• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
سعید لقمانی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

رشد صنعت نسوز، در راستای توسعه صنعت فولاد است / منابع دولومیت و کرومیت کشور را جدی بگیریم

  • کد خبر : 4376
  • 29 تیر 1398 - 18:21
رشد صنعت نسوز، در راستای توسعه صنعت فولاد است / منابع دولومیت و کرومیت کشور را جدی بگیریم
با توجه به اینکه صنعت نسوز، به عنوان صنعت مادر، پشتیبان صنایع بزرگی مانند فولادسازی است، توسعه و حیات صنایع مصرف‌کننده و تولیدکننده نسوز به یکدیگر وابسته است. مهم‌ترین مسئله‌ای که در صنعت نسوز، حائز اهمیت است، بحث تامین مواد اولیه نسوز بوده که درصد بالایی از آن، وارداتی است. این در حالی است که تولید 95 درصد از محصولات نسوز، در ایران بومی‌سازی شده است. در همین رابطه، برای بررسی اجمالی صنعت نسوز کشور، با سعید لقمانی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران به گپ و گفت نشستیم و آنچه که می‌خوانید حاصل گپ‌وگفت‌ خبرنگار «فلزات آنلاین» با رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت نسوز کشور است:
با توجه به اینکه صنعت نسوز، به عنوان صنعت مادر، پشتیبان صنایع بزرگی مانند فولادسازی است، توسعه و حیات صنایع مصرف‌کننده و تولیدکننده نسوز به یکدیگر وابسته است. مهم‌ترین مسئله‌ای که در صنعت نسوز، حائز اهمیت است، بحث تامین مواد اولیه نسوز بوده که درصد بالایی از آن، وارداتی است. این در حالی است که تولید ۹۵ درصد از محصولات نسوز، در ایران بومی‌سازی شده است. در همین رابطه، برای بررسی اجمالی صنعت نسوز کشور، با سعید لقمانی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران به گپ و گفت نشستیم و آنچه که می‌خوانید حاصل گپ‌وگفت‌ خبرنگار «فلزات آنلاین» با رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت نسوز کشور است:

توضیحات کلی درباره صنعت نسوز می‌فرمایید؟

طبق تعریف علمی، نسوزها، مواد غیرفلزی هستند که در دمای بالای ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد، تحمل مکانیکی دارند. کمتر صنعتی از صنایع مادر، وجود دارد که بدون نسوز ادامه حیات پیدا کند. صنایع فولاد، سیمان، مس، آلومینیوم، شیشه، نفت، گاز، پتروشیمی، گچ، آهک و سرامیک، همگی به خاطر اینکه با کوره‌ سر و کار دارند، به نسوزها وابسته هستند.

اهمیت نسوز به قدری زیاد است که گاهی با عدم تامین به موقع یک محموله نسوز برای فولادسازی، می‌تواند یک کارخانه عظیم فولاد را به تعطیلی کشاند. شاید تاثیر محصولات نسوز در قیمت تمام شده تولیدات فولادی، بیشتر از ۳ یا ۴ درصد نباشد اما از لحاظ درجه اهمیت، جزو مهم‌ترین فاکتورها در صنعت فولاد است. صنعت نسوز چیزی شبیه کیمیاگری است؛ چراکه خاک را تبدیل به محصولی ارزشمند می‌کنند.

شرکت فرآورده‌های نسوز ایران از چه سالی فعالیت خود را شروع کرد؟

شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در سال ۱۳۵۱ با انتقال دانش فنی شرکت آمریکایی HarbisonWalker تاسیس شد. در آن زمان ۴۹ درصد سهام شرکت نسوز ایران، متعلق به این شرکت آمریکایی بود. نسوز ایران فعالیت خود را با تولید ۶۷ نوع محصول شروع کرد و اکنون این تعداد به حدود ۳۰۰ محصول مختلف رسیده است.

