• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت بیست بسپار آپادانا:

دولت در راستای تسهیل صادرات قدم بردارد/ برنج لوله‌های پنج‌لایه ۵۸ درصد مس دارد

  • کد خبر : 7442
  • 05 دی 1400 - 16:13
دولت در راستای تسهیل صادرات قدم بردارد/ برنج لوله‌های پنج‌لایه ۵۸ درصد مس دارد
مدیرعامل شرکت بیست بسپار آپادانا گفت: تعهدات ارزی، مقوله‌ای است که باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد تا صادرکنندگان با خیال آسوده‌تری به فعالیت خود ادامه دهند.
مدیرعامل شرکت بیست بسپار آپادانا گفت: تعهدات ارزی، مقوله‌ای است که باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد تا صادرکنندگان با خیال آسوده‌تری به فعالیت خود ادامه دهند.

محمود توسلی کجانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت بیست بسپار آپادانا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ در شهرک صنعتی سه‌راهی مبارکه اصفهان در زمینه تولید لوله و اتصالات تک‌لایه، لوله و اتصالات پنج‌لایه و مخازن آب پلی‌اتیلن آغاز کرده است. در حال حاضر نیز تعداد ۱۵۰ نیروی انسانی شاغل در مجموعه در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید مجموعه، بیان کرد: ظرفیت تولید در بخش لوله و اتصالات تک‌لایه هفت هزار و ۵۰۰ تن در سال و در بخش لوله و اتصالات پنج‌لایه سه هزار تن در سال بوده و تولید بخش قابل توجهی از این میزان ظرفیت به لطف تلاش و همت همکاران تحقق یافته است. محصولات تولیدشده در مجموعه ما دارای کاربرد فراوانی در سیستم لوله‌کشی و آب‌رسانی واحدهای ساختمانی بوده و از این جهت همواره مورد استفاده فعالان صنعت ساختمان و تاسیسات قرار می‌گیرد.

استفاده از لوله و اتصالات برنجی

مدیرعامل شرکت بیست بسپار آپادانا در ادامه به نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: شمش برنجی به‌ عنوان ماده اولیه در تولید لوله و اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد که ما آن‌ را از طریق بازار آزاد و با خرید از واحدهای تولیدکننده شمش برنجی تامین می‌کنیم. اگرچه عمده تامین مواد اولیه از طریق خرید در بورس کالا صورت می‌پذیرد اما ما مشکل خاصی در ارتباط با خرید شمش برنجی از بازار آزاد نداریم. ضمن اینکه رانت خاصی در این زمینه وجود ندارد و نحوه تامین ماده اولیه برای شرکت‌های فعال در زمینه تولید لوله و اتصالات چندلایه یکسان است. در حالی که متاسفانه رانت و فساد در زمینه تامین ماده اولیه محصولات پلیمری به شدت دیده می‌شود و ما را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

تولید لوله پنج‌لایه آلومینیومی و مسی

توسلی در ارتباط با فرایند و تکنولوژی تولید محصول، عنوان کرد: لوله‌های بدون درز در این مجموعه به روش اکستروژن تولید می‌شود. اتصالات تک‌لایه از طریق قالب‌گیری تزریقی و اتصالات پنج‌لایه به روش فورجینگ و سپس ماشین‌کاری تولید می‌شوند. ضمن اینکه ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه به‌ غیر از خط تولید اتصالات پنج‌لایه و دستگاه تزریق تک‌لایه ، همگی تولید داخل کشور هستند. لوله پنج لایه از دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه آلومینیوم تشکیل شده است؛ به نحوی که لایه داخلی و خارجی پلیمر بوده که این لایه‌ها با لایه میانی که آلومینیومی است، تلفیق می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت محصولات تولیدی این مجموعه را با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی چطور ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: مدت زمان بسیاری از واردات نمونه‌های خارجی لوله و اتصالات چندلایه به‌ دنبال اعمال تحریم‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در داخل کشور می‌گذرد و در حال حاضر نیز هیچ نیازی به واردات این محصول وجود ندارد. خوشبختانه شرکت بیست بسپار آپادانا عملکرد قابل قبولی در زمینه تولید انواع لوله و اتصالات چندلایه در داخل کشور داشته و همواره یکی از برندهای مطرح داخلی در این حوزه بوده‌ است. در راستای توسعه مجموعه، اقدام به تولید انواع اتصالات پنج لایه کرده‌ایم که برای تولید آن از شمش برنج با میزان مس ۵۸ درصد که کاملا قابلیت فرم‌پذیری جهت تولید را دارد، استفاده می‌کنیم.

