• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

رفع کسری عرضه سرب و روی در کشورهای غربی

  • کد خبر : 14488
  • 21 اسفند 1401 - 6:21
رفع کسری عرضه سرب و روی در کشورهای غربی
چین در سال 2022، برای اولین بار از سال 2007 به صادرکننده روی تصفیه‌شده تبدیل شد؛ این در حالی است که صادرات سرب تصفیه‌شده برای دومین سال متوالی عملکردی بسیار عالی داشت.

چین در سال ۲۰۲۲، برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ به صادرکننده روی تصفیه‌شده تبدیل شد؛ این در حالی است که صادرات سرب تصفیه‌شده برای دومین سال متوالی عملکردی بسیار عالی داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تبدیل چین به صادرکننده خالص روی و سرب نشان از دگرگونی در الگوهای معاملاتی و کمبود عرضه و دسترسی سخت دیگر نقاط جهان به این دو فلز داشت.

سرب و روی اغلب فلزات وابسته نامیده می‌شوند؛ چراکه این دو فلز پیدایش زمین‌شناسی برابری دارند. این بدان معناست که اگر یک شرکت معدنی فلز روی تولید کند، به احتمال بسیار زیاد فلز سرب را نیز تولید خواهد کرد.

از سوی دیگر، مراحل فرآوری زنجیره تولید این دو فلز با یکدیگر متفاوت است. همچنین هر دوی این فلزها اخیرا با مشکلاتی چون کاهش فعالیت واحدهای ذوب به دلیل سهمیه‌بندی برق که موجب کمبود و ایجاد مشکلات در روند عرضه، افزایش پریمیوم و کاهش ذخایر موجودی انبار شده است، مواجه شده‌اند.

به همین دلیل چین برای رفع مشکلات موجود در زنجیره جهانی فلزات سرب و روی وارد عمل شد و درصدد کاهش این مشکلات برآمد اما آیا چین در سال ۲۰۲۳ هم چنین کاری را انجام خواهد داد؟

تغییر الگوهای تجاری صادرات و واردات سرب و روی در چین

چین در سال گذشته، ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تن سرب تصفیه‌شده صادر کرد که بالاترین حجم صادراتی از سال ۲۰۰۷ است. حجم واردات سرب به چین رقم ناچیز یک هزار و ۵۰۰ تن بود. این دومین سال متوالی چین با عنوان صادرکننده خالص سرب بود که مجموع آن از ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۲۱۰ هزار تن رسید.

این کشور در چهار سال گذشته، واردکننده خالص سرب با حجمی متوسط بود و طی این مدت حجم صادرات انباشته چین به ۴۳ هزار تن رسید.

پریمیوم‌های سرب تصفیه‌شده صادراتی از چین به بازار فیزیکی در اروپا و در ایالات متحده آمریکا افزایش یافت. حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن سرب تصفیه‌شده در ماه دسامبر ۲۰۲۲ از مقصد چین صادرات انجام شد که آلمان یک هزار و ۶۰۰ تن و کشورهای بلژیک، ایتالیا، هلند و ترکیه هر کدام یک هزار تن از این واردات سهم داشتند.

حجم صادرات روی تصفیه‌شده خالص چین به میزان یک هزار و ۷۰۰ تن در سال گذشته ممکن است موضوع مهمی به نظر نرسد اما منعکس‌کننده تغییر چشمگیر الگوهای تجاری قبلی است.

حجم محموله‌های صادراتی ۸۰ هزار و ۹۰۰ تنی، بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ بوده است و مانند صادرات سرب شامل مقاصد بسیار غیرعادی مانند ترکیه، مکزیک و ایالات متحده آمریکا می‌شد.

با این حال، کاهش حجم واردات از ۴۳۴ هزار تن به ۷۹ هزار تن در سال ۲۰۲۱، تغییر چشمگیری در الگوهای تجاری بود که خود کمترین میزان در یک دهه گذشته در روند واردات چین محسوب می‌شد. گفتنی است چین تا سال ۲۰۱۸، بیش از ۷۰۰ هزار تن روی تصفیه‌شده وارد کرد.

