• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد:

راه‌اندازی مهدی‌آباد، گام بلندی در صنعت سرب و روی کشور است

  • کد خبر : 12509
  • 24 بهمن 1401 - 7:17
راه‌اندازی مهدی‌آباد، گام بلندی در صنعت سرب و روی کشور است
مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد گفت: به منظور بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد، طرح سرمایه‌گذاری احداث کارخانه‌های عظیم مهدی‌آباد در سه فاز برنامه‌ریزی شده است که فاز نخست آن، به تنهایی بزرگ‌ترین کارخانه صنعت سرب و روی کشور با ظرفیت سالانه دو ‌میلیون تن خوراک و تولید 200 هزار تن کنسانتره روی خواهد بود.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد گفت: به منظور بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد، طرح سرمایه‌گذاری احداث کارخانه‌های عظیم مهدی‌آباد در سه فاز برنامه‌ریزی شده است که فاز نخست آن، به تنهایی بزرگ‌ترین کارخانه صنعت سرب و روی کشور با ظرفیت سالانه دو ‌میلیون تن خوراک و تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی خواهد بود.

حمیدرضا حمایت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ایران از لحاظ ذخایر سرب و روی، در جایگاه ششم جهان قرار دارد و بیش از ۷۰ درصد ذخایر سرب و روی کشور در معدن مهدی‌آباد واقع شده است. با این حال، تولید شمش و کنسانتره این دو محصول متناسب با ذخایر فعلی نیست و کارخانه‌‎های تولید شمش کشور با وجود کمبود خوراک قابل توجهی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: تاکنون خوراک واحدهای تولید سرب و روی کشور از معدن انگوران تامین می‌شد اما سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با آگاهی از روند روبه‌اتمام ذخایر اکسیدی این معدن، راه‌اندازی کارخانه‌های تولید کنسانتره سرب و روی مهدی‌آباد را در دستور کار قرار داد. این امر منجر به برگزاری فراخوان جذب سرمایه‎‌گذار در سطح بین‌المللی و در نهایت انتخاب یک کنسرسیوم داخلی به منظور احداث کارخانه‌های فراوری و تولید ۸۰۰ هزار تن کنسانتره سرب و روی با عیار ۳۵ درصد روی و استخراج  معدن به همراه تامین زیرساخت‌های لازم شد. معدن سرب و روی مهدی‌آباد از بزرگ‌ترین ذخایر دنیا است و حدود ۳ درصد از ذخایر جهان را در برمی‌گیرد. به منظور بهره‌برداری از این ذخیره، کارخانه‌های سولفیدی سرب و روی مهدی‌آباد با ظرفیت تولید هر فاز ۲۰۰ هزار تن کنسانتره ۳۵ درصد روی در آستانه راه‌اندازی است و ۱۴۰ هزار تن از ظرفیت شمش روی کشور را پوشش خواهند داد. تامین آب مورد نیاز مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد با اجرای ۱۰۰ کیلومتر خط لوله از محل پساب تصفیه‌خانه یزد به مهدی‎‌آباد و همچنین تامین برق این مجتمع با احداث پست ۴۰۰ به ۱۳۲ کیلووات و خط انتقال برق ۲۷ کیلومتری به معدن مهدی‌آباد مرتفع شده است.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد عنوان کرد: ایران به لحاظ ذخایر سرب و روی جایگاه ششم جهان را به خود اختصاص می‌دهد و حدود ۵ درصد از ذخایر این ماده معدنی را در اختیار دارد. با این حال، سهم کشور از تولید جهانی این مواد معدنی تنها حدود ۲ درصد است. با توجه به این اعداد، برنامه‌ریزی برای افزایش میزان استخراج سالیانه سرب و روی کشور امری ضروری به نظر می‌رسد. به ‌منظور کمی‌سازی اهداف کلان صنعت سرب و روی برای افق سال ۱۴۲۰، اطلاعات و داده‌های مربوط به نرم‌های جهانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و با در نظر گرفتن مقادیر متوسط مصرف سرانه و همچنین نسبت ذخایر به استخراج جهانی، افزایش سه برابری تولید روی و حدود سه برابری سرانه مصرف روی در افق سال ۱۴۲۰ هدف‌گذاری شده‌اند؛ به گونه‌ای که تولید شمش روی از حدود ۲۰۰ هزار تن فعلی به بیش از ۶۰۰ هزار تن در افق چشم‌انداز افزایش یابد. با توجه به اینکه نسبت تولید شمش به ذخایر در بخش تولید سرب کشور متناسب با نرخ‌های جهانی بوده است، از این‌ رو چشم‌انداز تولید سرب از بخش معدن (تولید از ماده اولیه)، به‌ عنوان تابعی از میزان تولید کانسنگ روی تعریف شده است.

حمایت خاطرنشان کرد: عمده تکنولوژی صنعت سرب و روی کشور تا امروز بر اساس خاک اکسیدی پرعیار معدن انگوران طراحی شده است که با وجود اتمام ذخایر این معدن و بهره‌برداری از فاز سولفیدی کارخانه‌های فرآوری سرب و روی در مهدی‌آباد، توجه جدی صنایع به تغییرات متناسب تکنولوژیکی را نیازمند است. کارخانه‌های تولید روی نیز باید خود را برای مصرف کنسانتره سولفیدی مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد مهیا سازند.

ظرفیت خالی واحدهای سرب و روی

وی با بیان اینکه مطابق آخرین آمارها، مجموع ظرفیت برآوردشده تولید شمش روی در کشور حدود ۴۹۴ هزار تن و تولید واقعی آن حدود ۲۲۰ هزار تن گزارش شده که مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد ۵۶ درصد از ظرفیت موجود تولید شمش روی کشور به تولید واقعی نرسیده است، مطرح کرد: همچنین ظرفیت موجود تولید شمش سرب در کشور حدود یک میلیون تن برآورد می‌شود که حدود ۱۶ درصد آن، یعنی معادل ۱۷۸ هزار تن، به تولید واقعی رسیده است. واحدهای تولید کنسانتره روی و سرب به ترتیب معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۹۰۶ هزار تن ظرفیت دارند اما تولید واقعی واحد تولید کنسانتره روی حدود ۸۷۰ هزار تن و  سرب ۶۸ هزار تن برآورد می‌شود. شایان ذکر است حدود ۹۰ درصد شمش روی کشور از مواد خام تولید می‌شود. در نقطه مقابل سهم ماده معدنی در تولید شمش سرب ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد باقی‌مانده از مواد بازیافتی تولید می‌شود.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد از جمله مهم‌ترین دلایل خالی ماندن ظرفیت‌های موجود در صنعت سرب و روی کشور را کمبود ماده معدنی (خوراک کارخانه‌ها)، عدم توسعه صنعت بازیافت و کاهش عیار خوراک ورودی خطوط تولید دانست و تصریح کرد: با توجه به نیاز این صنعت، پروژه‌های شناسایی پتانسیل اکتشافات سرب و روی (طرح جامع اکتشاف سرب و روی کشور) و طرح بازیافت پسماند و باطله‌های معادن و صنایع به منظور تامین خوراک واحدهای تولید در دست اقدام قرار دارند. در این زمینه همگام با تدوین و مطالعات طرح جامع سرب و روی کشور، جلسات متعدد همفکری در خصوص اکتشافات سرب و روی برای تامین خوراک کارخانه‌ها با متخصصان این حوزه برگزار شده‌ و در نهایت به منظور تدوین نقشه راه اکتشافات سرب و روی کشور، اقدامات موثری صورت گرفته است. در ادامه، کمیته تهیه نقشه راه اکتشاف سرب و روی متشکل از متخصصان این حوزه و بخش‌های مختلف (دولت، دانشگاه، مشاوران مجرب و بخش خصوصی) تشکیل شده و نقشه راه اولیه تهیه و برای تایید نهایی آماده ارائه است.

مهدی‌آباد، یاری‌رسان صنعت سرب و روی

حمایت در پایان با بیان اینکه معدن سرب و روی مهدی‌آباد یکی از بزرگ‌ترین منابع سرب و روی جهان محسوب می‌شود که بیش از ۷۰ درصد ذخایر قابل استخراج کشور و حدود ۳ درصد از ذخایر روی و سرب جهان را در خود جای داده است، یادآور شد: به منظور بهره‌برداری از این معدن، طرح سرمایه‌گذاری احداث کارخانه‌های عظیم مهدی‌آباد در سه فاز برنامه‌ریزی شده است که فاز نخست آن، به تنهایی بزرگ‌ترین کارخانه صنعت سرب و روی کشور با ظرفیت سالانه دو ‌میلیون تن خوراک و تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی خواهد بود. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز اول پروژه مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد ۸۵ درصد بوده و علی‌رغم چالش‌های مختلف از جمله افزایش بی‌رویه نرخ ارز، تحریم‌ها و بیماری فراگیر کرونا، این مجتمع در آستانه ورود به مرحله بهره‌برداری است. در نتیجه راه‌اندازی این طرح، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به فعالیت می‌شوند و برای چهار هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12509

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.