عمده‌ترین محصولات شما چه نسوزهایی هستند؟

اصلی‌ترین محصولات نسوز ما، آجرهای شکل‌دار و جرم‌های ویژه هستند. نسوزهای شکل‌دار ما، بسته به محل مصرف آن، می‌تواند اشکال پیچیده‌ای داشته باشد. به عنوان مثال، یک آجر می‌تواند طول ۹۰ سانتی‌متر یا وزن ۷۰ کیلوگرم پیدا کند.

مواد ویژه نسوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مواد ویژه، قطعات بی‌شکلی است که می‌تواند به شکل ملات‌ها و بتن‌های نسوز، جرم‌های قابلیت گانینگ (پاشیدنی)، جرم‌های کوبیدنی و گل‌های نسوز مصرف شود.

نسوزهای شکل‌دار لزوما داری اشکال استاندارد هستند؟

خیر. نسوزهای شکل‌دار، طبق سفارش مشتری، طراحی می‌شود. صرفا برای کوره‌های دوار که در صنعت سیمان است، استانداردهای خاصی برای طراحی نسوز وجود دارد. گرچه در صنعت سیمان هم، قطر کوره‌ها مختلف است؛ بنابراین سایز آجرها با هم متفاوت خواهد بود. به طور کلی، صنعت نسوز، صنعتی دانش‌بنیان است؛ چراکه هر محصول، فرمولاسیون خاص خود را دارد.

عمده‌ترین مشتریان صنعت نسوز در جهان چه صنایعی هستند؟

۶۰ درصد فروش محصولات نسوز در ایران و جهان، به صنعت فولادسازی، حدود ۲۵ درصد به صنعت سیمان و مابقی به سایر صنایع اختصاص دارد. شرکت نسوز ایران، از سال ۱۳۵۵ تامین نسوز صنایع داخل کشور را به عهده گرفت و اکنون، صنایع بزرگ فولاد، مس، آلومینیوم، سرب، روی و پتروشیمی از مشتریان اصلی ما هستند. ما علاوه بر اینکه نسوز مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کنیم، طراحی لایه‌های نسوز کوره‌های این صنایع را هم انجام می‌دهیم. یعنی اگر کوره خریداری شده خارجی باشد، بر اساس قالب‌ها و اشکال موجود، آن را بازطراحی می‌کنیم. به این ترتیب از طریق بازطراحی، کوره می‌تواند بومی‌سازی شود. این امر، جزو خدمات فروش شرکت فرآورده‌های نسوز ایران است.

چه میزان صنعت نسوز کشور در تولید محصولات خودکفا شده است؟

اقتصاد مقاومتی به عینه در صنعت نسوز کشور، قابل مشاهده است. خوشبختانه، صنایع تولیدکننده نسوز ایران، می‌توانند حدود ۹۷ درصد نیاز صنایع به محصولات نسوز را پاسخ دهند. ۳ درصد باقی مانده مربوط به نسوزهایی است که تولید آن در ایران، صرفه اقتصادی ندارد؛ چراکه حجم مصرف آن‌ها در کشور، پایین است.

ما در بعضی از صنایع، از لحاظ کیفیت محصول، از بقیه کشورها بسیار عقب‌تر هستیم ولی در صنعت نسوز این افتخار را داریم که عمر و کیفیت محصولات نسوز ما، هیچ ضعفی نسبت به نمونه‌های خارجی آن ندارد. عمر مفید نسوزهای ما، در کوره‌های قوس الکتریکی، پاتیل فولاد، کوره‌های کونورتور و کوره‌های دوار در صنعت سیمان نه تنها کم نیست؛ بلکه با بومی‌سازی‌ها و تحقیقات صورت گرفته، گاهی بیشتر از نمونه‌های خارجی نیز هست. طبیعتا، این موضوع، برای کشور که در شرایط تحریمی و کمبود ارز قرار دارد، این مزیت را دارد که صنایع بزرگ آن با کمبود نسوز مواجه نشوند.

با توجه به اینکه محصولات نسوز داخلی از لحاظ کمی و کیفی پاسخ‌گوی نیاز صنایع است، چرا همچنان شاهد واردات این محصولات به کشور هستیم؟

خوشبختانه واردات محصولات نسوز به کشور، در حال کاهش بوده و بخشی از این واردات، به ۳ درصدی اختصاص دارد که تولید آن برای ما صرفه اقتصادی ندارد، مانند آجرهای زاک که در صنعت شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوع دیگری که وجود دارد این است که در برخی از صنایع هنوز اعتماد لازم برای استفاده از محصولات نسوز داخلی به وجود نیامده است. باید توجه داشت که کوره، به تنهایی یک تجهیز گران قیمت بوده و انتخاب نسوز مناسب برای آن، باید بر اساس اطمینان صورت گیرد. انتخاب نسوز نامناسب برای کوره، می‌تواند حوادث جانی و مالی جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. به این ترتیب، یک تولیدکننده نسوز باید بتواند تضمین لازم را از لحاظ مسائل مالی (عدم خسارت به کوره) و مسائل ایمنی به مشتری ارائه کند.

وضعیت صنعت نسوز کشور در حوزه صادرات چگونه است؟

در حال حاضر، محصولات نسوز ما به کشورهای  CIS (روسیه، اکراین و بلاروس)، عراق، افغانستان، کویت و… صادر می‌شود. محصولات نسوز جزو کالاهایی هستند که از لحاظ وزن سنگین بوده و صادرات آن به مسافت‌های دور، توجیه اقتصادی ندارد. محصولات ما، مستقیما و بدون واسطه به صنایع این کشورها فروخته می‌شود. مهم‌ترین معضلی که در بحث صادرات وجود دارد، بحث انتقال ارز حاصل از فروش محصولات به داخل کشور است.

آیا صنعت نسوز برای تامین مواد اولیه خود با مشکل رو‌به‌رو است؟

وجود تنوع در مواد اولیه تولید نسوز به قدری زیاد است که محصولات نسوز نیز انواع مختلفی دارد. بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نسوز، وارداتی است. منیزیت با کیفیت بالا، بوکسیت نسوز، انواع آلومیناها و سیمان‌های آلومینایی نسوز بخشی از مواد اولیه‌ای است که از کشورهایی نظیر چین، فرانسه، برزیل، کره جنوبی، ترکیه و هند وارد می‌شود. شرایط تحریمی و مشکلات انتقال ارز، کار را برای واردات این مواد به کشور سخت کرده است.

علی‌رغم تمام سختی‌ها و آثار زیان‌باری که در این خصوص، به صنعت نسوز وارد شده است، این موضوع، موجب شد تا توجه‌ ما به منابع تامین مواد معدنی در داخل کشور، جلب شود و با تحقیقات لازم، بتوانیم مواد دیگری را در آینده جایگزین مواد اولیه وارداتی کنیم. بعضی از مواد اولیه نسوز، در داخل ایران وجود ندارد؛ به عنوان مثال، بوکسیتی که در جاجرم است، برای تولید نسوز مناسب نیست. بخشی از منیزیت مورد نیاز در کشور وجود دارد اما بخشی از منیزیت‌هایی را که نیاز داریم، باید وارد کنیم. گاهی اوقات، ظرفیت تولید مواد اولیه نسوز، پاسخ‌گوی نیاز تولیدکنندگان نسوز نیست. مثلا فیوز منیزیت در ایران تولید می‌شود اما ظرفیت تولید آن در کشور پایین است و به ناچار باید بخشی از نیاز خود را از خارج کشور تامین کنیم.

ایران، یکی از اصلی‌ترین منابع دولومیت، کرومیت و خاک‌های آلومینا سیلیکاتی (ماده اولیه آجرهای شاموتی) در جهان است. متاسفانه فرآوری مناسب بر روی دولومیت انجام نمی‌شود؛ دولومیتی مورد نیاز است که به درستی زینتر شده باشد اما دولومیتی که در ایران عرضه می‌شود، چیزی بین کلسینه و زینتر شدن است. در مورد کرومیت هم، باید به سمت درصد کروم بیشتر و درصد سیلیس کمتر پیش برویم؛ این امر، با فرآوری مناسب، امکان‌پذیر است. در خصوص شاموت نیز، فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است؛ در شرکت فرآورده‌های نسوز ایران هم، کوره‌ای به تولید نسوزهای شاموتی اختصاص یافته است و سعی کرده‌ایم کیفیت آن را مرتبا افزایش دهیم.

