• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت کبیر قطعه ایرانیان خراسان مطرح کرد:

دوستی خاله خرسه

  • کد خبر : 10211
  • 25 دی 1401 - 8:14
دوستی خاله خرسه
مدیرعامل شرکت کبیر قطعه ایرانیان خراسان، تولیدکننده قطعات چدنی و فولادی گفت: در حالی که صادرات مازاد انواع فولادهای تولیدی در داخل می‌‎تواند منجر به ارزآوری و تجهیز و واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید و همچنین دانش و تکنولوژی روز تولید شود.

مدیرعامل شرکت کبیر قطعه ایرانیان خراسان، تولیدکننده قطعات چدنی و فولادی گفت: در حالی که صادرات مازاد انواع فولادهای تولیدی در داخل می‌‎تواند منجر به ارزآوری و تجهیز و واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید و همچنین دانش و تکنولوژی روز تولید شود اما متاسفانه علی‌رغم وعده حمایت از رونق و توسعه تولید، شاهد برخی سنگ‌اندازی‌ها در این مسیر هستیم که مانند دژی محکم و استوار در برابر تولیدکنندگان واحدهای فولادی قرار گرفته است.

حمید سانتینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص بیشینه فعالیت شرکت کبیر قطعه ایرانیان خراسان، بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۸۳ با هدف تولید قطعات خودرویی در کوره‌های دوار آغاز کرد. در ادامه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، موفق به تولید بیلت دستی شدیم و سپس با تغییر محل کارخانه، اقدام به نصب و راه‌اندازی سه ست کوره جدید کردیم. در این مسیر با توقف حدود دو ساله تولید در سال ۱۳۹۲ مواجه شدیم و سپس با تامین تجهیزات و ماشین‌آلات ریخته‌گری پیوسته، اقدام به تولید شمش چدنی و فولادی کردیم و همچنان مشغول تولید این محصولات به همراه قطعات مورد نیاز آب، فاضلاب و کشاورزی هستیم.

وی در ارتباط با تامین مواد اولیه، عنوان کرد: ضایعات آهنی و چدنی، آهن اسفنجی، شلاکه آهن و پلیسه آهنی و چدنی، مواد اولیه مورد استفاده در مجموعه ما را تشکیل می‌دهند که با توجه به نیاز شرکت و همچنین موجودی و قیمت این مواد در سطح بازار، نسبت به تامین آن‌ها اقدام می‌کنیم. همچنین به غیر از فروسیلیس و فروفسفر که تولید داخل است، نسبت به خرید فروآلیاژهای وارداتی اعم از گرافیت کم‌سولفور و پرسولفور، فروکروم و فرومنگنز از تجار اقدام می‌کنیم.

از شلاکه آهن در تولید قطعات فولادی استفاده می‌کنیم

مدیرعامل شرکت کبیر قطعه ایرانیان خراسان در همین راستا ادامه داد: شلاکه آهن شامل ضایعات دورریز کارخانجات بزرگ فولادی بوده و برای تولید هر فلز لازم است که ابتدا سنگ‌های معدنی در کوره‌ها ذوب شوند. این مواد مذاب به دو صورت در کوره شکل می‌گیرند. در حالت اول، ناخالصی‌ها در سطح بالایی از مواد مذاب تشکیل می‌شوند اما در حالت دوم، مواد مذاب فلز خالص در سطح پایینی از مواد مذاب تغییر شکل می‌دهند. مواد ناخالص، ترکیبی از سیلیکات و اکسیدهای فلزی هستند که به ‌دلیل سبک بودن در سطح بالایی از مواد مذاب قرار می‌گیرند که به مواد قرار گرفته‌شده روی مایع مذاب، سرباره گفته می‌شود. در کوره‌های بلند پس از اینکه مواد به اندازه کافی حرارت دیدند، ابتدا از قسمت بالایی کوره سرباره‌ها خارج و سپس فلز ذوب شده از کانال پایینی خارج می‌شوند. سرباره‌ها بعد از خروج از کوره به‌ وسیله مخازن خاص به استخرهای آب برده شده و خنک می‌شوند که به مواد سرد و سفت شده خرسک و شلاکه گفته می‌شود.

