• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

دورخیز نفت برای جهشی باورنکردنی

  • کد خبر : 15357
  • 15 فروردین 1402 - 9:13
دورخیز نفت برای جهشی باورنکردنی
تحلیلگران و معامله‌گران بر این باورند که کاهش غیرمنتظره تولید اوپک پلاس ممکن است بازار را دچار محدودیت عرضه کند و قیمت نفت را به مرز ۱۰۰ دلار برگرداند.

تحلیلگران و معامله‌گران بر این باورند که کاهش غیرمنتظره تولید اوپک پلاس ممکن است بازار را دچار محدودیت عرضه کند و قیمت نفت را به مرز ۱۰۰ دلار برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، قیمت نفت روز دوشنبه ۱۴ فروردین پس از اینکه تولیدکنندگان اوپک پلاس کاهش بیشتر تولید به میزان ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز را از ماه می تا پایان سال ۲۰۲۳ اعلام کردند، بیش از چهار دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرد.

طبق محاسبات رویترز با کاهش جدید، مجموع کاهش تولید این گروه به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که معادل ۳.۷ درصد از تقاضای جهانی است. اوپک از ماه نوامبر سال ۲۰۲۲، هدف تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش داد و انتظار می‌رفت تا پایان امسال، این هدف تولید را بدون تغییر حفظ کند.

شرکت مشاوره ریستاد انرژی بر این باور است که کاهش جدید تولید از سوی اوپک پلاس، بازار را با محدودیت عرضه روبه‌رو خواهد کرد و قیمت‌ها را در ادامه سال، به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند و احتمالا نفت برنت، تابستان امسال تا رکورد ۱۱۰ دلار پیش خواهد رفت.

گروه مالی یو بی اس هم انتظار دارد قیمت نفت برنت تا ماه ژوئن ۲۰۲۳، به ۱۰۰ دلار برسد. بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت ماه دسامبر خود را پنج دلار بالا برد و به ۹۵ دلار رساند. این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی اعلام کرد که آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک در آمریکا و ادامه اعتصاب‌ها در فرانسه و همچنین امتناع واشنگتن از پرکردن ذخایر استراتژیک در سال مالی ۲۰۲۳، ممکن است باعث شود اوپک پلاس به این اقدام مبادرت کند.

مدیر یک پالایشگاه در کره جنوبی اظهار کرد: این کاهش تولید، خبر بدی برای خریداران نفت خواهد بود و اوپک پلاس به دنبال حمایت از سود خود در برابر نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی جهانی است.

این مدیر پالایشگاهی کره‌ای و یک معامله‌گر چینی ادامه دادند: درست زمانی که اقتصادهای ضعیف، تقاضا و قیمت‌های سوخت را سرکوب کرده‌اند، کاهش عرضه اوپک پلاس، قیمت‌های نفت را بالا خواهد بود.

عربستان سعودی اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه این کشور، یک اقدام احتیاطی به منظور حمایت از ثبات بازار است.

تاکایوکی هونما، اقتصاددان ارشد تحقیقات جهانی شرکت سومیتومو گفت: عرضه محدودتر اوپک پلاس، برای ژاپن منفی خواهد بود زیرا باعث افزایش تورم و ضعیف شدن اقتصاد این کشور می‌شود. ظاهرا کشورهای تولیدکننده خواهان صعود قیمت نفت به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار هستند اما قیمت بالاتر نفت به معنای ریسک بالاتر رکود اقتصادی و کندی تقاضاست.

به گفته معامله‌گران، کاهش تولید اوپک پلاس در حالی روی می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود خرید از سوی چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، با خروج این کشور از قرنطینه‌های کووید ۱۹، در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی صعود کند و هم‌زمان مصرف هند که سومین واردکننده بزرگ جهان است، قوی مانده است.

یک مقام هندی که مایل نبود نامش فاش شود، مطرح کرد: قیمت‌های بالاتر و عرضه کمتر نفت، ممکن است چین و هند را به خرید بیشتر نفت روسیه ترغیب و درآمد مسکو را تقویت کند. افزایش قیمت نفت برنت ممکن است باعث شود قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به بالاتر از سقف تعیین شده از سوی گروه هفت افزایش پیدا کند.

پالایشگاه‌های ژاپن و کره جنوبی اعلام کردند که به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، قصد ندارند از روسیه نفت خریداری کنند و ممکن است به دنبال عرضه جایگزین از آفریقا و آمریکای لاتین باشند.

به گفته هونما، ژاپن ممکن است تلاش کند نفت بیشتری از آمریکا دریافت کند اما واردات نفت آمریکا از طریق کانال پاناما گران است.

معامله‌گران همچنین به نظاره واکنش آمریکا نشسته‌اند که این اقدام اوپک پلاس را دور از صلاح دانسته است.

یک معامله‌گر چینی عنوان کرد: در واقع هدف از این کاهش عظیم تولید دور از انتظار، کسب دوباره قدرت قیمت‌گذاری در بازار بوده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15357

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.