ماده اصلی تولید مواد ویژه چیست؟

برای تولید مواد ویژه، از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود اما اصلی‌ترین ماده برای جرم‌های نسوز ریختنی، سیمان‌های آلومینایی است. سیمان‌های آلومینایی با خلوص پایین در کشور تولید می‌شود ولی برای تامین نیاز به سیمان‌های نسوز با  کیفیت، ناچار به واردات هستیم. عمده‌ترین سیمان آلومینایی که مورد مصرف می‌گیرد، درصد خلوص ۸۰ درصد دارد که از کشورهای فرانسه، چین و کره جنوبی وارد می‌شود.

در ایران، جرم‌های ریختنی‌، هم به صورت پودر فروخته می‌شود که مشتری، نیز خودش می‌تواند جرم‌ریزی آن را انجام ‌دهد و هم به صورت قطعات از پیش ریخته شده، عرضه می‌شود که مراحل خشک کردن و تمپرینگ آن باید انجام شود.

بزرگ‌ترین قطعه‌ از پیش ریخته شده‌ای که تا به حال ساخته‌ایم، سقف کوره‌های‌ قوس الکتریکی یکی از صنایع فولاد بود که وزن یک قطعه آن، به ۱۴٫۵ تن می‌رسید.

مهم‌ترین دستاورد شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در سال گذشته چه بود؟

سال گذشته، محصول تازه‌ای از خانواده آجرهای آلومینا مولایتی به صنعت معرفی کردیم که بدنه کوره شماره ۱ ذوب آهن را بعد از ۴۰ سال، با این آجر، آجرچینی کردند. در کوره بلند، سنگ آهن تبدیل به چدن مذاب می‌شود. این طرح، در جشنواره نوآوری‌های صنعت فولاد که همزمان با سمپوزیوم فولاد در کیش بود، به عنوان طرح برتر معرفی شد. آجرهای آلومینا مولایتی در آینده نزدیک، جایگزین آجرهایی می‌شود که ۱۰۰ درصد مواد اولیه آن‌ها، وارداتی است؛ آجرهای آلومینا مولایتی که در شرکت ما تولید می‌شود ۱۰ تا ۱۵ درصد وابستگی به مواد اولیه وارداتی دارد و مابقی مواد اولیه آن، از داخل تامین می‌شود که البته فرآوری این مواد اولیه در کارخانه نسوز ایران صورت می‌پذیرد. این آجرها دارای استحکام مکانیکی سرد، نسوزندگی تحت بار زیاد، تخلخل و نفوذپذیری مذاب مناسبی بوده و مقاومت دمایی آن‌ها حدود ۱۴۶۰ درجه سانتی‌گراد است.

در خصوص فعالیت‌های مرکز تحقیقات شرکت‌ فرآورده‌های نسوز ایران توضیحاتی بفرمایید.

شرکت‌ فرآورده‌های نسوز ایران در سال ۱۳۶۵ مرکز تحقیقات خود را راه‌اندازی کرد. این مرکز با تجهیزات کامل و آزمایشگاه‌های متعدد در توسعه محصولات نسوز ما، نقش پررنگی را ایفا می‌کند که آجرهای آلومینا مولایتی شرکت نسوز ایران، از دستاوردهای مرکز تحقیقات آن است.

میزان تولید سالانه شرکت‌ فرآورده‌های نسوز ایران چقدر است؟

ظرفیت تولید واقعی متوازن شده شرکت ما، ۷۰ هزار تن در سال است که در حال حاضر، سالانه ۵۰ هزار تن تولید داریم. این در حالی است که نیاز کشور به محصولات نسوز، حدود ۳۶۰ هزار تن در سال است که همانگونه که پیش‌تر گفته شد، حدود ۳ درصد آن از خارج کشور تامین می‌شود.

رشد صنایع فولاد و سیمان چه تاثیری بر صنعت نسوز دارد؟

در سال‌های اخیر، نرخ رشد در صنعت فولاد، بالا بوده است؛ به طوری که میزان تولید فولاد در سال گذشته، ۲۴ میلیون تن بود و امسال احتمالا این رقم به ۲۸ میلیون تن می‌رسد. طبق افق ۱۴۰۴ قرار است میزان تولید اسمی سالانه فولاد به ۵۵ میلیون تن در سال برسد اما اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، به امید خدا به تولید ۳۵ میلیون تن فولاد در سال می‌رسیم. با توجه به اینکه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نسوز، صنعت فولاد است، با رشد این صنعت، صنایع نسوز کشور نیز رشد می‌کنند.

علی‌رغم ساخت ظرفیت‌های مناسب در صنعت سیمان، روند رشد آن مانند صنعت فولادسازی نیست و بازار فروش مطلوبی ندارد.

وضعیت مدیریت پسماند نسوز در کشور به چه صورت است؟

در کشورهای خارجی، ۱۵ درصد از مواد بازیافتی در تولید محصولات نسوز استفاده می‌شود. این در حالی است که در ایران، ما عادت به بازیافت نداشتیم؛ یعنی آجرهایی که در کوره‌های مشتریان ما، تخریب می‌شد، دور ریخته می‌شد. اما در سال‌های اخیر، با توجه به معضلات تامین مواد اولیه، نظرات به سمت بازیافت محصولات نسوز، جلب شد و بخش زیادی از آجرها و ضایعات تخریب شده از کوره‌ها، دوباره به چرخه تولید بازگشت. در تمام دنیا، مواد بازیافتی نسوز، تحت عنوان گراگ (grog) در فرمولاسیون محصولات تولیدی لحاظ می‌شوند. حداکثر میزان مجاز استفاده از مواد بازیافتی نسوز، ۱۵ درصد بوده و این مواد باید مراحل پاکسازی و تنظیم دانه‌بندی را پشت سر بگذارند.

معمولا مصرف‌کننده نسوز، پسماندها را به شرکت‌های واسطه می‌دهد و این شرکت‌ها تمیزکاری آن را انجام داده و به صنایع تولیدکننده نسوز می‌فروشند. مدیریت پسماند، باعث حفظ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع ما می‌شود.

چند درصد از تولیدات نسوز شما صادرات می‌شود؟

در سال گذشته، حدود ۷ درصد از محصولات ما صادر شد. در نظر داریم تا میزان صادرات خود را افزایش دهیم اما تقاضا در بازار داخلی نیز زیاد بوده و در مقایسه با بازار جهانی اولویت با بازار داخلی خواهد بود. گرچه شاید با توجه به قیمت ارز، صادرات برای تولیدکننده جذابیت بیشتری داشته باشد اما باید دقت کنیم که اولویت در تامین نیازهای صنایع داخلی است.

چه مشکلاتی در حوزه صادرات دارید؟

نبودن راه‌های بانکی میان ایران و کشورهایی که از ما محصول خریداری کرده‌اند؛ باعث بروز مشکلاتی برای انتقال ارز به کشور شده است. گاهی اوقات این انتقال ارز از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود که حتما باید در سامانه ارزی بانک مرکزی ثبت شود؛ گاهی نیز هزینه به صورت نقدی دریافت می‌شود که این امر، در دنیا خیلی معمول نیست.

عمده‌ترین معضلات صنعت نسوز کشور چیست؟

مهم‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان نسوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تامین مواد اولیه وارداتی است که مانند صادرات، با معضل انتقال ارز مواجه است. با توجه به اینکه عمده مشتریان صنعت نسوز، در داخل کشور هستند، لذا صنایع تولیدکنندگان نسوز درآمد ارزی بالایی ندارند که بتوانند مشکلات ارزی خود برای خرید مواد اولیه وارداتی را حل کنند.

مشکل دیگری که وجود دارد و در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد، این است که برای توسعه صنعت نسوز، نیاز به تجهیزاتی داریم که عمدتا در داخل کشور قابل تامین نیست. هر صنعتی که برای توسعه خود، سرمایه‌گذاری نکند، محکوم به نابودی خواهد بود و از بازارهای جهانی جا می‌ماند.

چه کشورهایی در صنعت نسوز پیشرو هستند؟

بسیاری از صنایع معتبر تولیدکننده نسوز در اروپا قرار دارند اما ۶۰ درصد نسوز دنیا در چین تولید می‌شود. بسیاری از شرکت‌های چندملیتی نیز تولیدات خود را در کشور چین انجام می‌دهند.

آیا صنایع تولید نسوزی هستند که مواد اولیه خود را تولید کنند؟

بعضی از تولیدکنندگان نسوز، مواد اولیه مورد نیاز خود را در کارخانه فرآوری و استفاده می‌کنند. این به شرطی است که از موادی استفاده کنند که در کشور موجود باشد، در آینده نزدیک، ما نیز کارخانه فرآوری مواد اولیه نسوز را در جوار کارخانه کنونی راه‌اندازی خواهیم کرد.

علت کاهش عرضه مواد اولیه در بازار جهانی در مقاطع زمانی مختلف چیست؟

از ابتدای ۲۰۱۷ میلادی دولت چین قوانین زیست محیطی سختگیرانه‌ای را اعمال کرد که باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولید نسوز شد. با توجه به اینکه ۶۰ درصد نسوز دنیا توسط چین تامین می‌شد، با این اتفاق، با کمبود مواد اولیه مواجه شدیم. در نتیجه، قیمت مواد اولیه نسوز در دنیا افزایش یافت و این موضوع مزید بر تورم داخل کشور و رشد نرخ ارز شد تا فشار بر تولیدکنندگان ایرانی از همتایان خارجی خود بیشتر شود؛ در سال ۲۰۱۸ نیز قیمت منیزیت در جهان، ۴٫۴ برابر شد که علت آن تعطیلی چند کارخانه در چین و کاهش عرضه مواد منیزتی بود. در ادامه، شرکت‌های چند ملیتی تمام تولیدات موجود را خریداری کردند و این امر باعث کمبود عرضه مواد اولیه نسوز در دنیا شد. بر اساس اخبار واصله، این اتفاق در آینده نزدیک برای بوکسیت ممکن است به وجود آید؛ چراکه معادن شهر شانکسی چین رو به تعطیلی است. نوسانات در قیمت مواد اولیه نسوز در قیمت محصولات نسوز بسیار موثر بوده و اخیرا باعث گرانی محصولات نسوز در داخل کشور شده است.

HSE چه میزان در صنعت نسوز حائز اهمیت است؟

خوشبختانه در شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، مدیریت HSEE وجود دارد که از فعالیت‌های این واحد می‌توان به جایگزینی کوره‌های کم‌مصرف به جای کوره‌هایی که مصرف انرژی بالایی داشتند، اشاره کرد. کاهش مصرف الکتریکی، استفاده از نور طبیعی در محیط کارخانه، کاهش آلایندگی و غبار نیز از مواردی است که بر عهده این واحد است.

در سال گذشته، در میان ۱۴ هزار واحد صنعتی استان اصفهان، تنها ۷ کارخانه موفق به دریافت پروانه صنعت سبز شدند که یکی از آن‌ها، شرکت فرآورده‌های نسوز ایران بود که نشان‌دهنده این است که واحد HSEE شرکت ما، توانسته به خوبی نقش‌آفرینی کند و تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی، کاهش آلودگی و همچنین کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

