• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی ماهشهر

در فعا‌ل‌سازی پروژه ملی گوره ـ جاسک نقش داریم/ عدم همکاری بانک‌ها در شرایط تحریمی

  • کد خبر : 1446
  • 06 فروردین 1399 - 18:17
در فعا‌ل‌سازی پروژه ملی گوره ـ جاسک نقش داریم/ عدم همکاری بانک‌ها در شرایط تحریمی
عضو هیئت مدیره و مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر گفت: پروژه یک هزار و 100 کیلومتری گوره ـ جاسک که قرار است نفت خام را از استان خوزستان به هرمزگان منتقل کند، فعال شده و 350 کیلومتر از خط لوله این پروژه به شرکت لوله سازی ماهشهر سپرده شده است.

عضو هیئت مدیره و مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر گفت: پروژه یک هزار و ۱۰۰ کیلومتری گوره ـ جاسک که قرار است نفت خام را از استان خوزستان به هرمزگان منتقل کند، فعال شده و ۳۵۰ کیلومتر از خط لوله این پروژه به شرکت لوله سازی ماهشهر سپرده شده است.

مهدی نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت لوله‌سازی ماهشهر از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی سدید بوده و از سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شده است. محصول این شرکت نیز تولید لوله‌های فولادی به روش درزجوش مستقیم است.

از تکنولوژی روز بهره می‌بریم

مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر عنوان کرد: تکنولوژی تولید لوله در شرکت ما از شرکت اس‌ام‌اس آلمان اخذ شده است و می‌توانیم لوله‌هایی از قطر ۲۴ تا ۵۶ اینچ و با ضخامت ۷ تا ۳۵٫۵ میلی‌متر تولید کنیم. طول این لوله‌ها ۱۲ متر و ظرفیت نهایی شرکت نیز سالانه ۳۵۰ هزار تن است. از آنجایی که از زمان ساخت کارخانه، مدت چندانی نمی‌گذرد، تکنولوژی آن جزو به‌روزترین‌ تکنولوژی‌ها در دنیا محسوب می‌شود و نسبت به سایر لوله‌سازی‌های قدیمی‌تر در کشور، از خطوط جدیدتری بهره می‌برد.

عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی ماهشهر مطرح کرد: شرکت ما برای پروژه‌های متعدد نفت و گاز در کشور لوله تولید کرده است. البته لوله‌های فولادی در دو دسته کلی گاز شیرین و گاز ترش قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه میزان گوگرد در گاز ترش بیشتر است، این گاز خوردگی بالاتری دارد و بنابراین حساسیت تولید این نوع لوله‌ها نسبت به لوله‌های معمولی بیشتر است و تست‌های بیشتری باید روی آن انجام شود. در این رابطه، دو تست تکمیلی باید برای خوردگی لوله صورت گیرد که شامل HIC و SSCC می‌شوند.

فعا‌ل‌سازی پروژه ملی گوره ـ جاسک

نصیری در خصوص پروژه‌های شرکت لوله‌سازی ماهشهر، تصریح کرد: سال گذشته یک پروژه برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا کردیم که شامل تولید لوله ۲۶ اینچ برای خط انتقال گاز ترش بود که خوشبختانه همه لوله‌ها تحویل داده شدند و پروژه به سرانجام رسید. در حال حاضر نیز روی پروژه خط لوله گوره ـ جاسک کار می‌کنیم. طول این خط حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر بوده و تولید ۳۵۰ کیلومتر از لوله آن به شرکت لوله‌سازی ماهشهر واگذار شده است. در این خط قرار است لوله‌هایی با قطر ۴۲ اینچ به کار رود. این خط لوله یک میلیون بشکه نفت خام را روزانه از میدان نفتی گوره تا بندر جاسک انتقال می‌دهد. البته قرار بود این پروژه دو سال قبل آغاز شود اما به دلیل پاره‌ای از مسائل به تاخیر افتاد و از آنجا که کشور مورد تحریم‌های مختلف قرار گرفت و تولیدکنندگان داخلی نتوانستند ورق مورد نیاز خط انتقال را تولید کنند، پروژه متوقف شد؛ اما اخیرا شرکت فولاد مبارکه به همراه فولاد اکسین خوزستان توانستند ورق مورد نیاز خطوط انتقال گاز ترش را تولید کنند و به این ترتیب پروژه مجددا احیا شد. شرکت لوله‌سازی ماهشهر نیز در حال نهایی کردن قرارداد با تامین‌کننده است که با استفاده از ورق‌های تولید داخلی به همراه ورق‌های وارداتی موجود، نقش خود را در این پروژه ایفا کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های لوله‌های گاز ترش، بیان کرد: به دلیل گوگرد موجود در نفت و گاز ترش، خوردگی بالاتری برای این سیالات وجود دارد به همین دلیل باید از لوله‌هایی استفاده کرد که نسبت به خوردگی مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل فرآیند تولید ورق و هم تولید لوله آن متفاوت است و باید روی لوله تست‌های تکمیلی انجام شود. با این تست‌ها، تضمین می‌شود که لوله در مقابل گوگرد موجود در سیال مقاومت دارد. در این تست‌ HIC لوله به مدت چند روز و در تست SSCC به مدت یک ماه در معرض خوردگی در محیط آزمایشگاه قرار می‌گیرد. در صورتی که ترک در نمونه مشاهده نشود، به معنای آمادگی لوله برای قرارگیری در خطوط نفت و گاز ترش خواهد بود.

نصیری نسبت به عدم توجه به توانایی تولیدکنندگان داخلی این‌گونه‌ گلایه کرد: تولیدکنندگان ایرانی از جمله شرکت ما در تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز توانایی زیادی دارند و این توانایی تنها به دوره تحریم مربوط نیست؛ آزمایشگاه شرکت ما بسیار مجهز است و از سال ۱۳۹۰ از آلمان خریداری شد. این آزمایشگاه توانایی انجام تست لوله‌های گاز ترش را دارد اما به دلیل اینکه دست شرکت‌های دولتی برای واردات و تامین از خارج باز بود، بسیاری از آن‌ها واردات را ترجیح می‌دادند.

عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی ماهشهر تحریم‌ها را فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: نعمتی که تحریم‌ها برای شرکت ما و دیگر تولیدکنندگان ایرانی به ارمغان آورد، این بود که بسیاری از شرکت‌ها را اجبارا از واردات به تامین داخلی سوق داد.

عدم همکاری بانک‌ها در تامین نقدینگی

مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر تولیدکنندگان لوله را نقدینگی دانست و تصریح کرد: مواد اولیه تولید لوله، ورق فولادی است و حدود ۸۰ درصد از هزینه تولید لوله را مواد اولیه تشکیل می‌دهد. به همین دلیل تولید لوله در تناژ بالا نیازمند نقدینگی بسیار زیادی است و در این راستا بانک‌ها باید با ارائه تسهیلات ارزان به تولیدکنندگان در شرایط تحریم، با صنعت سهل‌تر از گذشته کنار بیایند و در صورت لزوم برای بازپرداخت اقساط وام، به تولیدکنندگان مهلت دهند. با این وجود بسیاری از بانک‌ها حتی در شرایط تحریم به تولیدکنندگان کمک نمی‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در کشور ما پروژه‌های تعریف شده برای انتقال نفت و گاز بسیار زیاد است اما شرکت‌ها با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند. باید توجه داشت که برای شروع هر پروژه نیاز به ارائه ضمانتنامه حسن انجام کار، ضمانتنامه پیش‌پرداخت و ضمانتنامه شرکت در پروژه است که فراهم کردن آن‌ها نقدینگی بالایی را می‌طلبد. با وجود تحریم، شرایط دریافت این ضمانتنامه‌ها از سوی بانک‌ها تغییری نکرده و مانند شرایط عادی است. در صورتی که بانک‌ها همکاری بیشتری داشته باشند، چرخ صنعت راحت‌تر از گذشته خواهد چرخید.

انتهای پیام//‌

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1446

نوشته‌های مشابه