• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان:

روزمرگی، بلای جان تولید شده است

  • کد خبر : 13490
  • 07 اسفند 1401 - 15:43
روزمرگی، بلای جان تولید شده است
مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان، تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی گفت: در کشوری مانند ایران که مصرف سالانه لوله و پروفیل فولادی، در حدود دو میلیون تن است و صرفا امکان صادرات حدود یک میلیون تن از این محصول وجود دارد، شاهد ایجاد 30 میلیون تن ظرفیت بالقوه هستیم که متاسفانه این ظرفیت به بالفعل تبدیل نشده و منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک‌مقیاس تولیدی شده است.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان، تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی گفت: در کشوری مانند ایران که مصرف سالانه لوله و پروفیل فولادی، در حدود دو میلیون تن است و صرفا امکان صادرات حدود یک میلیون تن از این محصول وجود دارد، شاهد ایجاد ۳۰ میلیون تن ظرفیت بالقوه هستیم که متاسفانه این ظرفیت به بالفعل تبدیل نشده و منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک‌مقیاس تولیدی شده است.

قاسمعلی جباری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص مشکلات تولید پروفیل فولادی در سال جاری، بیان کرد: مهم‌ترین چالشی که طی ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، نبود سیاست پایدار در نحوه عرضه ورق فولادی است. متاسفانه هیچ قانون و بخشنامه‌ای برای ثبات قیمت ورق فولادی طی یک بازه زمانی کوتاه‌مدت وجود ندارد و نابسامانی موجود، شرایط را هم برای مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان این محصول بیش از پیش دشوار ساخته است. واقعیت امر اینکه ما به نوعی روزمرگی و سردرگمی در تولید دچار شده‌ا‌یم و روز به روز میزان سرمایه‌های جاری شرکت کاهش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت ورق فولادی در بورس

وی در ارتباط با نوسان قیمت ورق فولادی، عنوان کرد: قیمت پایه اعلام شده ورق فولادی در بورس در آذر ماه امسال، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود و این رقم در دی ماه به حدود ۲۷ هزار تومان رسید. در حالی که طی روزهای اخیر با کمبود ورق در سطح بازار مواجه هستیم، قیمت این محصول به حدود ۳۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار آزاد افزایش یافته است. عرضه ورق فولادی در بورس درحالی صورت می‌پذیرد که نباید در هر عرضه، بیش از ۵ درصد افزایش قیمت داشته باشیم. مشخص نیست که بر چه اساسی معامله ورق در این تالار صنعتی با ۴۳٫۳ درصد افزایش قیمت انجام می‌شود و متاسفانه هیچ سازمان و مقام مسئولی نیز پاسخگوی این مسئله نیست. تصمیمات اتخاذشده در بورس کالای ایران، به شدت بازار لوله و پروفیل فولادی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و گرانی و افزایش قیمت بی‌رویه در این بخش نیز نشات گرفته از همین تصمیمات است.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان ادامه داد: در حال حاضر عرضه ورق فولادی در بورس از تقاضا کمتر است و به همین دلیل مصرف‌کننده چاره‌ای جز خرید این محصول با قیمت بورس ندارد. جای خالی مدیریت عرضه در چنین شرایطی به شدت احساس می‌شود و این اتفاق در صنعت خودروی کشور نیز به وقوع پیوسته است. در حالی که شاهد عرضه چند هزار خودرو و تقاضای چند میلیونی برای آن از طریق قرعه‌کشی هستیم، قیمت خودرو به ویژه در بازار آزاد به شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی، عرضه خودرو از طریق بورس هم موثر نخواهد بود و قیمت‌ها همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

تولید مجموعه در سال جاری نصف شده است

جباری با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد تولید خود را در سال جاری از دست داده‌ایم، تصریح کرد: نوسان قیمت مواد اولیه باعث شده است نتوانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید خود داشته باشیم. زمانی که موفق به فروش محصولات تولیدی می‌شویم، باید چند برابر آن، هزینه تامین مواد اولیه کنیم و مشخص است در چنین شرایطی میزان تولید و سرمایه شرکت کاهش خواهد یافت. این معضل نه تنها گریبان مجموعه ما بلکه تمامی صنایع پایین‌دستی فولاد را گرفته است و بدون شک در سال آینده بیش از این هم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حداکثر ورق فولادی معامله شده طی یک ماه در بورس در سال جاری به میزان ۳۳۰ هزار تن بوده است، تاکید کرد: در حدود ۳۰ میلیون تن مجوز تولید برای صنعت لوله و پروفیل صادر شده است. با فرض اینکه تا پایان سال جاری حدود سه میلیون تن ورق در بورس معامله شود، می‌توان تصور کرد که با چه حجم کثیری از کمبود مواد اولیه مواجه خواهیم شد. متاسفانه کارشناسی لازم جهت صدور مجوز برای واحدهای تولیدی لوله و پروفیل صورت نپذیرفته است و به دنبال آن، شاهد تعطیلی روزافزون بسیاری از واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی در کشور هستیم.

صادرات، هر روز کمرنگ‌تر از دیروز

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در ادامه به رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات اشاره کرد و گفت: در حالی ورق گالوانیزه با نرخ دلار حدود ۵۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و ورق گرم با نرخ دلار ۴۱ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازارهای صادراتی فروخته می‌شود که صادرکنندگان ملزم به رفع تعهد ارزی بر پایه نرخ ارز نیمایی معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم هستند. به دنبال این مسئله و بر اساس اعلام گمرک کشور، صادرات محصولات فولادی در دی ماه امسال، ۶۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است. در حالی که صادرکنندگان موظف به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما شده‌اند، شاهد افت صادرات بسیاری از واحدهای تولیدی طی چند هفته اخیر هستیم. این مسئله در نهایت منجر به رونق صادرات غیرقانونی و قاچاق کالا در مرزهای کشور خواهد شد.

جباری در ادامه به رونق تولید و صادرات پروفیل فولادی در کشورهای همسایه به ویژه ترکیه اشاره کرد و گفت: دولت ترکیه نگاه ویژه‌ای به مقوله صادرات دارد و مشوق‌های مختلف صادراتی برای صادرکنندگان این کشور در نظر گرفته است. تولیدکنندگان پروفیل فولادی در ترکیه، ورق مورد نیاز خود را با قیمت ارزان‌ از روسیه، تامین و پروفیل فولادی را با قیمت مناسب به سایر کشورها به ویژه قاره اروپا صادر می‌کنند. ضمن اینکه تسهیلات بانکی بدون بهره در اختیار تولیدکنندگان این کشور قرار می‌گیرد؛ در حالی که اگر ما پس از بروکراسی‌های اداری فراوان موفق به دریافت تسهیلات بانکی شویم، باید این تسهیلات را با سود ۲۴ درصد بازپرداخت کنیم. از سوی دیگر، دولت ترکیه از روابط بانکی و بین‌المللی قدرتمندی برخوردار است و مسیر صادرات را برای صادرکنندگان خود هموار می‌سازد؛ در حالی که ما نه تنها به دنبال اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی، نمی‌توانیم با سایر کشورها روابط تجاری برقرار کنیم بلکه مسیر صادرات را هم برای واحدهای تولیدی ناهموار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ارزش پول ملی روز به روز در حال کاهش است و تورم، شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است، خاطرنشان کرد: در حالی قدرت خرید کارفرمایان و کارگران به شدت کاهش یافته است که متاسفانه مسئولان امر، توجهی به کاهش ارزش پول ملی کشور نمی‌کنند. قیمت حامل‌های انرژی به ویژه برق و گاز با رشد چشمگیری همراه شده و با افزایش هزینه‌های تولید، توانایی مالی تولیدکنندگان نیز کاهش یافته است. از سوی دیگر، بازار مصرف نیز به شدت با افت همراه شده است و به جرات می‌توان گفت فقط ۵ درصد مصرف‌کنندگان، از توانایی مالی برای خرید محصول برخوردارند.

ظرفیت بالقوه صنعت لوله و پروفیل فولادی بالفعل نشده است

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در ارتباط با حمایت دولت از تولید، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان سازمان‌های مرتبط، تولید و تولیدکنندگان را به حال خود رها کرده‌اند و به دنبال واکاوی دلیل اصلی کاهش تولید طی ماه‌های اخیر نیستند. رانت ایجاد شده در بازار توسط گروهی خاص، بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس را به مرز نابودی کشانده و بخش تولید، فدای بخش خدمات شده است. مسئولان ذی‌ربط تنها به دنبال اعلام آمار و ارقام هستند و هیچ‌گاه علت تعطیلی حجم کثیری از واحدهای تولیدی را تحلیل و بررسی نمی‌کنند. در کشوری مانند ایران که مصرف لوله و پروفیل فولادی آن حدود دو میلیون تن در سال است و فقط امکان صادرات حدود یک میلیون تن از این محصول وجود دارد، شاهد ایجاد ۳۰ میلیون تن ظرفیت بالقوه هستیم که متاسفانه این ظرفیت به بالفعل تبدیل نشده و تولید واحدهای نیمه‌فعال نیز به شدت افت پیدا کرده است.

جباری در پایان خاطرنشان کرد: رقابت کشنده ایجاد شده در بورس کالای ایران، منجر به کاهش تولید و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی لوله و پروفیل فولادی شده است و جای خالی مسئولان و مدیران دلسوز در بخش تولید به شدت احساس می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13490

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.