• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع کابل پارسیان:

رشد قیمت مس، افزایش رقابت در بازار را به همراه دارد

  • کد خبر : 5947
  • 22 تیر 1400 - 22:27
رشد قیمت مس، افزایش رقابت در بازار را به همراه دارد
مدیرعامل شرکت صنایع کابل پارسیان گفت: در شرایطی که قیمت جهانی مس روند صعودی را طی می‌کند، شرکت‌هایی که فعالیت مستمرتر و مطلوبی دارند، می‌توانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند و به سود قابل توجهی دست یابند.
مدیرعامل شرکت صنایع کابل پارسیان گفت: در شرایطی که قیمت جهانی مس روند صعودی را طی می‌کند، شرکت‌هایی که فعالیت مستمرتر و مطلوبی دارند، می‌توانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند و به سود قابل توجهی دست یابند.

سعید سالم در گفت‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: به عنوان یک تولیدکننده، باید این نکته را خاطرنشان کنم که مهم‌ترین چالشی که برای ما به وجود آمده، عدم توانایی رقابت با رقبای خارجی از طریق صادرات شمش و مفتول مسی است.

وی افزود: چون قیمت تمام شده محصول از قیمت جهانی این فلز بیشتر است، نمی‌توانیم با بازار جهانی رقابت کنیم؛ چراکه در شرایط تحریمی برای جذب مشتری بهتر است محصول به زیر قیمت جهانی به فروش برسد. کاتد و ضایعات مسی را که به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌دهیم، باید با قیمتی برابر با نرخ جهانی این فلز خریداری کنیم که اگر سایر هزینه‌های تولید و سود شرکت نیز به آن اضافه شود، قیمت نهایی محصول بیشتر از قیمت‌های رایج در بازارهای بین‌المللی است.

افزایش قیمت انرژی

این تولیدکننده مفتول مسی در ادامه گفت: چالش‌های دیگری نیز نظیر بالا رفتن قیمت انرژی در کشور وجود دارد؛ کوره‌هایی که در این شرکت مورد استفاده قرار گرفته‌اند از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند که باید به موقع سوخت آن‌ها تامین شود ولی بالا رفتن هزینه تامین آن، به شدت مشکل‌ساز شده است. علاوه‌براین، در تامین برق مورد نیاز هم با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم که طبیعتا نباید برای صنایع کشور، دغدغه تامین آب، برق و گاز وجود داشته باشد. همه این موارد در مجموع باعث شدند تا نتوانیم آن‌طور که باید و شاید، در عرصه تولید و فروش محصولات مسی در بازارهای داخلی و جهانی رقابت کنیم.

عرضه انحصاری کاتد مس

سالم در خصوص تامین مواد اولیه و مشکلات پیرامون آن، ابراز کرد: متاسفانه چون مواد اولیه مسی در ایران در انحصار چند شرکت خاص بیشتر نیست، برای تامین آن دچار چالش هستیم؛ چراکه هر زمان که این شرکت‌ها، مس را به واحدهای بزرگ‌ عرضه می‌کنند، توجهی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ندارند و مواد اولیه‌ای در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند. کاهش تامین مواد اولیه نتایجی جز افت میزان تولید و در نهایت به بن‌بست رسیدن  فعالیت یک کارخانه در بر نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که مواد اولیه مورد نیاز خود را از چه منابعی تامین می‌کنید، اذعان کرد: کاتد مس مورد نیاز خود را از شرکت ملی صنایع مس ایران از طریق بورس کالا تامین و ضایعات را هم از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. ظرفیت تولید مفتول مسی در این شرکت، روزانه ۸۰ تن بوده که در حال حاضر با توجه به شرایط به وجود آمده، حدود ۲۴۰ تن در ماه تولید داریم.

مشتریان شرکت صنایع کابل پارسیان

این تولیدکننده مفتول مسی در خصوص عمده مشتریانی که از این شرکت مفتول و شمش مسی خریداری می‌کنند، عنوان کرد: بیشتر مشتریان ما از شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل مانند شرکت البرز هستند. برای فروش محصولات خود نیز یا از طریق عرضه محصول در تالار بورس کالا و یا در بازار آزاد به فروش می‌رسانیم که عمده محصولات ما در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

در صادرات فعال هستیم

مدیرعامل شرکت صنایع کابل پارسیان در ارتباط با صادرات مفتول‌های مسی تولید شده در این شرکت، تصریح کرد: محصولات خود را از طریق مرز دوغارون به کشور افغانستان، صادر می‌کنیم. البته چون در زمینه صادرات هر محصولی در هر صنعتی، معضلات متعددی به وجود آمده است، با دریافت وجه حاصل از صادرات در محل، از به وجود آمدن مشکل در ورود ارز حاصل از صادرات به کشور جلوگیری کرده‌ایم.

سالم با اشاره به به‌روز بودن تکنولوژی تولید مفتول مسی شرکت صنایع کابل پارسیان، بیان کرد: در خط تولید این محصول، فرایند ریخته‌گری مذاب انجام می‌شود که برای انجام این کار، از دستگاه‌ها و ماشین‌الات به‌روز متعلق به کره جنوبی استفاده می‌کنیم و تا کنون در تعویض قطعات به مشکلی برخورد نکرده‌ایم.

برای توسعه، به دنبال سرمایه‌گذار هستیم

این تولیدکننده مفتول مسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا طرح توسعه‌ای در دستور کار خود دارید یا خیر، اظهار کرد: فعلا برنامه توسعه‌ای در برنامه خود قرار نداده‌ایم؛ به این دلیل که هنوز تامین مالی لازم برای تولید با ظرفیت بیشتر، صورت نگرفته و در انتظار سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی خط تولید مفتول مسی جدید هستیم اما تا پیدا شدن منبع مالی مناسب و قوی، دست نگه‌ داشتیم.

در ساعات افول مصرف برق، تولید می‌کنیم

مدیرعامل شرکت صنایع کابل پارسیان با اشاره به معضل قطعی مداوم جریان برق و صدمه رسیدن به روند تولید صنایع،در خصوص سیاست کاری خود برای ادامه مسیر تولید، اذعان کرد: با توجه به اینکه این قطعی‌ها باعث خسارت دیدن قطعات ماشین‌آلات می‌شود و اینکه در حال حاضر، کل میزان تولید محصول ۲۴۰ تن در ماه است، درست در ساعات کم‌بار بودن مصرف برق، عملیات ریخته‌گری مفتول مس را انجام می‌دهیم. زمان و شیفت‌های کاری را تغییر داده‌ایم تا بتوانیم راحت‌تر فرایند تولید را ادامه دهیم.

وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ جهانی مس بر بازار داخلی و هچنین رویه فعالیت شرکت‌های فعال در صنعت مس کشور، توضیح داد: افزایش قیمت جهانی مس، باعث ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان می‌شود؛ چون در بازار آزاد فعالیت مستمرتر و بهتری داریم، با این افزایش قیمت می‌توانیم فروش، کسب درآمد و در نهایت کسب سود بیشتری نسبت به سایر رقبا که فعالیت کمتری در بازار آزاد دارند داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5947
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه