• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان

دخالت دولت منجر به فرار سرمایه‌گذاران از معادن سنگ‌آهن شده است

  • کد خبر : 1610
  • 27 خرداد 1399 - 12:57
دخالت دولت منجر به فرار سرمایه‌گذاران از معادن سنگ‌آهن شده است
مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان گفت: دخالت دولت در زنجیره فولاد کشور باعث ایجاد عدم توازن در این زنجیره و خالی شدن حلقه‌های ابتدایی آن از سرمایه‌گذاری شده است؛ به طوری که اکنون صنعت فولاد کشور با خطر کمبود سنگ‌آهن و کنسانتره دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان گفت: دخالت دولت در زنجیره فولاد کشور باعث ایجاد عدم توازن در این زنجیره و خالی شدن حلقه‌های ابتدایی آن از سرمایه‌گذاری شده است؛ به طوری که اکنون صنعت فولاد کشور با خطر کمبود سنگ‌آهن و کنسانتره دست و پنجه نرم می‌کند.

هادی گلزار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: دخالت دولت در صنعت فولاد به ویژه در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی، اثر منفی بر این صنعت به خصوص در بخش معدن و سنگ‌آهن گذاشته است، زیرا عموم تولیدکنندگان سنگ‌آهن و کنسانتره متعلق به بخش خصوصی هستند؛ در حالی که عمده فولادسازان،دولتی محسوب می‌شوند.

وی افزود: دخالت دولت در زنجیره فولاد باعث سردرگمی زیادی میان شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن و کنسانتره شده است. به این امر باید رشد سرسام‌آور هزینه‌ها در معادن همچون استخراج و خرید تجهیزات فرآوری را نیز اضافه کرد که به تولیدکنندگان متحمل می‌شود. افزایش نرخ ارز طی یکی دو سال اخیر به ویژه در سال جاری، موجب رشد هزینه‌های تولیدکنندگان سنگ‌آهن شده است.

مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان خاطرنشان کرد: مشکلی که در مورد بازار صنعت فولاد وجود دارد این است که هزینه‌های تولیدکنندگان سنگ‌آهن عموما بر اساس نرخ ارز بوده، در حالی که فروش آن‌ها به صورت ریالی است. افزایش نرخ ارز و دخالت دولت در زنجیره باعث شده است تولیدکنندگان معدنی سنگ‌آهن و کنسانتره هر روز ضعیف‌تر شوند و در مقابل، تولیدکنندگان فولاد قدرت بیشتری یابند. هرچند که افزایش قدرت فولادی‌ها مثبت است، اما این امر نباید به تضعیف تولیدکنندگان سنگ‌آهن منجر شود.

گلزار تصریح کرد: افزایش سود کلان فولادسازان با توجه به اهمیت تولیدکنندگان سنگ‌آهن و کنسانتره، متناسب با زنجیره نیست. در صورتی که سود زنجیره به سمت سنگ‌آهن و کنسانتره هدایت شود، سرمایه‌گذاری یک بار دیگر به این بخش بازخواهد گشت و ضمن اینکه شاهد حضور سرمایه‌گذاران جدید خواهیم بود. علاوه‌براین، تولید این محصولات در کشور افزایش خواهد یافت و دیگر نیازی به سهمیه‌بندی دستوری از جانب دولت نخواهد بود. به این ترتیب، مشکل کنونی کمبود سنگ‌آهن و کنسانتره به این طریق حل می‌شود.

قیمت‌گذاری اشتباه در زنجیره

مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان اذعان کرد: متاسفانه قیمت سنگ‌آهن در کشور بر اساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان و به صورت ریالی محاسبه می‌شود؛ در حالی که قیمت شمش برمبنای نرخ ارز و قیمت‌های جهانی به صورت آزاد است. همان‌طور که گفته شد، تولیدکنندگان سنگ‌آهن مجبور به انجام هزینه با نرخ ارز روز و فروش محصول به صورت ریالی هستند اما فولادسازان، مواد اولیه خود را به صورت ریالی تامین می‌کنند و محصول خود را با نرخ ارز و قیمت‌های بین‌المللی در کشور به فروش می‌رسانند. این شیوه دخالت و قیمت‌گذاری، عامل تدریجی خروج و فرار سرمایه از بخش سنگ‌آهن و کسری مواد اولیه فولاد در کشور شده است.

