• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع عنوان کرد

رشد ۳۰ درصدی درآمدهای «ارفع» در سال ۹۸

  • کد خبر : 1556
  • 01 خرداد 1399 - 15:21
رشد ۳۰ درصدی درآمدهای «ارفع» در سال ۹۸
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: در سال گذشته علی‌رغم کمبودهایی که در زمینه تامین مواد اولیه و نیز تحریم‌های بین‌المللی وجود داشت، توانستیم ضمن افزایش تولید و صادرات، 30 درصد بیشتر از سال 97 درآمد کسب کنیم.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: در سال گذشته علی‌رغم کمبودهایی که در زمینه تامین مواد اولیه و نیز تحریم‌های بین‌المللی وجود داشت، توانستیم ضمن افزایش تولید و صادرات، ۳۰ درصد بیشتر از سال ۹۷ درآمد کسب کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، علیرضا خیاط در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع اظهار داشت: شرکت ما در وضعیت خوبی قرار دارد و طی دو ماه ابتدایی سال جاری توانستیم بیش از ۱۳۰ هزار تن شمش فولاد تولید کنیم که این میزان معادل ظرفیت اسمی کارخانه است. در عین حال فروش شرکت به ۱۱۵ هزار تن رسیده که رقم خوبی است. در همین حال قیمت هر سهم «ارفع» در بورس اوراق بهادار در ۳۱ اردیبهشت به یک هزار و ۲۵۸ تومان رسیده است.

وی افزود: برخلاف شرایط درون سازمانی، شرایط بیرونی برای شرکت آهن و فولاد ارفع چندان مناسب نیست؛ از یک سو تحریم‌ها به ویژه در امر صادرات و از سوی دیگر، تصمیماتی که برای عرضه شمش در بازار داخلی اتخاذ می‌شود، به تولیدکنندگان فشار می‌آورد. به این موضوعات باید شرایط اقتصادی کشور، تصمیمات و صدور دستورالعمل‌ها را نیز اضافه کرد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع اضافه کرد: در حال حاضر سیاست‌های فروش نه تنها برای شرکت ما، بلکه برای تمامی تولیدکنندگان فولاد نامشخص و یک چالش بزرگ است. به طوری که به تولیدکنندگان قیمت فروش اعلام نشده و آن‌ها از نحوه قیمت‌گذاری برای فروش آگاهی ندارند.

خیاط ادامه داد: ( با توجه به اینکه شمش فولادی یک محصول میانی میباشد و نوسان در بازارهای بالادست و پایین‌دست بروی شمش فولادی تاثیر بسزایی می‌گذارد. انتظار از مسئولان این است که نظارت و کنترل قیمت به بخش‌های بالادست نیز سرایت کند و قیمت سایر محصولات زنجیره فولاد نیز تنظیم شود تا محصولات نهایی، با قیمت متعادل به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد. متاسفانه در ۱۰ روز گذشته سه عرضه شرکت ما در بورس کالا که معامله نیز صورت گرفت، ملغی شد.

وی تصریح کرد: ملغی شدن معاملات شمش فولادی در بورس کالا در حالی رخ داد که مواد اولیه شرکت‌های فولادی که باید از صنایع پایین‌دست تامین شود، با قیمت‌های بازار آزاد تعیین می‌شود. همین موجب شده شرکت آهن و فولاد ارفع در خریدهای خود به صورت انبوه دست نگاه دارد و تنها به خرید مواد اولیه به صورت ضروری بپردازد. این امر به این دلیل رخ داده که قیمت‌های پیشنهادی مواد اولیه با قیمت معاملات شمش در بورس کالا هم‌خوانی ندارد. تامین مواد اولیه مهم‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم و امیدواریم که هرچه زودتر مسئولان و تصمیم‌گیران برای معاملات شمش به جمع‌بندی نهایی برسند و این التهاب از بازار رفع شود و واحدهای تولیدی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رشد ۳۰ درصدی درآمدهای «ارفع» علی‌رغم کمبود مواد اولیه

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع خاطرنشان کرد: شرکت علی‌رغم تمام مشکلات و تحریم‌ها در کشور، سال گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشت و در راستای برنامه‌های استراتژیک خود توانست برای تحقق اهداف کلان شرکت به منظور افزایش کمی و کیفیت تولیدات و ارتقای جایگاه در صنعت فولاد کشور دست یابد.

خیاط در خصوص وضعیت مالی شرکت آهن و فولاد ارفع اظهار کرد: درآمدهای عملیاتی شرکت در سال گذشته سه هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان، بهای تمام شده دو هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان، سود ناخالص ۷۸۴ میلیارد تومان، سود عملیاتی ۸۸۶ میلیارد تومان، سود خالص پس از کسر مالیات ۷۸۷ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری، عنوان کرد: تولید و فروش برای سال جاری ۸۳۰ هزار تن در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، طرح توسعه‌ای برای افزایش تولید در دست اقدام داریم که فاز اول آن در حال اجرا است. هدف نهایی این طرح رسیدن به ظرفیت یک میلیون تن تولید شمش فولاد است. البته شرکت ارفع پتانسیل افزایش تولید را دارد و فاز دوم توسعه سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد به خصوص بالادست است.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع ابراز کرد: در سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم «ارفع» در بورس اوراق بهادار معامله شد و ارزش سهام معامله شده به حدود ۸۸۰ میلیارد تومان رسید. همچنین روزهای باز بودن نماد ۲۳۶ روز بوده است. ارزش بازار شرکت در سال گذشته به ۶ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان، قیمت هر سهم ۷۴۶ تومان بوده و اکنون قیمت هر سهم بیش از یک هزار و ۲۴۰ تومان و ارزش بازار ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

خیاط در خصوص دستاوردها و عملکرد شرکت در زمینه تولید، فروش و درآمد مطرح کرد: خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ برای سومین سال متوالی از ظرفیت اسمی عبور کردیم و تولید شمش فولادی شرکت به ۸۶۲ هزار تن رسید. حدود ۸۵۲ هزار تن نیز فروش داشتیم. افزایش تولید در طول سال ادامه یافت و توانستیم فولادهای کیفی تولید کنیم. ضمن اینکه با کاهش توقف‌های اضطراری، تعمیرات سالیانه نیز انجام دادیم. تولید شمش فولادی در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۷ حدود یک درصد افزایش یافت. این در حالی است که به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه از صنایع بالادست، در تولید آهن اسفنجی ۹ درصد کاهش کاهش داشتیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تامین مواد اولیه به ویژه کنسانتره و گندله به بزرگ‌ترین چالش صنایع فولادی تبدیل شده است. شرکت ما نیز به دلیل کمبود و کاهش کیفیت مواد اولیه مجبور شدیم تولید آهن اسفنجی را کاهش دهیم. واقعیت امر آن است که شرکت آهن و فولاد ارفع برای تامین نیازهای خود از صنایع بالادستی، تنها شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را به عنوان پشتیبان خود دارد. در غیر این صورت با توجه به شرایط نابه‌سامان بازار، طی دو ماه ابتدایی سال جاری قطعا در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شدیم.

رشد ۳۳ درصدی صادرات شمش فولادی

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با اشاره به آمار فروش، بیان کرد: در سال گذشته ۸۶۲ هزار تن شمش فولادی به فروش رساندیم که نسبت به سال قبل از آن ۶ درصد کمتر بود. علت بالاتر بودن فروش سال ۹۷ به میزان ۹۰۹ هزار تن، وجود دپوی ۵۰ تا ۶۰ هزار تنی شمش فولادی در آن سال بود. بنابراین به طور طبیعی میزان فروش مطابق با میزان تولید کاهش می‌یابد. مبلغ فروش نیز در سال گذشته به سه هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان رسید که ۳۰ درصد بالاتر از سال قبل از آن است. البته افزایش بهای فولاد در بازارهای داخلی و بازارهای صادراتی به افزایش مبلغ فروش کمک کرد. در سال ۱۳۹۷ متوسط نرخ فروش شمش فولادی دو هزار و ۸۸۵ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این میزان با رشد ۳۹ درصدی در سال گذشته، به چهار هزار تومان رسید.

خیاط خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۳۵ هزار تن شمش فولادی در بازار داخلی به فروش رساندیم و حدود ۱۷۳ هزار تن نیز به خارج صادر کردیم. در سال گذشته ۶۲۳ هزار تن شمش در بازار داخلی و ۲۲۹ هزار تن در بازارهای صادراتی فروختیم. به این ترتیب میزان صادرات شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن حدود ۳۲ درصد از نظر حجمی افزایش یافت. در سال گذشته قیمت فروش صادراتی شمش فولادی شرکت ۳۸۰ دلار به ازای هر تن بود و با توجه به تسعیر نرخ ارز در زمان‌های مختلف، متوسط فروش ریالی بابت صادرات به چهار هزار و ۲۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. ضمن اینکه متوسط نرخ فروش داخلی طی همین مدت سه هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. بنابراین صادرات مزیت بیشتری برای شرکت به همراه داشت.

وی با گلایه نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه، اظهار کرد: در سال گذشته به دلیل افزایش بهای مواد اولیه، در بخش آهن اسفنجی شاهد افزایش بهای تمام شده به میزان ۴۸ درصد بودیم. بهای تمام شده تولید شمش فولادی نیز با رشد ۴۷ درصدی مواجه شده و به سه هزار و ۵۷ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. البته در سال ۱۳۹۸ خرید و مصرف مواد اولیه در شرکت نسبت به سال پیش از آن با کاهش مواجه شد.

نیازمند تامین نقدینگی برای طرح‌های توسعه‌ای هستیم

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، ابراز کرد: افزایش ظرفیت کارخانه احیا مستقیم، افزایش ظرفیت ریخته‌گری و افزایش ظرفیت کوره باعث می‌شوند ظرفیت تولید شرکت به بیش از یک میلیون تن شمش فولادی برسد که برای اجرای این طرح‌ها به ۵۴ میلیون یورو به صورت ارزی و ۱۸۶ میلیارد تومان به صورت ریالی نیاز خواهیم داشت. با توجه به صادرات خوب شرکت، حدود ۵۰ درصد از ارز مورد نیاز تامین شده و ۵۰ درصد دیگر در سال جاری تامین خواهد شد. با این حال ۲۰ میلیارد تومان از هزینه ریالی طرح تامین شده و امیدواریم با موافقت سهامداران باقی هزینه نیز تامین شود. ضمن اینکه طرح‌های مهمی در زمینه توجه محیط زیست و بهبود فضای سبز، تصفیه پساب و… هزینه خواهد شد. البته پیش از این فضای سبز در محوطه کارخانه ایجاد شده و جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز دیگر طرح زیست‌محیطی به شمار می‌رود. در کارخانه ارفع هیچ آبی به عنوان دورریز و پسماند خارج نمی‌شود و داخل کارخانه چرخش می‌کند. در عین حال توسعه سیستم اطفای حریق، بازسازی سیستم‌های غبارگیر هم در واحد احیا مستقیم و هم در واحد فولادسازی باعث ارتقای وضعیت زیست‌محیطی شرکت خواهد شد.

خیاط در پایان ضمن قدردانی از حمایتهای سهامداران و تلاشهای کارکنان شرکت آهن و فولاد ارفع اظهار امیدواری کرد در سال جاری نیز شاهد موفقیت روز افزون شرکت آهن و وفولاد ارفع باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1556

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد