• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ پارس

خودکفایی صنعت فروآلیاژ به توسعه معادن بستگی دارد

  • کد خبر : 1963
  • 30 آذر 1399 - 18:09
خودکفایی صنعت فروآلیاژ به توسعه معادن بستگی دارد
مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ پارس گفت: برخی از تولیدکنندگان فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز که تناژ بالایی در تولید دارند، نمی‌توانند تنها به تامین مواد اولیه از داخل کشور اکتفا کنند و به واردات مواد اولیه خود به ویژه سنگ منگنز، روی آورده‌اند. در حالی که معادن منگنز متعددی در کشور وجود دارد و اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد، به راحتی می‌توان تمام مواد اولیه صنعت فروآلیاژ را از داخل کشور تهیه کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ پارس گفت: برخی از تولیدکنندگان فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز که تناژ بالایی در تولید دارند، نمی‌توانند تنها به تامین مواد اولیه از داخل کشور اکتفا کنند و به واردات مواد اولیه خود به ویژه سنگ منگنز، روی آورده‌اند. در حالی که معادن منگنز متعددی در کشور وجود دارد و اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد، به راحتی می‌توان تمام مواد اولیه صنعت فروآلیاژ را از داخل کشور تهیه کرد.

علی‌رضا طالع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در مقطع کنونی، بازار فروآلیاژ تقریبا از تعادل نسبی برخوردار بوده اما میزان تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز کمی کمتر از نیاز داخلی است؛ به طوری که اگر واحد واحدهای جدیدی در این دو حوزه راه‌اندازی شوند، می‌توانند تقاضای مازاد را پوشش دهند.

وی افزود: معضل کنونی تولیدکنندگان فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز، واردات این دو فروآلیاژ از سوی برخی از صنایع مصرف‌کننده فروآلیاژ است. واردات فروآلیاژ تا حدودی بر تولیدکنندگان داخلی آن تاثیر منفی می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ خاطرنشان کرد: عمده صنایع مصرف‌کننده فروسیلیکومنگنز و فرومنگنز مانند صنعت فولاد، نیاز خود به این مواد را از طریق واردات تامین می‌‌کنند و تولیدکنندگان این دو فروآلیاژ باید با واردات رقابت کنند. واردات باعث شده است تا سهم تولیدکنندگان داخلی فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز از بازار کم شود.

طالع اذعان کرد: بخشی از واردات فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز به کشور علی‌رغم توان داخلی، توسط تجار و بخش دیگر توسط خود فولادسازان به عنوان مصرف‌کننده صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که معمولا مجوز واردات به تجار به راحتی داده می‌شود.

می‌توان در تامین مواد اولیه صنعت فروآلیاژ به خودکفایی رسید

مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ در خصوص تامین مواد اولیه تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز، عنوان کرد: مواد مورد نیاز برای تولید این دو نوع فروآلیاژ، عمدتا از داخل کشور تامین می‌شود که برای تولید فرومنگنز شامل مواد کربنی و آهن‌دار و سنگ منگنز است. نکته قابل توجه در مورد سنگ منگنز این است که معادن متعددی در کشور وجود دارند اما مکانیزه نبودن و عدم سرمایه‌گذاری مناسب بخش خصوصی در معادن منگنز، باعث شده است تا استخراج از این معادن به صورت سنتی انجام شود. از این رو هم میزان تولید سنگ منگنز به عنوان ماده اولیه تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز نسبت به تقاضای داخلی بسیار پایین است و هم کیفیت لازم را برای به‌کارگیری در فرایند تولید فروآلیاژ ندارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که تولیدکنندگان فروآلیاژ، خصوصی هستند، باید برای تامین سنگ منگنز واردات انجام دهند. ضمن اینکه منگنز باید به صورت کلوخه یا سنگ خام خریداری شود. سنگ منگنز نیز همواره مقداری آهن به همراه خود دارد که در نتیجه، عمده آهن جهت تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز از این طریق تامین می‌شود. البته کمی از آهن مورد استفاده، آهن به دست آمده از پوسته اکسیدی فولاد است. زمانی که فولاد به صورت مذاب تولید و شمش آن ریخته می‌شود، جهت خنک کردن آن، آب استفاده می‌شود؛ ریختن آب روی سطح داغ فولاد، به جدا شدن پوسته نازک اکسیدی آن می‌انجامد. این پوسته اکسیدی، جزو مواد اولیه تولید فروآلیاژها ازجمله فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز است. در کشور ما فولاد به میزان کافی تولید می‌شود و بنابراین ماده اولیه آهن‌دار برای تولید فروآلیاژ فراهم است.

طالع اضافه کرد: لازم به ذکر است که سنگ منگنز موجود در کشور، سیلیس بالایی دارد؛ به همین دلیل، مقدار کمی از سیلیس مورد نیاز برای تولید فروسیلیکومنگنز از طریق سنگ سیلیس تامین می‌شود و سیلیس موجود در سنگ منگنز، تا حد زیادی پاسخگوی نیاز تولیدکننده است. با اینکه سنگ سیلیس در کشور به میزان کافی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ مطرح کرد: تمامی مواد اولیه تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز از داخل کشور تهیه می‌شود مگر اینکه یک شرکت خود به تنهایی اقدام به واردات کند که علت آن نیز همان‌طور که بیان شد، عدم مکانیزاسیون معادن منگنز در کشور و استفاده نکردن از تکنولوژی‌های روز است.

به گفته طالع، در کشور ما به اندازه کافی معادن منگنز وجود دارد اما مشکل موجود این است که عمده معادن منگنز توسط بخش خصوصی ثبت شده است و این معادن یا استخراج نمی‌شوند یا اینکه به دلیل کمبود نقدینگی و عدم استفاده از تکنولوژی روز، استخراج به صورت مکانیزه صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل، عمده محصول معادن منگنز کشور کیفیت پایینی دارد و یکپارچه نیست.

وی اضافه کرد: برخی از واحدهای تولیدی فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز که تناژ بالایی در تولید دارند، نمی‌توانند تنها به تامین مواد اولیه از داخل کشور اکتفا کنند و به واردات مواد اولیه خود به ویژه سنگ منگنز، روی آورده‌اند زیرا چاره‌ای جز واردات ندارند و نمی‌توانند از چندین مبادی به صورت خرد، مواد اولیه خود را تامین کنند. به عبارت دیگر، واردات یکپارچه با حجم زیاد را نسبت به تامین داخلی ترجیح می‌دهند. از آنجا که معادن منگنز متعددی در کشور وجود دارد اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد، به راحتی می‌توان تمام مواد اولیه صنعت فروآلیاژ را از داخل کشور تهیه کرد.

کاهش تدریجی واردات فروآلیاژ

مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ در خصوص بازار مصرف فروسیلیکومنگنز و فرومنگنز، بیان کرد: عمده مصرف‌کنندگان این دو فروآلیاژ، فولادسازان هستند. از این دو فروآلیاژ جهت استحکام بخشیدن به فولاد و تولید فولادهای آلیاژی با گریدهای گوناگون استفاده می‌شود. رشد صنعت فولاد در سال‌های اخیر به عنوان مهم‌ترین رکن رشد صنعت فروآلیاژ مطرح بوده است. ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی یک سال اخیر تمهیداتی برای صنعت فروآلیاژ اندیشیده تا واردات بی‌رویه به تدریج کاهش یابد و تولیدکنندگان فروآلیاژ افزایش تولید داشته باشند.

طالع با اشاره به قیمت‌گذاری فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز در کشور، عنوان کرد: قیمت جهانی، تعیین‌کننده قیمت انواع فروآلیاژها در کشور ما است. با توجه به اینکه واردات فروآلیاژ به کشور ممنوع نیست، در صورتی که قیمت به دلیل کمبود عرضه داخلی افزایش یابد، مصرف‌کنندگان گزینه واردات را برای ایجاد تعادل و برطرف کردن نیازهای خود انتخاب خواهند کرد. به این ترتیب، نرخ جهانی هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده متعادل‌کننده بازار خواهد بود. حاشیه سود بستگی به بازار جهانی دارد؛ به طوری که سال گذشته در برخی مواقع، قیمت تمام شده این صنعت، بالاتر از قیمت فروش بود و صنعت فروآلیاژ وارد حاشیه زیان شد؛ در مواقع دیگر، حاشیه سود آن به ۱۵ درصد نیز می‌رسید.

افزایش قیمت کک متالورژی

مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ ابراز کرد: تغییر بسیار عمده‌ای که اخیرا در بازار داخلی ایجاد شده است، قطعا صنایع فروآلیاژ را دچار مشکل می‌کند. این تغییر، افزایش شدید قیمت کک متالورژی است؛ به طوری که قیمت کک متالورژی از چهار هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است. این تغییر را هیچ یک از تولیدکنندگان فروآلیاژ پیش‌بینی نمی‌کرد و در محاسبات فروش خود قرار نداده بود. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که نرخ ارز در یک ماه اخیر، تقریبا ۲۰ درصد کاهش یافت و از ۳۰ هزار تومان به حدود ۲۵ هزار تومان رسید. قطعا افزایش قیمت کک متالورژی، باعث زیان دیدن صنایع فروآلیاژ می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1963

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است