• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع ذوب آذرخش:

در بازار متلاطم قادر به برنامه‌ریزی نیستیم

  • کد خبر : 7937
  • 13 تیر 1401 - 13:36
در بازار متلاطم قادر به برنامه‌ریزی نیستیم
مدیرعامل شرکت صنایع ذوب آذرخش گفت: متاسفانه طی دو ماه اخیر به دلیل قطعی برق و رکود در بازار فولاد، تولید شمش فولادی با مشکل مواجه شده است و در این شرایط قادر به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی فعالیت‌ها حتی در کوتاه‌مدت نیستیم.
مدیرعامل شرکت صنایع ذوب آذرخش گفت: متاسفانه طی دو ماه اخیر به دلیل قطعی برق و رکود در بازار فولاد، تولید شمش فولادی با مشکل مواجه شده است و در این شرایط قادر به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی فعالیت‌ها حتی در کوتاه‌مدت نیستیم.

مجتبی امام‌ دوست در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مطرح کرد: در حال حاضر با توجه به سفارش مشتریان و کشش مشتریان در بازار مصرف، شمش فولادی با گریدهای ۵SP و ۳SP و همچنین فولاد آلیاژی با گرید CK45، از سایز ۶ تا ۱۲ متر در مقطع ۱۰۰ در ۱۰۰، ۱۲۰ در ۱۲۰ و ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر و ابعاد استاندارد تولید می‌کنیم.

بازار فولاد راکد است

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب آذرخش با بیان اینکه بازار فولاد آرام و راکد است و تغییر محسوسی در قیمت‌ها ملاحظه نمی‌شود، گفت: بازار فولاد به شدت زیان‌ده شده است. وضعیت اسفناک بازار فولاد بر میزان نقدینگی، سرمایه نیروی انسانی و دانش فنی مجموعه تاثیر مستقیم گذاشت؛ به طوری که در حال رفتن به سمت تعطیل شدن هستیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه طی دو ماه اخیر به دلیل قطعی برق و کسادی بازار فولاد، تولید قابل توجهی نداشتیم و با ظرفیت بسیار محدودی به فعالیت پرداختیم. اکنون شرکت ما دارای سه دستگاه کوره ذوب فولاد بوده که تنها یک کوره از آن‌ها فعال است و در صورت مهیا بودن شرایط بازار، می‌توانیم مجددا محصولات فولادی خود را به بازار مصرف روانه کنیم.

امام‌ دوست با تاکید بر اینکه اکنون بازار واقعی و سالم در صنعت فولاد وجود ندارد، بیان کرد: بورس کالا بهترین مکان برای کشف قیمت و عرضه محصولات در یک بستر شفاف است. اکنون شاهد نبود یک نظام قیمت‌گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و همچنین دارای افت و خیز کاذب قیمت محصولات هستیم. متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری به ایجاد رانت عظیم برای برخی سودجویان و در مقابل آن، زیان هنگفتی برای بسیاری از تولیدکنندگان منجر شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب آذرخش با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری به صنعت فولاد آسیب زیادی زده است و معنایی ندارد، گفت: قیمت شمش فولادی و مواد اولیه در یک هفته به میزان ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد اما در مقابل، در عرضه هفته بعد در بورس کالا همین شمش فولادی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد که تفاوت زیادی میان قیمت‌ها در دو هفته پیاپی وجود دارد. این نوسانات قیمتی زیان‌های هنگفتی را برای تولیدکنندگان به بار خواهد آورد. در واقع زمانی که با احتساب برآورد هزینه‌ها، قیمت تمام شده تولید بیش از قیمت مواد اولیه و حتی محصول نهایی می‌شود، دیگر تولید برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نخواهد بود.

