• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
تنها راه برون‌رفت از چالش‌های مختلف

دولت، حمایت از تولیدکنندگان را جدی بگیرد

  • کد خبر : 8137
  • 10 خرداد 1401 - 16:06
دولت، حمایت از تولیدکنندگان را جدی بگیرد
مدیرعامل شرکت سیم و کابل شهاب جم گفت: تولیدکنندگان سیم و کابل آلومینیومی در حالی با چالش‌های مختلف مواجه هستند که تنها راه برون‌رفت از این شرایط، حمایت دولت است و امیدوار هستیم مسئولان توجه بیشتری به بخش تولید کنند.
مدیرعامل شرکت سیم و کابل شهاب جم گفت: تولیدکنندگان سیم و کابل آلومینیومی در حالی با چالش‌های مختلف مواجه هستند که تنها راه برون‌رفت از این شرایط، حمایت دولت است و امیدوار هستیم مسئولان توجه بیشتری به بخش تولید کنند.

محمدعلی اخلاقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت سیم و کابل شهاب جم فعالیت خود را در زمینه تولید انواع سیم و کابل آلومینیومی از سال ۱۳۶۹ در استان قزوین آغاز کرده است. ضمن اینکه در ادامه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سال ۱۳۸۵، موفق به تولید انواع سیم و کابل‌های فشار قوی و همچنین کابل‌های تک‌رشته شده‌ایم. در حال حاضر نیز ۶۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص چالش‌های صنعت سیم و کابل، عنوان کرد: صنعت سیم و کابل با معضلات فراوانی طی سالیان اخیر مواجه بوده است. رشد تورم از یک سو و همکاری نکردن سازمان‌های دولتی با تولیدکنندگان بخش خصوصی از سوی دیگر، منجر به افزایش مشکلات شده است. ضمن اینکه نظارت‌های لازم از سوی سازمان‌های ذی‌‎ربط برای تولید سیم و کابل استاندارد انجام نمی‌شود که به دنبال آن، شاهد عرضه محصولات بی‌کیفیت و تقلبی در سطح بازار هستیم. در حال حاضر افراد بسیاری اقدام به تولید سیم و کابل‌های تقبلی در واحدهای زیرپله‌ای غیر استاندارد می‌کنند و متاسفانه عمده این محصولات در سطح بازار عرضه می‌شود. در حالی که تولیدکنندگان واقعی سیم و کابل اقدامات لازم جهت استانداردسازی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به دنبال تولید و عرضه محصول با کیفیت و جلب رضایت مشتری هستند، عملکرد مثبت آن‌ها تحت تاثیر واحدهای غیرمجاز قرار گرفته است.

افزایش قیمت مواد اولیه، تولید را سخت کرده است

مدیرعامل شرکت سیم و کابل شهاب جم در همین راستا اضافه کرد: نوسان قیمت مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که اکثر تولیدکنندگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. قیمت مواد اولیه در حدود دو برابر رشد پیدا کرده و سرمایه در گردش مجموعه در حال کاهش است. مگر درآمدزایی یک واحد تولیدی سیم و کابل چقدر است که بخواهد چند برابر آن را صرف خرید مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید کند؟

اخلاقی‌زاده در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، مطرح کرد: مفتول آلومینیومی مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم. زمانی که قیمت آلومینیوم در بازاهای جهانی (LME) با نوسان همراه می‌شود، قیمت شمش به عنوان ماده اولیه مورد نیاز تولید مفتول نیز تغییر می‌کند و تولیدکنندگان این محصول نیز ناچار به افزایش قیمت هستند. بنابراین نوسان قیمت، تاثیر بسزایی در تولید محصول نهایی که همان سیم و کابل است، خواهد گذاشت. اگرچه امکان تامین بعضی مواد اولیه مانند قرقره چوبی و آهنی از بورس کالا فراهم نیست و ما ناچار به خرید از بازار آزاد هستیم. متاسفانه قیمت مشخصی برای این محصول در بازار وجود ندارد و معمولا با دو تا سه برابر قیمت واقعی فروخته می‌شود. مزیت تامین ماده اولیه از بورس کالا، شفافیت در معامله است و بر همین اساس، ما همواره به دنبال خرید از این تالار صنعتی هستیم. ضمن اینکه برای خرید از بورس و همچنین فروش سیم و کابل، از فاکتورهای رسمی استفاده می‌کنیم و به دنبال فعالیت در چارچوب قانون هستیم.

وی در ارتباط با کاربرد محصولات این شرکت، تصریح کرد: با توجه به قدرت رسانایی فلز آلومینیوم، از کابل‌های آلومینیومی روکشدار در شبکه‌های انتقال برق و همچنین سیم‌کشی واحدهای مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. یکی از مزایای مهم این محصول، کاهش خطر برق‌گرفتگی است. در حال حاضر محصولات ما به ۲۰ استان کشور ارسال می‌شود و خوشبختانه توانسته‌ایم اعتماد مشتریان را در گذر زمان جلب کنیم. اگرچه تعدادی از محصولات شرکت به عراق، افغانستان و بعضی کشورهای اروپایی صادر می‌شد اما همزمان با تشدید تحریم‌ها و همچنین چالش‌های مختلفی که در بخش صادرات وجود دارد، فعالیت خاصی در این زمینه نداریم.

لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیمه‌تمام

این تولیدکننده سیم و کابل آلومینیومی در ادامه به مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن در سال است که در حال حاضر با کمتر از ۵۰ درصد مشغول فعالیت هستیم. زمانی که نمی‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز را به میزان کافی تهیه کنیم، بنابراین چاره‌ای جز کاهش تولید نداریم. ضمن اینکه با توجه به افزایش قیمت مس، خط تولید سیم و کابل مسی را به صورت موقت تعطیل کرده‌ایم. بسیاری از تولیدکنندگان، طرح‌های توسعه‌ای مختلفی را به منظور افزایش تولید و همچنین اشتغال‌زایی در نظر گرفته‌اند که به دلیل معضلات موجود، قادر به اجرای آن‌ها نیستند. در حالی که اجرای طرح‌های توسعه نیازمند حمایت سازمان‌های ذی‌ربط است و مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام و تکمیل نشده داشته باشند.

اخلاقی‌زاده در خصوص فرایند تولید، اذعان کرد: مفتول هشت میلی‌متری آلومینیومی پس از عملیات کشش، نازک‌کاری و به رشته مفتول‌های باریک تبدیل می‌شود. در ادامه این رشته‌ها به یکدیگر تابانده و سپس عایق‌کاری می‌شوند. در ادامه با استفاده از روکش گرانول، محصول نهایی که همان سیم آلومینیومی است، تولید می‌شود. کابل آلومینیومی نیز پس از تابانده شدن رشته سیم‌ها به دست می‌آید و پس از بسته‌بندی، برای مشتریان شرکت که بیشتر از شهرهای بزرگ صنعتی هستند، ارسال می‌شود.

اخلاقی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا تحریم‌ها تاثیر خاصی در صنعت سیم و کابل داشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولید سیم و کابل در داخل وجود دارد، بنابراین تحریم‌های خارجی تاثیری در این صنعت نداشته است. به جرات می‌توان گفت صنعت سیم و کابل گرفتار تحریم‌های داخلی شده است و حمایت دولت، تنها راه حل رهایی از مشکلات است که می‌تواند نقش بسزایی در رونق تولید داشته باشد.

کاهش تولید همزمان با قطعی برق

وی در ادامه به رشد قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت همراه با قطعی برق و گاز واحدهای تولیدی در روزهای مختلف سال، در حالی رخ داده است که تولیدکنندگان متحمل ضررهای مالی فراوانی شده‌اند. چند روز پیش اداره برق استان قزوین طی مکاتبه‌ای به ما اعلام کرد که باید مصرف برق مجموعه را از ماه آینده تا پایان فصل تابستان سال جاری به حداقل نصف کاهش دهیم. اگرچه ما همکاری‌های لازم را در این خصوص با مسئولان داریم اما از آنجایی که نمی‌توانیم پیش‌بینی مشخصی از آینده داشته باشیم، بنابراین تلاش می‌کنیم تا با افزایش شیفت کاری، تولید محصولات خود را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل شهاب جم ضمن اشاره به اهمیت تولید سیم و کابل استاندارد، تصریح کرد: از آنجایی که انواع سیم و کابل‌های تقلبی تولید و در بازار عرضه می‌شوند، بنابراین باید فرهنگ‌سازی لازم در راستای شناسایی و استفاده از این محصولات انجام شود. البته نقش واحدهای نظارتی نیز در این بین بسیار حائز اهمیت است و اگر نظارت‌های مداوم در سطح بازار وجود نداشته باشد، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. اگر ما بتوانیم تولید سیم و کابل‌های استاندارد را افزایش دهیم، می‌توانیم رقابت‌پذیری مناسبی با کشورهای معتبر داشته باشیم. چراکه دانش و تکنولوژی لازم جهت تولید سیم و کابل در داخل وجود دارد و در صورتی که حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان صورت پذیرد، می‌توانیم محصولات تولیدی را به نقاط مختلف جهان صادر کنیم.

به دنبال حفظ نیروی انسانی شاغل در مجموعه هستیم

اخلاقی‌زاده در ارتباط با افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱، عنوان کرد: هزینه‌های تولید طی سالیان اخیر همواره در حال افزایش بوده است و رشد ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران، کارفرمایان را در تنگنای مالی قرار داده است. حق بیمه نیروهای انسانی در سال جاری، ۳۰ درصد افزایش یافته و سایر هزینه‌ها مانند مالیات نیز رشد چشمگیری داشته است. امیدوار هستیم با افزایش تولید و همچنین فروش محصولات، بتوانیم تمام کارگران و متخصصان شرکت را حفظ کنیم.

وی در پایان یادآور شد: در صورتی که مسئولان از تولیدکنندگان سیم و کابل حمایت کنند و همکاری سازنده بین دولت و بخش خصوصی شکل بگیرد، می‌توانیم نسبت به آینده این صنعت مهم امیدوار باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8137

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید