• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت وطن شمش ایرانیان:

در سخت‌ترین شرایط به تولید ادامه می‌دهیم

  • کد خبر : 3327
  • 13 مرداد 1399 - 18:01
در سخت‌ترین شرایط به تولید ادامه می‌دهیم
مدیرعامل شرکت وطن شمش ایرانیان گفت: در طول دوران فعالیت مجموعه، شرایط فعلی بدترین و سخت‌ترین وضعیت ممکن برای تولید و صنعت محسوب می‌شود، چراکه علاوه بر تحریم‌ها با رشد نجومی قیمت‌ها و عدم حمایت سازمان‌های دولتی نیز مواجه هستیم، اما ما برای تداوم تولید، در مقابل تمام این مشکلات ایستاده‌ایم.

مدیرعامل شرکت وطن شمش ایرانیان گفت: در طول دوران فعالیت مجموعه، شرایط فعلی بدترین و سخت‌ترین وضعیت ممکن برای تولید و صنعت محسوب می‌شود، چراکه علاوه بر تحریم‌ها با رشد نجومی قیمت‌ها و عدم حمایت سازمان‌های دولتی نیز مواجه هستیم، اما ما برای تداوم تولید، در مقابل تمام این مشکلات ایستاده‌ایم.

ابوالفضل رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: نام وطن شمش ایرانیان را به عنوان تولیدکننده مقاطع برنجی می‌شناسند که از سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرده است. مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع مقاطع تولیدی مجموعه و در واقع ساخت آلیاژ برنج، مس و روی است که ما آن‌ها را به شکل انواع ضایعات تهیه می‌کنیم. به عبارت بهتر، می‌توان گفت مس و روی خریداری شده را به شکل شمش برنج درمی‌آوریم و انواع مقاطع را نیز از ذوب شمش قالب‌گیری کرده و می‌سازیم. ازجمله مهم‌ترین مقاطع تولیدی مجموعه می‌توان میله برنجی را نام برد.

وی افزود: عمده مشتریان میله‌های تولیدی کارگاه را، کارخانه‌های تولیدکننده شیرآلات بهداشتی، شیرآلات آب و گاز، صنعت خودروسازی، کارگاه‌های تولیدکننده یراق‌آلات و قفل‌سازی‌ها تشکیل می‌دهند که از انواع میله و مقاطع به عنوان ماده اولیه برای ساخت محصولات مورد نظر خود استفاده می‌کنند. با محدودیت واردات در حوزه فلزات، شرایط برای تولیدکنندگان داخلی مطلوب شده است و از طرفی با اعمال تحریم‌ها و همچنین محدودیت صادرات، میزان محصولات تولیدی در بازار داخل اشباع شده و این موضوع، رقابت تنگاتنگی را بین تولیدکنندگان داخلی در پی داشته است.

تحریم‌ها اقتصاد را با چالش جدی مواجه کرده است

مدیرعامل شرکت وطن شمش ایرانیان تصریح کرد: در چند سال اخیر با اعمال تحریم‌ها اقتصاد کشور با معضلاتی روبه‌رو شده که افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها پیامدهای این موضوع است. در واقع، با افزایش قیمت‌ها شرایط تولید و صنعت شکل آشفته‌ای به خود گرفته است و عملا با نوسانات شدید قیمت، روز به روز قدرت خرید مواد اولیه و ادامه تولید برای صنعتگران دشوار می‌شود. از طرفی با کمبود شدید نقدینگی نیز مواجه هستیم که می‌توان گفت این مورد بزرگ‌ترین مشکل یک تولیدکننده تلقی می‌شود. مواد اولیه مورد نیاز به وفور در کشور یافت می‌شود اما به دلیل رشد بی‌دلیل نرخ آن‌ها قدرت خرید شرکت کاهش یافته است.

رضایی عنون کرد: در چشم بهم‌زدنی قیمت‌ها در حال افزایش هستند و ضایعات برنجی و مسی نیز در این جهش قیمتی پیش رفته‌اند و در یک هفته به میانگین قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیدند. انواع ضایعات نیز به دلیل میزان عیار مس و برنج، قیمت‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، ضایعات کابلی درصد مس بیشتر و ناخالصی کمتری دارد اما ضایعات ذوبی میزان مواد دور ریختنی بیشتری را دربرمی‌گیرد. ما معمولا از ضایعات آرمیچری که از نظر خلوص و قیمت بین ضایعات کابلی و ذوبی قرار می‌گیرند، استفاده می‌کنیم.

وی ابراز کرد: در چند ماه اخیر علاوه بر افزایش قیمت‌ها، شیوع ویروس کرونا نیز بر اقتصاد جهانی تاثیرات زیادی گذاشته‌ است. همواره سعی کردیم فعالیت خود را به دور از بحران‌ها پیش ببریم و میزان تولید کارخانه را حفظ کنیم. ظرفیت تولید مجموعه در حال حاضر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن در ماه متغیر است. علاوه بر تغییرات قیمتی، عمده مشکل ما مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است.

نوع کوره در ریخته‌گری اهمیت ویژه‌ای دارد

مدیرعامل شرکت وطن شمش ایرانیان در رابطه با نوع تکنولوژی مورد استفاده در صنعت قطعه‌سازی، توضیح داد: در کارگاه‌های ریخته‌گری تکنولوژی خاصی مطرح نیست، بلکه کوره‌های ذوب نقش اصلی فرآیند تولید را بر عهده دارند. دستگاه‌های مورد استفاده ما نیز تقریبا به‌روز هستند و محصولات با کیفیتی را تولید و در بازار عرضه می‌کنیم. در شرایط فعلی تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات به دلیل قیمت‌های گزاف آن سخت شده است و بسیاری از کارگاه‌ها از دستگاه و کوره‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

رضایی مطرح کرد: یکی از معضلاتی که تولیدکنندگان کوچک و متوسط با آن مواجه هستند، نبود زیرساخت‌های مناسب نظیر برق، گاز و… است و در این زمینه گاهی اوقات با ناهماهنگی‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال، بدون اطلاع قبلی و در میان روز که دستگاه‌ها در حال کار هستند، برق مجموعه را به مدت سه تا پنج ساعت قطع می‌کنند که ممکن است مقدار زیادی از مواد اولیه در حین تولید و قطعی برق از بین برود، از طرفی این اتفاق در طول هفته چندین مرتبه رخ می‌دهد که تکرار آن موجب کاهش راندمان فعالیت مجموعه و خسارات می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: با وجود حجم زیادی از مشکلات دولت نقش حمایتی خود را فراموش کرده و در قالب یک تماشاچی حرفه‌ای عمل می‌کند! هر روز شاهد افزایش ناگهانی نرخ ارز هستیم و با وضعیت کنونی اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی برای آینده مجموعه عملا غیر ممکن شده است. اگرچه قصد داریم میزان ظرفیت تولید را افزایش دهیم و به تنوع محصولات خود نیز بیفزاییم و در تلاش هستیم تاثیر مشکلات موجود را به حداقل برسانیم و با تمام قدرت به اهداف خود نزدیک شویم که این امر با پشتیبانی مراجع و سازمان‌های مربوطه و حمایت‌های دولت قطعا تسهیل خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3327

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد