• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

رشد چشمگیر بخش معدن در پاییز ۱۴۰۱

  • کد خبر : 14469
  • 21 اسفند 1401 - 10:18
رشد چشمگیر بخش معدن در پاییز ۱۴۰۱
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پاییز امسال، رشد فصلی معدن به 2.6 رسیده که نشان‌دهنده رشد قابل توجه در این بخش بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پاییز امسال، رشد فصلی معدن به ۲٫۶ رسیده که نشان‌دهنده رشد قابل توجه در این بخش بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، سیدرضا فاطمی‌ امین با اشاره به اینکه روند تولید در کشور بسیار مطلوب است، بیان کرد: طبق آمارهای منتشر شده در چند ماه اخیر، در بخش معدن و صنعت رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه رشد بخش صنعت در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده و امروز از میانگین رشد اقتصادی هم فراتر رفته است، عنوان کرد: رشد اقتصادی در سال جاری ۳٫۳ و رشد اقتصادی بخش صنعت ۵ درصد بوده است. این موارد نشان می‌دهد که تولید در حال حرکت است؛ آن هم در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» مزین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در یک دهه اخیر، تمرکز کشور با رویکرد عرضه‌محور بوده است، ابراز کرد: این بدین صورت است که در کنار یک دانشگاه، پارک فناوری و سپس شرکت دانش‌بنیانی راه‌اندازی و در آن، خلاقیت و محصول تولید می‌شود. در نهایت، با معرفی محصول، باید به دنبال پیدا کردن مشتری برای آن باشیم. البته باید طرف عرضه مشخص شود اما امروز طرف عرضه اشباع شده است و اگر بخواهیم بیش از این طرف عرضه دانش‌بنیان را تقویت کنیم، خروجی مطلوب را نخواهیم داشت.

فاطمی امین ادامه داد: از این رو، باید رویکرد تقاضامحور را تقویت کنیم. وقتی صنعت رشدی مطلوبی دارد، پس در این شرایط باید تقاضا ارائه داد و مطابق با آن تقاضا، شرکت‌های دانش‌بنیان تولید را انجام دهند؛ رویکردی که از سال گذشته با ارتباط نزدیک میان وزارت صمت و وزارت علوم، به آن توجه بیشتری شده است.

وی با اشاره به ضرورت در پیش گرفتن رویکرد تقاضامحور در راستای رشد صنعت، مطرح کرد: باید در این وزارتخانه به واحدهای بزرگ الزام کنیم و برای آن‌ها شاخص عملکردی قرار دهیم؛ به طوری که برای هر محصول معدنی که بیش از یک میلیون دلار واردات داریم، به سمت تولید داخلی برویم. از طرفی سامانه‌ای برای داخلی‌سازی ۳۴ هزار قطعه و تجهیز صنعتی راه‌اندازی و اکنون در این سامانه ۲۴ هزار تقاضا برای ساخت ثبت شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دستیابی به شاخصی برای اندازه‌گیری هم‌زمان علم، ثروت و قدرت بسیار مطلوب است، تصریح کرد: علم همچون قدرت است و باید این دو را به یکدیگر متصل کنیم. شاخصی که قدرت و دانش‌بنیان را بررسی می‌کند، شاخص پیچیدگی است که قصد داریم از رتبه ۶۵ آن را به جایگاه ۴۰ برسانیم. ممکن است در شاخص‌های علم‌سنجی و مقاله رتبه خوبی داشته باشیم اما در آن به جای حل مسائل خود، مسائل دیگران را حل کنیم.

فاطمی امین اذعان کرد: زمانی به مفهوم علم می‌رسیم که به تولید محصول منجر شود و در واقع، این محصول مبتنی بر دانش است. زمانی محصول دانش‌بنیان است که کمتر کشوری بتواند آن را تولید کند. اگر کشوری توانست این کار را انجام دهد، گام ویژه‌ای برداشته است. آن زمان می‌تواند تصمیم بگیرد که این دانش را به کدام کشور عرضه کند و یا در اختیار کدام کشور قرار ندهد.

وی تاکید کرد: این شاخص بر اساس تنوع محصولات صادراتی و اینکه کدام کشورها آن را تولید می‌کنند، به شاخص ارزیابی کشورها می‌پردازد. این شاخص، علم را اندازه‌گیری و قدرت اقتصادی در کشورها را بر اساس تولید محصول پیچیده ارزیابی می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بنابراین در صحنه بین‌المللی از نظر اقتدار و قدرت اقتصادی دو شاخص وجود دارد که یکی از آن‌ها شاخص پیچیدگی است که علم و دانش را به یکدیگر متصل می‌کند و قدرت کشور را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14469

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.