کاهش شدید واردات روی به چین نشان‌دهنده تغییر الگوی فروش فلزات از کشورهای آسیایی به سمت بازارهای با کمبود مواجه شده این فلز در اروپا و ایالات متحده آمریکا است.

مشکلات واحد ذوب سرب و روی

مشکلات واحدهای ذوب فلز روی بیشتر در قاره اروپا متمرکز است؛ جایی که قیمت‌های بالای برق موجب توقف کامل فعالیت سه واحد ذوب و کاهش فرایند تولید در دیگر واحدهای ذوب در این قاره شد.

شرکت «Glencore» فعالیت هر دو واحد ذوب خود در کشورهای آلمان و ایتالیا را به منظور آغاز فرایند مراقبت و نگهداری به طور موقت متوقف کرد.

شرکت «Nyrstar» متعلق به شرکت «Trafigura»، فعالیت واحد ذوب خود در شهر «Auby» فرانسه را متوقف کرد و فعالیت واحد ذوب خود در هلند را کاهش داد. مشکلات تامین سرب در ادامه تعطیلی واحد ذوب استولبرگ در آلمان به وجود آمد و پس از وقوع سیل در سال ۲۰۲۱، فرایند تعمیر این واحد ذوب آغاز شده است اما همچنان در انتظار تایید سازمان‌های نظارتی به منظور از سرگیری فعالیت این واحد ذوب برای فروش سرب شرکت «Nyrstar» است.

با این حال، در تولید سرب تصفیه‌شده در کانادا و استرالیا به دلیل تعمیر و نگهداری واحد ذوب و در قزاقستان نیز به دلیل مشکلات لجستیکی اختلال به وجود آمد.

تولید فلز روی در مکزیک و کانادا تحت تاثیر قرار گرفت؛ جایی که واحد ذوب «Valleyfield» که در سال ۱۹۶۳ راه‌اندازی شد، در حال عملیات بازسازی است. واحدهای ذوب مرتبط با هر دو فلز سرب و روی نیز شاهد متوقف شدن دائمی ظرفیت تولید بودند.

واحد ذوب روی «Flin Flon» در کانادا آخرین محموله روی خود را در سال ۲۰۲۲ پس از بیش از ۲۵ سال فعالیت تولید کرد. هرچند که از قبل برنامه‌ریزی‌ها برای توقف فعالیت این واحد ذوب انجام شده بود و تصمیمی یک‌باره نبود اما از سوی دیگر، توقف فعالیت واحد سرب ثانویه «Florence» در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا در سال ۲۰۲۱، ضربه‌ای غیرمنتظره به زنجیره تامین ایالات متحده آمریکا وارد کرد.

کاهش موجودی انبار سرب و روی بورس فلزات لندن

تاثیر تمام مشکلات واحدهای ذوب را می‌توان در کاهش موجودی انبار بورس فلزات لندن «LME» از فلزات سرب و روی مشاهده کرد.

موجودی سرب بورس فلزات لندن ۲۰ هزار و ۲۰۰ تن و موجودی روی آن کمتر از ۱۶ هزار ۳۷۵ تن است. با این حال اگر فلزات در انتظار بارگیری به منظور عرضه در بازار فیزیکی از این مقدار کاسته شود، مقدار آن حدود هشت هزار و ۲۷۵ تن خواهد بود. این ارقام به اندازه میزان مصرف چندین ساعت مصرف جهانی سرب و روی است.

در عین حال اختلاف قیمتی این فلزات در بورس فلزات لندن به تدریج در حال کاهش است و این یعنی اینکه حجم فلزات بیشتری در بازار سیاه و انبارهای ثبت نشده وجود دارد اما اینکه این حجم از فلزات مذکور همگی تحویل متقاضیان آن خواهد شد یا خیر، سوال بحث‌برانگیزی است که با توجه به افزایش پریمیوم در بازار فیزیکی باید آن را در نظر گرفت.

طبق گفته موسسه «Fastmarkets»، خریداران روی در اروپا همچنان بیش از ۵۰۰ دلار در هر تن که بیش از قیمت نقدی بورس فلزات لندن است، برای این فلز پرداخت می‌کنند. پریمیوم سرب تصفیه‌شده در ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا بیش از ۴۰۰ دلار در هر تن ارزیابی می‌شود که بیش از قیمت نقدی بورس فلزات لندن است.

در حالی که در بازارهای غربی نشانه‌هایی از کمبود مداوم فلز در بازار فیزیکی مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد این فلزات در چین به وفور یافت می‌شوند. موجودی انبارهای بورس آتی شانگهای دارای ۹۰ هزار و ۹۸۳ تن فلز روی ثبت شده و ۴۴ هزار و ۶۸۱ تن سرب ثبت شده است.

عدم تعادل در موجودی انبارهای کشورهای شرقی و غربی، پتانسیل افزایش صادرات سرب و روی چین را در ماه‌های آینده نشان می‌دهد.

بازیابی ظرفیت تولید واحدهای ذوب

میزان نیاز کشورهای غربی به فلزات سرب و روی، بستگی به زمان بازیابی ظرفیت تولید واحدهای ذوب به ویژه در اروپا دارد.

وضعیت واحد ذوب سرب استولبرگ، وابسته به سازمان‌های نظارتی در آلمان است. همچنین بخش ذوب روی در اروپا وابسته به وضعیت انرژی برق است که انتظار می‌رود با روند نزولی میزان مصرف آن پس از فصل پیک در زمستان، وضعیت کمبود انرژی برق در واحدهای ذوب اروپا بهبود یابد.

به گفته بانک «Citi»، انتظار می‌رود نرخ بهره‌برداری واحد ذوب اروپا از ۷۱ درصد ظرفیت تولید به ۸۷ درصد در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بازیابی شود که به دنبال آن، حاشیه‌ سود واحدهای ذوب روی افزایش می‌یابد.

این بانک پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۳ به دلیل بازیابی ظرفیت تولید اروپا و افزایش تولید فلز روی و سرب پالایش شده در چین، ۷۰ هزار تن مازاد عرضه در سال جاری میللادی ایجاد شود؛ چراکه واحد‌های ذوب از افزایش تعرفه ذوب منفعت خواهند برد.

از سوی دیگر در تنگنا قرار گرفتن واحدهای ذوب روی و افزایش موجودی کنسانتره استخراج شده و در انتظار تبدیل به فلز، هزینه تعرفه روی تصفیه‌شده را به حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ دلار در مقایسه با تعرفه تصفیه ۲۳۰ دلاری در هر تن در سال ۲۰۲۲ افزایش داد.

انتظار می‌رود پس از پشت سرگذاشتن یک سال اختلال در واحدهای ذوب و کاهش تولید سرب و روی تصفیه‌شده، روند عرضه در سال ۲۰۲۳ بهبود یابد.

تحلیلگرانی که در جدیدترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز در مورد فلزات اساسی مشارکت داشتند، انتظار دارند که در سال ۲۰۲۳ وضعیت بازار سرب و در سال ۲۰۲۴ وضعیت بازار روی به حالت مازاد برسد.

با این حال، زمان‌بندی و توزیع این وضعیت مازاد بستگی به این دارد که واحد‌های ذوب کدام منطقه می‌توانند سریع‌ترین واکنش را به وضعیت اقتصاد بهبود یافته نشان دهند.

اگر چین ابتدا به این وضعیت برسد، عدم تعادل عرضه و تقاضا در کشورهای شرقی و غربی در سال ۲۰۲۲ در هر دو بازار سرب و روی ممکن است ادامه یابد. به همین دلیل روند معاملاتی جدید در چین نیز ممکن است به همین ترتیب تغییر کند و ادامه یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14488

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.