گلزار تاکید کرد: به دلیل شیوه قیمت‌گذاری، رانت بسیار زیادی در صنعت فولاد کشور به وجود می‌آید و متاسفانه شرایط سختی برای تولیدکنندگان سنگ‌آهن و کنسانتره در کشور به وجود آمده است. اگر دولت قصد دارد آرامش به زنجیره فولاد بازگردد باید فرمول جدید قیمت‌گذاری را تعیین کند و این قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که شرایط را برای فعالیت در زنجیره فولاد تسهیل سازد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، کمبود سنگ‌آهن و کنسانتره به عنوان مواد اولیه فولادسازی در کشور حس می‌شود. این یعنی سرمایه‌گذاران، دیگر حاضر به فعالیت در این حوزه نیستند زیرا در حال حاضر، فعالیت در حوزه سنگ‌آهن و کنسانتره از ریسک بسیار بالایی برخوردار است.

سرگردانی تولیدکنندگان سنگ‌آهن در بازار

مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان با اشاره به فعالیت شرکت سنگ‌آهن احیای سپاهان در معادن سنگ‌آهن سنگان، بیان کرد: شرکت سنگ‌آهن احیای سپاهان به شرکت‌های فولاد خراسان، صنایع معدنی فولاد سنگان وابسته به فولاد مبارکه و اپال کانی پارسیان، کنسانتره و به ذوب آهن، سنگ‌آهن درشت دانه به فروش می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: دخالت دولت در زنجیره فولاد باعث وخامت وضعیت شرکت ما در سال جاری شده است؛ زیرا بسیاری از خریداران محصولات شرکت ما با توجه به عدم قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد، در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند. چراکه خریداران باید بدانند که سنگ‌آهن را باید با چه قیمتی خریداری کنند. به همین دلیل شرکت سنگ‌آهن احیای سپاهان در دریافت مطالبات خود از مشتریان، با مشکل مواجه شده است. در این شرایط، هم خریداران و هم فروشندگان سنگ‌آهن سردرگم شده‌اند و از نحوه محاسبه قیمت سنگ‌آهن آگاهی ندارند.

گلزار عنوان کرد: شرکت ما حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار تن تا یک میلیون ۷۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۲۰۰ هزار تن نیز سنگ‌آهن درشت دانه تولید می‌کند. عدم قطعیت در مورد قیمت‌های آتی باعث شده است نتوانیم برنامه‌ریزی منسجمی برای تولید خود در کوتاه‌مدت یا بلندمدت داشته باشیم. چراکه لازمه برنامه‌ریزی در حوزه تولید، اطلاع داشتن از قیمت‌های آتی است.

سنگان نیاز به توجه ویژه دارد

مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان با بیان اینکه مهم‌ترین معادن سنگ‌آهن ایران در سنگان قرار دارد، مطرح کرد: این معدن پتانسیل‌های بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری هم جهت استخراج و هم فرآوری دارد اما چالش اساسی در این معدن، کمبود بسیار شدید زیرساخت‌ها است. آب، برق، گاز و جاده دسترسی مناسبی در این منطقه وجود ندارد. با این حال، اصلی‌ترین مشکل منطقه سنگان آب است.

وی ابراز کرد: از آنجایی که زیرساخت منطقه سنگان بسیار ضعیف است، دولت قصد دارد از پتانسیل بهره‌برداران جهت احداث جاده بهره گیرد؛ به طوری که اگر شرکت‌هایی که پروژه‌های آن‌ها به بهره‌برداری نرسیده است، در زیرساخت سرمایه‌گذاری کنند، شرایط برای آن‌ها دشوار خواهد شد.

گلزار پیشنهاد کرد دولت نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن سنگان داشته باشد، زیرا این منطقه سه تا چهار سال از برنامه توسعه و تولید خود عقب است؛ به طوری که کارخانه‌های کنسانتره به بهره‌برداری رسیده‌اند اما به تازگی برنامه‌ریزی شده است که تولید سنگ‌آهن صورت گیرد.

وی در پایان عنوان اظهار کرد: برای توسعه سنگان لازم است که یک برنامه‌ریزی سریع برای ایجاد جهش در تولید سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه زنجیره صنعت فولاد انجام شود. در سال جاری که به نام «جهش تولید» مزین شده، متاسفانه قانون معادن بسیار قدیمی بوده و همراه معدن‌کاران نیست؛ بنابراین لازم است برای بازنگری این قانون نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1610

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم