• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی:

رونق تولید در گروی حذف مالیات بر ارزش افزوده است

  • کد خبر : 1099
  • 27 آبان 1398 - 15:24
رونق تولید در گروی حذف مالیات بر ارزش افزوده است
مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی گفت: مالیات بر ارزش افزوده، بلای جان تولیدکنندگان شده است و بسیاری از فعالان بازار به دلیل قوانین سازمان مالیات، حاضر به بازگشت به عرصه تولید نیستند. حذف مالیات بر ارزش افزوده در این شرایط می‌تواند ضمن ایجاد رونق در تولید، باعث بازگشت بسیاری از کارخانه‌ها به فعالیت‌های تولیدی شود.

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی گفت: مالیات بر ارزش افزوده، بلای جان تولیدکنندگان شده است و بسیاری از فعالان بازار به دلیل قوانین سازمان مالیات، حاضر به بازگشت به عرصه تولید نیستند. حذف مالیات بر ارزش افزوده در این شرایط می‌تواند ضمن ایجاد رونق در تولید، باعث بازگشت بسیاری از کارخانه‌ها به فعالیت‌های تولیدی شود.

سید تقی شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، اظهار داشت: این شرکت تنها ورق گرم یا سیاه را تولید می‌کند. تفاوت تولیدات شرکت نورد و قطعات فولادی با شرکت مبارکه این است که مبارکه تولیدات خود را به صورت رول و شرکت نورد و تولید قطعات فولادی به صورت شیت به مشتریان ارائه می‌دهند. ظرفیت تولید شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در حال حاضر ۱۴۰ هزار تن نورد است و در هفت ماه ابتدای سال نیز توانستیم با بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت خود، ۵۸ هزار تن اسلب و ۷۶ هزار تن انواع ورق‌های گرم تولید کنیم.

وی افزود: ورق‌های گرم شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، با عرض یک تا ۱٫۲۵ متر، به طول ۶ متر و ضخامت هشت تا ۳۰ میلی‌متر به مشتریان عرضه می‌شود. عمده ورق‌های این شرکت در صنایع ساختمانی به کار می‌رود. همچنین محصولات این شرکت عموما در بازار آهن شادآباد و میان توزیع‌کنندگان بزرگ آهن‌آلات عرضه می‌شود. ورق ضخیم «قطعاتی» در بازار آهن، جزو محصولات پرطرفدار و برند محبوب برای مصرف‌کنندگان است.

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با بیان اینکه تولیدات این شرکت طبق درخواست مشتریان انجام می‌شود، تصریح کرد: در شرکت، تولید انواع ورق‌ها با سایزها و ضخامت‌های گوناگون بر اساس سفارش‌های دریافتی صورت می‌گیرد؛ البته زمان تولید (فصول مختلف) که مصرف فولادهای ساختمانی متغیر است، تاثیر زیادی روی روند تولید می‌گذارد. با این وجود ورق‌های با ضخامت ۱۰  و ۱۲ میلی‌متر بیشترین حجم تولیدات را به خود اختصاص می‌دهند. حدود ۹۸ درصد از تولیدات شرکت ورق‌های ساختمانی و گرید آن نیز ST37 است.

تامین مواد اولیه دشوار شده است

شهرستانی در مورد تامین مواد اولیه، عنوان کرد: مواد اولیه این شرکت را قراضه فولادی تشکیل می‌دهد زیرا شرکت دارای کوره‌های ذوب برای تولید فولاد است. شرکت نورد فولادی قراضه خود را از طریق توزیع‌کنندگان قراضه‌ و یا اسقاط کننده‌های خودرو تامین می‌کند. قراضه در کوره‌ها ذوب و تبدیل به اسلب شده و محصول تولیدی با انتقال به واحد نوردکاری، به شیت ورق تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به شرایط بازار در سال گذشته و سال جاری، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل شرایط بازار و نیز محدودیت‌هایی که وجود دارد قادر به تامین قراضه به صورت مستقیم نیستیم و باید مواد اولیه خود را از طریق واسطه‌ها تامین کنیم. این امر، همواره مشکلات بسیاری را برای شرکت در سال‌های مختلف پدید آورده است. به‌ طوری که در بحران ارزی سال گذشته، قیمت مواد اولیه همچون قراضه و اسلب به ‌شدت افزایش یافت. به این صورت که در ابتدای سال ۹۷ قیمت هر کیلوگرم قراضه، یک هزار و ۵۰۰ تومان بود اما در اواسط تابستان به دلیل رشد نرخ ارز حتی به سه هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم نیز رسید. علاوه‌براین سایر مواد اولیه مانند نسوزها، فروآلیاژها و… نیز دچار افزایش قیمت شدند. ضمن اینکه در بخش تامین اسلب نیز با چالش عدم ارسال محموله‌ها از سوی تولیدکنندگان مواجه شدیم. به گونه‌ای که شرکت فولاد مبارکه، یکی از تامین‌کنندگان اصلی اسلب، حدود چهار ماه از تحویل محموله خودداری کرد و پس از چهار ماه، قیمت اسلب را حدود یک هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داد. اختلاف قیمت زیاد، تنها در چهار ماه باعث زیان سه میلیارد تومانی شرکت شد.

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی مشکل دیگر بازار را سرکوب قیمت‌ها از سوی دولت دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ دولت در سیاستی نادرست، به عرضه‌کنندگان ورق در بورس کالا از جمله شرکت فولاد مبارکه دیکته کرد که محصول خود را با احتساب نرخ ارز دولتی عرضه کنند. بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان به ناچار از این دستور تبعیت کردند؛ در حالی که قیمت مواد اولیه و مصرفی به شدت افزایش یافته بود. این امر، باعث شد که شرکت نورد و تولید قطعات فولادی برای نخستین بار از ابتدای تشکیل خود وارد حاشیه زیان شود.

شهرستانی با بیان اینکه بازار ورق فولادی در سال جاری عمدتا در رکود قرار داشت و این رکود در دو ماه اخیر بسیار چشمگیر بود، اذعان کرد: به نظر می‌رسد اندکی از فضای رکود کاسته شده و شرایط بهتر از گذشته است. به طوری که سفارش‌های جدیدی را دریافت کردیم و محصولات به مقاصد فروش در حال انتقال هستند. بازار در حال حاضر نه در وضعیت رکود و نه در وضعیت رونق قرار دارد. شرکت ما با ۵۷۰ کارگر تنها روی پای خود ایستاده و از جانب هیچ یک از نهادهای حاکمیتی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. اگر شرکت ما بتواند با فروش مناسب، تنها هزینه‌های تولید و حقوق کارگران را پرداخت کند، به همین اندازه قانع هستیم.

مسئولان به وعده‌های خود مبنی بر رونق تولید عمل کنند

وی با گلایه شدید نسبت به عملکرد مسئولان در حمایت از تولید، گفت: متاسفانه مسئولان به وعده‌های خود مبنی بر ایجاد رونق در تولید عمل نمی‌کنند و هیچ حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورند. به طور مثال، سازمان‌ مالیاتی به دلیل مشکلات درآمدی دولت در سال جاری، به شدت برای اخذ مالیات سخت‌گیری می‌کند؛ حتی مشاهده شده است که برخی تولیدکنندگان به دلیل بدهی‌های مالیاتی به دادگاه کشانده شده‌اند. نمایندگان مجلس نیز وعده‌هایی در مورد حذف مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان داده‌اند اما خلاف آنچه که وعده داده شده، عمل می‌کنند. اکنون که در نیمه دوم سال ۹۸ قرار داریم، اداره دارایی هنوز به دنبال اخذ مالیات‌های سال‌های ۹۰ تا ۹۳ از شرکت ما است. با توجه به این رویکرد، نمی‌توان اقدامات سازمان‌های مالیاتی را برای تحقق شعار سال و حمایت از تولید درک کرد.

شهرستانی با اشاره به تعطیلی حدود ۷۰ درصد از شرکت‌ها و توزیع‌کنندگان خرد و کلان بازار فولاد در شادآباد و دیگر بازارهای آهن، عنوان کرد: بسیاری از فعالان این عرصه، امیدی به بازگشت رونق به تولید ندارند. متاسفانه بروکراسی‌های اداری در مورد مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، باعث دلسردی و رانده شدن فعالان بازار آهن از این عرصه شده است. متاسفانه به دلیل رفتارها و مراحل اداری طولانی سازمان‌های مالیاتی، بسیاری از افراد از دادن مالیات گریزان هستند. در این میان اداره‌های مالیاتی با شرکت‌های خوش‌حساب به صورت سختگیرانه‌تری برخورد می‌کند زیرا اخذ مالیات از آن‌ها آسان‌تر است.

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات در پایان تنها اقدامی که دولت می‌تواند در جهت حمایت از تولید و رونق بازار انجام دهد را حذف مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: یقین بدانید پس از این اقدام، بازار به اندازه‌ای رونق خواهد یافت که بتواند باعث رونق کل اقتصاد کشور شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1099

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است