• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد الیگودرز مطرح کرد:

دشواری شرایط برای تولیدکنندگان فولادی کوچک

  • کد خبر : 2698
  • 04 تیر 1401 - 13:30
دشواری شرایط برای تولیدکنندگان فولادی کوچک
مدیرعامل شرکت فولاد الیگودرز گفت: فولادسازان کوچک بخش خصوصی نقش بسیار کمتری در صنعت فولاد کشور دارند اما مشکلات آن‌ها در مقایسه با تولیدکنندگان بزرگ بیشتر است و در شرایط نوسان بازار با خطر تعطیلی مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد الیگودرز گفت: فولادسازان کوچک بخش خصوصی نقش بسیار کمتری در صنعت فولاد کشور دارند اما مشکلات آن‌ها در مقایسه با تولیدکنندگان بزرگ بیشتر است و در شرایط نوسان بازار با خطر تعطیلی مواجه می‌شوند.

کاظم فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت‌های بزرگ تعیین‌کننده وضعیت بازار فولاد هستند و معمولا تولیدکنندگان کوچک نقش کمتری در این بازار ایفا می‌کنند. عمده تولید فولاد کشور در شرکت‌های بزرگ رقم می‌خورد و تولیدکنندگان کوچک تنها به صورت محلی تاثیرگذار هستند.

مدیرعامل شرکت فولاد الیگودرز خاطرنشان کرد: وضعیت شرکت‌های کوچک فولادی به ویژه نورد مقاطع طویل مناسب نیست و هر روز بدتر از قبل می‌شود. با ادامه وضعیت کنونی احتمال تعطیلی کامل فولادسازان کوچک وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در دو سال گذشته، تاکید کرد: سال ۱۳۹۹ بهای گاز در هر قبض برای شرکت ما ۷۰ میلیون تومان بود که این میزان با افزایش بیش از سه برابری در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۰ میلیون تومان رسید. متاسفانه از ابتدای سال جاری باز هم قیمت گاز افزایش یافت و قبض صادر شده جدید بیش از ۸۰۰ میلیون تومان است.

فلاحتیان اضافه کرد: فاصله قیمت میان مواد اولیه و محصول نیز به شدت کاهش یافته است و برخی تولیدکنندگان زنجیره متضرر شده‌اند. به طور مثال اکنون قیمت قراضه فولادی به عنوان ماده اولیه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ در حالی که شمش فولادی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌شود. در همین حال قیمت میلگرد نیز به عنوان محصول نهایی کمی بیش از ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. به این ترتیب با توجه به فاصله کم قیمتی میان مواد اولیه و محصولات، بسیاری از تولیدکنندگان زنجیره متضرر می‌شوند و احتمال تعطیلی بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد الیگودرز تصریح کرد: مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین می‌کنیم زیرا قدرت خرید شمش فولادی از بورس کالا را نداریم. با توجه به اینکه شرکت ما در مقایسه با سایر تولیدکنندگان میلگرد کوچک محسوب می‌شود، به ناچار مواد اولیه خود را از شرکت‌های کوچک القایی تامین می‌کنیم که محصول خود را در بورس عرضه نکرده و در بازار آزاد عرضه می‌کنند.

وی عنوان کرد: شرکت فولاد الیگودرز در حال حاضر میلگرد کلاف ساختمانی تولید می‌کند اما با توجه به وضعیت بازار کمتر از یک‌پنجم ظرفیت اسمی فعال است. ضمن اینکه تمام تمرکز خود را بر فروش در بازار داخلی گذاشتیم و صادرات نداریم. هرچند که صادرات می‌توان به تولیدکنندگان داخلی برای رونق بیشتر تولید کمک زیادی کند اما از ابتدای سال جاری بر صادرات فولاد کشور عوارض اعمال شد که متاسفانه بازار صادراتی با مشکل مواجه شده است. به طوری که برخی صادرکنندگان فولادی کشور از بازارهای صادراتی به اجبار رانده شدند و بازاری که طی سال‌ها تلاش به دست آمده بود، با اجرای یک تصمیم غلط از دست رفت.

فلاحتیان ادامه داد: از ابتدای خرداد ماه عوارض صادرات بر محصولات فولادی برداشته شد اما بسیاری از بازارهای صادراتی فولادسازان کشور از دست رفت و با کاهش قیمت رخ داده در بازار طی این مدت، بازگشت به بازار دشوار به نظر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت فولاد الیگودرز با بیان اینکه برنامه قطعی برق به شرکت ما اعلام شده است، گفت: در صورت اعمال قطعی برق، دو شیفت فعالیت در شبانه‌روز را به یک شیفت کاهش خواهیم داد. البته میزان کاهش تولید شرکت ما در مقایسه با کاهش تولید شرکت‌های بزرگ فولاد بسیار کمتر خواهد بود. ضمن اینکه مصرف برق شرکت نیز با توجه به حجم تولید، کمتر از دیماند تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: یک طرح توسعه برای تولید شمش فولادی در نظر داشتیم که متاسفانه با توجه به شرایط بازار تصمیم به توقف آن گرفتیم. قرار بود در این طرح، مواد اولیه واحد نورد را تامین کنیم. البته توقف طرح توسعه به معنای کنار گذاشتن آن نیست؛ بلکه به طور موقت این طرح را ادامه نمی‌دهیم و ممکن است با تغییر شرایط بازار، تصمیم به ادامه آن را بگیریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2698

نوشته‌های مشابه