• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

دلیلی برای افزایش قیمت مس نیست

  • کد خبر : 10358
  • 27 دی 1401 - 9:57
دلیلی برای افزایش قیمت مس نیست
آینده مس ممکن است در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار روشن باشد اما موضوع به مسئله‌ای تبدیل شده که بر ذهن مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاثیر گذاشته است.

آینده مس ممکن است در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار روشن باشد اما موضوع به مسئله‌ای تبدیل شده که بر ذهن مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاثیر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌نقل از خبرگزاری رویترز، موقعیت مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قرارداد مس بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME) برای اولین بار از اوایل ماه می ۲۰۲۲، در آغاز ماه نوامبر به مدت طولانی به موقعیت خرید تغییر حالت داد.

اما این تغییر حالت تماما مربوط به پوشش موقعیت‌های فروش در افزایش قیمت‌های اخیر بوده است که در آن قیمت سه ماهه مس در روز جمعه ۹ دسامبر ۲۰۲۲ در بورس فلزات لندن به بالاترین سطح پنج ماهه خود یعنی ۸,۶۱۸ دلار در هر تن رسید.

عدم حضور تحلیلگران صعودی بازار در حال حاضر به چشم می‌آید چراکه آن‌ها نظاره‌گر چگونگی تاثیرگذاری قیمت مس به عنوان فلزی مهم در پیش‌بینی روند اقتصادی بر ایجاد رکود در کشورهای غربی و بازیابی موقت اقتصاد در چین هستند.

ارائه پیشنهاد تحلیل‌گران بازار نزولی به بازخرید سهام

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ماه جولای ۲۰۲۲ به چشم‌انداز منفی مس در بازار معتقد بودند. در همین رابطه تعداد موقعیت خرید تجمیعی بورس «CME» به عدد ۶۵ هزار و ۹۶۲ قرارداد رسید که بزرگ‌ترین رقم پیش‌بینی شده تجمیعی از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ بود.

عواملی چون تورم سرسام‌آور، افزایش نرخ بهره، تقویت ارزش دلار و اعمال قرنطینه‌های رو به افزایش مرتبط با ویروس کرونا در چین باعث شد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعهد موقعیت خرید خود را افزایش دهند؛ چراکه قیمت مس بورس فلزات لندن از ۹ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن در ماه ژوئن به پایین‌ترین سطح ۲۰ ماهه خود یعنی ۶ هزار و ۹۵۵ دلار در ماه جولای ۲۰۲۲ کاهش یافت.

از آن هنگام به بعد قیمت‌ها به شدت افزایش یافت؛ چراکه از زمانی‌ که سیاست‌گذاران چینی برخی از محدودیت‌های اعمال شده مرتبط با ویروس کرونا را که فعالیت‌های اقتصادی این کشور را محدود کرده بود کاهش دادند، احساسات در بازار روند مثبت به خود گرفت.

این جهش در قیمت‌ها باعث کاهش موقعیت‌های فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد که تا سه‌شنبه گذشته ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ به بیش از نصف کاهش یافتند و به عدد ۳۱ هزار و ۱۷۷ قرارداد رسیدند.

در مقابل، ثبت موقعیت‌های خرید توسط مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ماه می ۲۰۲۲ به سختی تغییر وضعیت داد. در حال حاضر در مجموع ۴۷ هزار و ۱۲۸ قرارداد در مقایسه با ۷۶ هزار و ۸۳۷ قرارداد در ماه آوریل به ثبت رسید.

چشم‌انداز تغییر حالت موقعیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قرارداد بورس «CME» به طور گسترده در بورس فلزات لندن هم انعکاس پیدا کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت موقعیت خرید خود از بالاترین رقم در ماه فوریه ۲۰۲۲ یعنی ۳۹ هزار و ۲۸ قرارداد به چهار هزار و ۱۲۳ قرارداد در ماه جولای کاهش دادند. این در حالی است که تحلیل‌گران بازار صعودی ثبت تعداد ۱۲ هزار و ۴۴۳ قرارداد را پیش‌بینی کرده بودند.

از زمانی که بورس فلزات لندن شروع به انتشار گزارش تعهدات معامله‌گران خود در ژانویه ۲۰۱۸ کرد، با در نظر گرفتن دیگر حالت‌های مالی اعلام شده از سوی بورس فلزات لندن که ترکیبی از شاخص سرمایه‌گذاری‌های غیرفعال و هزینه قابل‌پرداخت بیمه تحت قرارداد بود، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ برای اولین بار حالت موقعیت‌ها به حالت موقعیت فروش تغییر وضعیت داد.

در همین رابطه، تعداد قراردادهای موقعیت فروش در ماه اکتبر ۲۰۲۲، به حدود دو هزار و ۷۱۷ قرارداد رسید اما از آن زمان به بعد به حالت موقعیت خرید تغییر وضعیت داد و در این حالت تعداد حدود یک هزار و ۹۱۱ قرارداد به ثبت رسید.

به همین دلیل تحلیل‌گران بازار نزولی پیشنهاد بازخرید سهام را در هر دو بورس فلزات لندن و بورس «CME» ارائه کردند اما چنین پینهادی از سوی تحلیل‌گران صعودی بازار به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه نشد.

شرایط بازار فلز مس در زمان بازیابی و رکود اقتصادی

با توجه به اینکه بازار در تلاش برای قیمت‌گذاری در موقعیت‌های خرید و فروش است، تردید صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تعهد به خرید و فروش مس را می‌توان قابل‌ درک در نظر گرفت.

فاصله گرفتن چین از رویکرد سخت‌گیرانه اعمال محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا و تمایل به کاهش این محدودیت‌ها، بایستی منجر به رشد در بخش تولیدی که بیشتر روزهای سال در حالت منفعلانه قرار داشته است، شود.

همچنین طرح ۱۶ ماده‌ای دولت چین برای احیای بخش راکد املاک و تقویت زیرساخت‌های انرژی سبز باید طبق برنامه به اجرا گذاشته شود.

با این حال، بازیابی کامل حجم تولید همچنان به بهبودی وضعیت بیماری کرونا در چین بستگی دارد و اگر محدودیت‌های قوانین قرنطینه مرتبط این بیماری کاهش یا افزایش یابد، ممکن است رسیدن به وضعیت رشد اقتصادی با تاخیر آغاز شود.

به نظر می‌رسد اعلام طرح حمایتی چین از بازارهای فلزات صنعتی یک سیاست طولانی مدت دو گام به جلو و یک گام به عقب باشد.

در همین حال، بحران انرژی اروپا، این قاره را وارد رکود اقتصادی خواهد کرد. در عین حال اقتصاددانان یک رکود خفیف اقتصادی را برای ایالات متحده آمریکا در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.

تحلیل‌گران سیتی بانک آمریکا بر این باورند که وضعیت در بازار فلز مس نیز به میزان سرعت بازیابی اقتصادی کشورهای غربی در مقایسه با اقتصاد چین بستگی خواهد داشت.

سیتی بانک آمریکا وضعیت پایه اقتصادی را در قالب کاهش قابل‌ توجه قیمت فلزات اساسی طی سه تا ۶ ماه آینده بیان کرد. به گفته این بانک، روند قیمت‌گذاری فلز مس بهتر است در حالت بازیابی حجم تقاضا انجام شود که احتمال تحقق چنین حالتی بعید به نظر می‌رسد.

بانک «Macquarie» استرالیا همچنان بر چشم‌انداز نزولی خود برای سال آینده تاکید دارد و پیش‌بینی می‌کند قیمت مس در سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۲۳ به متوسط قیمت سه ماهه حدودی هفت هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن که پایین‌ترین میزان قیمت مس است، برسد.

شرکت گلدمن ساکس نیز همچنان با تحلیل صعودی و افزایش قیمت‌ها در بازار مخالفت می‌کند و استدلال این است که بازار موجودی‌های کم انبارها به‌ویژه در چین، جایی که بازیابی اقتصادی در آن می‌تواند آغازگر روند ذخیره‌سازی مجدد موجودی کالا در انبارها در حجم وسیع باشد را نادیده می‌گیرد.

با در نظر گرفتن موقعیت‌های خرید و فروش فعلی در چین و کشورهای غربی، مدیران صندوق سرمایه‌گذاری از شرایط موجود رضایت ندارند و توصیه می‌کنند در حال حاضر هیچ‌گونه ثبت موقعیتی در این شرایط صورت نپذیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10358

نوشته‌های مشابه

28فروردین
میزان تقاضا و قیمت مس به چه سمتی خواهد رفت؟
25فروردین
قیمت مس ۱٫۸ درصد رشد پیدا کرد
با نوسان در کانال 9 هزار دلار،

قیمت مس ۱٫۸ درصد رشد پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.