• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

دی‌اکسیدکربن ابزاری برای استخراج مواد معدنی خواهد شد

  • کد خبر : 15286
  • 14 فروردین 1402 - 7:27
دی‌اکسیدکربن ابزاری برای استخراج مواد معدنی خواهد شد
یک فناوری معدنی که اخیرا توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین ابداع شد، می‌تواند میزان انرژی مورد نیاز برای دسترسی به مواد معدنی حیاتی در فناوری‌های انرژی مدرن را کاهش دهد و هم‌زمان گازهای گلخانه‌ای در طول مسیر را جذب کند.

یک فناوری معدنی که اخیرا توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین ابداع شد، می‌تواند میزان انرژی مورد نیاز برای دسترسی به مواد معدنی حیاتی در فناوری‌های انرژی مدرن را کاهش دهد و هم‌زمان گازهای گلخانه‌ای در طول مسیر را جذب کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، انتقال انرژی جهان به فناوری‌ها و منابع با انتشار کربن کم، تا حدی به مقادیر عظیمی از لیتیوم، نیکل، کبالت و سایر مواد معدنی حیاتی که در غلظت‌های پایین در پوسته زمین وجود دارد، نیاز دارد.

استخراج این عناصر لازم به مصرف انرژی زیاد و تولید زباله است که می‌تواند بر محیط زیست تاثیر منفی بگذارد و مقادیر قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن «CO2» ایجاد کند.

بر اساس تحقیقی که اخیرا از سوی برخی محققان انجام شده است، انتشار دی‌اکسیدکربن می‌تواند به ابزاری با استفاده از آن برای سست کردن سنگ حاوی مواد معدنی حیاتی تبدیل و میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج را کاهش دهد. هدف نهایی از این روش، کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده در حین استخراج از طریق ذخیره‌سازی ایمن آن‌ها در سنگ‌ها و به صورت بالقوه منفی کردن کربن معدنی و ذخیره کربن بیش از تولید با لوله‌کشی و ذخیره انتشار دی‌اکسیدکربن از سایر عملیات‌های معدنی است.

این ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن به دلیل واکنش سنگ‌های اولترامافیک که معمولا حاوی مواد معدنی حیاتی هستند، با کربن امکان‌پذیر است. دی‌اکسیدکربن از نظر شیمیایی با سنگ واکنش نشان می‌دهد تا ساختار آن را به صورت مکانیکی بشکند و استخراج مواد معدنی را آسان‌تر و انرژی کمتری را مصرف کند. این واکنش همچنین تا حدی سنگ را تبدیل به سنگ آهک و دی‌اکسیدکربن را در ساختار معدنی ترکیب و ذخیره می‌کند.

استیبالیتز اوکار، دانشمند پژوهشی در دفتر زمین‌شناسی اقتصادی دانشکده علوم زمین UT در این خصوص، بیان کرد: فرایندهای معدنی، دی‌اکسیدکربن زیادی را به عنوان یک محصول جانبی ایجاد می‌کند. اگر بتوانیم دی‌اکسیدکربنی که در معدن تولید می‌شود را ضبط کنیم، می‌توانیم عملیاتی با انتشار کربن کم داشته باشیم که مطلوب به نظر می‌رسد اما هدف ما این است که از خواص کاهش دی‌اکسیدکربن، سنگ‌های اولترامافیک برای کمک به حذف بیشتر «CO2» استفاده کنیم.

اوکار تیمی از دانشمندان را رهبری می‌کند که در حال کار برای تکمیل فناوری معدنی هستند که با کمک مالی پنج میلیون دلاری از سوی آژانس، پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت انرژی ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. این پروژه سه ساله برای اصلاح روش استخراج در آزمایشگاه دو سال قبل از انجام آزمایش میدانی در مقیاس کامل، با مشارکت شرکت نیکل کانادا کار خواهد کرد. این آزمایش میدانی قرار است در یکی از ۲۰ سنگ معدنی تازه کشف شده در نزدیکی مرز ایالات متحده و کانادا که پیش‌بینی می‌شود منبع جدید مهمی از مواد معدنی حیاتی در آمریکای شمالی باشد، انجام شود.

پروژه همچنین ذخایر با عیار پایین را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر می‌کند و از این دیدگاه نیز گامی مهم در افزایش عرضه موجود مواد معدنی حیاتی است.

اوکار تصریح کرد: تقاضای مواد معدنی حیاتی رو به افزایش است اما طی سه تا پنج سال آینده با انتقال به فناوری‌های کم آلاینده مانند استفاده عمومی‌تر از خودروهای الکتریکی، شاهد افزایش عظیمی در تقاضای این فناوری خواهیم بود. به همین دلیل نیاز است تا با یافتن راه‌های خلاقانه برای کاهش هزینه‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای، منابع جدید فلزات و پایدارتر کردن معادن آینده و همچنین تقاضا را برآورده و در عین حال با سرعت بیشتری به این سمت پیشروی کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15286

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.