• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

خیز آرژانتین برای افزایش تولید فلز مس

  • کد خبر : 18479
  • 20 اردیبهشت 1402 - 13:53
خیز آرژانتین برای افزایش تولید فلز مس
کشور آرژانتین که بیشتر به خاطر استفاده از انگور «Malbec» در صنعت نوشیدنی‌های الکلی معروف است، در نظر دارد تا بار دیگر توجه جهانیان را این بار به سمت بخش معدن خود جلب کند.

کشور آرژانتین که بیشتر به خاطر استفاده از انگور «Malbec» در صنعت نوشیدنی‌های الکلی معروف است، در نظر دارد تا بار دیگر توجه جهانیان را این بار به سمت بخش معدن خود جلب کند. در همین راستا آرژانتین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، به جمع ۱۰ تولیدکننده برتر مس در دنیا بپیوندد. این کشور درصدد است با اتخاذ مواضع مناسب سرمایه شرکت‌هایی چون «Glencore (GLEN.L)» و «Lundin Mining (LUN.TO)» را به سمت معادن جنوب این کشور جذب کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی‌ شده است این کشور عضو آمریکای جنوبی دارای پروژه‌های استخراج و تولید مس، امکان تولید ۷۹۳ هزار تن از این فلز در سال را تا سال ۲۰۳۰ خواهد داشت. این حجم از تولید، بسیار پایین‌تر از حجم تولید مس در کشور شیلی و بسیار نزدیک به حجم تولید کشورهایی چون استرالیا و زامبیا است.

در حال حاضر کشور آرژانتین پس از تعطیل شدن آخرین معدن استخراج  مس خود در سال ۲۰۱۸، هیچ گونه تولید مسی ندارد اما این طرح جاه‌طلبانه می‌تواند این کشور را به یک تامین‌کننده مهم مس در جهان تبدیل کند؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود تقاضا در سطح جهانی برای این فلز با در نظر گرفتن تمایل کشورها به منظور الکتریکی‌سازی روند تولید افزایش یابد.

در حال حاضر تمرکز این کشور بر پروژه «Josemaria» با سرمایه‌گذاری شرکت «Lundin Mining» در شمال استان سن خوآن آرژانتین است که هدف آن، تولید بیش از ۱۳۰ هزار تن مس در سال در مرحله فاز اول این پروژه است.

شرکت‌های دیگری چون «Glencore» با حدود ۴٫۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در معدن «El Pachón»، شرکت «Yamana Gold Inc» در پروژه «MARA»، شرکت‌های «Glencore»، «Newmont Corp» و «First Quantum Minerals Ltd» در پروژه «Taca Taca» و شرکت «McEwen Mining» در پروژه «Los Azules»، در صف پیوستن به این جریان هستند.

کارلوس استودیلو، وزیر معدن آرژانتین در رابطه با استخراج مس در استان سان خوآن مطرح کرد که با آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های «Pachón»، «Altar» و «Los Azules»، بخش بسیار زیادی از نیاز به مس در جهان که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، تامین خواهد شد.

پر کردن شکاف تقاضا و تولید در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر

گزارش اخیر دولت آرژانتین نشان می‌دهد که پنج پروژه از هشت پروژه بزرگ مس، در استان سن خوآن آرژانتین قرار دارد که مجموع هزینه سرمایه‌ای آن‌ها حدود ۲۲ میلیارد دلار است. سه پروژه دیگر به نام‌های «Mendoza»، «Catamarca» و «Salta» هستند که همگی در مرز شمال غربی رشته‌کوه آند نزدیک به شیلی قرار دارند.

کارلوس استودیلو به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بیانیه مرتبط با اثرات زیست محیطی پروژه «Josemaria» به تایید رسیده است. به علاوه، گزارش تاثیر اثرات زیست‌محیطی پروژه «Los Azules» نیز ارائه شده است. همچنین فعالیت پروژه «El Pachón» که مدت‌ها متوقف شده بود، با حمایت سیاسی منطقه‌ای از پروژه، دوباره فرایند تولید در آنجا آغاز شد.

کارولینا لومان، مدیر ارتباطات پروژه «Josemaria» بیان کرد که معادن آرژانتین این پتانسیل را دارند که در پر کردن شکاف بین مقدار تولید فعلی و تقاضای مس در آینده در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود روند بازنگری مهندسی، دریافت مجوزهای مهم و ثبت قراردادهای زیرساختی پروژه «Josemaria» در سال ۲۰۲۳ به پایان برسد و این پروژه وارد مرحله تامین مالی شود. رسیدن به مرحله تولید که برای سال ۲۰۲۶ هدف‌گذاری شده، ممکن است چهار تا پنج سال طول بکشد.

طبق گزارش دولت آرژانتین در سال ۲۰۲۲، این کشور حدود ۶۵ میلیون تن ذخایر مس دارد که حدود ۳ درصد از کل ذخایر مس جهان را شامل می‌شود. این میزان با حجم ذخایر کشور پرو که برابر با ۹ درصد و حجم کشور شیلی که بعد از کشور پرو در مقام سوم جهان قرار دارد، قابل‌قیاس است.

تاثیر پروژه‌های مس آرژانتین بر بازار خودروهای الکتریکی در جهان

در حال حاضر کشور آرژانتین با یک بحران اقتصادی و کاهش ذخایر ارزی، رشد تورم بیش از ۱۰۰ درصد و نظارت شدید بر سرمایه‌ها که تجارت را پیچیده کرده است، دست و پنجه نرم می‌کند اما نیاز به رشد اقتصادی در بخش‌هایی مانند معدن و انرژی، عزم این کشور را در رسیدن به آن افزایش داده است.

این کشور در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان لیتیوم در جهان است. برخی بخش معدن را یک نیروی بالقوه و تاثیرگذار در آینده صادرات آرژانتین عنوان می‌کنند که می‌تواند به این کشور بدهکار کمک کند تا ذخایر ارزی خود را افزایش دهد.

ویکتور دلبونو، اقتصاددان بخش معدن در بنیاد «Fundar» در مورد آخرین گزارش استخراج معدن که با همکاری دولت آرژانتین صورت گرفت، اعلام کرد که آرژانتین در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری مناسبی را در پروژه‌های فلز مس این کشور جذب کرده است.

وی افزود: با این حال، این کشور همچنان نیاز به بهبود بازار پیچیده ارز و اصلاح سیستم مالیاتی خود برای بخش معدن دارد تا به کمک آن‌ها، امکان رشد قابل‌ توجه در این بخش تا سال ۲۰۳۰ فراهم شود.

فرانکو میگناکو، رئیس اتاق کارآفرینانی معادن آرژانتین (CAEM) اظهار داشت که رونق جهانی بازار خودروهای الکتریکی، یک محرک مهم برای بخش معدن در آرژانتین خواهد بود. در همین رابطه شرکت خودروسازی «Stellantis» در اوایل سال ۲۰۲۳، حدود ۱۵۵ میلیون دلار در پروژه «Los Azules» سرمایه‌گذاری کرد.

وی در ادامه بیان کرد که پروژه‌های مس کشور آرژانتین از دیدگاه جهانی اهمیت بسیار بالایی دارند. در همین راستا، به نظر می‌رسد که حجم تقاضا برای فلز مس از هم‌اکنون تا سال ۲۰۵۰ چند برابر شود. پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضای مس تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۲۰ دو برابر شود و به ۵۰ میلیون تن برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18479

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.