• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت هفت الماس:

در مسیر توسعه صادرات به غرب گام برداشته‌ایم

  • کد خبر : 8438
  • 22 شهریور 1401 - 14:24
در مسیر توسعه صادرات به غرب گام برداشته‌ایم
مدیرعامل شرکت هفت الماس گغت: با تحقق اقدامات لازم، در تلاش هستیم تا به بازارهای اروپایی ورود پیدا کنیم و استراتژی شرکت هفت الماس برای توسعه، حفظ و حضور در بازارهای صادراتی پیشین و حرکت رو به رشد در بازارهای اروپایی است.
مدیرعامل شرکت هفت الماس گغت: با تحقق اقدامات لازم، در تلاش هستیم تا به بازارهای اروپایی ورود پیدا کنیم و استراتژی شرکت هفت الماس برای توسعه، حفظ و حضور در بازارهای صادراتی پیشین و حرکت رو به رشد در بازارهای اروپایی است.

نوید ایزدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، بیان کرد: تولید ورق‌های سیلیکون استیل به منظور استفاده در موتورهای برقی و همچنین تولید ورق‌های قلع‌اندود به عنوان دو طرح توسعه‌ای مهم در شرکت هفت الماس اجرا شده است.

وی در خصوص جایگاه این شرکت در آینده صنعت فولاد کشور با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای، عنوان کرد: در حال حاضر، خوشبختانه به یکی از صادرکنندگان برتر فولاد تبدیل شده‌ایم. این از آن جهت دارای اهمیت است که ظرفیت تولید ۴۰ میلیون تنی فولاد در کشور فراهم شده و میزان فولاد مورد نیاز برای مصارف داخلی حدود ۲۲ میلیون تن است. بدون شک شرکت‌های برتر فولادی کشور، باید برنامه‌ریزی مدونی برای توسعه صادرات در کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند و مجموعه هفت الماس نیز در تلاش است تا با حفظ بازارهای صادراتی موجود به بازارهای اروپایی ورود پیدا کند. اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرفته است و در واقع استراتژی شرکت هفت الماس برای توسعه، حفظ و حضور در بازارهای صادراتی پیشین و حرکت رو به رشد در بازارهای اروپایی است.

مدیرعامل شرکت هفت الماس در ارتباط با چالش‌های موجود در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، مطرح کرد: مخالفت ساختاری در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، یکی از بزرگ‌ترین معضلات موجود در این زمینه است و  باید مشکل ساختاری توسعه در داخل کشور رفع شود. توسعه، یک فرایند بنیادین و زمان‌بر به شمار می‌آید و از آنجایی که استقامت و آستانه تحمل ساختاری در داخل کشور برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای وجود ندارد، بنابراین باید دیدگاه و ساختار به این سمت و سو تغییر یابد. تحقق اهداف توسعه‌ای، زمان‌بر و هزینه‌بر است. در تشبیه توسعه می‌توان گفت که این مهم مانند فرایند صعود یک گاری به بالای یک تپه است که طی یک روز به وقوع نخواهد پیوست و هزینه‌های مختلفی اعم از زیست‌محیطی، انرژی و نیروی انسانی را شامل خواهد شد. زمانی که توسعه به نقطه اوج خود می‌رسد، نتایج مثبت حاص از آن نمود پیدا خواهد کرد. هزینه‌های اعمال شده برای اجرای توسعه‌، بدون شک پس از موفقیت جبران خواهد شد اما تحقق این امر، مستلزم نگاه میان‌مدت و بلندمدت به توسعه است که متاسفانه در داخل کشور به نگاه کوتاه‌مدت به ویژه در سطوح میانی تغییر پیدا کرده است.

ایزدپناه در ادامه به میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۲۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته‌ایم. قابل ذکر است که کارخانجات فولادی معمولا با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید راه‌اندازی می‌‎شوند و در گذر زمان، سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصدی به این میزان ظرفیت افزوده می‌شود و پس از سه تا چهار سال، به ظرفیت تولید نهایی دست پیدا می‌کنند. شرکت هفت الماس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت هفت الماس، اذعان کرد: در حال حاضر طرح توسعه جدید و خاصی را در نظر نداریم و اجرای این مهم بستگی به شرایط، فرصت‌ها و بسترهای مناسب دارد. متاسفانه با وجود محدودیت‌های صادراتی و اقتصادی، نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های واقعی شرکت نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم و امیدوار به تحقق این مهم در آینده نزدیک هستیم.

مدیرعامل شرکت هفت الماس در ارتباط با تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای، اظهار کرد: متاسفانه مکانیزم‌های تامین مالی در داخل کشور با اختلال همراه بوده و این در حالی است که در سطح دنیا، تامین مالی پروژه‌های بزرگ از بازار سرمایه صورت می‌پذیرد. سیستم نظام بانکی کشور از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و امکان عملیات‌های بانکی موفق وجود ندارد. بر همین اساس رابطه سازنده‌ای بین نظام بانکی کشور و بازار سرمایه با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان صنعتی کشور شکل نگرفته است و متاسفانه ناچار هستیم از ابزارهای گران‌قیمت و نامناسب در تامین مالی مورد نیاز خود استفاده کنیم.

ایزدپناه در پایان ضمن اشاره به وضعیت فولاد در بازارهای جهانی، یادآور شد: در حال حاضر، جهان با مازاد عرضه مواجه شده است و باید توجه داشت که روسیه و کشورهای اروپایی، نقش چندان مهمی در بازارهای جهانی فولاد ندارند. مجموع ظرفیت تولید اضافه شده فولاد چین طی دو سال گذشته، بیش از کل ظرفیت فولاد روسیه بوده است و بر همین اساس اتفاقات اخیر رخ داده در روسیه تاثیر چندانی بر بازارهای جهانی فولاد نداشته است. پیش‌بینی می‌شود بازار کامودیتی‌ها تا پایان سال جاری میلادی، روزهای آرامی را سپری کند و قطع صادرات گاز روسیه به اروپا نیز یک اتفاق مقطعی است؛ یکی از نشانه‌های آن قیمت زغال‌سنگ در استرالیاست که تغییر چندانی نداشته است و در نتیجه می‌توان گفت صنعت فولاد، دستخوش تغییر خاصی تا پایان امسال نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8438

نوشته‌های مشابه