صادرات به عراق

این تولیدکننده لوله و اتصالات در ارتباط با فعالیت در حوزه صادرات، اظهار کرد: کشورهای عراق و افغانستان، دو همسایه‌ای هستند که ما محصولات خود را به این کشورها صادر می کنیم اما با توجه به اتفاقات سیاسی رخ داده در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، صادرات به این کشور را متوقف کرده‌ و در حال حاضر عراق کشور هدف ما در این حوزه است. اگرچه بحث تعهدات ارزی، صادرکنندگان را با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه کرده است و انتظار می‌رود مسئولان تمهیدات لازم را در خصوص رفع و تسهیل این چالش بیندیشند.

اثر مخرب تحریم بر تولید

مدیرعامل شرکت بیست بسپار آپادانا در ادامه تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر فعالیت واحدهای کوچک صنعتی را مخرب برشمرد و مطرح کرد: تحریم، تاثیر گسترده‌ و فراوانی بر فعالیت مجموعه ما گذاشته است. به نحوی که در زمینه تامین ماده اولیه مخصوصا محصولات پلیمری با مشکلات فراوانی مواجه شده‌ و بر همین اساس، میزان ظرفیت تولید ما به شدت کاهش یافته است. در این شرایط نیاز است ماده اولیه مورد نیاز به کشور وارد شود و مادامی که ما با تحریم‌ مواجه هستیم، واردات نیز به‌ سختی انجام خواهد شد. بنابراین در تامین نقدینگی و گشایش اعتباری با مشکل روبه‌رو هستیم و در نهایت تولید نیز دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما پیش از اعمال این تحریم‌های ظالمانه، با کشور کره‌جنوبی در ارتباط بودیم و واردات محصول از این کشور با رعایت کلیه نکات و الزامات قانونی صورت می‌پذیرفت که در نهایت به رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور می‌انجامید اما در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و این در حالی است که ما در بخش تولید لوله و اتصالات پنج‌لایه به حلقه استیل نیاز داریم که باید آن را از طریق واردات از کشورهای دیگر تامین کنیم ولی به‌ دلیل وجود تحریم‌ها، قادر به انجام این کار نیستیم. در صورت انجام واردات نیز با هدررفت زمانی بسیاری مواجه می‌شویم که این امر به‌هیچ‌ وجه به نفع ما نیست و منجر به ایجاد مشکلات فراوانی در زمینه تولید می‌شود.

عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان

توسلی ضمن اشاره به عدم همکاری مسئولان و سازمان‌های مربوطه در راستای حل مشکلات صنعت، اظهار کرد: سازمان‌ها و مسئولان مربوطه نقش حمایتی خود از تولیدکنندگان را به‌ درستی ایفا نمی‌کنند و حتی باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت موجود نیز می‌شوند. خوشبختانه شرایط فعلی مجموعه ما به‌ نحوی است که هیچ نیازی به تسهیلات بانکی و اقدامات حمایتی از جانب مراجع بالادستی نداریم و نیازمند حمایت آن‌ها هم نیستیم. مسئولان وزارت صمت باید در راستای تسهیل تجارت برون‌مرزی قدم‌های مثبتی بردارند تا با تحقق یافتن این مهم، بسیاری از مشکلات حاکم بر صنعت کشور حل شود.

مدیرعامل شرکت بیست بسپار آپادانا در خصوص طرح توسعه این مجموعه، عنوان کرد: توسعه همواره یکی از اهداف بلندمدت ما در طی این سال‌ها بوده است و نگاه ویژه‌ای به‌ این موضوع داریم. در تلاش هستیم طی یک تا دو ماه آینده، میزان ظرفیت تولید لوله و اتصالات پنج‌لایه را افزایش دهیم که اقدامات لازم در این زمینه را نیز انجام داده‌ایم. گسترش ظرفیت تولید فعلی مجموعه، مهم‌ترین برنامه‌ای است که در آن هدف‌گذاری کردیم و امیدوار هستیم بتوانیم با تحقق یافتن این مسئله، محصولات جدیدی را در مجموعه تولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما همواره سعی کرده‌ایم روند رو به رشد تولید مجموعه را در چنین شرایط سخت سیاسی و اقتصادی کشور حفظ کنیم اما همواره با بی‌توجهی و عدم همکاری‌های‌ لازم دستگاه‌های ذ‌ی‌ربط رو‌به‌رو شده‌ایم و به‌ نوعی در میدان تولید تنها هستیم. برخی سیاست‌گذاری اشتباه و غیرموجه باعث شده است تولیدکنندگان از حضور در این عرصه دلسرد شوند. بنابراین نیاز است مسئولان توجه بیشتری به صنعت کشور داشته باشند زیرا در غیر این‌ صورت بر مشکلات مادی و روانی تولیدکنندگان افزوده می‌شود و چرخه تولید به‌ سختی خواهد چرخید.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7442

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است