۰ هزار تومان اختلاف دارد، سهمیه‌بندی انجام شود اما در آلومینیوم اینطور نیست.

وی همچنین این نکته را اضافه کرد: یکی دیگر از معایب سهمیه‌بندی این است که این امر عمدتا بر اساس ظرفیت اسمی انجام می‌شود اما میزان تولید شرکت‌ها در حال حاضر کمتر از این میزان است. وقتی یک کارخانه در پروانه فعالیت خود هشت هزار تن ظرفیت اسمی ثبت کرده است اما در نهایت در سال توان تولید سه هزار تن محصول را دارد، سهمیه‌بندی مواد اولیه زمانی می‌تواند کارساز و عادلانه باشد که اطلاعات کافی از توانایی و ظرفیت خط تولید، تعداد نیروی انسانی و تعداد شیفت‌های کاری شرکت‌ها وجود داشته باشد تا میزان واقعی تولید محاسبه شود و متناسب با آن، ماده اولیه تخصیص داده شود.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیوم در پایان با صحیح دانستن این ادعا که کیفیت محصولات شرکت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت است، اظهار کرد: تاکنون سعی در این داشته‌ایم آلومینیوم مورد نظر خود را از شرکت‌هایی تهیه کنیم که محصولاتی استاندارد و درجه یک تولید می‌کنند. شرکت آلسون، همیشه خود را در رده‌ای قرار داده است که بهترین محصولات را با بهترین کیفیت به مشتریان خود عرضه کند. این شرکت تا زمانی که در بازار رقابت حضور دارد، تامین بهترین مواد اولیه و تولید بهترین محصول، در دستور کار قرار داده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5591
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه