• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس:

دولت باید برای تثبیت قیمت‌ها اقدامی انجام دهد

  • کد خبر : 3172
  • 17 اردیبهشت 1399 - 18:59
دولت باید برای تثبیت قیمت‌ها اقدامی انجام دهد
مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس گفت: عدم ثبات قیمت مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان محسوب می‌شود. در شرایط کنونی دولت باید به تمام جوانب مشرف باشد و در کنار تولیدکننده قرار گیرد و با کنترل قیمت‌ها چرخه تولید را از توقف خارج کند.

مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس گفت: عدم ثبات قیمت مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان محسوب می‌شود. در شرایط کنونی دولت باید به تمام جوانب مشرف باشد و در کنار تولیدکننده قرار گیرد و با کنترل قیمت‌ها چرخه تولید را از توقف خارج کند.

غلامرضا سلوکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در تمام موقعیت‌ها معمولا افرادی هستند که با اعمال نادرست علاوه بر مشکلات موجود، دردسرهای جانبی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، بازار در حال طی کردن روند طبیعی است که شایعه‌ها برای نرخ ارز، قیمت مواد و بازار شرایط متشنجی را متصور می‌شوند و در ادامه افکار عمومی در جامعه اثرات منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد. گرچه دولت باید به قدری برای بازار شرایط آرامی را فراهم کند که عوامل جانبی کوچک‌ترین خللی بر روند آن ایجاد نکند.

وی افزود: میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه و محصول نهایی را در بازار مشخص می‌کند که متاسفانه رسانه‌ها با ایجاد تلاطم، بر افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند. در رابطه با مس باید گفت که در ایران معادن غنی وجود دارد و تولیدکننده‌های مطرح و توانمندی در حوزه محصولات مسی مشغول به فعالیت هستند که به راحتی می‌توانند بازار داخل را پوشش دهند. طرف مقابل موضوع قیمت جهانی مس (LME) بوده که تاثیر مستقیم بر قیمت‌گذاری‌های داخلی دارد و در دو سال اخیر با نوسانات قیمت در بورس لندن به مشکلات ما اضافه شده است. در کنار هماهنگی با قیمت‌ جهانی مس، جهش‌های نرخ ارز نیز تثبیت قیمت مس در ایران را با مشکل جدی مواجه کرده و عرصه فعالیت برای صنعت و تولید تنگ شده است.

مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس بیان کرد: دولت باید برای ثبیت بازار تمهیداتی بینیشد تا راندمان چرخه تولید حرکت کند چراکه نمی‌شود با افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی مس، محصول با کیفیت و با قیمت مناسب را تحویل مشتری داد. تولید مانند یک زنجیره است و هر فشاری که به تک‌تک زنجیرها وارد شود، عملکرد کل زنجیره را مختل می‌‌کند در نتیجه مدیریت موضوع قیمت‌گذاری به سود مردم، تولیدکننده و جامعه است و باید دولت توجه ویژه‌ای به این امر کند به‌طوری که رونق و شکوفایی تولید فقط و فقط توسط دولت قابل اجرا است و مردم و تولیدکننده به تنهایی نمی‌توانند از پس تمام مشکلات اقتصادی برآیند.

سلوکی ادامه داد: اگر نوسانات نرخ ارز به درستی مدیریت شود، مس در کشور شرایط نسبتا خوبی دارد. علاوه‌ بر منابع و بازار داخلی می‌توان بازارهای خارج از کشور را نیز به راحتی به محصولات ایرانی اختصاص داد و در بین محصولات رقیب جایگاه ویژه‌ای را از آن خود کنیم. اکنون عمده مشتریان خارجی محصولات ما، کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان هستند که در این برهه نیز جهت تسهیل صادرات به حمایت جدی دولت نیاز داریم. عمده محصول تولیدی مجموعه شینه و تسمه‌های مسی است که اغلب مورد استفاده شرکت‌های تولیدی تابلوهای برق قرار می‌گیرد و توانسته‌ایم بازار ایران را از محصولات خارجی بی‌نیاز کنیم.

وی تصریح کرد: با قاطعیت می‌توان گفت که بازار داخلی از شر شینه‌های مسی چینی کاملا در امان مانده و محصولات ایرانی بازار داخلی را پوشش داده است. یکی از مشکلات ما این است که ما قادر به تولید سایزهای خاصی از این شینه‌ها هستیم، اما برای ساخت این نوع قطعات به ماشین‌آلات مخصوص خارجی نیاز داریم که در شرایط تحریمی کنونی خرید و تهیه آن‌ها بسیار دشوار شده است. شرکت شهید باهنر یکی از قوی‌ترین تولیدکننده‌ها در خصوص این محصول است که آن‌ها نیز قادر به تولید ۹۰ درصد محصولات و قطعات هستند و تکنولوژی ساخت قطعات خاص را ندارند. ما مواد اولیه و توانایی تولید را داریم و فقط تکنولوژی تبدیل مواد را در اختیار نداریم که با توجه به هزینه‌های سنگین واردات، خرید این نوع دستگاه‌ها عملا غیر ممکن شده است و توجیه اقتصادی ندارد.

این مدیر بازرگانی مطرح کرد: مواد اولیه مصرفی ما کاتد مس بوده که آن را از مجتمع مس سرچشمه و از طریق بورس تهیه می‌کنیم و تمام مراحل فرآیند تولید در مجتمع مس ماهان انجام می‌شود. در حال حاضر، با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ ارز، میزان تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته است و تغییرات قیمت نیز بر رقابت‌های بورس کالا تا حدودی موثر بوده است. با رکود اقتصاد و مسکن، فعالیت بسیاری از کارخانه‌های تابلوسازی نیز کاهش می‌یابد که در ادامه موجب کاهش تقاضا شینه‌های تولیدی ما می‌شود و به صورت زنجیره‌وار مصرف مواد اولیه و خرید از بورس کالا کاهش می‌یابد.

سلوکی در پایان یادآور شد: تمام شرکت‌ها و کارخانه‌هایی همچون تولیدی محصولات لبنی، فولادی، پروژه‌های ساختمانی و بسیاری از فعالیت‌ها به تابلو برق نیاز دارند که با مختل شدن تولید اینگونه صنایع، خط تولید ماهان مس نیز دچار مشکل می‌شود. اکنون ظرفیت تولید مجموعه هفت تن در روز است و به میزان سودآوری تولید و فروش توجه کمتری داریم و در تلاش هستیم که در وضعیت بد کنونی، موجودی انبار را حفظ کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3172

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد