• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

در جستجوی نیروی متخصص

  • کد خبر : 8119
  • 09 خرداد 1401 - 16:01
در جستجوی نیروی متخصص
مدیرعامل شرکت سراج آلومینیوم آذربایجان، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حالی که صنعت استراتژیک آلومینیوم روند رو به رشدی را طی می‌کند، متاسفانه با کاهش نیروی انسانی متخصص طی ماه‌های اخیر مواجه هستیم که ضرورت دارد تمهیدات لازم برای رفع این معضل اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت سراج آلومینیوم آذربایجان، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حالی که صنعت استراتژیک آلومینیوم روند رو به رشدی را طی می‌کند، متاسفانه با کاهش نیروی انسانی متخصص طی ماه‌های اخیر مواجه هستیم که ضرورت دارد تمهیدات لازم برای رفع این معضل اندیشیده شود.

حسن منوری قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: صنعت آلومینیوم روند رو به رشدی را طی سالیان اخیر داشته است. خوشبختانه صادرات انواع محصولات آلومینیومی افزایش یافته است و تولیدکنندگانی که با استفاده از ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی روز دنیا اقدام به تولید محصول می‌کنند، توانسته‌اند گام‌های مثبتی را در این زمینه بردارند.  اگر محصولات با کیفیت و استاندارد در داخل کشور تولید شود، می‌توانیم ارزآوری مناسبی در بخش صادرات نیز داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه چالش خاصی را در سال ۱۴۰۰ تجربه نکردیم؛ اگرچه در روزهای پایانی تابستان سال گذشته با قطعی برق مواجه شدیم اما از آنجایی که تمهیدات لازم در خصوص رفع این معضل را از قبل اندیشیده بودیم، بنابراین توانستیم شرایط بحرانی را مدیریت کنیم. در حال حاضر آمادگی‌های لازم برای روزهای پیش رو که ممکن است برق مجموعه قطع شود را داریم و امیدوار هستیم بتوانیم با شرایط مطلوب به تولید خود ادامه دهیم.

به دنبال افزایش صادرات پروفیل هستیم

مدیرعامل شرکت سراج آلومینیوم آذربایجان در خصوص صادرات پروفیل آلومینیومی، بیان کرد: بخش عمده‌ای از محصولات شرکت به کشورهای همسایه مانند جمهوری آذریاجان، ترکیه، ارمنستان، عراق و افغانستان صادر می‌شود. در ابتدای سال جاری، دولت اقدام به وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی و فلزی کرد که خوشبختانه با پیگیری و اعتراض تولیدکنندگان و فعالان صنعتی لغو شد. به نظر می‌رسد که وضع عوارض بر صادرات، یک اقدام غیرکارشناسانه از سوی دولت بود که ادامه آن می‌توانست منجر به کاهش شدید صادرات شود. دولت‌های مختلف در سایر کشورهای جهان، مشوق‌های فراوانی را برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند تا علاوه بر صادرات محصول، زمینه لازم برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی را فراهم کنند. در حال حاضر با لغو عوارض، صادرات رشد پیدا کرده است و ما توانستیم محصولات خود را از طریق یک شرکت ترکیه‌ای، به بعضی از کشورهای اروپایی صادر کنیم. در حدود ۶۰ درصد محصولات تولیدی شرکت صادر می‌شود و نگاه ویژه‌ای به این حوزه داریم.

منوری قهرمانی در ارتباط با ظرفیت تولید، مطرح کرد: ظرفیت تولید شرکت ماهانه ۱۵۰ تن است و انواع پروفیل آلومینیومی و یراق‌آلات مورد استفاده در مخابرات، نیروگاه‌ها و … تولید می‌شود. ضمن اینکه خط تولید بیلت آلومینیومی نیز طی یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد و امیدوار هستیم بتوانیم با بهره‌برداری از این طرح، اشتغال‌زایی و درآمدزایی خوبی داشته باشیم.

تامین شمش آلومینیوم از بورس کالای ایران

وی در ادامه به نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم. خوشبختانه این محصول به میزان کافی توسط شرکت‌های معتبر مانند آلومینای ایران در بورس عرضه می‌شود و با چالش خاصی در این زمینه مواجه نیستیم. از آنجایی که به دنبال فعالیت قانونمند در تولید هستیم، تمایلی به خرید شمش از بازار آزاد نداریم و برای خرید از بورس کالا و همچنین فروش محصولات نهایی، از فاکتورهای رسمی و قانونی استفاده می‌کینم و در ارائه اسناد و مدارک معتبر به بورس کوتاهی نمی‌کنیم. به نظر می‌رسد افرادی که در بازار آزاد فعالیت می‌کنند، تمایل چندانی به ارائه فاکتور فروش رسمی ندارند و قیمت شمش را به هر میزان که دلخواه آن‌ها است، تعیین می‌کنند. در حالی که قیمت این محصول در بورس کالای ایران مشخص است و تولیدکننده به هر میزان که نیاز داشته باشد، اقدام به خرید ماده اولیه می‌کند.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی ضمن اشاره به تامین کافی قطعات یدکی، اذعان کرد: از دانش و تکنولوژی روز دنیا که مربوط به کشور ایتالیا است، در خط تولید پروفیل استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه دستگاه پرس مجموعه نیز ساخت کشور چین است و از قالب‌های ترکیه‌ای در واحد ریخته‌گری بهره می‌بریم. با این وجود اگر در تامین قطعات یدکی مورد نیاز دچار مشکل شویم، اقدام به ثبت سفارش از کشور مبدا می‌کنیم و با توجه به اینکه همواره قطعات مورد نیاز به میزان کافی در انبار شرکت وجود دارد، مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

نیازمند نیروی انسانی متخصص هستیم

منوری قهرمانی، کمبود نیروی انسانی متخصص را یکی از معضلات اصلی بخش تولید دانست و تصریح کرد: از آنجایی که آلومینیوم یک صنعت استراتژیک است، باید نیروهای انسانی متخصص در بخش‌های مختلف تولید به کار گرفته شوند اما متاسفانه تعداد کارشناسان و متخصصان به شدت کاهش یافته و همین مسئله تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی را با چالش مواجه کرده است. اگرچه آموزش‌های تخصصی لازم به منظور افزایش سطح دانش افراد شاغل در شرکت سراج آلومینیوم آذربایجان داده می‌شود اما افزایش هزینه‌های تولید، شرایط حفظ آن‌ها در مجموعه را دشوار کرده است. افزایش ۵۶ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری همزمان با رشد سایر هزینه‌ها مانند بیمه، مالیات، برق و … نمی‌تواند چاره‌ساز مشکلات باشد. علی‌رغم اینکه ما همواره مشوق‌هایی را برای کارشناسان و کارگران شاغل در مجموعه در نظر گرفته‌ایم اما مادامی که شاهد رشد تورم و قیمت کالاهای اساسی هستیم، بنابراین نمی‌توانیم انتظار چندانی در توسعه و پیشرفت تولید داشته باشیم.

وی در خصوص موانع موجود در تولید اضافه کرد: اخذ مالیات‌های مختلف از تولیدکنندگان، یکی دیگر از چالش‌های مهم است که امیدوار هستیم واحدهای ذی‌ربط همکاری‌های لازم با تولیدکنندگان را داشته باشند. از آنجایی که فعالیت مجموعه ما صادرات‌محور است، تنها معضلی که در این خصوص با آن روبه‌رو هستیم، این است که موفق نشده‌ایم میزان ارزش افزوده فروش صادراتی خود را در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنیم تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شویم.

لزوم تثبیت نرخ دلار

مدیرعامل شرکت سراج آلومینیوم آذربایجان در ارتباط با تاثیر تحریم در تولید، مطرح کرد: امکان صادرات مستقیم محصول به کشورهای اروپایی در شرایط تحریمی وجود ندارد و ناچار هستیم از طریق یک شرکت ترکیه‌‎ای، اقدام به اجرای آن کنیم. نوسان نرخ ارز در این شرایط نیز منجر به افزایش قیمت مواد اولیه شده و تولیدکننده را سردرگم کرده است. در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، قیمت شمش همزمان با افزایش نرخ ارز، رشد پیدا کرد و در حال حاضر قیمت این محصول کاهش یافته است. در حالی که باید یک ثبات مشخصی در قیمت مواد اولیه وجود داشته باشد تا تولیدکننده بتواند برنامه‌ریزی بلندمدت برای تولید داشته باشد. اگرچه قیمت جهانی آلومینیوم به دنبال جنگ روسیه و اوکراین به یکباره رشد چشمگیری پیدا کرد اما در حال حاضر قیمت این فلز در بورس فلزات لندن کاهش یافته و به دو هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم رسیده است. اگر دولت بتواند ثبات نسبی در روند قیمت دلار ایجاد کند و قیمت آن ثابت باقی بماند، صادرات مطلوب‌تری خواهیم داشت.

منوری قهرمانی چشم‌انداز صنعت آلومینیوم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: صنعت آلومینیوم در داخل کشور در حال پیشرفت است و محصولات تولیدشده در این بخش قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارند. زمانی ما ناچار به واردات پروفیل آلومینیومی از کشور ترکیه بودیم اما در حال حاضر صادرکننده این محصول به کشورهای همسایه هستیم و توانسته‌ایم گام‌های مثبتی را در خودکفایی صنعت آلومینیوم برداریم. به نظر می‌رسد آینده روشنی در انتظار این صنعت استراتژیک است و امیدوار هستیم با همکاری دولت و بخش خصوصی بتوانیم شاهد توسعه روزافزون آن باشیم.

وی در پایان در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، یادآور شد: خط تولید بیلت آلومینیومی، خط آنودایزینگ پروفیل آلومینیومی و همچنین خط پرس اکستروژن طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. همزمان با اجرای طرح‌های توسعه، به دنبال اشتغال‌زایی در منطقه هستیم و تمام توان خود را برای رشد تولید و صادرات پروفیل به کار خواهیم گرفت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8119

نوشته‌های مشابه