• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

روند روبه‌رشد ارزش تجارت سیم و کابل جهان از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱

  • کد خبر : 12411
  • 23 بهمن 1401 - 6:54
روند روبه‌رشد ارزش تجارت سیم و کابل جهان از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱
به‌ طور کلی روند تجارت سیم و کابل از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صعودی بوده است. ارزش تجارت در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۰۵ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۰.۲ درصد رشد داشت.

به‌ طور کلی روند تجارت سیم و کابل از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صعودی بوده است. ارزش تجارت در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۰۵ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۰.۲ درصد رشد داشت. یکی از دلایل رشد در سال ۲۰۲۱، واکسیناسیون جهانی در مقابل کرونا بود که باعث بازیابی اقتصاد شد. بیشترین سهم ارزش تجارت در بین انواع مختلف کابل‌ها به کابل‌های برقی اختصاص دارد. سهم کابل برقی در تجارت کابل‌ها حدود ۸۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ بود. سهم تجارت کابل مخابراتی نیز در این سال حدود ۱۵.۱ درصد بود. بزرگ‌ترین صادرکننده سیم و کابل دنیا در سال ۲۰۲۱، کشور چین بود که در این سال حدود ۲۴.۸ درصد از تجارت جهان را به خود اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، سیم و کابل به‌ طور کلی در صنایع بسیار متنوعی مورد مصرف قرار می‌گیرد که در این میان، صنعت زیرساخت از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها برشمرده می‌شود. هر چند که صنعت زیرساخت بیشترین سهم مصرف را در سیم و کابل در اختیار دارد. سیم و کابل‌های آلومینیومی امروزه یکی از رقبای اصلی سیم و کابل‌های مسی شناخته می‌شود. این امر به ویژه در سال‌های اخیر با رشد بیشتر قیمت مس در مقابل آلومینیوم شدت شدیدتری گرفته است؛ به‌ طوری که امروزه در تمامی نقاط جهان، تنها بخش اندکی از خطوط انتقال و توزیع در اختیار سیم و کابل‌های مسی باقی‌مانده است. سیم و کابل‌های آلومینیومی دارای نسبت وزن به هدایت الکتریکی کمتری نیز هستند. این امر سبب شده است تا در مواردی که وزن اهمیت بالایی می‌یابد، سیم و کابل‌های آلومینیومی به اولین گزینه تبدیل شوند. در مقابل، در مواردی که حجم سیم و کابل اهمیت یابد، سیم و کابل‌های مسی ارجح خواهند بود که امکان هدایت الکتریکی بالاتری را در واحد حجم فراهم می‌آورند. با وجود چنین مزیت‌هایی، به طور معمول طول عمر سیم و کابل‌های آلومینیومی از انواع مسی آن کمتر است و همچنین تحمل دمای کمتری نسبت به انواع مسی دارند. بدین ترتیب، در مواردی که طول عمر بالایی از کاربرد سیم و کابل مورد انتظار باشد، ترجیح به استفاده از سیم و کابل‌های مسی معطوف می‌شود.

روند روبه‌رشد تجارت سیم و کابل

نمودار ۱، تجارت سیم و کابل دنیا را به تفکیک انواع کابل از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. به‌ طور کلی روند تجارت سیم و کابل در دوره مورد بررسی صعودی بوده است. نرخ رشد مرکب سالانه تجارت این محصول در دوره ۱۰ ساله حدود ۳.۸ درصد بود. در سال ۲۰۲۰، تجارت این محصول حدود ۴.۷ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافت. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ به‌ دلیل پاندمی ویروس کرونا، تولید این محصول و بالطبع تجارت آن کاهش یافت. ارزش تجارت سیم و کابل در سال ۲۰۲۰، حدود ۸۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود و در سال ۲۰۲۱ با رشد ۳۱ درصدی به حدود ۱۱۲ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۱ با بازیابی اقتصادی دنیا پس از واکسیناسیون جهانی برای کنترل پاندمی کرونا، صنایع با رشد همراه شد.

ارزش تجارت سیم لاکی در سال ۲۰۲۱، حدود هشت میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳۹.۸ درصد رشد داشت. نرخ رشد مرکب سالانه این نوع کابل از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۰.۲ درصد بود. ارزش تجارت هادی‌های برقی در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که ارزش تجارت این محصول حدود یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار بود، حدود ۶ درصد رشد داشت. روند ارزش تجارت این محصول از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ نزولی بوده است. ارزش تجارت کابل مخابراتی در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود و با رشد ۲۶.۷ درصدی در سال ۲۰۲۱، به حدود ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. روند ارزش تجارت کابل مخابراتی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صعودی بوده است و نرخ رشد مرکب سالانه آن حدود ۳.۷ درصد بود. ارزش تجارت کابل برقی در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود و با رشد ۳۱.۶ درصدی در سال ۲۰۲۱، به حدود ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. روند تجارت این محصول در دوره مورد بررسی صعودی بوده و نرخ رشد مرکب سالانه آن حدود ۴.۳ درصد است.

سهم ارزش تجارت کابل برقی در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷.۲ درصد بود که این سهم در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۰.۴ واحد درصد رشد داشت. سهم کابل مخابراتی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴.۲ درصد بود که در مقایسه با سال گذشته، حدود ۰.۵ واحد درصد افت داشت. سهم سیم لاکی نیز در ارزش تجارت سیم و کابل به‌ ترتیب حدود ۷.۲ درصد بود و در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۰.۵ واحد درصد رشد داشت. سهم هادی‌های برقی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۷ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ درصد کاهش یافت.

کابل برقی، بیشترین سهم در بین کابل‌ها

نمودار ۲، ارزش تجارت سیم و کابل به تفکیک کشورهای برتر صادرکننده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به طور متوسط ارزش صادرات سیم و کابل چین، حدود ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که این ارزش چین را تبدیل به بزرگ‌ترین صادرگننده سیم و کابل در دنیا کرد. چین درسال ۲۰۲۱، حدود ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سیم و کابل صادر کرد که این ارزش در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۹.۵ درصد رشد داشت. سهم چین در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۴.۳ درصد بود که این سهم در دوره ۱۰ ساله روند صعودی داشته است. پس‌ از چین، آمریکا با صادرات هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۱ در جایگاه دوم قرار گرفت. سهم آمریکا در تجارت این محصول در سال ۲۰۲۱، حدود ۷.۳ درصد بود که روند سهم تجارت آمریکا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نزولی بوده است. ارزش تجارت سیم و کابل آلمان در سال ۲۰۲۱، حدود هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم ۷.۲ درصدی در تجارت جهانی داشت. سهم کشورهای مکزیک و هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۱ به‌ ترتیب حدود ۵.۳ و ۳.۲ درصد بود.

از آنجایی که پیش‌بینی شده است، اگر صنایع مصرف‌کننده سیم و کابل به‌ ویژه بخش زیرساخت در آینده با رشد همراه باشند، انتظار می‌رود که میزان تجارت سیم و کابل در دنیا روند افزایشی داشته باشد.

 انتهای پیام//
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12411

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.