• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

دستاوردهای ارزشمند فولاد خوزستان در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات

  • کد خبر : 16603
  • 29 فروردین 1402 - 12:33
دستاوردهای ارزشمند فولاد خوزستان در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات
استراتژی شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی تجهیزات و قطعات، بهره‌گیری از مهندسی معکوس و استفاده از توان و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی است.

استراتژی شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی تجهیزات و قطعات، بهره‌گیری از مهندسی معکوس و استفاده از توان و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی است. دیدگاه بنیادین شرکت فولاد خوزستان به این مقوله موجب شده است تا این شرکت بتواند یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه بومی‌سازی در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در سال‌های اخیر توسعه روزافزون صنعت فولاد و تحریم‌های اعمالی بر ساختارهای اقتصادی کشور، اهمیت بیشتری را به موضوع تکیه بر توان داخلی در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و دسترسی به فناوری‌های جدیدتر بخشیده است. علاوه‌براین، ساخت قطعات و تجهیزات در داخل کشور موجب کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و ایجاد ثبات در زنجیره خواهد شد که از این طریق نه تنها از ایجاد چالش در تامین پایدار مواد و قطعات مصرفی جلوگیری می‌شود بلکه صرفه‌جویی قابل توجهی را نیز در واردات، ارزبری و هزینه‌های تولید به دنبال خواهد داشت. حتی می‌توان بومی‌سازی را فرصت مهمی برای توسعه دانش فنی، اشتغال‌زایی، هوشمندسازی، افزایش بهره‌وری و پل ارتباطی علم و صنعت تلقی کرد. با توجه به مزیت‌های فراوان بومی‌سازی و شرایط پرچالش تامین تجهیزات و قطعات در کشور، بنگاه‌های اقتصادی فعال در این صنعت، آن را در راس استراتژی‌های خود قرار داده‌اند و برنامه‌های خود را در راستای شکل‌گیری فرهنگ بومی‌سازی و ساخت قطعات در داخل تنظیم می‌کنند.

استراتژی شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی تجهیزات و قطعات، بهره‌گیری از مهندسی معکوس و استفاده از توان و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی است. دیدگاه بنیادین شرکت فولاد خوزستان به این مقوله موجب شده است تا این شرکت بتواند یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه بومی‌سازی در کشور باشد. از ابتدای فعالیت این شرکت، گروه مدیریت ساخت و سفارش‌ها با این هدف شکل گرفت که امکان ساخت تجهیزات و قطعات در داخل کشور فراهم کند. شرکت فولاد خوزستان در سا‌ل‌های اخیر از دستاوردهای خود در حوزه ساخت و تامین قطعات و تجهیزات در قالب نمایشگاه‌های تخصصی رونمایی کرده است. در بهمن ماه سال گذشته نیز این شرکت جدیدترین دستاوردهای خود را در سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی به نمایش گذاشت.

دستاوردی بی‌نظیر در صنعت فولاد

شرکت فولاد خوزستان با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن، در حال حاضر دومین قطب فولادسازی کشور محسوب می‌شود. بر اساس چشم‌اندازهای برنامه‌ریزی شده میزان تولید فولاد این مجموعه طی سه سال آینده، در افق ۱۴۰۴ به چهار میلیون تن و تا سال ۱۴۱۰، به ظرفیت تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال معادل ۲۵ درصد از مجموع ظرفیت تولید فولاد در کشور خواهد رسید. بدیهی است که حجم بالای ظرفیت تولید شرکت فولاد خوزستان، نگاهی همه‌جانبه در خصوص تامین کلیه اقلام و تجهیزات را می‌طلبد. این شرکت همواره از پیشگامان بومی‌سازی در کشور بوده و در این مسیر به نتایج چشمگیر و قابل توجهی نیز دست یافته است. شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های اخیر، بیش از ۲۵ هزار قطعه را بومی‌سازی کرده که این مسئله تاکنون معادل ۶۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

شرکت فولاد خوزستان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز با تمرکز دقیق‌تر بر نیاز صنعت فولاد کشور، توانست نتایجی چشمگیری را در ساخت تجهیزات و قطعات حاصل کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن‌اسفنجی اشاره کرد. این دستگاه برای اولین بار در جهان به دست متخصصان شرکت فولاد خوزستان طراحی و ساخته شده است و از آن برای اندازه‌گیری دقیق و سریع میزان آهن خالص موجود در آهن‌اسفنجی تولیدشده در واحد احیا مستقیم استفاده می‌شود. بهبود شاخص‌های ایمنی، استفاده نکردن از مواد شیمیایی، جلوگیری از ورود ضایعات (ریمیت اسفنجی) به کوره و صرفه‌جویی اقتصادی، از ویژگی‌های اصلی این دستگاه منحصربه‌فرد ایرانی محسوب می‌شود و سازوکار آن بر اساس آنالیز مغناطیسی طراحی و پیاده‌سازی شده است. از دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن‌اسفنجی در نمایشگاه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی رونمایی شد. طی دو سال گذشته، یک هزار و ۵۶۰ قطعه نیز در شرکت فولاد خوزستان بومی‌سازی و ساخته شده‌اند که ساخت این قطعات استراتژیک، نمادی از اراده‌ پولادین این شرکت در هم‌افزایی و اعتماد به سازندگان داخلی است. این قطعات بومی‌سازی شده که ارزشی معادل ۳۷ میلیون یورو دارند نیز در آن نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند.

در نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی شرکت فولاد خوزستان، شرکت‌های تابعه از جمله صنعت فولاد شادگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو)، مهندسان مشاور پیشگامان فولاد جنوب، توسعه معادن فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری توسعه فولاد جنوب، چندوجهی فولاد لجستیک و لکوموتیو ریل اروند حضور داشتند. علاوه‌براین، برخی تولیدکنندگان و فعالان زنجیره فولاد نیز از استان‌های خوزستان، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، کرمان و یزد حضور داشتند و دستاوردهای خود را در ساخت تجهیزات و قطعات ارائه کردند.

هدف شرکت فولاد خوزستان از برگزاری این نمایشگاه، ایجاد فضایی برای معرفی سازندگان تجهیزات و قطعات در داخل کشور و شناسایی توانایی‌های بالقوه آن‌ها در ساخت تجهیرات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. کلیه تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی رونمایی‌شده در این نمایشگاه، توسط شرکت‌های داخلی طراحی و ساخته شده‌اند. گفتنی است حدود ۳۰ شرکت دانش‌بنیان نیز دستاوردهای مرتبط با صنعت فولاد را در این نمایشگاه ارائه کردند. کارشناسان گروه فولاد خوزستان نیز با برگزاری چندین کارگاه تخصصی، مسائل مختلفی را در زنجیره فولاد مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. بومی‌سازی روان‌کاری صنعتی، تولید انواع پوشانه‌ها و پودرهای ریخته‌گری در صنعت فولاد، از موضوعات مورد بحث در این کارگاه‌ها بود. علاوه‌براین، مسائلی در زمینه بازیافت آب، شاخص هیدروسیکون‌های تصفیه‌خانه آب شرکت فولاد خوزستان نیز در کارگاه‌های تخصصی نمایشگاه مطرح شدند. عوامل فرسایش و خوردگی قطعات فولاد، کروم و نیکل و چگونگی افزایش طول عمر آن‌ها و شبیه‌سازی آسیاب بالمیل برای پیش‌بینی عمر مفید آن، از دیگر موضوعاتی بود که توسط کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

در راستای همکاری شرکت فولاد خوزستان با شرکت‌های دانش‌بنیان، دو تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه شهید چمران و پارک علم و فناوری خوزستان در این نمایشگاه منعقد شد که گام دیگری برای توسعه همکاری این شرکت با واحدهای دانشگاهی و دانش‌بنیان محسوب می‌شود. مفاد این تفاهم‌نامه‌ها اغلب چالش‌های صنعت فولاد کشور در شناسایی و پیاده‌سازی آخرین تکنولوژی‌های زیست‌محیطی، بهبود شاخص‌های مصرف آب و انرژی، بازیابی و صرفه‌جویی مصرف آب در شرکت فولاد خوزستان بود. در این تفاهم‌نامه‌ها به بازیافت و کاهش ضایعات مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا و رهاسازی فناوری‌های کم‌بازده، مطابق با زیر‌ساخت موجود نیز اشاره ‌شد.

آینده‌گری توسعه صنعت فولاد در «فخوز»

شرکت فولاد خوزستان همواره یکی از پیشگامان تدوین استانداردها و بهبود شاخص‌های صنعت فولاد کشور برشمرده می‌شود. مطالعات و پیگیری‌های تخصصی این شرکت در استانداردسازی، منجر به تدوین ۹ استاندارد بین‌المللی شده است. استانداردهای ملی صنعت فولاد نیز در شرکت فولاد خوزستان تدوین شده‌اند که این امر نشان می‌دهد گروه فولاد خوزستان در مسیر رشد و توسعه این صنعت استراتژیک گام برمی‌دارد.

در  حال حاضر چندین قطب فولادی بزرگ در کشور وجود دارد که به لحاظ آمایش سرزمین، استان خوزستان به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و منابع انرژی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شرکت فولاد خوزستان، نقش تعیین‌کننده‌ و استراتژیکی در توسعه صنعت فولاد کشور ایفا می‌کند. در حال حاضر برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری ۲۷۰ هزار میلیارد ريالی برای توسعه یکپارچه شرکت فولاد خوزستان انجام شده است که این امر از آینده‌نگری موثر این شرکت حکایت دارد. طی پنج سال گذشته، ارزبری به ازای هر تن فولاد ۱۳۰ دلار بود که با بومی‌سازی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بهبود و توسعه فناوری‌های نوین، این عدد به ۸۰ دلار کاهش یافته است. اگرچه بومی‌سازی و ساخت قطعات در داخل کشور منجر به صرفه‌جویی ارزی می‌شود اما همین مسئله به توسعه فناوری‌ و اصلاح دستورالعمل‌ها در صنعت فولاد نیز می‌انجامد. شرکت فولاد خوزستان با به به دست آوردن صرفه‌جویی ارزی بیش از ۳۰ هزار یورویی از بومی‌سازی، در راستای مسئولیت اجتماعی خود در منطقه، اقدام به بازسازی و تعریض جاده‌ قلعه‌چنعان به کانتکس کرده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عملیات اجرای این پروژه تا پایان سال جاری پایان یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16603

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.