روسیه، عامل تهدید بازار فولاد ایران

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب آذرخش با اشاره به از دست رفتن بسیاری از بازارهای صادراتی ایران طی دو سه ماه گذشته، اظهار کرد: روسیه تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی برای فولاد خود در نظر گرفته و قیمت فولاد صادراتی این کشور نسبت به ایران ارزان‌تر شده است اما اکنون با اعمال تخفیف ۴۰ درصدی بر محصولات فولادی، بازار ایران عملا از بین خواهد رفت. در حقیقت بازاری که سال‌ها برای رسیدن به آن زحمت زیادی کشیده شده بود، توسط کشور دیگری تصاحب و زیان آن پرداخت شده است. به ‌همین ‌دلیل مشتریان بزرگ فولاد ایران، ترجیح می‌دهند فولاد مورد نیاز خود را به روسیه سفارش دهند و روانه بازار کنند.

وی ادامه داد: کاهش قیمت در بازارهای جهانی باعث شد عرضه و تقاضا در بازار فولاد کشور به هم‌ ریخته و تولیدکنندگان با زیان مواجه شوند؛ به طوری که هیچ کدام از تولیدکنندگان حاضر به فروش محصولات خود با زیان نیستند.

این تولیدکننده شمش فولاد تصریح کرد: اوضاع خوبی بر بازار حاکم نیست و قیمت‌ها دائما در نوسان است. به گونه‌ای که شمش فولادی با قیمت ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، قراضه آهنی به ازای هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و همچنین هزینه هدررفت مواد اولیه نیز دو هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برای تولیدکننده شمش فولادی تمام می‌شود. بنابراین کاهش قیمت بیش از این برای تولیدکنندگان مقدور نیست و بازار فولاد برای بسیاری از تولیدکنندگان زیان‌ده شده است.

کمبود مواد اولیه نداریم

امام‌ دوست درباره نحوه تامین مواد اولیه شرکت صنایع ذوب آذرخش خاطرنشان کرد: مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی خود را به صورت مستقیم از کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، از طریق مزایده‌ها و همچنین به ندرت از بورس کالا، تامین می‌کنیم. هم‌اکنون با کمبود مواد اولیه در بازار مواجه نیستیم بلکه در بحث قیمت‌گذاری مواد اولیه با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم.

این تولیدکننده، عمده‌ترین مشتریان شرکت صنایع ذوب آذرخش را شرکت‌های نوردی عنوان کرد و گفت: محصولات نهایی خود را در بورس کالا عرضه می‌کنیم و به صورت مستقیم محصولات نهایی خود را به تمام شرکت‌های نوردی از جمله میلگرد، نبشی و… می‌فروشیم.

از راه‌اندازی پروژه‌های توسعه‌ای صرف نظر کردیم

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب آذرخش در خصوص برنامه و اولویت‌های شرکت اظهار کرد: افزایش حجم تولید شرکت و کامل کردن چرخه محصولات ازجمله برنامه‌های در دستور کار مجموعه به شمار می‌رود که متاسفانه تمامی طرح‌های توسعه مجموعه به تعویق افتاده است و پیشرفتی ندارند؛ از این رو نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شرکت ما به دلیل مشکلاتی که بیان شد، تصمیم به تعطیلی موقتی واحد تولیدی را داشت؛ در حال حاضر نیز از خرداد ماه سال جاری با اعمال محدودیت‌های مصرف برق، وضعیت شرکت نامساعد شده است و در بازه زمانی نامناسبی برای فعالیت تولیدی، از چرخه تولید خارج شدیم.

امام دوست در پایان مطرح کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه از سال ۱۴۰۰ دو پروژه ریخته‌گری فولاد و چدن آماده افتتاح هستند و هیچ مشکلی این در زمینه از طرف ما وجود ندارد و شرایط تولید مهیا است اما به دلیل راکد بودن بازار فولاد، از راه‌اندازی این دو پروژه صرف نظر کردیم. متاسفانه اگر این دو پروژه تولیدی خود را آغاز کنیم، با شکست مواجه می‌شویم که باعث وارد آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به مجموعه می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7937
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته
03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند
02اردیبهشت
فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام