• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

روند صعودی قیمت شمش آلومینیوم در بورس‌های لندن و آتی شانگهای

  • کد خبر : 18442
  • 20 اردیبهشت 1402 - 8:03
روند صعودی قیمت شمش آلومینیوم در بورس‌های لندن و آتی شانگهای
متوسط قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱، حدود ۲،۴۸۰ دلار بر تن بود و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲،۷۰۳ دلار بر تن رسید. در سال ۲۰۲۲، متوسط قیمت در مقایسه با سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشت.

متوسط قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱، حدود ۲،۴۸۰ دلار بر تن بود و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲،۷۰۳ دلار بر تن رسید. در سال ۲۰۲۲، متوسط قیمت در مقایسه با سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشت. یکی از دلایل رشد قیمت، جنگ اوکراین بود که باعث مشکلاتی در عرضه گاز به اروپا شد. با کاهش تولید آلومینیوم در اروپا، نگرانی‌ها برای کمبود آلومینیوم، باعث افزایش چشمگیر قیمت شمش آلومینیوم در دنیا شد. قیمت شمش آلومینیوم در بورس آتی شانگهای در سال ۲۰۲۱، حدود ۲،۹۳۷ دلار بر تن بود که با رشد ۱.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲، به حدود ۲،۹۷۱ دلار بر تن رسید. در سال ۲۰۲۱ پس از بهبود کرونا، موجودی انبار در بورس شانگهای به دلیل افزایش تقاضا نزولی شد. افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۱، باعث رشد قیمت آلومینیوم در بورس شانگهای در مقایسه با سال ۲۰۲۰ شد؛ به‌ طوری که حدود ۴۴.۳ درصد رشد داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، آلومینیوم دومین فلز پرمصرف جهان پس از فولاد به شمار می‌آید و حجم تولید آن بیشتر از سایر فلزات غیرآهنی است. آلومینیوم استحکام بالا، بادوام، انعطاف‌پذیر، سبک‌ وزن، مقاوم در برابر خوردگی، قابل بازیافت و رسانای خوب الکتریسیته و گرما است. این فلز به دلیل ویژگی‌های مثبت متعددی که از آن‌ها برخوردار است، مصارف نهایی بسیاری از جمله در صنایع حمل‌ونقل، ساخت‌وساز و صنایع بسته‌بندی دارد.

بورس فلزات لندن (LME)، یکی از قدیمی‌ترین بورس‌های کالا در دنیا است که فلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی)، فلزات کبالت و مولیبدن، بیلت (شمش) فولاد در آن معامله می‌شوند. در این بورس علاوه بر کالاهای مذکور، شاخص قیمت بورس فلزات لندن (LMEX) نیز که شاخصی از قیمت ۶ فلز اصلی (آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی) بوده، قابل معامله است. روند موجودی انبار در بورس کالا لندن و بورس آتی شانگهای طی سه سال اخیر مشابه بود. به‌ طور کلی میزان موجودی انبار در بورس لندن بیشتر از بورس آتی شانگهای بود.

روند صعودی قیمت شمش آلومینیوم

نمودار ۱ قیمت و موجودی انبار شمش آلومینیوم را در بورس کالای لندن (LME) از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. به‌ طور کلی روند قیمت شمش آلومینیوم از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ صعودی بود. نرخ رشد مرکب سالانه قیمت شمش آلومینیوم در دوره مورد بررسی حدود ۶.۴ درصد بود. متوسط قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱، حدود ۲،۴۸۰ دلار بر تن بود و در سال ۲۰۲۲ با رشد ۹ درصدی، به حدود ۲،۷۰۳ دلار بر تن رسید. یکی از دلایل رشد متوسط قیمت شمش آلومینیوم در سال ۲۰۲۲، جنگ اوکراین بود. عرضه گاز از روسیه به اروپا با جنگ اوکراین دچار مشکلاتی شد که نتیجه آن کاهش تولید شمش آلومینیوم در اروپا بود. پس از واکسیناسیون جهانی برای کنترل پاندمی کرونا در دنیا، تقاضا برای شمش آلومینیوم بار دیگر روند صعودی پیدا کرد. بر اساس بررسی‌های آتورپات، با افزایش تقاضا و کاهش تولید، قیمت شمش آلومینیوم افزایش پیدا کرد. کاهش موجودی شمش آلومینیوم به همراه افزایش تقاضا، باعث صعودی شدن قیمت آلومینیوم از سال ۲۰۲۰ شده است.

تغییرات موجودی انبار در بورس کالای لندن از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ روند نزولی داشت. نرخ رشد مرکب سالانه تغییرات موجودی انبار شمش آلومینیوم در دوره مورد بررسی، حدود منفی ۱۷.۸ درصد بود. متوسط تغییرات موجودی انبار در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود. در سال ۲۰۲۲، متوسط تغییرات موجودی انبار حدود ۵۲۹ هزار تن در بورس لندن ثبت شد که در مقایسه با سال گذشته، حدود ۶۲.۱ درصد افت داشت.

حدود ۶۰ درصد آلومینیوم دنیا در چین تولید می‌شود. تولید سالانه آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۴.۵ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشت. با راه‌اندازی ظرفیت جدید و کاهش محدودیت‌های عرضه برق در چین، تولید آلومینیوم به رکورد ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید. چین گام‌های مهمی برای تقویت اقتصاد خود و پایان دادن به شیوه سختگیرانه که در پاندمی ویروس کرونا به کار گرفته بود را برداشت و این امر چشم‌انداز تقاضای فلزات را بهبود بخشید و در نهایت برخی از نگرانی‌های رکود جهانی را کاهش داد. کاهش تولید در کارخانه‌های ذوب اصلی اروپایی، از جمله کارخانه ذوب آلکوا در سان سیپریان و کارخانه هیدرو در اسلواکی، با افزایش تولید در چین تا حدودی جبران شد.

رشد موجودی انبار «SHFE» در سال ۲۰۱۸

نمودار ۲، قیمت و تغییرات موجودی انبار شمش آلومینیوم در بورس آتی شانگهای (SHFE) از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. قیمت آلومینیوم در «SHFE» طی سال ۲۰۲۱، حدود ۲،۹۳۷ دلار بر تن بود و در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱.۲ درصدی، به حدود ۲،۹۷۱ دلار بر تن رسید. متوسط تغییرات موجودی انبار شمش آلومینیوم در «SHFE» از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، حدود ۳۷۴ هزار تن بود. روند موجودی انبار شمش آلومینیوم در «SHFE» از سال ۲۰۱۸ نزولی شد. میزان موجودی انبار در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹۸ هزار تن بود که با افت ۲۳.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲، به حدود ۲۲۹ هزار تن رسید.

چین علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش آلومینیوم در دنیا است، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز نیز به شمار می‌رود. پس از واکسیناسیون برای مقابله با پاندمی کرونا، بار دیگر تقاضا برای این فلز افزایش یافت. در سال ۲۰۲۱ با بهبود اوضاع کرونا، تقاضای صنایع پایین‌دستی هم بهتر شد و این عامل به رشد قیمت کمک کرد. در نهایت با افزایش تقاضا و قیمت شمش آلومینیوم، موجودی انبار کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲ با احداث ظرفیت جدید تولید آلومینیوم، میزان عرضه افزایش یافت و این امر از رشد قیمت حاصل از افزایش تقاضا جلوگیری کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18442

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید
05اردیبهشت
کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم برزیل
با هدف افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت؛

کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم برزیل

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.