نرخ اشتغال در کارخانه شما چه میزان است؟

در شرکت فرآورده‌های نسوز ایران تقریبا به ازای تولید هر ۲۰۰ تن نسوز، یک نفر مشغول به کار است. ممکن است شرکت‌های دیگر تعداد پرسنل بیشتری داشته باشند اما میزان بهره‌وری نیروی انسانی شرکت ما، در حد استانداردهای جهانی است. در حال حاضر، در شرکت ما، ۲۴۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

دولت چه حمایت‌هایی می‌تواند از صنعت نسوز داشته باشد؟

مهم‌ترین کمکی که دولت می‌تواند به تولیدکنندگان صنعت نسوز داشته باشد، تامین ارز است. باید دقت کرد که چند برابر ارزی که توسط دولت تامین ‌شود، در عدم واردات محصول ساخته شده به کشور، جبران می‌شود. یکی دیگر از کمک‌هایی که دولت می‌تواند انجام دهد، حمایت‌های قانونی و تعرفه‌ای است. تعرفه بعضی از مواد اولیه ما، بالا است و باید به حداقل میزان ممکن برسد؛ به طور مشخص منیزیت‌های زیر ۹۳ درصد، تعرفه حمایتی ۱۵ درصد دارد که باید به تعرفه وارداتی ۵ درصد کاهش پیدا کند.

ساز و کار فروش محصولات نسوز شما به چه صورت است؟

ما محصولات نسوز خود را تنها بر اساس سفارش تولید کرده و می‌فروشیم. بسته به نوع صنعت، مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌کنیم و دلیل آن، نوسانات قیمت مواد اولیه است.

چگونه صنایع مصرف‌کننده نسوز محصولات مورد نظر خود را تامین می‌کنند؟

صنایع با شرکت‌های تولیدکننده نسوز آشنا بوده و محصول مورد نیاز خود را بر اساس درصد خلوص و قیمت آن، سفارش می‌دهند. باید توجه داشت که نسوز برای مصرف‌کننده، دو هزینه در پی دارد؛ یک هزینه بابت خرید نسوز و هزینه دوم بابت توقف خط تولید و نسوزچینی مجدد است. به این ترتیب، خرید نسوز با کیفیت، ممکن است گران‌تر باشد ولی عمر مفید بالاتری خواهد داشت؛ این انتخاب مشتری است که چه نسوزی خریداری کند. جالب است بدانید یکی از کوره‌های پیوسته‌ای که در شرکت ما قرار دارد، سال ۷۲ روشن و بهار امسال برای اولین بار خاموش شد. دمای آن نیز، ۱۷۵۰ درجه بود. به این ترتیب، جدا از عمر مفید محصولات نسوز، بهره‌برداری از نسوز هم بسیار حائز اهمیت است.

چه فعالیت‌هایی در خصوص افزایش دانش فنی صورت می‌پذیرد؟

در سمینارهای علمی که در خصوص صنعت نسوز هر ساله در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود، تنها کشوری که از خاورمیانه حضور دارد، ایران است. کشور ما در زمینه صنعت نسوز، مقالات معتبر و حضور فعال دارد. همچنین جدای از حضور در سمینارهای بین‌المللی واحد تحقیقات شرکت فرآورده‌های نسوز ایران نیز با دانشگاه‌های داخل و خارج ایران ارتباطات مداوم علمی دارد.

آینده صنعت نسوز را چگونه می‌بینید؟

آینده این صنعت، بستگی به آینده صنایع مصرف‌کننده آن دارد؛ اگر این صنایع، توسعه یابد، صنعت نسوز هم توسعه خواهد یافت. در حال حاضر، کشور بسیار مصمم است تا توسعه را در صنعت فولاد پیگیری کند. به محض اینکه، کارخانه فرآوری مواد اولیه نسوز ما آغاز به کار کند با گسترش فعالیت واحدهای فرآوری مواد اولیه نسوز در کشور، وابستگی ما به کشورهای خارجی کم‌تر شده و صنعت نسوز کشور توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4376
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
نتایج برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده قابل مشاهده خواهد بود
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران:

نتایج برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده قابل مشاهده خواهد بود