سانتینی ضمن اشاره به نوسان قیمت قراضه آهنی در بازار، تصریح کرد: قیمت‌گذاری ضایعات در بازار داخلی توسط برخی بنگاه‌های ضایعاتی در سطح پایتخت صورت می‌پذیرد. برای مثال، قیمت ضایعات آهنی طی دو روز اخیر از ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رشد پیدا کرده و مشخص نیست که این افزایش قیمت بر چه پایه و اساسی انجام شده است. یکی از دلایل مهمی که بسیاری از تولیدکنندگان قطعات فولادی از شلاکه آهنی و یا آهن اسفنجی در خطوط تولید خود استفاده می‌کنند، همین عدم ثبات و شفاف‌سازی قیمت ضایعات در بازار است. در واقع قیمت ضایعات آهنی با قیمت شمش و یا بیلت فولادی هیچ تناسب منطقی ندارد و مارجین مشخصی برای آن‌ها نیز در نظر گرفته نشده است. زمانی که قرار است قیمت‌گذاری ضایعات در این بنگاه‌های ضایعاتی صورت پذیرد، کسری‌‎های قیمتی مختلفی در ابتدای امر اعمال می‌شود و تحویل بار نیز با حجم متفاوتی از آنچه اعلام شده است، انجام می‌شود. متاسفانه قانون مشخصی برای تعیین نرخ قراضه در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان مکلف به پیروی از قیمت مطرح‌شده توسط این بنگاه‌ها هستند. از سوی دیگر، آهن اسفنجی نیز به میزان کافی در سطح بازار موجود نیست و این مشکل در روزهای سرد سال به دنبال قطعی گاز واحدهای القایی نیز بیش از پیش رخ‌نمایی می‌کند.

افزایش چشمگیر هزینه حمل‌ونقل در ۱۰ ماهه سال جاری

وی در ادامه به معضل قطعی برق در تابستان سال جاری اشاره کرد و گفت: نوسان و قطعی برق در فصل تابستان امسال، منجر به تعطیلی دو روزه مجموعه شد. از آنجایی که ما مصرف‌کننده دیزل در واحد تولیدی خود به منظور تولید برق هستیم و تولید برق با استفاده از دیزل بسیار هزینه‌بر است، بنابراین ناچار به توقف تولید طی دو روز کاری شدیم. همین مسئله در ادامه منجر به افزایش هزینه‌های مجموعه شد؛ چراکه مجبور بودیم جمعه را جایگزین روزهای تعطیل کاری خود کنیم و دستمزد نیروی کارگری در روزهای تعطیل، دو برابر روزهای کاری معمولی است. افزایش هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه و محصول نهایی نیز از دیگر معضلاتی است که در این مدت با آن مواجه بوده‌ایم. هزینه حمل در سال جاری، سه بار با افزایش قیمت همراه شده است که به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد.

این فعال صنعت فولاد کشور ضمن اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: رشد به یک‌باره دستمزد نیروی انسانی در سال جاری، شوک بزرگی به کارفرمایان وارد کرد و منجر به تعدیل نیروی انسانی در بسیاری از واحدهای تولیدی شد. از آنجایی که ما توانایی تامین نقدینگی لازم برای این میزان از افزایش حقوق را نداشتیم، ناچار به تعدیل نیروی انسانی در اوایل امسال شدیم و در حال حاضر با ۱۵ نفر مشغول فعالیت هستیم.

سانتینی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در تالار بورس، اذعان کرد: قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالای ایران، معضل دیگری است که در حال حاضر نه تنها فعالان صنعت فولاد بلکه اکثر فعالان صنعتی با آن روبه‌رو هستند. برای مثال، قیمت اسلب دستی تولیدی در مجموعه کبیر قطعه ایرانیان خراسان، ۱۶ هزار تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ در حالی که قیمت اسلب «CCM» تولیدی در شرکت‌های مطرح فولادی با کیفیت به مراتب بیشتر از اسلب دستی، حدود ۱۴ هزار تومان است. ضمن اینکه تسهیلات پرداختی ۳۰ درصد نقدی و الباقی سه‌ماهه نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. بر همین اساس مشخص است که تمایل خرید اسلب از این شرکت‌ها نسبت به سایر اسلب‌های تولیدی بیشتر خواهد بود و متاسفانه هم‌اکنون خط تولید اسلب ما به دلیل کاهش شدید تقاضا متوقف شده است. قیمت‌گذاری دستوری، آسیب جدی به بدنه صنعت فولاد به ویژه واحدهای کوچک‌مقیاس تولیدی وارد کرده است و مشخص نیست که چرا دولت همچنان به دنبال ادامه این مسیر مخرب است.

کاهش حجم نقدینگی منجر به رکود در بازار شده است

وی در ارتباط با شرایط بازار مصرف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم نقدینگی در سطح بازار کاهش یافته و منجر به تشدید رکود حاکم شده است. این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته است که بسیاری از افراد نقدینگی خود را به سمت سه بازار ارز، طلا و  خودرو هدایت کرده‌اند و در حال حاضر با توجه به سرمای حاکم در بخش‌های مختلف کشور، شاهد از رونق افتادن فروش محصولات در سطح بازار هستیم. از آنجایی که میزان ظرفیت تولید مجموعه ما محدود است و در حال حاضر با ۵۰ درصد میزان ظرفیت خود مشغول تولید هستیم، در صورتی که نوسانات قیمت در بازار مدیریت شود، فروش مجموعه نیز رونق پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت سود چندانی عاید واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت کبیر قطعه ایرانیان خراسان در ادامه به انگیزه و علاقه فراوان خود به توسعه و رونق تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات موجود و کاهش سرمایه‌گذاری در زمینه تولید، عاملی جز عشق نمی‌تواند محرک ادامه این مسیر باشد. این در حالی است که می‌توانیم در سایر بخش‌ها با دشواری کمتر مانند ساختمان‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم و بی‌شک به سود خوبی هم در این زمینه دست پیدا خواهیم کرد اما از آنجایی که شیفته تولید شده‌ایم و همچنین تعدادی از افراد از این طریق امرار معاش خود و خانواده را بر عهده گرفته‌اند، بنابراین با وجود تمامی این مشکلات به تلاش خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر شاهد کاهش معضلات موجود در زمینه تولید باشیم.

سانتینی اضافه کرد: حقیقت امر این است که اگر دولت اجازه دهد صنعت راه خود را بپیماید و دخالتی در امور مرتبط با این حوزه نداشته باشد، بسیاری از معضلات موجود رفع خواهد شد. قیمت‌گذاری دستوری و عوارض صادراتی، ازجمله مشکلات ایجادشده از سوی دولت و سازمان‌های ذی‌ربط بوده که شرایط را برای ادامه فعالیت صنعتگران دشوار ساخته است. در حالی که اگر مازاد انواع فولاد تولیدی در کشور راهی بازارهای صادراتی به ویژه کشورهای همسایه شود، شاهد ارزآوری مطلوبی به داخل کشور خواهیم بود و به دنبال آن تولیدکنندگان می‌توانند نسبت به تجهیز، نوسازی و واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید و همچنین خرید تکنولوژی روز تولید اقدام کنند.

مالیات؛ همان معضل همیشگی

وی با بیان اینکه به دنبال مشکلی که با اداره دارایی داریم، به حوزه صادرات ورود نکرده‌ایم، اظهار داشت: بیمه و مالیات، مشکلاتی است که تمام تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر شما دفاتر مالیاتی خود را به بهترین شکل ممکن در زمینه‌های خرید، فروش و… تکمیل کنید و به اداره دارایی تحویل دهید، باز هم با چالش مواجه خواهید شد. همچنین کافی است یک روز پرداخت بیمه را به تعویق بیندازید و یا لیست بیمه را اشتباه تکمیل و ارسال کنید. در این حالت با جریمه ماهانه ۲ درصدی و اعمال سود مرکب برای آن مواجه خواهید شد. ضمن اینکه با توجه به دشواری‌های اخذ تسهیلات بانکی، هیچ‌گاه به دنبال دریافت وام نرفته‌ایم و نخواهیم رفت.

این تولیدکننده قطعات فولادی در پایان در خصوص چشم‌انداز صنعت فولاد، یادآور شد: با توجه به عدم شفاف‌سازی سیاست‌ دولت در بخش تولید و صنعت، نمی‌توان آینده مشخصی برای صنعت فولاد کشور متصور شد. اقدامات و تصمیمات سلیقه‌‍ای در برهه‌های مختلف زمانی، تولیدکنندگان را سردرگم ساخته است که از جمله آن می‌توان به بخشودگی جرایم مالیاتی اشاره کرد که طی دو سال اخیر نیز انجام نشده است. بنابراین اگر شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای صنعت فولاد کشور در نظر گرفت و امیدوار به تغییر شرایط در گذر زمان هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10211

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.