• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز:

رانت در بازار مواد اولیه آلومینیومی همواره وجود داشته است

  • کد خبر : 4085
  • 04 شهریور 1398 - 12:13
رانت در بازار مواد اولیه آلومینیومی همواره وجود داشته است
مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز که در زمینه تولید ورق، گرده و کویل فعالیت می‌کند، در خصوص رانت موجود در بازار آلومینیوم، گفت: رانت‌بازی همواره در صنعت آلومینیوم و بخصوص در زمینه خرید و فروش مواد اولیه آلومینیومی وجود داشته و دارد و هیچ زمانی تلاش یا سیاست‌گذاری در جهت کاهش و از میان بردن این رانت‌بازی‌ها انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز که در زمینه تولید ورق، گرده و کویل فعالیت می‌کند، در خصوص رانت موجود در بازار آلومینیوم، گفت: رانت‌بازی همواره در صنعت آلومینیوم و بخصوص در زمینه خرید و فروش مواد اولیه آلومینیومی وجود داشته و دارد و هیچ زمانی تلاش یا سیاست‌گذاری در جهت کاهش و از میان بردن این رانت‌بازی‌ها انجام نشده است.

ایوب نجعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درمورد باندبازی و انحصار بازار آلومینیوم در کشور، اظهار داشت: برخی از کارشناسان عقیده دارند که تحریم‌ها موجب عدم رونق اقتصادی در کشور شده در صورتی که علاوه بر تاثیر مخرب تحریم‌ها، باندبازی و رانت‌خواری عده‌ محدودی موجب عدم توسعه اقتصادی و پیشرفت در کشور شده است.

وی در ادامه بیان کرد: رانت و اختلاف قیمت میان بازار آزاد و بورس همواره وجود داشته و دارد، زمانی تنها خرید از بازار بورس کالا، مقرون به صرفه و توجیه‌پذیر بود و در حال حاضر شرایط تغییر کرده، این درحالی است که تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی با توجه به منافعی که دارند، از بازار آزاد یا بورس خرید می‌کنند، به گونه‌ای که اگر شمش آلومینیومی در بازار آزاد با قیمت پایین‌تری عرضه شود، مسلما از بازار آزاد خرید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز درمورد مشکلات موجود در کشور به منظور تهیه مواد اولیه برای تولید ورق آلومینیومی، بیان کرد: وضعیت خرید و فروش ثبات ندارد و بی‌برنامه بودن مدیران وزارتخانه صمت، به اندازه‌ای زیاد و فراگیر شده که به محض برطرف شدن یک مشکل یا معضلی، موضوع دیگری، جایگزین و سد راه تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در کشور می‌شود.

تحریم‌ها بر تصمیم‌گیری مدیران تاثیرگذاشته است

وی با اشاره به خرید و فروش شمش آلومینیومی، توضیح داد: در سال گذشته، عمده مشکل تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب بود که به دلیل برخی اقدامات نسنجیده مسئولان، بازار سیاه در کشور بوجود آمد و شمش خالص آلومینیومی به جای اینکه به دست مصرف‌کننده اصلی برسد، در بازار آزاد معامله می‌شد و سود اصلی را همان بازاریان می‌بردند.

نجعی در ادامه تصریح کرد: عمده معضلاتی که کشور در صنعت آلومینیوم دارد، تحت تاثیر دو عامل است که شامل بی‌تدبیری مدیران و تحریم‌های سخت‌گیرانه جوامع بین‌المللی و آمریکا است.

مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت نابسامان آلومینیوم، عنوان کرد: تاثیر تحریم‌ها اگرچه بر صنعت آلومینیوم به صورت غیرمستقیم بوده اما موجب شده که مدیران در زمینه تامین مواد اولیه نتوانند آزادانه تصمیم بگیرند همچنین تصمیمات اخذ شده کوتاه مدت بوده و سریعا منقضی می‌شود.

امکان واردات شمش وجود داشت

وی درخصوص وضعیت واردات شمش آلومینیومی قبل از تحریم‌ها، اذعان کرد: در گذشته، قبل از وضع تحریم‌های فلزات از سوی آمریکا، امکان واردات شمش خالص آلومینیومی با کیفیت مناسب برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی وجود داشت و ما می‌توانستیم با توجه به میزان مصرف، به کشورهای مختلف سفارش دهیم اما در حال حاضر این امکان برای تولیدکنندگان وجود ندارد.

نجعی درخصوص واردات شمش خالص به کشور توسط برخی شرکت‌های خاص، بیان کرد: با توجه به تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، برای شرکت‌هایی همچون شرکت ما که به صورت خصوصی و مستقل فعالیت می‌کند، امکان واردات شمش خالص و باکیفیت وجود ندارد و این امکان تنها در اختیار شرکت‌های خاصی است که به ارگان یا نهادی وابستگی دارند.

مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، شمش در بازار سیاه با قیمت بسیار بالایی عرضه و توزیع می‌شد اما در حال حاضر، قیمت شمش آلومینیومی در بازار آزاد ارزان‌تر از بورس شده به همین خاطر عقیده دارم وضعیت توزیع مواد اولیه در کشور، هیچ وقت به ثبات نمی‌رسد.

از باندبازی‌ها جلوگیری شود برای ما کافی است

وی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر صنایع تولیدی کشور، مطرح کرد: تاثیر تحریم‌ها بر صنایع تولیدی از جمله صنعت آلومینیوم به اندازه‌ای چشمگیر و اساسی بوده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا از طریق دور زدن تلاشی در جهت کاهش اثرات مخرب آن داشت.

نجعی درمورد عواملی که تاثیر تحریم‌ها را افزایش داده، اظهار کرد: عدم ارتباط با سایر کشورها، نداشتن صادرات و واردات، عدم امکان تبادلات مالی و … مسلما در طی این مدت به صنعت آلومینیوم ضربه زده اما باندبازی‌هایی که در کشور وجود دارد، تاثیر این تحریم‌ها را چندین برابر کرده است و قطعا مخاطراتی که در این زمینه برای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در کشور وجود دارد را افزایش داده و امکان بهبود کیفیت، افزایش کارایی و .. را از ما گرفته است.

مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز با پیشنهاد راه‌حلی در جهت افزایش میزان تولید در کشور، عنوان کرد: مدیران نمی‌توانند با دستورالعمل‌های موقتی تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهند اما می‌توانند با درست کردن زیرساخت‌ها و روشن ساختن مسیرهای وارداتی و صادراتی از باندبازی‌ها و تخلفات داخلی جلوگیری کنند.

صادرات ورق آلومینیومی توجیه اقتصادی ندارد

نجعی درمورد صادرات ورق آلومینیومی به سایر کشورها، بیان کرد: تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی مجبورند که شمش خالص آلومینیومی را با قیمت بالاتری از بازارهای جهانی خریداری کنند و به همین خاطر محصول نهایی تولیدی با ارزش افزوده‌هایی که در هر مرحله به آن تعلق می‌گیرد بیشتر از محصولات تولیدی در سایر کشورها می‌شود پس بنابراین صادرات، توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ورق آلومینیوم تبریز در پایان گفت: ما ترجیح می‌دهیم صادرات نداشته باشیم چون هزینه‌های حمل و نقل، گمرک و … بیشتر از سود ما می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4085

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد