• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت زمین کاوان زمان:

در پی کاوش زمین هستیم

  • کد خبر : 3080
  • 26 بهمن 1398 - 16:21
در پی کاوش زمین هستیم
مدیرعامل شرکت زمین کاوان زمان گفت: وظیفه اصلی این شرکت، شناسایی مناطق اکتشافی و معدنی در کشور بوده و اکتشاف، بهره‌برداری از این معادن و همچنین احداث کارخانه‌های فرآوری نیز از جمله فعالیت‌های دیگر این مجموعه است.

مدیرعامل شرکت زمین کاوان زمان گفت: وظیفه اصلی این شرکت، شناسایی مناطق اکتشافی و معدنی در کشور بوده و اکتشاف، بهره‌برداری از این معادن و همچنین احداث کارخانه‌های فرآوری نیز از جمله فعالیت‌های دیگر این مجموعه است.

حسین قنواتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه زمین کاوان زمان یک شرکت خصوصی بوده که به صورت کنسرسیوم از ۶ شرکت بزرگ معدنی تشکیل شده است. سهام‌داران اصلی مجموعه، شرکت آسفالت طوس، شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنجو، شرکت راهسازی و معدنی مبین و شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی هستند که کنسرسیوم این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: فعالیت شرکت زمین کاوان زمان در بخش معدن و صنایع معدنی از آغاز فاز پی‌جویی، اکتشاف، بهره‌برداری تا فرآوری مواد معدنی فعالیت دارد، اما عمده فعالیت آن در حوزه اکتشافات بوده و بیش از ۴۰۰ ناحیه اکتشافی را در دست داشتیم که نتایج حاصل از این عملیات‌ها منجر به ثبت ۳۰ محدوده به نام شرکت شده است. اکنون در حال بهره‌یرداری از این محدوده‌ها هستیم. از جمله نقاطی که در دست داریم می‌توان به جنوب استان کرمان محدوده مس رمشک اشاره کرد که عملیات اکتشافی آن انجام شده و در حال حاضر، بحث استخراج و احداث کارخانه سیار فرآوری کنسانتره مس سولفیدی در آن مطرح است.

مدیرعامل شرکت زمین کاوان زمان در ادامه توضیح داد: ساخت کارخانه شمش طلا در استان خراسان جنوبی را نیز در دست انجام داریم که حدود ۴۰ درصد این پروژه پیشرفت کرده است و امیدوار هستیم تا شهریور ماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد. البته حوزه فعالیت خود را فقط به امر اکتشاف و استخراج محدود نکرده‌ایم، به پیشنهاد ما و با مشارکت سازمان مدیریت و صنعتی، دوره MBA معدن و صنایع معدنی راه‌اندازی شد و این دوره یک سال‌ و نیم برای آشنایی مدیران معدنی با مباحث مدیریتی در حوزه کسب و کار در نظر گرفته شده است. تا کنون دو دوره از این کلاس‌ها برگزار شده و دوره سوم در تیر ماه سال آینده در سازمان مدیریت صنعتی تشکیل خواهد شد که اغلب دانشجویان این دوره‌ها، مدیران‌ عامل شرکت‌های معدنی خصوصی هستند.

قنواتی در خصوص تاثیر تکنولوژی در بحث اکتشافات، عنوان کرد: شرکت زمین کاوان زمان از تمام روش‌های مرسوم در حوزه اکتشاف و استخراج استفاده می‌کند. در واقع تکنولوژی مرسوم در کشور با یک عملیات دورسنجی آغاز شده و در ادامه پیمایش و پی‌جویی انجام می‌شود و بعد از نمونه‌گیری و شناسایی منطقه به عنوان یک ناحیه مساعد جهت اکتشاف، بحث معمول حفر با ترانشه‌ها را در پیش می‌گیریم. در صورت مثبت بودن نتایج این مرحله نیز، وارد مبحث بعدی و یا به عبارت بهتر انجام آزمایش‌های ژئوفیزیکی می‌شویم. آخرین مرحله حفاری‌های مغزه‌گیری و حفاری‌های عمیق پودری با دستگاه RC است. نتایج حاصل از عملیات اکتشاف منجر به محاسبه ذخایر موجود در منطقه و مشخص شدن بلوک مدل می‌شود.

وی در رابطه با اکتشافات تخصصی در حوزه مس تصریح کرد: شرکت زمین کاوان زمان به صورت تخصصی ۱۰ محدوده معدنی مس را در استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و جنوب کرمان را شناسایی کرده و به مرحله اکتشاف و بهره‌برداری رسانده است. در مجموع به ذخیره‌ای معادل ۵۰۰ میلیون تن دست یافته‌ایم که جزو معادن کوچک‌مقیاس محسوب می‌شوند. به دلیل ارزشمند بودن مس، در حال فعال‌سازی تمام این معادن هستیم و در ادامه برنامه احداث کارخانه در کنار این معادن را در دستور کار داریم. در تلاش هستیم که علاوه بر معادن خود، از معادن اطراف نیز برای تامین خوراک کارخانه‌ها نیز استفاده کنیم.

این مدیرعامل در پایان مطرح کرد: حفاظت از منابع معدنی کشور و ایجاد ارزش افزوده بر این منابع، تربیت نیروی انسانی و حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از مهم‌ترین امانت‌ها برای نسل‌های بعدی از جمله ارزش‌های مدیریتی این شرکت محسوب می‌شود. چشم‌انداز آینده شرکت زمین کاوان زمان، ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی و تبدیل این ثروت ملی به اقتصاد اول کشور در جهت کاهش وابستگی به صادرات نفت است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3080

نوشته‌های مشابه