• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی:

رونق بازار در گرو ثبات اقتصادی است

  • کد خبر : 11007
  • 05 بهمن 1401 - 7:56
رونق بازار در گرو ثبات اقتصادی است
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی، تولید‌کننده ورق مسی گفت: نوسانات قیمت، صنعتگران را با چالش‌های جدی مواجه کرده است و در شرایط فعلی هیچ افق روشنی برای آینده واحدهای تولیدی خود متصور نبوده و همچنان در انتظار شرایط باثبات اقتصادی هستند تا بتوانند تولید خود را تداوم ببخشند.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی، تولید‌کننده ورق مسی گفت: نوسانات قیمت، صنعتگران را با چالش‌های جدی مواجه کرده است و در شرایط فعلی هیچ افق روشنی برای آینده واحدهای تولیدی خود متصور نبوده و همچنان در انتظار شرایط باثبات اقتصادی هستند تا بتوانند تولید خود را تداوم ببخشند. علاوه‌براین، عدم تامین کافی مواد اولیه که یکی از دلایل آن نوسانات شدید قیمت است، باعث شده واحدهای تولیدی با رکود مواجه باشند.

سعید شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت ذوب و نورد شعبانی واقع در استان یزد، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و زمینه فعالیت آن، تولید ورق مسی است.

ظرفيت اسمی توليد شرکت ذوب و نورد شعبانی طبق پروانه بهره‌برداری بيش از ۲۰۰ تن ورق مسی در سال است اما در حال حاضر تنها با ۲۰ درصد ظرفیت قادر به توليد بوده و در صورت بازگشت ثبات به بازار، توانایی تولید بیشتر از این ظرفیت را خواهد داشت؛ این کاهش تولید به عوامل مختلفی نظیر رکود تورمی و شرایط اقتصادی حاکم بر بازار و نیز کمبود مواد اولیه مرتبط است. مشتریان ما عمدتا صنایع ظروف‌ مسی هستند اما به طور کلی ورق مسی در خودرو، اجزای الکتریکی، سیستم‌های تهویه، نمای ساختمان‌ها به صورت روکش دیوارها و… کاربرد دارند.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی در ادامه عنوان کرد: برای تولید ورق‌های مسی از فرایند نورد استفاده می‌کنیم. ضایعات مسی پس از ذوب به شکل شمش تخت ریخته‌گری می‌شود که این شمش با استفاده از دستگاه نورد به ورق مسی تبدیل می‌شود. تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده ما شامل کوره ذوب القایی، دستگاه نورد، قیچی و… است. همیشه سعی داشته‌ایم که از ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت داخل در فرایند تولید محصولات خود بهره ببریم، از این رو دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در مجموعه ما، تماما ساخت ایران است و حتی توانستیم برخی از ماشین‌آلات خود را در داخل مجموعه بسازیم.

با چالش تامین مواد اولیه مواجهیم

وی در خصوص چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان ورق مسی اظهار کرد: وضعیت کنونی اقتصادی کشور چنگی به دل نمی‌زند و تولیدکنندگان با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود نقدینگی، رکود بازار، رکود تورمی، کمبود سرمایه در گردش، بی‌ثباتی نرخ ارز، ناکارآمدی قوانین و مقررات، عدم حمایت از جانب دولت، کمبود نیروی انسانی و… مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی در همین راستا ادامه داد: تنها از ضایعات مسی برای تولید ورق استفاده می‌کنیم؛ این مواد را از کارخانجات صنایع مصرف‌کننده محصولات مسی و یا از بازار آزاد تهیه می‌کنیم اما نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی مس و همچنین کمبود ضایعات در بازار، سبب شده با کاهش تامین مواد اولیه مواجه شویم. بنابراین از یک سو با شرایط ناپایدار موجود و التهاب در بازار نمی‌توان انتظار افزایش تولید را داشت و از سویی دیگر با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده محصول نیز افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان با کاهش مشتری رو‌به‌رو می‌شوند؛ در نتیجه نوسانات بازار همیشه به ضرر تولید‌کننده است.

شعبانی با اشاره به اینکه یکی از عناصر تاثیرگذار هر صنعتی، منابع انسانی آن است، تصریح کرد: مجموعه ما علی‌رغم شرایط دشورای که با آن دست و پنجه نرم می‌کند همواره سعی داشته نیروی انسانی خود را حفظ کند و در حال حاضر از لحاظ تامین نیروی انسانی با مشکلی مواجه نیستیم اما با تمام تلاشی که برای حفظ نیروی انسانی خود داریم به دلیل کاهش تولید و فعالیت تجاری که ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی است تعداد نیروی کار فعال ما از ۷۰ نفر به ۳۰ نفر کاهش یافته است و با ادامه شرایط آشفته فعلی، تعداد نیروی انسانی فعال ما از این هم کمتر خواهد شد.

این تولیدکننده افزایش قیمت تعرفه‌ حامل‌های انرژی را از دیگر مشکلات صنایع مختلف عنوان کرد و بیان داشت: در سال‌های اخیر هزینه حامل‌های انرژی چندین برابر افزایش داشته است که تولیدکنندگان توان پرداخت آن را ندارند.

افزایش تولید نیازمند حمایت دولت

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی با بیان اینکه وقتی قیمت مواد اولیه مدام در نوسان است، تولیدکننده و مصرف‌کننده در بازار بلاتکلیف می‌مانند و عملا کار تولید قفل می‌شود، گفت: نوسانات قیمت مواد اولیه به خصوص در ماه‌های اخیر موجب شده است تولیدکنندگان نتوانند حتی وضعیت خود را تا پایان سال پیش‌بینی کنند و به طور کلی قدرت برنامه‌ریزی را از دست داده‌اند؛ این مسئله موجب ایجاد عدم اطمینان در تعیین قیمت فروش محصولات نیز می‌شود. این شرایط سبب شده برخی از واحد‌های تولیدی به ناچار ورشکستگی را بپذیرند و تولید خود را متوقف کنند. همین امر انگیزه تولید از بین برده و سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند تا به‌ جای فعالیت در عرصه تولید، برای حفظ ارزش پول خود به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز روی آورند؛ به طور مثال در استان یزد ۱۳ تولیدکننده ورق مسی وجود داشت که هم‌اکنون به سه واحد تولیدی تقلیل یافته و دلیل آن هم همین کمبود و نبود مواد اولیه و نوسانات قیمت آن است.

شعبانی به بی‌توجهی دولت به حمایت از تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: متاسفانه دولت نیز از تولیدکنندگان هیچ حمایتی نمی‌کند، در صورتی که پشتیبانی دولت از فعالان صنایع سبب حذف واسطه‌ها و در نتیجه کاهش قیمت محصول نهایی می‌شود که این اتفاق به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

وی همچنین اذعان کرد: به دلیل اینکه هنوز میزان تولیدات ما در حدی نیست که بتوانیم مازاد آن را صادر کنیم بالطبع صادرات هم نداریم و فقط توانایی برآورده کردن نیازهای داخلی را داریم.

در پایان مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی در خصوص چشم‌انداز تولید ورق مسی، یادآور شد: شرایط فعلی کشور هر روز نگران‌کننده‌تر از قبل می‌شود و تولیدکننده ناچار است، تولید خود را کاهش داده تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد وگرنه باید ورشکستگی را بپذیرد. در واقع آینده این حرفه بسته به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است، اگر چرخ اقتصاد کشور خوب بچرخد مسلما شاهد رونق در تولید خواهیم بود اما اگر همچنان رکود در اقتصاد کشور به همین شکل ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم انتظار پیشرفت را در صنایع داشته باشیم. در کل بهترین وضعیت برای ما تولیدکنندگان، ثبات قیمت مواد اولیه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11007

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.